Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Ei onnistunutkaan sitten näppiksen irroitus pohjassa olevat ruuvit (n. 30 kpl) avaamalla vaan näppäimistön yläpuolella olevan, repäisemällä irrotettavan kaiutinpaneelin alla olevat ruuvit (3 kpl) avaamalla.

Itse operaatio osoittautui hyödyttömäksi. Painikkeen alla olevasta kumisesta kupista oli "nänni" irronnut eikä sitä voinut korjata. Pitänee katsella löytyiskö jostain vanhasta näppisestä sopivaa kuppia.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4600
Sijainti
Kokkola
En tiedä mutta onko nuo läppärien omat näppäimet vähän huonoja? Itekin käytän irtonäppäimistöä. Läppärin omat kyllä aika huonoja, monesti saa painella uudestaan että haluttu merkki tulee tekstiin mukaan. Lisäksi yksi nuolinäppäimistä haljennut vähän. Koneen saatuani tuli pelattua kieltämättä paljonlaisesti NHL2004:sta.. mutta kuitenkin!
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
jaska sanoi:
ainakaan jossain outlookin versiossa mä en keksinyt muuta tapaa kuin käyttää tilejä imappina, sitten luonnistuu!
Jos pop-tiliä halutaan käyttää, niin Outlookissa on Ohjattu sääntöjen luominen, jolla voidaan ohjata melko monipuolisesti saapuvaa postiliikennettä. Niillä säännöillä voidaan täsmäohjata tulevaa postia haluttuun kansioon tai käynnistää erilaisia toimenpiteitä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Teemu-84 sanoi:
En tiedä mutta onko nuo läppärien omat näppäimet vähän huonoja? Itekin käytän irtonäppäimistöä. Läppärin omat kyllä aika huonoja, monesti saa painella uudestaan että haluttu merkki tulee tekstiin mukaan. Lisäksi yksi nuolinäppäimistä haljennut vähän. Koneen saatuani tuli pelattua kieltämättä paljonlaisesti NHL2004:sta.. mutta kuitenkin!
Ilmeisesti irtonäppäimistössä näppäimet pysyvät kuiteski kiinni. :eek!:
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Ihmeellistä, kun on firefoxista kadonnu noi yläkulman haut. Ennen oli google tuolla kätevästi, nyt vaan suurennuslasin kuva :eek!:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
poko sanoi:
Ihmeellistä, kun on firefoxista kadonnu noi yläkulman haut. Ennen oli google tuolla kätevästi, nyt vaan suurennuslasin kuva :eek!:
Vat aar juu tookin apaut?
 

Makkonen

Guest
Mikähän mahtaa olla vikana, kun levy ei suostu tulemaan dvd-asemasta ulos ennekuin x:n tai koneen boottaa. Käyttiksenä on Suse 10.
Jos levyn vaan laittaa asemaan eikä käytä, niin silloin suostuu avaamaan, muuten ei. Myöskään cd-playerin "eject-nappula" ei auta asiaan.
Tuon merkkinen/mallinen dvd-asema...
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4600
Sijainti
Kokkola
Teemu-84 sanoi:
Eipä enää mitään, toimii taas. Enkä edelleenkään muuttanut mitään asetuksia.. En tiiä oli joku laajempi toimintahäiriö kait TB:ssä, meinaan Mozillan tukifoorumilla monta muutakin avautui samasta ongelmasta. Että niilläkin yhtäkkiä vaan alkoi ryppyilemään. No hyvä että pelittää taas!
Noniin ja nyt oli viikonlopun aikana (eilen) just samanlainen vika. Tällä kertaa ilmeisesti soneran päässä, tiedä vaikka viimeksikin oli. Hemmetti jos näitä rupeaa joka kuukausi tulemaan niin sitten vaihdan palveluntarjoajaa heti kun mahdollista. Vaihtaisin heti mutta niin kauan kuin opiskelut pitää tässä kämpässä niin luontevinta kai pitää Soneran laajakaista kun se sattuu olemaan taloyhtiössäkin..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Teemu-84 sanoi:
Noniin ja nyt oli viikonlopun aikana (eilen) just samanlainen vika. Tällä kertaa ilmeisesti soneran päässä, tiedä vaikka viimeksikin oli. Hemmetti jos näitä rupeaa joka kuukausi tulemaan niin sitten vaihdan palveluntarjoajaa heti kun mahdollista. Vaihtaisin heti mutta niin kauan kuin opiskelut pitää tässä kämpässä niin luontevinta kai pitää Soneran laajakaista kun se sattuu olemaan taloyhtiössäkin..

Pelkäänpä, että liittymää vaihtamalla hyppäisit vain ojasta allikkoon. Yksikään operaattori ei mitenkään merkittävästi ole toista luotettavampi, mitä tulee laajakaistan toimivuuteen.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4600
Sijainti
Kokkola
formulastara sanoi:
Pelkäänpä, että liittymää vaihtamalla hyppäisit vain ojasta allikkoon. Yksikään operaattori ei mitenkään merkittävästi ole toista luotettavampi, mitä tulee laajakaistan toimivuuteen.
Niin kai sitten.. :dunno:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Ostaisitko 4v vanhaan laseriin uuden patruunan vai ostaisitko samaan hintaan uuden tulostimen patruunan kera? :rolleyes:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
vermula sanoi:
Ostaisitko 4v vanhaan laseriin uuden patruunan vai ostaisitko samaan hintaan uuden tulostimen patruunan kera? :rolleyes:
Riippuu varmaan vähän siitä, että onko se uus laser laadultaan ja toiminnoiltaan vastaa tuon vanhan kanssa. Sen verran kuitenkin varoituksen sanaa, että aika useinhan kuulemma niissä uusissa laserkirjoittimissa (ainakin värilasereissa) se mukana tuleva patruuna ei ole täysi vaan lähinnä vaan semmonen, millä pääsee alkuun. Eli kannattais ensin ottaa selvää, mikä on ko. laserissa mukana tulevan patruuna kuinka täynnä ja jos ei, niin paljonko uusi patruuna sitten kustantaa. Mustesuihkukirjottimissa käsittääkseni ne mukana tulevat värikasetit ovat jotakuinkin samat kuin ne erikseen ostettavat.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Riippuu varmaan vähän siitä, että onko se uus laser laadultaan ja toiminnoiltaan vastaa tuon vanhan kanssa. Sen verran kuitenkin varoituksen sanaa, että aika useinhan kuulemma niissä uusissa laserkirjoittimissa (ainakin värilasereissa) se mukana tuleva patruuna ei ole täysi vaan lähinnä vaan semmonen, millä pääsee alkuun. Eli kannattais ensin ottaa selvää, mikä on ko. laserissa mukana tulevan patruuna kuinka täynnä ja jos ei, niin paljonko uusi patruuna sitten kustantaa. Mustesuihkukirjottimissa käsittääkseni ne mukana tulevat värikasetit ovat jotakuinkin samat kuin ne erikseen ostettavat.

Hmmm...liekö tossa maakohtaisia eroja?
Meinaan kun Kuningaskuluttajassa tutkittiin tuota asiaa, niin Suomessa asia on ainakin mustesuihkujen osalta just päinvastoin.
Mustesuihkuissa lähes kaikissa sellaiset että vähän paasee alkuun. Täyttöaste on tollanen 30%. En muista enää, mika se yksi ainoa merkki on, jossa ohjelman mukaan tulee täydet patruunat mukana, mutta Epson ja HP ei ainakaan ollut kyseessä, koska katsoin että mulle on sattunut näemmä pelkästään sellasia kirjoittimia jotka tulee vajailla patruunoilla.

Siinä oli kuvaa myöskin kierrätyskeskuksesta niin siinä ukko sanoi että heille tulevista tavaroista yleisin on nykyisin melkein uusi mustesuihkukirjoitin, jossa ei ole mitään muuta vikaa kuin väripatruunat lopussa. Pisti parhaillaan siinä lihoiks samanlaista Epsonia kuin mulla. :( Selkeesti lähes käyttämätöntä, mitä se siinä sitä esitteli.

Edit:
(Netissä näyttää olevan kyseisestä ohjelmata lyhyt referaatti: http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1326 , en ole 100% varma että tuo on just se sama ohjelma mutta tuo kierrätyskeskusheebo on ainakin sama)

Mitä tohon lasertulostimeen tulee, niin niihin saa ostaa täyttöpakkauksia. Esim tuolta: http://tinyurl.com/tt6q6
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
JayR sanoi:
Mikähän mahtaa olla vikana, kun levy ei suostu tulemaan dvd-asemasta ulos ennekuin x:n tai koneen boottaa. Käyttiksenä on Suse 10.
Jos levyn vaan laittaa asemaan eikä käytä, niin silloin suostuu avaamaan, muuten ei. Myöskään cd-playerin "eject-nappula" ei auta asiaan.
Tuon merkkinen/mallinen dvd-asema...

Ainakin kiertoteitse selviät tosta. Ota automount pois päältä. Joissain Suseissa on ollut jotain probleemaa just automount-bugin takia.

Tietty tuo on vaan oireen korjaamista, ei vian mutta saat ainakin kiusallisen oireen pois tarvittaessa. Katto nyt ensalkuun onko se CD-asema jollain prosessilla silleen varattuna ettei päästä muita käsiksi.
mount -l saattaa myös kertoa lisätietoa asiasta. (Onko se ylipäätään mountattuna siinä vaiheessa kun ei aukea)

Itellä kun joskus jossain versiossa cd-asema teki moista jos mplayer kaatui kesken videoklipin cd:ltä toiston, eikä sikä sitä näkynyt prosessilistassa, niin se ei korjaantunut kuin log out->log inillä. Uudemmissa Linuxeissa tuo vissiinkin on korjattu. Jos mplayer jäi prosesseihin roikkumaan, niin silloin auttoi sen prosessin killaaminen.

Ihan mutulla veikkaan, että automountiin liittyvä probleema tuo on.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ainakin kiertoteitse selviät tosta. Ota automount pois päältä. Joissain Suseissa on ollut jotain probleemaa just automount-bugin takia.

Tietty tuo on vaan oireen korjaamista, ei vian mutta saat ainakin kiusallisen oireen pois tarvittaessa. Katto nyt ensalkuun onko se CD-asema jollain prosessilla silleen varattuna ettei päästä muita käsiksi.
mount -l saattaa myös kertoa lisätietoa asiasta. (Onko se ylipäätään mountattuna siinä vaiheessa kun ei aukea)

Itellä kun joskus jossain versiossa cd-asema teki moista jos mplayer kaatui kesken videoklipin cd:ltä toiston, eikä sikä sitä näkynyt prosessilistassa, niin se ei korjaantunut kuin log out->log inillä. Uudemmissa Linuxeissa tuo vissiinkin on korjattu. Jos mplayer jäi prosesseihin roikkumaan, niin silloin auttoi sen prosessin killaaminen.

Ihan mutulla veikkaan, että automountiin liittyvä probleema tuo on.

Soittelin muissa asioissa tyypille, joka on koko Suomeakin ajatellen ihan johtavasta päästä asiantuntijoita eri distrojen suhteen. (Puuhastelee yhden distron ja Linuxin kanssa ihan työkseenkin) Ehdin sanoa, että CD:n ejecti ei tahdo toimia, jolloin hän jo keskeytti "Se on Suse, eiks ookki? Mä olen ysiversiosta asti sanonut, että tuo mulle Suse jossa aina toimii ongelmitta cd:t ja dvd:t, niin mä näytän Susen jossa on asennus mennyt rikki". Käski heittää Susen mäkeen ja asentaa Debianin (Sarge) koska "sen asennettavuus ja laitetuki on aivan eri luokkaa kuin Susessa vaikka dokumentointi ja saatavissa olevan kirjallisuuden määrä onkin ihan perseestä verrattuna Suseen".
Ainakin asennettavuuden ja laitetuen osalta itsekin allekirjoitan tuon Debianin helpouden. Debian Sargen asennus lopulliseen käyttökuntoon esim. viimeks vei 10-15 minuuttia ja sen jälkeen ei mitään muutoksia tai asennuksia ole tarvinnut fontteja lukuunottamatta tehdä. Susea sinänsä en ite ole koskaan ylläpitänyt.

(Joo ja tuo Debian vs. Suse-vertailu tuossa on ihan vaan yhden tyypin mielipide, joten ei sitten aloiteta mitään flamesotaa tämän asian tiimoilta, varsinkaan kun itselläni ei ole juuri mitään kokemuksia Susesta ylläpitäjän kannalta, vain muistikuva noista automount-ongelmista viime vuodelta luetuista artikkeleista. Kuriositeettina mainittakoon, että Torvalds itse ainakin ennen käytti kotikäytössä Susea....mutta voitaneen olettaa että hänen kykynsä riittävät minkä tahansa Linuxin asentamiseen ja käyttämiseen.)

Muuten tuohon ongelmaan hän ehdotti sellaista ratkaisua, että mun neuvomien lisäksi Kde Control Centerissä Performance-kohdassa se preinstalled-homma nollaksi.


Ihan sellanen pikkunen sivujuonne nyt Linuxin tiedostojärjestelmää harkitsevalle, että ReiserFS kannattanee jättää asentamatta, eduistaan huolimatta.
Hans Reiser pidätettiin tällä viikolla vaimonsa murhasta ja kun tiedetään miten ohuella pohjalla tuon kehitys on, voidaan sanoa että suurella varmuudella tuki loppui samalla täysin. Jotkut tuohon sitoutuneet tahot ovatkin ovat ilmoittaneet luopuvansa tuosta järjestelmästä tuon syyn takia. Mm. Suse ilmoitti luopuvansa tuosta OpenSuse 10.2-versiossaan, Susehan on ReiserFS;ää käyttänyt jo pitkään.
Sääli sinänsä että ReiserFS 4.0 olis selkeästi nopein ja mielenkiintoisin tiedostojärjestelmä Linuxiin. Torvaldshan tuon tyrmäsi jo aiemmin muista syistä.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Runari. Totta, monet ihmiset eivät ajattele, että nestemäinen mustepatruuna kuluttaa hitosti enemmän ja sitä kautta rahaa kuluu todella paljon patruunoiden ostamiseen.

Minulla on vielä käytössä, jonka löysin pari vuotta sitten edullisesti ja täysin hyväkuntoisena HP:n LaserJet 6L. Patruunassa oli liukusäätimessä pieni vaurio, joten ostettiin sitten täysin uusi mustepatruuna ja vanha patruuna annettiin ostoksen aikana pois.

Se patruuna tulosti n. 2000 sivua tekstiä ja muste alkoi loppua. Sitten mustekasetin firmassa kävin ostamassa täyttöpakkauksen. Tein ohjeiden mukaan. Täyttöpullosta jäi vielä puolet jauheesta käyttämättä ja tulostuksia riitti n. 2000 sivua ja kaadoin loput, eli selvää säästöä tuli kun tuli tulostettua yhdellä täyttöpullolla 4000 sivua.

HP 6L..................50 €
Uusi patruuna........(45) € nyt 48,81 €
Täyttöpakkaus.......(34 € + kuumennuskölvi) nyt 37,50 €
Uusi iso täyttöpullo (45 €) nyt 49,90 €

Kustannukset 174 € ja toinen iso täyttöpullo vielä käyttämättä 8000 sivun verran.

Tuossa kun joka kerta uusi patruuna ostetaan, joutuu maksamaan 48,81 euroa.

Nyt kun lasketaan täytettäviä kertoja patruunan hinnan mukaan. Täyttökertoja on 7 kertaa.
Patruunoista olisi joutunut maksamaan 341,67 €.
Kustannukset vähennettynä säästää rahaa 167,67 €!

Tuolla rahalla saisi 3:eek:lme täyttöpulloa ja tulostettavia papereita 30 000 kpl!

Suosittelisin ja luultavasti 2007 lähtien kaikki uudet tulostimet on mahdollista täyttää uudelleen, tästä EU-direktiivi astuu voimaan, jolloin valmistajat ja myymälät eivät saa myydä tulostimia, joita ei voi täyttää uudelleen.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Thunder sanoi:
Suosittelisin ja luultavasti 2007 lähtien kaikki uudet tulostimet on mahdollista täyttää uudelleen, tästä EU-direktiivi astuu voimaan, jolloin valmistajat ja myymälät eivät saa myydä tulostimia, joita ei voi täyttää uudelleen.
Kerrassaan erinomaista!!! Tuntuu joskus aika typerältä musteilla rahastaminen.

Enköhän mä sitten tuollasen täyttösarjan osta. Uus patruuna tähän (Lexmark E322) maksais yli 100€ kuitenkin.. eli säästää huomattavasti.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Hmmm...liekö tossa maakohtaisia eroja?
Meinaan kun Kuningaskuluttajassa tutkittiin tuota asiaa, niin Suomessa asia on ainakin mustesuihkujen osalta just päinvastoin.
Mustesuihkuissa lähes kaikissa sellaiset että vähän paasee alkuun. Täyttöaste on tollanen 30%. En muista enää, mika se yksi ainoa merkki on, jossa ohjelman mukaan tulee täydet patruunat mukana, mutta Epson ja HP ei ainakaan ollut kyseessä, koska katsoin että mulle on sattunut näemmä pelkästään sellasia kirjoittimia jotka tulee vajailla patruunoilla.
Voi olla maakohtaisiakin eroja. Mulla on ollu himassa kaks mustesuihkutulostinta, Canon ja nyt Epson ja kyllä mä oon aika vahvasti sitä mieltä, että kummassakin oli mukana täydet värikasetit, kestivät mun mielestä ihan yhtä kauan kuin myöhemmin ostetut kasetit. Noi mun tulostimet ei ollu niitä ihan muutaman kympin halpistulostimia, tosin ei nyt mitään erityisen kalliitakaan, Epson tais maksaa n. 130 euroa muutama vuosi sitten. Voisin hyvin kuvitella, että jossain muutaman kympin Lexmarkissa ei varmaan oo mukana ihan täysiä kasetteja. Semmosen kohdallahan tilanne on tosiaan se, että uudet kasetit maksaa enemmän kuin koko tulostin.

Toi värilaserjuttu tuli jossain sakalaisessa "kuningaskuluttajassa". Kuulemma suurimmassa osassa tulee mukana vajaa patruuna, jossain merkissä taas ei, mutta tietenkään en enäää muista missä :D :eek:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
vermula sanoi:
Enköhän mä sitten tuollasen täyttösarjan osta. Uus patruuna tähän (Lexmark E322) maksais yli 100€ kuitenkin.. eli säästää huomattavasti.
Mä en oo jaksanu ryhtyä noitten kanssa läträämään, mutta sen sijaan oon ostanu viimeaikoina Pelikanin mustekasetteja, toimivat ihan yhtä hyvin kuin alkuperäisetkin, ovat vaan selkeesti edullisempia. Eikä toi Pelikankaan kuitenkaan oo mikään tuntematon pikkupuulaaki.

Täytyy tosin tunnustaa, että mun tulostustarve himassa on aika vähäistä, joten siinä mielessä toi musteen hinta ei oo niin olennainen asia.
 

Makkonen

Guest
Runar ja Kyllikki sanoi:
Soittelin muissa asioissa tyypille, joka on koko Suomeakin ajatellen ihan johtavasta päästä asiantuntijoita eri distrojen suhteen. (Puuhastelee yhden distron ja Linuxin kanssa ihan työkseenkin) Ehdin sanoa, että CD:n ejecti ei tahdo toimia, jolloin hän jo keskeytti "Se on Suse, eiks ookki? Mä olen ysiversiosta asti sanonut, että tuo mulle Suse jossa aina toimii ongelmitta cd:t ja dvd:t, niin mä näytän Susen jossa on asennus mennyt rikki". Käski heittää Susen mäkeen ja asentaa Debianin (Sarge) koska "sen asennettavuus ja laitetuki on aivan eri luokkaa kuin Susessa vaikka dokumentointi ja saatavissa olevan kirjallisuuden määrä onkin ihan perseestä verrattuna Suseen".
Ainakin asennettavuuden ja laitetuen osalta itsekin allekirjoitan tuon Debianin helpouden. Debian Sargen asennus lopulliseen käyttökuntoon esim. viimeks vei 10-15 minuuttia ja sen jälkeen ei mitään muutoksia tai asennuksia ole tarvinnut fontteja lukuunottamatta tehdä. Susea sinänsä en ite ole koskaan ylläpitänyt.

(Joo ja tuo Debian vs. Suse-vertailu tuossa on ihan vaan yhden tyypin mielipide, joten ei sitten aloiteta mitään flamesotaa tämän asian tiimoilta, varsinkaan kun itselläni ei ole juuri mitään kokemuksia Susesta ylläpitäjän kannalta, vain muistikuva noista automount-ongelmista viime vuodelta luetuista artikkeleista. Kuriositeettina mainittakoon, että Torvalds itse ainakin ennen käytti kotikäytössä Susea....mutta voitaneen olettaa että hänen kykynsä riittävät minkä tahansa Linuxin asentamiseen ja käyttämiseen.)

Muuten tuohon ongelmaan hän ehdotti sellaista ratkaisua, että mun neuvomien lisäksi Kde Control Centerissä Performance-kohdassa se preinstalled-homma nollaksi.


Ihan sellanen pikkunen sivujuonne nyt Linuxin tiedostojärjestelmää harkitsevalle, että ReiserFS kannattanee jättää asentamatta, eduistaan huolimatta.
Hans Reiser pidätettiin tällä viikolla vaimonsa murhasta ja kun tiedetään miten ohuella pohjalla tuon kehitys on, voidaan sanoa että suurella varmuudella tuki loppui samalla täysin. Jotkut tuohon sitoutuneet tahot ovatkin ovat ilmoittaneet luopuvansa tuosta järjestelmästä tuon syyn takia. Mm. Suse ilmoitti luopuvansa tuosta OpenSuse 10.2-versiossaan, Susehan on ReiserFS;ää käyttänyt jo pitkään.
Sääli sinänsä että ReiserFS 4.0 olis selkeästi nopein ja mielenkiintoisin tiedostojärjestelmä Linuxiin. Torvaldshan tuon tyrmäsi jo aiemmin muista syistä.
:ahem: Kiitoksia vinkeistä!
Kokeilin Control Centerin kautta ja nyt tosiaan levykelkka aukeaa niinkuin pitääkin.

Olen käyttänyt Susea noin puolitoista vuotta ja aika lailla tottunut käyttämään sitä. Debian voisi olla vaihtoehto, mutta ei enää huvittaisi opetella uutta käyttistä. Tosin peruskäyttöhän ei juurikaan muuttuisi(?), Kde:hän olisi edelleen käytössä.

Mun nykyinen tiedostojärjestelmä on juuri tuo ReiserFS.
Seuraava suuri päivitys kun tapahtuu mun koneeseen, voisi alkaa käyttämään ext3:sta. Odottelen OSuse 10.2:sta sekä Kde nelosta.
Tosin täytynee vielä miettiä tuota Debiania..
 
Ylös