(Typerien) kysymysten topic

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
571
Sijainti
Tallissa
Tuo rataleima juttu on poistunut n. 10-15 vuotta sitten, samoihin aikoihin poistui myös sprintin yhteys. Ennenhän jos olit sprintissä yleisessä, olit myös rallissa.
Räikkösen kohdalla ns. Superlisenssi oikeuttaa mihin tahansa. Selänne tosiaan kiersi tuota kautta aikanaan.
Kansallisesti on toki aina mahdollista anoa ja sitten tapauskohtaisesti pohditaan... Eipä se Kallekaan tainut koskaan Juniori olla.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
479
Rallin yleisen lisenssiin ei pääse kuin ajamalla nousupisteitä rallin kautta junioristatuksella. Sprintin yleinen lisenssi esimerkiksi ei merkkaa mitään.
 

evg

Active member
Liittynyt
28.1.2016
Viestit
41
Rallin yleisen lisenssiin ei pääse kuin ajamalla nousupisteitä rallin kautta junioristatuksella. Sprintin yleinen lisenssi esimerkiksi ei merkkaa mitään.
Muutama ralli ja soitto liittoon riittää yleisen lisenssiin. Ei sääntökirjan mukaan, mutta käytännössä näin.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
215
Kuljettajaparin nimet takasivulasissa. Miksi vuodelle 2010 lisättiin myös etunimen alkukirjain mukaan? Tosin jossain vaiheessa luki vain kuskin sukunimi isolla.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5059
Sijainti
Parc Fermé
Kuljettajaparin nimet takasivulasissa. Miksi vuodelle 2010 lisättiin myös etunimen alkukirjain mukaan? Tosin jossain vaiheessa luki vain kuskin sukunimi isolla.
Yhtälailla voisi kysyä et miksi veriryhmän merkkaus lopetettiin 2003. Tai et miksi samana vuonna isot lähtönumerot kyljessä muuttui tähän nykymuotoon.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
571
Sijainti
Tallissa
Tai et miksi samana vuonna isot lähtönumerot kyljessä muuttui tähän nykymuotoon.
Tähän numeromuutokseen on käytännön syy, kuraisella kelillä numero meni peittoon ja haittasi auton tunnistamista. Nykyiset numerot kun ovat ylempänä niin pysyvät myös helpommin puhtaana ja tunnistettavissa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3759
Tähän numeromuutokseen on käytännön syy, kuraisella kelillä numero meni peittoon ja haittasi auton tunnistamista. Nykyiset numerot kun ovat ylempänä niin pysyvät myös helpommin puhtaana ja tunnistettavissa.
Ja muutamassa paikkaa aikoinaan valitettiin siitä kuinka paljon sponsoritilaa se vanha iso numero vei.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
En kyllä haistanut alkuperäisessä viestissä mitään pimeiden rallien ihannointia. Ja kyllä pimee ralli on pimee joillekin kilpailijoista, mutta tosiaan ei ainakaan kärjelle.

Sitä en osaa sanoa, kuka nyky MM-kärjestä pärjäisi parhaiten pimeeseen, mutta huonoiten vetäisi Neuville - sen verran monesti se on tähdännyt aukkoon.
Ennakkotutustuttavakin rallin on enemmän tai vähemmän pimeä jos autokunnille ei sallita muita nuotteja kuin järjestäjän antama tiekirja. Bossehan hylättiin joskus jossain rallissa kun Rautiaiselta löytyi tiekirjan ohesta omia merkintöjä ellei peräti suoranaisia nuotteja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15605
Sijainti
Tampereen lenkki
Ennakkotutustuttavakin rallin on enemmän tai vähemmän pimeä jos autokunnille ei sallita muita nuotteja kuin järjestäjän antama tiekirja.
Tää oliskin mahtava idea, tutustua saa mutta muistiinpanoja ei tehdä :ROFLMAO:
Bossehan hylättiin joskus jossain rallissa kun Rautiaiselta löytyi tiekirjan ohesta omia merkintöjä ellei peräti suoranaisia nuotteja.
Kyseessä oli Kesoil-ralli 1992 Tampereella, joka siis oli pimeä ralli kuten SM-rallit usein tuohon aikaan. Kartturina ei ollut Rautiainen vaan Ilkka Riipinen. Tomin nuoteista -jaksoissa tätä episodia on muisteltu hetki sitten. Bosse sanoi että ei ollut itse salaharjoitellut vaan toiset antoi hänelle vinkkejä pahoista paikoista, ettei hän olisi rikkonut kallista autoa. Riipinen taas muisteli että se oli Rautiainen, joka niitä oli käynyt tekemässä. Hylkäyksen lisäksi puolen vuoden kilpailukielto. Tämän jälkeen sitten SM-rallit onkin olleet pitkälti nuotitettavia.

EDIT: Kesoil, ei Teboil
 
Viimeksi muokattu:

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
137
Tää oliskin mahtava idea, tutustua saa mutta muistiinpanoja ei tehdä :ROFLMAO:

Kyseessä oli Kesoil-ralli 1992 Tampereella, joka siis oli pimeä ralli kuten SM-rallit usein tuohon aikaan. Kartturina ei ollut Rautiainen vaan Ilkka Riipinen. Tomin nuoteista -jaksoissa tätä episodia on muisteltu hetki sitten. Bosse sanoi että ei ollut itse salaharjoitellut vaan toiset antoi hänelle vinkkejä pahoista paikoista, ettei hän olisi rikkonut kallista autoa. Riipinen taas muisteli että se oli Rautiainen, joka niitä oli käynyt tekemässä. Hylkäyksen lisäksi puolen vuoden kilpailukielto. Tämän jälkeen sitten SM-rallit onkin olleet pitkälti nuotitettavia.

EDIT: Kesoil, ei Teboil
Kaikki hyvä loppuu Tampereelle. Aikanaan pimeet sm-rallit ja seuraavana varmaan Västilä todetaan liian vaaralliseks ja wrc- autoja ei nähdä enään koskaan pirkanmaalla. 🤣
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5456
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ja nämä nousupisteet on siis kansallinen systeemi minkä perusteella kuljettaja on joko Juniori tai Yleinen. 10 pistettä vaaditaan siihen että voit siirtyä ajamaan nelivetoisella, 20 pisteellä voit siirtyä Yleiseen ja 30 pisteellä on pakko siirtyä Yleiseen.
Vaikka paljon on rallissa muuttunutkin, niin nousupistetaulukko ei ole muuten näköjään muuttunut juuri lainkaan 35 vuodessa. Asteikon loppupäähän tullut uusia tasoja, mutta that's it.

1988:

1688325730175.png

2023:

1688325783924.png

Vuonna 1988 B-junnuista nousi A-junnuihin kerättyään 10 nousupistettä ja A-junnuista yleiseen kerättyään 20 pistettä. A-junnuissa sai tosin halutessaan jatkaa kauden loppuun, vaikka tuo vaadittu 20 pistettä olisikin tullut täyteen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Enemmän tietävät voisi kertoa, mikä mies on tämä Kees Burger, tai lähinnä syyn siihen, miksi mies tykkää kisata lähinnä vain Suomen sisällä olevia kisoja?

Ewrc:n sivuilta katsomalla mies on luonut reippaan 10v uraansa, ja leijonanosa näistä starteista on tapahtunut Suomen sisällä olevissa kisoissa.
Jos siinä onki iskeny pianovirhepaholainen ja oikeesti on kyseessä Hes Burger :D
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
293
Jatkokysymys: milloin tuli käyttöön huoltoalueet ja tienvarsihuollot lopetettiin? 90-luvun alkuvuosina?
Nyt ei pysty tarkistaan mut kun Audi bielä oli mukana 200 TQ:lla huollot oli siirtymien varressa. Vatasen ajaessa viimeisiä kisojaan Escort WRClla oli jo keskitetty huoltoalue Jyväskylässä. Eli varmaan ysärin puoliväliä elettiin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3466
Sijainti
JKL
Nyt ei pysty tarkistaan mut kun Audi bielä oli mukana 200 TQ:lla huollot oli siirtymien varressa. Vatasen ajaessa viimeisiä kisojaan Escort WRClla oli jo keskitetty huoltoalue Jyväskylässä. Eli varmaan ysärin puoliväliä elettiin.
-94 oli vielä perinteiset kiertävät huollot. -96 osittain kiertävät mutta määrättyjä huoltoalueita oli enemmän esim. Orivedellä jonkun tanssilavan pihalla ja Jämsän raviradalla... Niissä käytiin huollossa pari/kolmekertaa ja sitten seuraavaan kohteeseen. Silloin muistaakseni sellaiset tienvarressa tapahtuneet huollot oli jo kielletty. Muutaman vuoden oli näitä päivittäin vaihtuvia huoltoalueita mutta vuosituhannen alkupuolella siirryttiin sitten yhteen keskitettyyn huoltoalueeseen...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15605
Sijainti
Tampereen lenkki
1995 tuli MM-sarjaan huoltoparkit, mutta niitä oli useita. Joissain ralleissa samaan huoltoparkkiin ei edes palattu koskaan. Lisäksi esim Montessa sallittiin renkaanvaihdot tienvarressa.

Vuonna 2000 tuli sääntö, että päivän aikana saa olla vain yksi huoltoparkki, esim Jyskälässä oli lauantain huolto Hallissa. Jostain vuodesta 2003 on menty sitten täysin yhden huoltoparkin systeemillä.

EDIT: minähän olin jo vastannut tähän kertaalleen :D
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
293
Viimeinen vuosi kun joku makarooni vielä ajoi Jyskälän Lancia Deltalla oli huolto muistaakseni Kuorevedellä jossain lentokentällä tms.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
104
Muistaako kukaan kuulleen tapausta, jossa kuskilta tai kartturilta olisi päässyt pieru tai tullut kakka housuun kesken pikataipaleen?
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Mitä nää Ismo Leikelän rallailut on, meinaa vissiin ajella jotain kun ei oo eka video mihin törmään?

Pajari antaa ajo-opetusta, mistä huolimatta runkii.
 
Ylös