MM-tason osakilpailuun osallistuminen vaatii ilmeisesti jonkinverran jonkinasteisia lisenssipisteitä. Samaten Vetomiehiin. (korjatkaa jos olen väärässä)
Miten nämä pisteet määriytyy, ja koskeeko tämä niin kuskia, kuin kartanlukijaa yhtä tiukasti?
MM ralliin osallistuminen vaatii Kansainvälisen lisenssin.
" KV-lisenssin myöntämiseen liittyy vähimmäisikäraja sekä KV säännöillä määritelty vähimmäiskokemus." <- AKK Sääntökirjasta
Käytännössä kuljettaja joka on Yleisen kuljettaja kansallisella tasolla voi aina hakea KV-lisenssiä, mutta siinä on nykyään eri tasoja eli Rally 3-5 autoihin oikeuttava lisenssin saa pienemmällä kokemuksella/menestyksellä kuin Rally 2 autoihin vaadittavan. Näihin perusteet/vaatimukset löytyy jostain FIA:n sivujen uumenista varmaan...
Historic hommiin on myös pieni poikkeus, että jo 10 nousupisteellä voit hakea Historic-rajoitteella olevaa KV-lisenssiä.
Vetomieheen ei nykyään ole muuta vaatimusta kuin rallin jatkotutkinnon (= nuotituskoulutus) suorittaminen. Periaatteessa voit ensimmäisenä rallinasi ajaa Vetomiehen 2-vetokalustolla, nelivetoisiin vaaditaan 10 nousupistettä.
Ja nämä nousupisteet on siis kansallinen systeemi minkä perusteella kuljettaja on joko Juniori tai Yleinen. 10 pistettä vaaditaan siihen että voit siirtyä ajamaan nelivetoisella, 20 pisteellä voit siirtyä Yleiseen ja 30 pisteellä on pakko siirtyä Yleiseen. Vain kuljettajat keräävät pisteitä.
Karttureille homma on aika erilainen, sillä KV-lisenssinkin saa kartturirajoituksella. Täten voit aloittaa kartturina urasi suoraan KV-kilpailusta, kuten esim. Janni Hussi teki. Teoriassa jopa siis MM-rallista. Kansallisellakin tasolla voit aloittaa suoraan mistä haluat, kun nousupistesysteemi ei kosketa karttureita.