(Typerien) kysymysten topic

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15374
Sijainti
Tampereen lenkki
Siinä tapauksessa joku ajaa yksin. Ja onhan näitä ollut, mutta yleensä se yksin ajava on se vihon viimeinen lähtijä jolloin kamerat on jo pois päältä...
Joskus oli ihan eka, kun kärkiautoja oli pariton määrä, ja tv:ssä autot lähetettiin käännetyssä järjestyksessä.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
339
Joskus oli ihan eka, kun kärkiautoja oli pariton määrä, ja tv:ssä autot lähetettiin käännetyssä järjestyksessä.
Eikös Trivino v. 2007 ajanut yksin toisen vedon Killerillä? Ainakin muistelen nähneeni videon jossa Pöntinen hehkuttaa koko vedon ajan sitä miten Trivinon otteet on heti kehittyneet ekalta ajokerralta, kun on koko päivän vetänyt suomalaista soratietä 😄
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3671
Nyt on hyvin spesifi kysymys. Mutta kun katsellut paljon kuvia ja videoita 1986 kaudelta. Niin sellainen kysymys herännyt, että onko Jyskälän kisan numeron yläpuolella oleva mainos valkoisella, beigellä, harmaalla vai keltaisella pohjalla?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2425
Nyt on hyvin spesifi kysymys. Mutta kun katsellut paljon kuvia ja videoita 1986 kaudelta. Niin sellainen kysymys herännyt, että onko Jyskälän kisan numeron yläpuolella oleva mainos valkoisella, beigellä, harmaalla vai keltaisella pohjalla?
Kyllä mä näiden kuvien otannalla lähtisin valkoista tukemaan - kiitos taas tälle mahtavalle vanhojen kuvien arkistolle: https://zoomailija.kuvat.fi/searchresults/1986,suurajot/

Muutamissa pienoismalleissa tuo näyttää olevan kyllä ainakin keltaisella, joten ehkä siinä on menty siitä mistä aita on matalin ja katsottu aiempien vuosien ovilapuista mallia...ellei sitten jostain syystä eri päivinä ole ollut eri värisiä mainoksia, jätän vielä senkin mahdollisuuden roikkumaan.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
211
Kyllä mä näiden kuvien otannalla lähtisin valkoista tukemaan - kiitos taas tälle mahtavalle vanhojen kuvien arkistolle:
Valaistus vaikuttaa kuvien värisävyjen eroihin paljon. Oven kaarevuus vaikuttaa valon heijastumiseen, eivätkä käytetyt filmit ja netistä ladatut kuvat välttämättä täysin vastaa todellisuutta. Mutta monissa kuvissa Oko Bank-pohjassa on pieni sävyero muihin teippauksiin verrattuna.

Yksityiskohta kuvasta netissä, oikealla lisätyllä värisaturaatiolla:

Kuva hämärässä: https://samzon.kuvat.fi/kuvat/Fabrizio+de+Sanctis++1986-2015+Finland/1986.JPG

OT: Zoomailijan kuvat on hienoja, mutta keskellä oleva copyright-perkele! on ehkä vähän turhan näkyvä. (Omaan makuun niin paljon ettei noita kuvia oikein haluta katsella.) Totta kai kuvaajalla on oikeus suojella kuviaan, mutta olisiko tuon voinut tehdä jotenkin toisinkin. Eihan Instagramista tai yllä linkkaamassani Sanzon sivultakaan voi tallentaas kuvia.

Sekin vielä, että hienojen nostalgisten rallikuvien "levittäminen" voisi enneminkin edesauttaa koko lajin näkyvyyttä ja vau-efektiä.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1329
OT: Zoomailijan kuvat on hienoja, mutta keskellä oleva copyright-perkele! on ehkä vähän turhan näkyvä. (Omaan makuun niin paljon ettei noita kuvia oikein haluta katsella.) Totta kai kuvaajalla on oikeus suojella kuviaan, mutta olisiko tuon voinut tehdä jotenkin toisinkin. Eihan Instagramista tai yllä linkkaamassani Sanzon sivultakaan voi tallentaas kuvia.
Pystyy tallentamaan. Ja niissäkin joissa se on periaatteessa estetty, niin kuvankaappauksen pystyy aina ottamaan.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
339
Kuinka vakavasti Nuutinen & Co. suhtautuvat mattimeikäläisten reittiehdotuksiin jos sellaisia heille lähetetään ja jos kyseisten pätkien tiet ovat ralliin soveltuvia? Ajattelevatko että vanhassa vara parempi, vai ovatko vastaanottavaisia katsojien ideoille?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1857
Kuinka vakavasti Nuutinen & Co. suhtautuvat mattimeikäläisten reittiehdotuksiin jos sellaisia heille lähetetään ja jos kyseisten pätkien tiet ovat ralliin soveltuvia? Ajattelevatko että vanhassa vara parempi, vai ovatko vastaanottavaisia katsojien ideoille?
Oman ja tuttujeni kokemuksien mukaan ihan kuuntelevalla korvalla ottavat ehdotuksia vastaan ja ovat myös käyneet ehdotettuja teitä ajamassa. He tietenkin tarkastelevat ehdotuksia kokonaisuuden näkökulmasta, joten rallikäyttöön tienä soveltuva reitti ei välttämättä sovellu sitten muilta osin kuten välitiet, yleisöparkit, jne. Mutta jos kiinnostusta on, niin kannattaa niitä ehdotuksia lähetellä.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
339
Suosittelisin myös lähettämään kiireisille herroille helposti luettavia karttaohjelmalla tehtyjä ehdotuksia eikä mitään kryptisiä listoja metsäautoteiden nimistä.;)
Lähetin tänä aamuna Nuutiselle sähköpostiviestin, jossa kerroin pätkien sijainnit suurinpiirtein (minkä paikan lähellä ollaan jne.) 😀

Tuntomerkkeinä mainitsin Pukaran kohdalla Pukaran kylän Saarikkaan lähellä ja Nyrölän kohdalla otin maamerkiksi Sikomäentien ja Väli-Taipaleentien välimaaston 👍🏼
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15374
Sijainti
Tampereen lenkki
F-cupissa erotettiin pari vuotta sitten tavallinen F ja Pro F, jossa voi esimerkiksi vaihtaa moottorin. Nykyään nämä kuitenkin ajavat samoissa luokissa eroteltuna vain kuutiotilavuuden mukaan, onko tässä mitään ideaa?

Ja saako nelivetocupissa tosiaan ajaa millä tahansa nelivetoisella autolla, eli onko tämä ns. yleisölle viihdettä -luokka?
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
458
F-cupissa erotettiin pari vuotta sitten tavallinen F ja Pro F, jossa voi esimerkiksi vaihtaa moottorin. Nykyään nämä kuitenkin ajavat samoissa luokissa eroteltuna vain kuutiotilavuuden mukaan, onko tässä mitään ideaa?

Ja saako nelivetocupissa tosiaan ajaa millä tahansa nelivetoisella autolla, eli onko tämä ns. yleisölle viihdettä -luokka?
Ensimmäiseen en osaa ottaa kantaa, mutta kyllä, nelivetocupissa saa olla millä tahansa luokitellulla nelikolla. Esim Rally1llä
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5402
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sehän on melkein kuin Miljoona-Cupissa, jossa kaikki autot ajoivat samassa luokassa.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
553
Sijainti
Tallissa
F-cupissa erotettiin pari vuotta sitten tavallinen F ja Pro F, jossa voi esimerkiksi vaihtaa moottorin. Nykyään nämä kuitenkin ajavat samoissa luokissa eroteltuna vain kuutiotilavuuden mukaan, onko tässä mitään ideaa?
Kun ne erotettiin, tuli paljon luokkia ja vähän autoja per luokka. Joten päädyttiin ne tuomaan takaisin yhteen, jotta luokissa olisi enempi osallistujia. Tämä oli myös kuljettajien toive.
Käytännössähän Pro F autoissa saattaa olla hieman enemmän tehoa ja sekventiaalilaatikko vs. normi F. Ja toinen ero on se, että normi F rajoittuu kuutiotilavuuteen 2550 = suurin osa Bemareista on suoraan Pro F:läisiä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15374
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja Pro F -autoihin vaaditaan erilaiset turvavarusteet eli tämän(kin) suhteen tavallinen F on halvempi ja helpompi tehdä.

Omaan päähän tuntuu silti jotenkin hassulta että tehtiin luokkajako, jota ei käytetä.
Olis myös hauska tietää ketkä kaikki ajaa pro-speksin autoilla ja ketkä ei
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
553
Sijainti
Tallissa
Ja Pro F -autoihin vaaditaan erilaiset turvavarusteet eli tämän(kin) suhteen tavallinen F on halvempi ja helpompi tehdä.
Käytännössä tälläistäkään eroa ei ole. Nyt kun rakentaa uuden auton niin turvakaarisäännöt on tasan samat. Ja juu periaatteessa normi F:ssä saa käyttää vielä korvaläpättömiä penkkejä ja teoriassa vanhan standardin vöitäkin vielä löytyisi, mutta vähemmistössä lienevät.
Pro F turvavaruste vaatimukset tehty lähinnä siitä syystä, että jos päivitetään vanhan katsastuskortin omaava auto.
 
Ylös