(Typerien) kysymysten topic

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
148
Sijainti
Joensuu
"Tähän se Hannu Mikkolan menestys RAC:ssakin perustui enemmän kuin tienlukemistaitoon, kokemusta oli rutkasti RAC:sta ja Englannin sarjan kisoista."

RAC:ssa ja monessa muussakin brittirallissa menestys perustui aika pitkälle kartanlukijan kykyyn lukea Ordnance Survey -karttoja. Ne ovat melko yksityiskohtaisia ja niistä kokenut kartturi lukee melkein nuottia. Siksi aika monella suomalaisella kuskilla oli Englannissa paikallinen kartturi.

Samantyyppinen kuvio oli USA:ssa kun siellä yhden rallin kävin ajamassa vuonna 2000. Ei nuotteja, mutta hyvin yksityiskohtainen tiekirja, josta Costa luki minulle "nuottia". Jopa kurvien pituudet pystyi tiekirjasta lukemaan.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1349
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mulle kerran väitettiin aika tiukkaan että erot kustannuksissa on aika minimaaliset. Nuottiauton bensa lähinnä. Jossain kyläkisassa voi myös olla niin että aamulla nuotti ja iltapäivällä kisa, mutta muuten toki voi joutua ottamaan töistä vapaata.
Aika oikonen suoraviivaistus on tuo että pelkät nuottiauton bensat riittää. Pätee ehkä kotikylän kisaan missä mikään muu ei muutu kuin se että aamulla käydään nuottilenkki. Aika usein aiheeseen liittyy jotain majoittumista ja huoltomiesten järjestelyä silleen että ne pystyy ilman kuskia tuomaan koko paletin kisapaikalle ja ehkä jopa katsastamaan kilpurin. Pitemmissä ja kauempana kotoa olevissa ralleissa on käytännössä matkustettava torstai-iltana, että perjantaina on virtaa koko päivän nuotille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14667
Sijainti
Tampereen lenkki
RAC:ssa ja monessa muussakin brittirallissa menestys perustui aika pitkälle kartanlukijan kykyyn lukea Ordnace Survey -karttoja. Ne ovat melko yksityiskohtaisia ja niistä kokenut kartturi lukee melkein nuottia. Siksi aika monella suomalaisella kuskilla oli Englannissa paikallinen kartturi.
Tämäkin on totta, Henkkakin voitti RAC:n nimenomaan brittikartturien kanssa. Jostain 80-luvun lopulta on onboardiakin kun brittikartturi lukee kartalta tyyliin "fast left...tight right".
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Aika oikonen suoraviivaistus on tuo että pelkät nuottiauton bensat riittää. Pätee ehkä kotikylän kisaan missä mikään muu ei muutu kuin se että aamulla käydään nuottilenkki. Aika usein aiheeseen liittyy jotain majoittumista ja huoltomiesten järjestelyä silleen että ne pystyy ilman kuskia tuomaan koko paletin kisapaikalle ja ehkä jopa katsastamaan kilpurin. Pitemmissä ja kauempana kotoa olevissa ralleissa on käytännössä matkustettava torstai-iltana, että perjantaina on virtaa koko päivän nuotille.
Juu, tätä minäkin meinasin sanoa, että majoittuminen mahdollisesti useammalle henkilölle maksaa sekin. Ja SM:ssä on myös eka pätkä perjantaina, eli tuo torstai-ilta on jo kisaan valmistautumista, vertaa siihen kyläkisaan missä kaikki pystytään hoitamaan lauantain aikana.

"Pimeiden rallien ihannointia" olen nähnyt kyllä jossain facebook-ryhmissä. Nuotit koetaan jotenkin avustuksena ja oletetaan että on helpompaa ajaa kovaa nuotista kuin ajaa pimeeseen, ja "nähdään kuskien todelliset taidot kun otetaan nuotit pois". Tässäkin varmasti on sukupolvieroja näkemyksissä.
Onko tämä samaa porukkaa, jonka mielestä polkupyörän pitää olla terästä ja siviiliautossa veivi-ikkunat?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1025
En kyllä jaksa uskoa, että kukaan oikeasti toivoisi pimeitä ralleja takaisin ns. ammattilaistasolle. Menee tuolla harrastetasolla vielä lähinnä juurikin kustannuspuolen ja nopeamman aikataulun osalta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14667
Sijainti
Tampereen lenkki
Pimeänä ajaminen on paikallaan siihen että haluaa todella matalalla kynnyksellä mennä ajamaan autolla kovaa suljetulle tielle, nuotista ajaminen vaatii kuitenkin treeniä. Toki nuottikisaankin voi mennä nuotittamatta, että sikäli pimeänä kilpaa ajamisesta voisi kyllä luopua.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
400
Pimeänä ajaminen on paikallaan siihen että haluaa todella matalalla kynnyksellä mennä ajamaan autolla kovaa suljetulle tielle, nuotista ajaminen vaatii kuitenkin treeniä. Toki nuottikisaankin voi mennä nuotittamatta, että sikäli pimeänä kilpaa ajamisesta voisi kyllä luopua.

Ainakin AKK:n kisoissa osallistumismaksut on kovemmat nuottiluokkalaisille joten sikäli kahden luokan järjestelylle on perusteita, jos katsoo vaikka Mäntsälän F-cuppia niin karkeesti puolet ajoi nuotista, harrasterallissa pimeeseen ajavia taitaa olla vielä selkeästi enemmän. Tiedä sitten kuinka moni pimeen kuski jäisi kotiin jos ei olisi erillistä nuottiluokkaa ollenkaan.

Jos ajetaan pelkästään nuottikisa niin huomiopaikat on lisäksi tosi harvinaisia, näin ollen se että järjestettäisiin nuottikisa ja sitten joku osallistuu kisaan ilman nuotteja on aika hasardia.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
390
Minä taas en usko EP:n pärjäävän erityisen hyvin. Ihan puhtaasti siitä syystä, että arvaan muuttuvissa olosuhteissa pärjäämisen korreloivan pimeissä ralleissa pärjäämisen kanssa, ja EP ei ole loistanut kun olosuhteet vaihtelevat.
EP taas on ajanut pimeitä ralleja urallaan toisin kuin moni muu, aika kovaa piiskas hondaa junnuna siellä.
Ja kyllä se ihan ookoo mielestäni muuttuvissa oloissa on pärjännyt😁
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1025
Niin, taitaisi olla kuitenkin niin, että nämä miehet pysyisivät siellä tiellä kuitenkin parhaiten, koska kuitenkin ovat...no maailman parhaita rallikuskeja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3203
Sijainti
JKL
Millä perusteella huomiomerkki laitetaan?
Silta muunumuassa on sellainen mihin tulee merkki joka kerta varoitukseksi potentiaalisesta vaaran paikasta. Talonpihat tai muut sellaiset päivänselvät jutut toki. Eli jollainlailla vaaralliset kohteet missä mutkassa on jotain tien yleiseen linjaan poikkeavaa, joka aiheuttaa selkeää vaaraa. Niitä voi olla esim. kivi tai puu tai tolppa ulkokurvissa ulosajo linjalla. Riittää myös se että mutka kääntyy hitokseen paljon eli vaaran paikka jollain mittarilla suuresta vauhdista tms. johtuen.. Huomioihin ei ole sellaista yhtä oikeaa tapaa mutta jos kilpailunjohtaja syystä tai toisesta kokee paikat tarvitsevan huomion niin sitten sellainen laitetaan... Tämän päivän Multian ralli taas ei kelpaa esimerkiksi oikeasta tavasta laittaa huomio, koska siellä oli huomio käytännössä jokaisessa mutkassa...
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1698
Millä perusteella huomiomerkki laitetaan?
Enpä ihan suoraan löytänyt säännöistä näille periaatteita, mutta yleisesti huomiomerkillä halutaan varottaa kuljettajia edessä olevasta paikasta, missä esimerkiksi ulosajaminen aiheuttaisi ison riskin loukkaantumiselle tai kuolemalle. Joskus myös hidasvauhtisempia äkkivääriä paikkoja on otettu huudolla pois. Usein huomiomerkin jälkeen löytää sillankaiteet, ison kiven hämäävän paikan ulosajolinjalla, tukkeja tai alta pois putoavan tien.
 

Rallikka

Well-known member
Liittynyt
14.3.2023
Viestit
49
Ja se on nuoteissa sitten ihan vaan huomio? Onko Kallella nuotissa myös joku vaara, vai olenko kuullut omiani?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1698
Ja se on nuoteissa sitten ihan vaan huomio? Onko Kallella nuotissa myös joku vaara, vai olenko kuullut omiani?
Nuottikielessä huomio on taas eri asia. Sillä halutaan varmistaa kuskin huomio tulevaan nuottiin ja tätä yleensä käytetään, kun edessäoleva paikka pitää ajaa tarkasti. Huomiomerkki on ennenkaikkea pimeiden rallien turvallisuustyökalu. SM-ralleissakin niitä on ja niissä on toki myös pimeitä luokkia. MM-ralleissa on kovin harvoin huomiomerkkejä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3203
Sijainti
JKL
Nuotit on eri juttu... Sinne voidaan laittaa erillinen huomio teroittaakseen jotain poikkeavaa tai muuten merkittävää kohdetta. Se voi olla ihan vaan mutka mikä kuljettajan mielestä pitää ajaa vähän tarkemmin että saadaan pidettyä vauhti suoralle tai sitten jonkin muun syyn takia kuski haluaa siitä maininnan nuotissa... Nuotissa huomiot ovat aina kuljettaja kohtaisia.
 

Rallikka

Well-known member
Liittynyt
14.3.2023
Viestit
49
Aa, okei. Eli huomiomerkki voi olla nuotissa mitä vaan, riippuen siitä mitä se huomiomerkki siellä tiensivussa merkkaa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1698
Aa, okei. Eli huomiomerkki voi olla nuotissa mitä vaan, riippuen siitä mitä se huomiomerkki siellä tiensivussa merkkaa.
Ei vaan nämä eivät liity toisiinsa. Hyvinkin mahdollista, että huomiomerkilliseen paikkaan ei kuljettajan nuoteissa ole lisättynä sanaa "huomio", vaan nuotissa on ainoastaan peruskuvailu. Tai jos viestiisi vaihtaa sanan "riippumatta", niin ajatus on siinä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3203
Sijainti
JKL
Aa, okei. Eli huomiomerkki voi olla nuotissa mitä vaan, riippuen siitä mitä se huomiomerkki siellä tiensivussa merkkaa.
Kuten yllä jäsen @Lupatarkastaja toteaa pitää erottaa pimeän rallin ja nuotti rallin huomiot toisistaan. Ne on ihan eri asiat. Nuottiin huomio merkitään monesti sellaiseen paikkaan missä tullaan kilsa tolkulla täyttä ja sitten on se eka mutka mihin pitää jarruuttaa tai ottaa vauhti pois. Huudetaan se huomio että saadaan kuskin huomio kiinnitetyksi siihen tulevaan mutkaan tarkemmin kuin edeltäviin. Pimeiden kisojen huomiot on sitten sellaisia kuten tuolla aiemmin on selvitetty. Usein ne reitille laitetut huomiomerkit eivät nuottirallissa tule edes sinne nuottiin huomioiduksi mitenkään koska niitä ei tarvitse siinä sen kummemmin huomioida. Nuottiin merkitään tien luonne ja se miten niihin mutkiin on tarkoitus ajaa...
 

Rallikka

Well-known member
Liittynyt
14.3.2023
Viestit
49
Juu, ymmärsin että nämä ovat kaksi eri asiaa. Ajattelin vain että jos sille tien laidan huomiomerkille on joku syy, niin kuskikin varmaan sen jotenkin laittaa sinne nuottiin (silta, jyrkkä mutka miten sen omassa nuottikielessä laittakaan, kivi, jne mitä tahansa mitä tiessä on kuskille oleellista). Ja siis välttämättä ei aina ole mitään kuskin mielestä nuottiin laitettavaa.

Ja tosiaan ymmärsin että mm-ralleissa ei ole tienlaidassa huomiomerkkejä. Kiitos molemmille! 👍🏼
Ei vaan nämä eivät liity toisiinsa. Hyvinkin mahdollista, että huomiomerkilliseen paikkaan ei kuljettajan nuoteissa ole lisättynä sanaa "huomio", vaan nuotissa on ainoastaan peruskuvailu. Tai jos viestiisi vaihtaa sanan "riippumatta", niin ajatus on siinä.
 
Ylös