(Typerien) kysymysten topic

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
738
Availlaanpa uusi topic. Tämän threadin on tarkoitus olla paikka, jossa saa esittää itseä askarruttavia kysymyksiä liittyen ralliautoiluun.

Itse reilun parinkymmenen vuoden penkkakokemuksen omaavana miltei jokaisessa seuraamassani kilpailussa esiin nousee kysymyksiä, joihin en itse tiedä vastausta, mutta jotka ovat varmasti melko selkeitä ja "typeriä" asioita oikeasti sisäpiireissä oleville.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
738
Aloitetaanpa eilisellä Tammisaaren reissulla mieleen juolahtaneella:

Käsitykseni mukaan teiden sulut rallikilpailua varten ilmoitetaan kuukausia ennen suljettujen tieosuuksien varrella asuville. Millaisin perustein saatot päästetään läpi, riittääkö esimerkiksi kukkien kastelu syyksi, että pätkä pistetään poikki? Entä, lähteekö saatto aina pätkän alusta liikkeelle, vai voiko ihminen ilmaista mahdollisen välitien kohdalla pakottavan tarpeensa päästä mökille? Voiko saatto ikinä kulkea vastakarvaan pätkällä?
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
106
Mitä jos kuskilta tai kartturilta pääsee pieru tai tulee kakka housuun kesken pikataipaleen? Häiriintyyköhän heillä keskittyminen hirveän lemun vuoksi, jolloin tulee helposti ulosajo, kun ei ole oikein mahdollisuutta tuulettaa avaamalla ikkunaa?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
581
Sijainti
Tallissa
Käsitykseni mukaan teiden sulut rallikilpailua varten ilmoitetaan kuukausia ennen suljettujen tieosuuksien varrella asuville.
3 viikkoa ennen kilpailua on minimi, käytännössä noin kuukausi ennen lienee yleisin.
Millaisin perustein saatot päästetään läpi, riittääkö esimerkiksi kukkien kastelu syyksi, että pätkä pistetään poikki?
Tähän ei ole mitään rajoitetta. Sulkuluvassa on 15min varoaika jonka aikana on saatto saatava alkamaan.
Entä, lähteekö saatto aina pätkän alusta liikkeelle, vai voiko ihminen ilmaista mahdollisen välitien kohdalla pakottavan tarpeensa päästä mökille?
Järjestäjän saattoauto lähtee aina pätkän alusta liikkeelle ja lähtökohtaisesti myös saatettavan tulisi olla lähdössä. Välillä kyllä saatetaan väliteiltäkin.
Voiko saatto ikinä kulkea vastakarvaan pätkällä?
Lähtökohtaisesti ei. Mutta on sitä itsekkin tälläinen saatto tullut tehtyä, tosin kahteen kertaan ajettavan pätkän kierrosten välissä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1520
Sijainti
Porvoo
Millaisin perustein saatot päästetään läpi, riittääkö esimerkiksi kukkien kastelu syyksi, että pätkä pistetään poikki?
Lähtökohtaisesti kaikki tilanteet katsotaan sovittelevasti. Jotkut hyväksyvät sulun, toiset eivät esim. jos töistä tullaan kotiin. Maitoautot on useasti sellainen hankala tapaus. Se säiliö on tyhjennettävä tiettyyn aikaan ja sitä ei voi siirtää.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1987
Mitä jos kuskilta tai kartturilta pääsee pieru tai tulee kakka housuun kesken pikataipaleen? Häiriintyyköhän heillä keskittyminen hirveän lemun vuoksi, jolloin tulee helposti ulosajo, kun ei ole oikein mahdollisuutta tuulettaa avaamalla ikkunaa?
Kakanhaju ei häiritse, koska kuskit ovat ammattilaisia ja kaiken maailman eritteiden hajuun on totuttu jo talleilla autoja kasatessa. Sen sijaan yllätysoksennus umpikypärään saattaa häiritä osan kilpailijoista suoritusta.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5071
Sijainti
Parc Fermé
Pitäisikö heittää nyt eri palstojen klassikkokysymys "miksi pitää tuulettaa ja juhlia sitä kun auto menee nurin?" / "miksi sinne tielle pitää rynnätä heti juoksentelemaan kun auto on pois tieltä"

Oli mulla toinenkin kysymys mikä tuli tuossa unettomana yönä mieleen, menisi myös oikein hyvin johonkin rallihistoria-topiciin, mutta missä kisassa on ensimmäisen kerran merkattu huomiolla joku paikka? Myös muitten merkkien ekat käytöt saa mainita, onpahan pubivisaknoppia muillekin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1520
Sijainti
Porvoo
Pitäisikö heittää nyt eri palstojen klassikkokysymys "miksi pitää tuulettaa ja juhlia sitä kun auto menee nurin?" / "miksi sinne tielle pitää rynnätä heti juoksentelemaan kun auto on pois tieltä"
Tätä en itsekään ymmärrä. Toki kaikki katseluni tapahtuu pelipaikoissa, mutta enemmänkin siitä syystä että noissa paikoissa on yrkkää ja pelastus tuo yleensä raikuvat aplodit penkalta. Se että huudetaan kun apinat auton vedettyä pihalle, niin sitä en ymmärrä. Toisen vahingonilosta riemuitseminen on kummallista.

Se että rynnätään on mielesäni ok, koska halutaan auttaa auto heti matkaan. Aikaa ei kulu eikä kisa kärsi ja monesti näkee että kuski empii lähtemistä kun on tullut pyöräytettyä, niin silleen on hyvä että rohkaistaan kuskia vaan heti matkaan (joku toki voi kokea että se on vaan aukon pikaista tyhjentämistä).
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
581
Sijainti
Tallissa
Sen sijaan yllätysoksennus umpikypärään saattaa häiritä osan kilpailijoista suoritusta.
Eikä tartte olla ees umpikypärä, kyllä se mikrofoni ihan mukavasti vahvistaa tämän tapahtuman äänenvoimakkuuta suoraan korviin. Tämä(kin) tullut koettua ja siinä tuli ajamisen oheessa kiire sulkea kypäräpuhelinyksikkö melko nopeaan.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1987
Oli mulla toinenkin kysymys mikä tuli tuossa unettomana yönä mieleen, menisi myös oikein hyvin johonkin rallihistoria-topiciin, mutta missä kisassa on ensimmäisen kerran merkattu huomiolla joku paikka? Myös muitten merkkien ekat käytöt saa mainita, onpahan pubivisaknoppia muillekin.
Aivan eksaktia vastausta ei ole historian ekaan huomioon antaa, mutta lukiessani Keskisuomalaisen juttuja 1950-luvun Suurajoista ja niistä ensimmäisistä kerroista, kun tasanopeusajon lisäksi oli kiritaipaleitakin, niin mielikuva on, että oli mainintaa jostain pahana pidetystä paikasta ja miten siitä varotettiin. Toinen arvaukseni asiaan on, että täysin eksaktia vastausta ei pysty sanomaankaan. Tarkkuus olkoon, että pitkään huomioita on ollut.
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
72
Tämäpä on varsin oivallinen ketju!

Itseä on jo pidempään askarruttanut joidenkin kuskien (esim. Lappi) nuottikieli, jossa suoran pituutta kuvaataan esim. ”viiskytyks” (51).
Hittoako se ykkönen tossa enää tekee? Tasakymmenet tai sataset on ymmärrettäviä, mutta mitä ilmaisee se ykkönen luvun perässä?
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
72
Eikä tartte olla ees umpikypärä, kyllä se mikrofoni ihan mukavasti vahvistaa tämän tapahtuman äänenvoimakkuuta suoraan korviin. Tämä(kin) tullut koettua ja siinä tuli ajamisen oheessa kiire sulkea kypäräpuhelinyksikkö melko nopeaan.
Eikös tämänkaltaisesta tilanteesta ole ainakin ollut joku incar Youtubessa…?
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
488
Tämäpä on varsin oivallinen ketju!

Itseä on jo pidempään askarruttanut joidenkin kuskien (esim. Lappi) nuottikieli, jossa suoran pituutta kuvaataan esim. ”viiskytyks” (51).
Hittoako se ykkönen tossa enää tekee? Tasakymmenet tai sataset on ymmärrettäviä, mutta mitä ilmaisee se ykkönen luvun perässä?
Yksinkertaistettuna - jos esimerkiksi mutkan jälkeen on etäisyys 30m aivan olemattoman pieneen mutkaan tai nyppyyn yms, ja tämän perään on 20m etäisyyttä huomiota kiinnitettävään mutkaan yms niin kuskit preferoivat tällaiseen esimerkkiin etäisyydeksi 51 eikä esim [vasen eri 3 (30m) lyhyt vasen täys 2 (20m) vasen serpo].

Eli tässä esimerkissä EPllä voisi olla [vasen eri 51 (nyt etäisyyden lyhenteen sijaan 51 että se ykkönen indikoi "yksinkertaistamisen") vasen serpo].

Ideana on tiivistää nuotti-informaatiota jotta keskittyminen riittää siihen olennaisen huomioimiseen.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
109
Tämäpä on varsin oivallinen ketju!

Itseä on jo pidempään askarruttanut joidenkin kuskien (esim. Lappi) nuottikieli, jossa suoran pituutta kuvaataan esim. ”viiskytyks” (51).
Hittoako se ykkönen tossa enää tekee? Tasakymmenet tai sataset on ymmärrettäviä, mutta mitä ilmaisee se ykkönen luvun perässä?
Tosiaan, kuten Pynski jo kommentoi, se "ykkönen" viittaa siihen, että sen etäisyyden aikana on tiessä joku täysiä ajettava kohta, joka tavallisesti nuotteihin merkattaisiin, mutta yksinkertaisuuden vuoksi käytetään ennemmin tuota ykköstä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15748
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä tarkoittaa Kallen ja Jonnen nuoteissa "aura"? Jonne itse ei suostunut tätä kertomaan viime vuonna kun Tomi Tuominen kysyi.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Yksinkertaistettuna - jos esimerkiksi mutkan jälkeen on etäisyys 30m aivan olemattoman pieneen mutkaan tai nyppyyn yms, ja tämän perään on 20m etäisyyttä huomiota kiinnitettävään mutkaan yms niin kuskit preferoivat tällaiseen esimerkkiin etäisyydeksi 51 eikä esim [vasen eri 3 (30m) lyhyt vasen täys 2 (20m) vasen serpo].

Eli tässä esimerkissä EPllä voisi olla [vasen eri 51 (nyt etäisyyden lyhenteen sijaan 51 että se ykkönen indikoi "yksinkertaistamisen") vasen serpo].

Ideana on tiivistää nuotti-informaatiota jotta keskittyminen riittää siihen olennaisen huomioimiseen.
Ansiokas selostus, mutta lisätään vielä vähän. Aikasemmin taidettiin käyttää "50 suoraks" joka jo vastaa tuota Pynskin selostusta epäolennaisen informaation karsimisesta. Sittemmin joku keksi lyhentää sen muotoon "viiskytyks". Syy taitaa olla että se on nopeampi sanoa tollaseen lyhyeen väliin. En tiedä kenen keksintö, ite oon ehkä Fermin lukemana tiedostanu sen ensimmäisen kerran.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3506
Sijainti
JKL
En tiedä kenen keksintö, ite oon ehkä Fermin lukemana tiedostanu sen ensimmäisen kerran.
En minäkään tiedä kuka sitä ekana on käyttänyt mutta Juha Salon incareissa olen sen ekana kuullut reilu kymmenenvuotta sitten... Ja sieltä sen ujutin myös omaan käyttöön kun totesin miten kätevä tapa merkitä tuollainen kohta. Aina nopeasti tuollaiset leviää varsinkin nykyisin kun incarit on hyvin saatavilla...
 
Ylös