Pitäis sitten varmaan ostaa tulostin himaan. En kyllä varmastikaan enää halua mustesuihkuihin sekaantua, joten kattelin sitten värilasereita ja vastaavia.
OKI C3200
HP 1600 ja 2600
Samsung CLP-510 ja CLP-510N
Kyllähän sen on aina tiennyt, mutta taas yllätti, että eniten maksaa värit.
Okin 3000 arkin tonerit maksaa 46+ 3x110, eli 51 euroo vähemmän kuin itse tulostin. Vertailuhinta (pelkät musteet) tulostetta kohti väri 11c ja mv 1,5c
HP:n tonerit maksaa $127 + $3x138, eli enemmän kuin itse tulostin uutena ja ne on 2000 sivulle. Vertailuhinnat $0,207 ja $0,063. Mitä sitten lieneekään eurosenteissä, ei suuremmin kiinnosta...
Samsung:in 7000 ja 5000 arkin tonerit maksaa 101, ja yllättäen 150+2x121, eli enemmän kuin itse tulostin uutena, ja vertailuhinnat tulostetta kohti 7,8c ja 1,4c.
Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta noista mainituista tai muista alle 500€ värilasereista? Muuta huomioitavaa? Noi tulostusmäärät ei ole mitään älyttömiä ole kotona, mutta olispahan sitten mahdollisuus printata omat digikuvat (kallista lystiä mutta olkoon ;-)
Oki:n etuna olis mahdollisuus tehdä jopa 1,2 metriä pitkiä yhtenäisiä tulosteita, ja Samsungissa etuna olis 2-puolinen tulostus ja verkkoliitäntä ja isompi muisti ja suurempi tulostustarkkuus.
Lisävarustepuolella OKI:iin 'voisi' hankkia lisää muistia (193€ / 64 Mt...., elämä on), ja duplex-toiminto (2puoleinen tulostus), 378€. Ja löytyypä tuosta sellainenkin versio, jossa olis jo valmiina verkkokortti +62€ (tosin siinä kaupassa ton verkkokortittoman hintakin on jo valmiiksi 440€)... Eli Okiin ei juurikaan mitään lisävermeitä hankittaisi..
Samsungia saa joko verkkoliitännällä tai ilman (hintaeroa marginaalisesti, itseasiassa verkkokortillisen saa 50€ halvemmalla muualta kuin ilman verkkokorttia verkkokaupasta ;-). Duplex olis jo valmiina ja muistiakin tuplasti Okiin verrattuna (tosin 192 Mb max, eli +128Mb max laajennusmahdollisuus).