(Typerien) kysymysten topic

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Toisaalta Kankkusella oli Denis Giraudet 1993 Suurajoissa.
Tämä Deniksen palkkaaminen Kankkusen viereen 93 Jyskälään on minulle aina ollut jonkinlainen mysteeri.
Miksi ranskalainen? Hetkellä, jolloin mm-ottelu Delecouria vastaan oli kuumimmillaan ja edessä kotikisa. Eikö oikeasti löytynyt ketään muuta? Gallagher? Harryman? Pettersson?
Se on kyllä totta, kilpailun lähtölistaa kun katsoo että suomalaiset huippukartturit olivat aikalailla varattuja.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
589
Sijainti
Tallissa
Tämä Deniksen palkkaaminen Kankkusen viereen 93 Jyskälään on minulle aina ollut jonkinlainen mysteeri.
Miksi ranskalainen? Hetkellä, jolloin mm-ottelu Delecouria vastaan oli kuumimmillaan ja edessä kotikisa. Eikö oikeasti löytynyt ketään muuta? Gallagher? Harryman? Pettersson?
Se on kyllä totta, kilpailun lähtölistaa kun katsoo että suomalaiset huippukartturit olivat aikalailla varattuja.
Olisikohan yhteys siitä, että oli Chatriotin kartturina samana vuonna Korsikalla (=saman tallin "palkkalistalla") ja ehkä jossain määrin tuttu myös edelliseltä vuodelta Bugalskin viereltä? Kaikki nuo mainitsemasi herrat taisivat olla enempi vähempi lopettaneita tuossa kohtaa. Toki comebackit edessä päin....
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tämä Deniksen palkkaaminen Kankkusen viereen 93 Jyskälään on minulle aina ollut jonkinlainen mysteeri.
Miksi ranskalainen? Hetkellä, jolloin mm-ottelu Delecouria vastaan oli kuumimmillaan ja edessä kotikisa. Eikö oikeasti löytynyt ketään muuta? Gallagher? Harryman? Pettersson?
Se on kyllä totta, kilpailun lähtölistaa kun katsoo että suomalaiset huippukartturit olivat aikalailla varattuja.
Pitää tarkistaa, mutta muistaakseni Giraudet kuului 1993 jo valmiiksi TTE:n "kalustoon"; oli ollut Chatriot'n kyydissä Korsikalla ja jos en ihan väärin muista, niin etuautotehtävissä jossain muissa kisoissa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Eikä ne olisi ehkä osanneet lukea nuottia englanniksi
Tuo on muuten ihan totta. No esim. Harjanne varmaan olisi. Ehkä? Hänhän oli kaksikosta Salonen-Harjanne, se joka osasi englantia paremmin. Mutta oli Tommin kyydissä jo tuolloin.
 

Bensa Lenkkari

Well-known member
Liittynyt
20.1.2022
Viestit
81
Joku on varmasti jossain laskenut, että ketkä olisivat voittaneet kuljettajien mm-sarjan, jos vuosina 1973-1976 olisi jaettu automerkkien sarjassa myös kuljettajien pisteet. En löytänyt nopealla googlailulla enkä suorittanut tarkkaa laskentaa, mutta nopealla vilkaisu palkintopallisijoituksista kertoo seuraavaa.

1973 saattaisi mennä Therierille kolmella voitolla ja kahdella kolmossijalla, 1974 Munarille kahdella voitolla ja kolmossijalla.

1975 on vähän kuin 1979, tiukka taistelu Mikkolan ja Waldegårdin välillä. Kauden päätökseen lähdettäessä molemmilla oli kaksi voittoa, Mikkolalla myös kaksi kakkossijaa, Waldegårdilla kolmossija. Waldegård lähti sen hetken parhaalla ralliautolla Stratoksella hakemaan RAC:n voittoa, Mikkolala pääsi ensimmäistä kertaa Celican rattiin. Mikkolan kilpailu oli tuskaa, ja laulu loppui EK:lla 13 virranjakajaongelmaan. Yhdellä pätkällä oli tullut toiseksi nopein aika, mutta muuten Mikkola oli ongelmissa ja tässä vaiheessa vartin perässä. Waldegård sen sijaan johti RAC:tä Stratoksella alussa, kunnes ek16:lla hyppäsi vähän turhan rajusti ja vetoakseli meni. Se korjattiin, mutta aikaa hukkui niin paljon, että Waldegård oli Jussi Kynsilehdon kanssa jaetulla viimeisellä sijalla. Ajan lisäksi Waldegård menetti Stratoksen takakatteen ja hylättiin myöhemmin, koska autossa ei ollut jarruvaloja. Mestaruus meni siis Mikkolalle.

1976 oli Munarin vuosi. Kolme voittoa, yksi kakkossija ja yksi kolmossija. Munari oli selvästi kova vetomies, mutta Lancian laaja ohjelma ja Stratoksen suorituskyky auttoivat myös.

Typerä kysymykseni on, että löytyykö tätä laskentaa jostain tarkemmin tehtynä?
Löytyy joo, toki tapoja tehdä tuo laskelma on monia, mutta kun löydän oikeat excelit arkistoista, niin voin kertoa vaihtoehdot.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
733
Giraudet oli ennen Suurajoja ajanut koko uransa ranskalaisen kuskin kanssa.

Toyotallahan oli Ruotsissa sekä Jonsson että Jansson alkukaudesta Ruotsissa, näiden molempien kartturit taisivat olla varattuina Snapphanerallyn vuoksi varattuja Ruotsissa.

Kun ruotsalaiset tuli puheeksi, niin vapaana olisi ollut mm. Per Eklundin kartturi Johnny Johansson, joka oli Mikkolan kyydissä 1991 ja lukenut silloin kaksi vuotta aiemmin suurajonuotit englanniksi.

Mutta aiemmin mainittu Gallagher ei ainakaan istunut ralliautossa ja hänellä oli kuitenkin kokemusta Kankkusen kanssa alle 8 vuoden takaa. Ikääkään ei ollut kuin 41 ja vielä 1992 oli istunut Waldegårdin kyydissä Safarissa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Matemaattisia kaavoja, kohtuuttomia odotuksia ja lapsenomaista uskoa. Visio kääntyy Lupatarkastajan mainitsemaksi (pian pirstaloituvaksi) itseluottamukseksi vasta, kun kengän kärjet kääntyvät risteyksestä sen suuntaan.
Sitä tyhjää katsetta mikä paistaa potaatin silmissä, kun nuo haaveet kaatuu, niin ei voi oikein kuvailla, se pitää nähdä.

"Taas meni" tulee viestinä puhelimeen, kun itse katsoo +sadatta autoo jonopyörää ja miettii pitäiskö hypätä seuraavan auton alle.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
109
Mitä koulutuksia/siviiliammatteja rallikuskeilla on ollut? Tuleeko mieleen muita näiden lisäksi:

Mäkinen - maanviljelijä/metsäkoneurakoitsija/yrittäjä
Kankkunen - maanviljelijä/yrittäjä
Grönholm - maanviljelijä/yrittäjä
Hirvonen - automekaanikko
Aaltonen - ekonomi
Rovanperä Sr. - metallityöntekijä/yrittäjä
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Mitä koulutuksia/siviiliammatteja rallikuskeilla on ollut? Tuleeko mieleen muita näiden lisäksi:

Mäkinen - maanviljelijä/metsäkoneurakoitsija/yrittäjä
Kankkunen - maanviljelijä/yrittäjä
Grönholm - maanviljelijä/yrittäjä
Hirvonen - automekaanikko
Aaltonen - ekonomi
Rovanperä Sr. - metallityöntekijä/yrittäjä
Vatanen - maanviljelijä/poliitikko
Mikkola -insinööri
Loeb - sähköasentaja
Ogier - Laskettelunopettaja
Sainz - Oikeustieteellinen jäi kesken ralliuran takia
Moya - Lääkis kesken ralliuran takia
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
733
Mitä koulutuksia/siviiliammatteja rallikuskeilla on ollut? Tuleeko mieleen muita näiden lisäksi:

Mäkinen - maanviljelijä/metsäkoneurakoitsija/yrittäjä
Kankkunen - maanviljelijä/yrittäjä
Grönholm - maanviljelijä/yrittäjä
Hirvonen - automekaanikko
Aaltonen - ekonomi
Rovanperä Sr. - metallityöntekijä/yrittäjä
Mikkola - insinööri
Vatanen - autoteknikko
Salonen - autokauppias
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Mitenköhän Henkka? Perheellähän oli autokauppa muistaakseni Tuusulassa. Työskentelikö Henkka siellä koskaan? Voidaanko hänen kohdalleen laittaa automyyjä siviiliammatiksi?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mitenköhän Henkka? Perheellähän oli autokauppa muistaakseni Tuusulassa. Työskentelikö Henkka siellä koskaan? Voidaanko hänen kohdalleen laittaa automyyjä siviiliammatiksi?
Auto-Toivosen liikkeet olivat Järvenpäässä, Keravalla ja Tuusulassa. Olen aikalaistarinoista ymmärtänyt, että yhden näistä liikkeistä olisi ollut tarkoitus tulla Henkan hoitoon ralliuran päätyttyä.
 
Ylös