(Typerien) kysymysten topic

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Tietääkö kukaan suomalaisten rallikuskien puoluekantoja? Vatanen ja Kankkunen ilmeisesti ainakin kokoomuslaisia. Muutenkin voisin kuvitella heidän pyörivän aika pitkälti Kokoomuksen ja Keskustan välillä, tosin Grönholmit ja Lindholmit voivat hyvinkin olla RKP:n kannattajia.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Joku enemmän WRC-tallien testejä seuranneena voisi tietää. Lennätetäänkö jokaiseen Rally 1 -auton testiin hybridiyksikön toimittajan porukkaa paikalle mahdollisten ongelmien varalle? Vai onko kenties firman porukkaa mukana jokaisen tallin päivittäisessä toiminnassa tehtailla?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5561
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tietääkö kukaan suomalaisten rallikuskien puoluekantoja? Vatanen ja Kankkunen ilmeisesti ainakin kokoomuslaisia.
Ainakin Vatanan ja Kankkunen ovat olleet Kokoomuksen ehdokkaina eurovaaleissa (Vatanen meni myöskin läpi 1999). Vuoden 1994 presidentinvaaleissa Vatanen sen sijaan oli SDP:n ehdokkaan Martti Ahtisaaren tukijoukoissa.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Voisiko olla myös varahybridiyksikkö joka voidaan vaihtaa?
Tämä kävi jälkeen päin myös itsellä mielessä. Tallin kannalta toimivin ratkaisu, varmaan nykypäivänä saadaan myös tarvittavat data, mitä kävi ja miksi kävi, vaikka koko poppoo ei porukalla olisi paikan päällä päivystämässä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Koskahan viimeksi mm-sarjassa powerin voittaja on ollut myös koko sunnuntain nopein?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Koskahan viimeksi mm-sarjassa powerin voittaja on ollut myös koko sunnuntain nopein?
Olisiko Uusi-Seelanti viime vuodelta? Rovanperä oli sunnuntain nopein.

EDIT: Äh, Lupatarkastaja ehti ensin.

Uutta-Seelantia ennen viime kaudelta
2022 Akropolis - Tänak
2022 Suomi - Rovanperä
2022 Viro - Rovanperä
2022 Portugali - Rovanperä

Eli kyllähän noita on useampia ollut.
 
Viimeksi muokattu:

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
138
Muistelen, että 80-luvulla nuotitusaika oli rajattu lukumääräisesti tietyt päivät ennen kisaa. Milloin ja missä vaiheessa tuota nuotitusaikaa alettiin kiristämään? Vielä 2000-luvulla (omaa mutua) muistin mukaan oli 3-4 päivää ennen kisaa nuotitusaikaa mutta pätkät sai ajaa läpi tyyliin max 3 kertaa. Nykyäänhän se ilmeisesti 2 päivää ja 2x/pätkä? Onko näistä jossain historiadataa vai pitääkö jokaisen vuoden sääntökirjat käydä läpi?

Jatkokysymys: milloin tuli käyttöön huoltoalueet ja tienvarsihuollot lopetettiin? 90-luvun alkuvuosina?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15923
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistelen, että 80-luvulla nuotitusaika oli rajattu lukumääräisesti tietyt päivät ennen kisaa. Milloin ja missä vaiheessa tuota nuotitusaikaa alettiin kiristämään? Vielä 2000-luvulla (omaa mutua) muistin mukaan oli 3-4 päivää ennen kisaa nuotitusaikaa mutta pätkät sai ajaa läpi tyyliin max 3 kertaa. Nykyäänhän se ilmeisesti 2 päivää ja 2x/pätkä? Onko näistä jossain historiadataa vai pitääkö jokaisen vuoden sääntökirjat käydä läpi?
Juwrasta löytyy vanhat säännöt vuodesta 2004 eteenpäin ja silloin on jo ollut nykysysteemi eli kaksi nuotituskertaa per pätkä. Ei ole kyllä muistikuvia siitä missä kohtaa tuohon on menty.

https://www.juwra.com/regulations_archive.html
1993 Suurajoissa nuotitusaikaa on ollut 11 päivää (lähde)
Jatkokysymys: milloin tuli käyttöön huoltoalueet ja tienvarsihuollot lopetettiin? 90-luvun alkuvuosina?
Kaudella 1995 otettiin huoltoalueet käyttöön, kuitenkin pienellä siirtymäajalla niin että osa huolloista tapahtui vielä tienvarsissa, etenkin Montessa.
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2035
Nuotitusjakson typistämisen tarkka kaari kiinnostaisi itseänikin. Nykyinen pari ajokertaa tuli joskus 1990-luvun puolessa välissä ja meniköhän peräti suoraan siihen, että kaksi kertaa per pätkä. Eli jos jollakin olisi MM-sarjan sääntöjä 1990-luvulla olemassa, niin kiinnostaisi nähdä. Sääntöarkistoa ei ole ainakaan julkisesti käytettävissä.

EDIT: Asiaa taas hetken tutkittuani, niin ei ainakaan siihen mennyt, että olisi suoraan menty kahteen kertaan. Tiukennukset tulivat vähän kerrallaan 1990-luvun puolestavälistä lähtien.
 
Viimeksi muokattu:

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Nuotitusjakson typistämisen tarkka kaari kiinnostaisi itseänikin. Nykyinen pari ajokertaa tuli joskus 1990-luvun puolessa välissä ja meniköhän peräti suoraan siihen, että kaksi kertaa per pätkä. Eli jos jollakin olisi MM-sarjan sääntöjä 1990-luvulla olemassa, niin kiinnostaisi nähdä. Sääntöarkistoa ei ole ainakaan julkisesti käytettävissä.

EDIT: Asiaa taas hetken tutkittuani, niin ei ainakaan siihen mennyt, että olisi suoraan menty kahteen kertaan. Tiukennukset tulivat vähän kerrallaan 1990-luvun puolestavälistä lähtien.

Muistan nähneeni jonkun Jyväskylän koostelähetyksen youtubesta jossa asiaa puitiin, vuodet olivat ehkä -92-94 Alen muistaakseni oli joka tapauksessa viivalla, silloin oli tullut sääntö voimaan että nuotitus järjestettiin kisaviikolla, olisiko alkuun saanut pätkät ajaa neljään kertaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3553
Sijainti
JKL
Ekana oli kolme kertaa/pätkä sallittu. 2008 ja 2009 oli vielä kolme päivää varattu nuottiin eli ma-ke. Sen jälkeen nipistetty vielä yksi päivä... En muista että neljään kertaan olisi rajoitettu mutta toki mahdollista
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Juwrasta löytyy vanhat säännöt vuodesta 2004 eteenpäin ja silloin on jo ollut nykysysteemi eli kaksi nuotituskertaa per pätkä. Ei ole kyllä muistikuvia siitä missä kohtaa tuohon on menty.

https://www.juwra.com/regulations_archive.html
1993 Suurajoissa nuotitusaikaa on ollut 11 päivää (lähde)

Kaudella 1995 otettiin huoltoalueet käyttöön, kuitenkin pienellä siirtymäajalla niin että osa huolloista tapahtui vielä tienvarsissa, etenkin Montessa.
Eikös -94 ollut jo huoltokielto alueita, silloinhan Vatanen keskeytti kun pyörä taittui alle ja Kankkunen joutui kaadon jälkeen ajamaan pari pätkää aika huonossa hapessa olevalla Celicalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15923
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös -94 ollut jo huoltokielto alueita, silloinhan Vatanen keskeytti kun pyörä taittui alle ja Kankkunen joutui kaadon jälkeen ajamaan pari pätkää aika huonossa hapessa olevalla Celicalla.
Oli joo, eli siirtymiä joilla ei saanut huoltaa. Näitä on ollut jo ainakin 1992 esimerkiksi Toikkalan ja Kutemajärven välissä, koska pätkien välillä oli ehkä 100 metriä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9316
Miten nuotituspätkistä toimittiin sellaisilla pätkillä, jotka olivat osittain samoja? Otetaan esimerkiksi 2001 Jyväskylän ralli, jossa oli Leustun ja Moksi-Leustun erikoiskokeet, joissa loppuosa oli sama.

Ouninpohjastahan oli aikanaan myös pari versiota, kun joskus ajettiin täysi pätkä ja sitten lyhyempi versio, jossa Kakaristosta ajettiin vain kilometrin verran eteenpäin ennen maalia.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
505
Jokaista ek muotoa kohden on se nuotitusrajoitus. Eli vaikka olisi yhteistä osuutta kahdella eri pätkällä niin sitä kyseistä osuutta saa nykyään nuotittaa 4krt
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
234
Löytyykö täältä tietoa: minkälaiset vaatimukset on työntekijöillä jotka hitsaavat turvakaaria? Onko fialla jokin oma ns pätevyyskoe/perehdytys tms joka vaaditaan, vai sovelletaanko jotain ns valmista standardia/luokkaa?

Hitsarina itse työskennelleenä hitsauskokeet ja luokat on tuttuja asioita sinällään, mutta mikähän käytäntö on tässä tapauksessa?
 
Ylös