(Typerien) kysymysten topic

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5082
Sijainti
Parc Fermé
Tämä on nyt enemmänkin pohdintajuttu kuin varsinainen kysymys, mutta missähän manner-Suomea ovat vähiten käytetyt rallitiet? Tarkoitan siis sitä, että alueella olisi rallikäyttöön hyvin soveltuvia teitä ja vielä jonkinlainen väestöpohjakin (eli kisojen järjestäminen olisi ainakin teoriassa mahdollista), mutta syystä tai toisesta alueella on ajettu vähän tai ei ollenkaan kilpailuja. Rally-Maps antaa tästä toki vähäsen osviittaa.

Kysymys juolahti mieleen harmitellessani, että Porin pohjoispuolen (Merikarvia/Ahlainen-akseli) teitä on käytetty viime vuosina niin vähän.
Jyväskylän pohjoispuolelle ainakin menee oma ääni (Äänekoskesta ylöspäin, oikeestaan Viitasaari-Pihtipudas ja siitä ylöspäin pitkän matkaa). Toki puolustukseksi sanottava et siinä on pari vesistöäkin ympärillä jotka vaikeuttaa tätä kivasti.
 

verpe

Member
Liittynyt
16.8.2012
Viestit
10
Jyväskylän pohjoispuolelle ainakin menee oma ääni (Äänekoskesta ylöspäin, oikeestaan Viitasaari-Pihtipudas ja siitä ylöspäin pitkän matkaa). Toki puolustukseksi sanottava et siinä on pari vesistöäkin ympärillä jotka vaikeuttaa tätä kivasti.
Juuri itseänikin on monesti ihmetyttänyt tuo Viitasaaren "alue", Länsi-itä suunnassakin saa aika pitkään mennä molempiin suuntiin että rallia on ajettu. Toinen hiljainen aluea mikä tulee mieleen on Varkaus ja sen ympäristö.

Mutta tekijöiden puute ja varmasti molemmissa vesistöt hieman tekee tiestön löytämisestä vaikeaa.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
588
Sijainti
Tallissa
Tämä on nyt enemmänkin pohdintajuttu kuin varsinainen kysymys, mutta missähän manner-Suomea ovat vähiten käytetyt rallitiet? Tarkoitan siis sitä, että alueella olisi rallikäyttöön hyvin soveltuvia teitä ja vielä jonkinlainen väestöpohjakin (eli kisojen järjestäminen olisi ainakin teoriassa mahdollista), mutta syystä tai toisesta alueella on ajettu vähän tai ei ollenkaan kilpailuja. Rally-Maps antaa tästä toki vähäsen osviittaa.

Kysymys juolahti mieleen harmitellessani, että Porin pohjoispuolen (Merikarvia/Ahlainen-akseli) teitä on käytetty viime vuosina niin vähän.
Porin ja Rauman seudut ovat varmasti väestömäärän nähden selkeä ykkönen ja toki sielläkin on kilpailuja ollut, mutta edellisestä taisi juuri 10 vuotta tulla täyteen... Myöskin rannikkoseutu siitä ylöspäin Vaasaan asti on viimeiset vuosikymmenet ollut aika hiljaista seutua.
Kajaani-Sotkamo-Kuhmo akseli voisi myös olla hyvä ehdokas tähän.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1279
Yksi alue mikä ollut pitkään hiljainen ja en tiedä onko muutenkaan isompaa kilpailuhistoriaa (Suurajojen lisäksi), niin Pieksamäki-Varkaus-akseli. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Toinen hiljainen aluea mikä tulee mieleen on Varkaus ja sen ympäristö.
Yksi alue mikä ollut pitkään hiljainen ja en tiedä onko muutenkaan isompaa kilpailuhistoriaa (Suurajojen lisäksi), niin Pieksamäki-Varkaus-akseli. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
Tämä osuu kesämökki-linkin johdosta lähelle sydäntä. Vaikkei oma otanta alueen tiestöstä nyt mitenkään laaja olekaan, niin hienoja ralliteitä tuntuisi kuitenkin löytyvän. Ja yhtä lailla totta, että vesistöt rajaavat monta potentiaalista tietä laskuista pois.

Itselläni on Varkauden alueen kisoista tiedossa seuraavat:

2.1.1982 Varkaus-ralli (Varkauden UA), yksi neljästä Junnu-Cupin testikisasta
14.1.1984 Rolls Jeans Junior Rally (Varkauden UA), historian ensimmäinen Junnu-SM osakilpailu

Se on tiedossa, että vuoden 1982 kisa on ollut järjestyksessään kolmas Varkaus-ralli ja että jompi kumpi näistä kahdesta edellisestä on ajettu talvella 1978. Vuoden 1982 kisassa ajettettiin viisi erikoiskoetta, pääasiassa Joroisten ympäristössä. Pätkien järjestelyvastuussa olivat järjestävän seuran lisäksi Kuopion UA, Juvan UA ja Pieksämäen UA.

Vuoden 1984 Junnu-SM kisassa on ollut ilmeisesti kahdeksan erikoiskoetta, mutta EK-kilsoja vain vaivaiset n. 50. Tuloslaskennassa on ollut ilmeisen pahoja puutteita (Tulospalvelu täällä ei pelannut juuri lainkaan - VM 2/84), kun palkintoja päästiin jakamaan sunnuntai-aamuna klo 04:30, vaikka viimeinen auto oli tullut maaliin jo klo 23:15.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Oon ollut huollossa Varkaudessa joskus 1991 talvella... Muistaakseni. Pieni paikallisralli ilman sm arvoa tms...
 
  • Like
Reaktiot: DC

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
159
Sijainti
Piilossa
Porin ja Rauman seudut ovat varmasti väestömäärän nähden selkeä ykkönen ja toki sielläkin on kilpailuja ollut, mutta edellisestä taisi juuri 10 vuotta tulla täyteen... Myöskin rannikkoseutu siitä ylöspäin Vaasaan asti on viimeiset vuosikymmenet ollut aika hiljaista seutua.
Rauma kävi kanssa mielessä. Niillä seuduilla en ole uskoakseni ikinä ollut katsomassa rallia, koska kilpailutoiminta näyttäisi hyytyneen kokonaan 90-luvun jälkeen. Paikallisen tiestönkään luonteesta ei ole oikein mitään ajatusta tai muistikuvaa. Tuolla Porin pohjoispuolella on ainakin kosolti komeaa väylää.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
109
Simo Lampisen 80-vuotishaastattelussa mainittiin, että hänen äidinkielensä on ruotsi. Oliko kenties hänen äitinsä ruotsinkielinen? Bosse ja Basti ovat puolestaan ilmeisesti kokonaan ruotsinkielisistä perheistä eli puhuneet aina kotonaan ruotsia?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Simo Lampisen 80-vuotishaastattelussa mainittiin, että hänen äidinkielensä on ruotsi. Oliko kenties hänen äitinsä ruotsinkielinen? Bosse ja Basti ovat puolestaan ilmeisesti kokonaan ruotsinkielisistä perheistä eli puhuneet aina kotonaan ruotsia?
Ainakin nimi viittaa siihen Doris Rosenqvist, Kerkkoo josta Lampinen on kotoisin on ollut varmaan silloin myös erittäin ruotsinkielistä aluetta.
 

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
36
Sijainti
Kuopio
Tämä osuu kesämökki-linkin johdosta lähelle sydäntä. Vaikkei oma otanta alueen tiestöstä nyt mitenkään laaja olekaan, niin hienoja ralliteitä tuntuisi kuitenkin löytyvän. Ja yhtä lailla totta, että vesistöt rajaavat monta potentiaalista tietä laskuista pois.

Itselläni on Varkauden alueen kisoista tiedossa seuraavat:

2.1.1982 Varkaus-ralli (Varkauden UA), yksi neljästä Junnu-Cupin testikisasta
14.1.1984 Rolls Jeans Junior Rally (Varkauden UA), historian ensimmäinen Junnu-SM osakilpailu

Se on tiedossa, että vuoden 1982 kisa on ollut järjestyksessään kolmas Varkaus-ralli ja että jompi kumpi näistä kahdesta edellisestä on ajettu talvella 1978. Vuoden 1982 kisassa ajettettiin viisi erikoiskoetta, pääasiassa Joroisten ympäristössä. Pätkien järjestelyvastuussa olivat järjestävän seuran lisäksi Kuopion UA, Juvan UA ja Pieksämäen UA.

Vuoden 1984 Junnu-SM kisassa on ollut ilmeisesti kahdeksan erikoiskoetta, mutta EK-kilsoja vain vaivaiset n. 50. Tuloslaskennassa on ollut ilmeisen pahoja puutteita (Tulospalvelu täällä ei pelannut juuri lainkaan - VM 2/84), kun palkintoja päästiin jakamaan sunnuntai-aamuna klo 04:30, vaikka viimeinen auto oli tullut maaliin jo klo 23:15.

-88 vuonna on ajettu Hotel Oscar Ralli Varkaudessa. Taisi olla jopa Naisten SM osakilpailu.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
-88 vuonna on ajettu Hotel Oscar Ralli Varkaudessa. Taisi olla jopa Naisten SM osakilpailu.
Totta, olipas jäänyt nolosti pois listalta. Ajettiin 24.9.1988 ja oli tosiaan Naisten SM-osakilpailu (kauden viimeinen). Yleiskilpailun voitti Tomi Palmqvist ennen "Jorma Kovasta" ja naisten luokan voitti Minna Sillankorva B-ryhmän RX7:lla.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5082
Sijainti
Parc Fermé
MM-tason osakilpailuun osallistuminen vaatii ilmeisesti jonkinverran jonkinasteisia lisenssipisteitä. Samaten Vetomiehiin. (korjatkaa jos olen väärässä)

Miten nämä pisteet määriytyy, ja koskeeko tämä niin kuskia, kuin kartanlukijaa yhtä tiukasti?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
588
Sijainti
Tallissa
MM-tason osakilpailuun osallistuminen vaatii ilmeisesti jonkinverran jonkinasteisia lisenssipisteitä. Samaten Vetomiehiin. (korjatkaa jos olen väärässä)

Miten nämä pisteet määriytyy, ja koskeeko tämä niin kuskia, kuin kartanlukijaa yhtä tiukasti?
MM ralliin osallistuminen vaatii Kansainvälisen lisenssin.
" KV-lisenssin myöntämiseen liittyy vähimmäisikäraja sekä KV säännöillä määritelty vähimmäiskokemus." <- AKK Sääntökirjasta

Käytännössä kuljettaja joka on Yleisen kuljettaja kansallisella tasolla voi aina hakea KV-lisenssiä, mutta siinä on nykyään eri tasoja eli Rally 3-5 autoihin oikeuttava lisenssin saa pienemmällä kokemuksella/menestyksellä kuin Rally 2 autoihin vaadittavan. Näihin perusteet/vaatimukset löytyy jostain FIA:n sivujen uumenista varmaan...
Historic hommiin on myös pieni poikkeus, että jo 10 nousupisteellä voit hakea Historic-rajoitteella olevaa KV-lisenssiä.
Vetomieheen ei nykyään ole muuta vaatimusta kuin rallin jatkotutkinnon (= nuotituskoulutus) suorittaminen. Periaatteessa voit ensimmäisenä rallinasi ajaa Vetomiehen 2-vetokalustolla, nelivetoisiin vaaditaan 10 nousupistettä.

Ja nämä nousupisteet on siis kansallinen systeemi minkä perusteella kuljettaja on joko Juniori tai Yleinen. 10 pistettä vaaditaan siihen että voit siirtyä ajamaan nelivetoisella, 20 pisteellä voit siirtyä Yleiseen ja 30 pisteellä on pakko siirtyä Yleiseen. Vain kuljettajat keräävät pisteitä.

Karttureille homma on aika erilainen, sillä KV-lisenssinkin saa kartturirajoituksella. Täten voit aloittaa kartturina urasi suoraan KV-kilpailusta, kuten esim. Janni Hussi teki. Teoriassa jopa siis MM-rallista. Kansallisellakin tasolla voit aloittaa suoraan mistä haluat, kun nousupistesysteemi ei kosketa karttureita.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Miten noita nousupisteitä saa?
Ralleissa sijoituksen mukaan ja luokassa lähteneiden perusteella. Esim. luokkavoitosta voi saada neljä nousupistettä jos lähtijöitä on riittävän monta (muistaakseni yli kymmenen) ja silloin neljännestä tai viidennestäkin sijasta voi saada vielä yhden pisteen. Ja toisaalta jos ei ole muita lähtijöitä niin ei saa yhtään... Näihinkin on taulukot sääntökirjassa miten ne kertyy...

Muistimpas väärin... Yhden pisteen saat vaikka olet ainoa osallistuja ja ajat maaliin... Tuolta löytyy nousupistetaulukko sivulta 12...

https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/akk_1_kansalliset_2023_paiv_21032023.pdf
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Joskus ainakin rataleiman suorittanut kuljettaja nousi suoraan yleiseen ja sitä kautta pystyi ajamaan mm-rallin vaikka ensimmäisenä kilpailunaan, liekkö tämä vielä voimassa? Muistaakseni Räikkösen aloittaessa rallin puhuttiin, että juuri rataleima mahdollisti Jyväskylässä ajamisen. Teemu Selänne taisi myös käyttää tuota porsaanreikää.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
En tiedä onko enää voimassa mutta juuri noin taisi mennä muutamalla "staralla". Ja taisi niitä porsaanreikiä löytyä muitakin. Tunturiin taisi päästä myös vähän vähemmillä nousupisteillä jos vaan halua kisaan oli...
 
Ylös