Olga
.
Nyt toikkiin on saatu pollikin. Täydentäisittekö mielipiteenne myös polliin, jookos?
Onkkoon tuolla metässä myös kaakana - ja kukko?Laitoin kaakaves, koska sijaittee kaakametässä.
Entiä, mutta kukkuu ainahhi.Onkkoon tuolla metässä myös kaakana - ja kukko?
Nyt se on sitten ratkennut. Kaukametsän yhteydessä toimivalle paikalle se onkin sopiva.Kurkkaus Kaukaveteen
Kajaanin uusi vesiliikuntakeskus on nimeltään Kaukavesi.
Vuosikymmenien pitkä odotus päättyy pian. Kajaanilaisten uusi vesiliikuntakeskus avaa ovensa marraskuun lopussa. Kainuun Sanomat pääsi kurkistamaan uuden vesiliikuntakeskuksen sisälle.
Kajaanin kaupungin ja Kainuun Sanomien järjestämä uuden vesiliikuntakeskuksen nimikilvan ylivoimainen voittaja oli Kaukavesi. Se sai yleisöäänestyksessä lähes yhtä paljon ääniä kuin kaikki muut loppukilpailussa yhteensä.
Kaukavesi oli myös yksi ehdottajien suosikki. Kaikkiaan kuusi eri ihmistä ehdotti Kaukavettä uuden vesiliikuntakeskuksen nimeksi.
Tämä "M/S Sukella" ilmeisesti liikkuu nykyään Italian vesillä alkuperäisellä visiirikeulallaan...rairaiAikoinaan Viking Linellä oli nimikilpailu uudelle laivalleen ja kun tapana oli, että Viikkarin botskit oli -lla päätteisiä, niin proidin porukka Siljalta ehdotti laivan nimeksi Sukella.
Eivät voittaneet. Laivan nimeksi tuli Turella ja nimiehdotuksen takana oli hankolainen äijä.
Niin taitaa. Rai Uno, Rai Due, ...Tämä "M/S Sukella" ilmeisesti liikkuu nykyään Italian vesillä alkuperäisellä visiirikeulallaan...rairai
M/S TURELLA.
Byggd 1979 av Oy Wärtsilä Ab, Åbo, Finland.
Varvsnummer. 1242.
Dimensioner. 136,11 x 24,24 x 5,40 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 10604/ 5539/ 3700.
Efter omklassning. GT/ NT. 16405/ 7407.
Maskineri. Fyra Wärtsilä-Pielstick 12PC2-2V dieslar.
Effekt. 17650 kW.
Knop 21,5.
Passagerare. 1700.
Efter ombyggnad. 1800.
Hyttplatser. 740.
Efter ombyggnad. 862.
Bilar. 554.
Efter ombyggnad. 425.
IMO. 7807744.
Systerfartyg. ROSELLA.
1978 11 21. Sjösatt.
Levererades 4 juni 1979 till SF-Line Ab, Mariehamn, Finland. Pris 115 miljoner FIM, subventioner totalt 17 miljoner FIM. Ett annat bud gavs av Mitsubishi Heavy Industries, men staten ansåg att Wärtsilä måste räddas, därav subventionerna.
Leveransen skedde 11 dygn i förtid.
1979 06 15. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.
1980 06. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.
1988 07. Såld till Stena Rederi Ab, Göteborg för 155 miljoner FIM.
1988 07. Utchartrad till SF-Line, Mariehamn. Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal tills AMORELLA levererades.
1988 10 13. Sista dagen i trafik mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.
1988 10 14. Avgick Åbo mot Cityvarvet, Göteborg för ombyggnad.
1988 10 24. Omdöpt till STENA NORDICA.
1989 01 20. Insatt mellan Moss - Fredrikshavn - Göteborg. Var också avlösningsfärja på traden Göteborg - Kiel när dom ordinarie färjorna var på varvsbesök.
1990. Överförd till Stena Line Ab, Göteborg.
1996 04 14. Sista dagen i trafik mellan Moss - Fredrikshavn - Göteborg.
1996 04. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för ombyggnad/ uppfräschning.
1996 05. Överförd till Lion Ferry, Halmstad (Ett Stena ägt dotterbolag), Omdöpt till LION KING.
1996 05 06. Insatt mellan Halmstad - Grenå. Har även gått mellan Karlskrona - Gdynia.
1997 12. Såld till Tallink Line Ltd, Tallinn, Estland.
1997 12 06. Sista dagen i trafik mellan Halmstad - Grenå.
1998 01. Omdöpt till FANTAASIA.
1998 02 23. Insatt i Tallink trafik mellan Helsingfors - Tallinn.
2002 05 22. Insatt mellan Tallinn - Stockholm.
2004 03 21. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Tallinn.
2004 04 01. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn - St Petersburg.
2005 01 02. Sista dagen i trafik mellan Helsingfors - Tallinn - St Petersburg.
2005 01. Utchartrad till Algerie Ferries, Algeriet under nio månader.
2005 01 06. Avgick Tallinn mot Algeriet.
2005 01 - 2005 10. Insatt mellan Algeriet - Frankrike.
2005 10. Avslutad charter och avgick mot Estland.
2005 10 20. Ankom Tallinn, Estland.
2005 10 28. Dockades fartyget i Tallinn.
2005 12 31. "Geniusparty” ombord på fartyget i Tallinn.
2006 04 06. Insatt mellan Riga - Stockholm.
2006 05 12. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Riga.
2006 05 13. Ankom Tallinn.
2006 05 18 - 2007 04. Utchartrad till Compagnie Marocaine de Navigation of Morocco (COMANAV), Marocko.
2006 06 23 - 2007 04. Insatt mellan Tanger - Genua.
2007 05 - 2007 10. Utchartrad till Algerie Ferries, Algeriet.
2007 10. Utchartrad till Kystlink, Norge på 3 månader + 3 månader (option).
2007 10 18. Ankom Cityvarvet, Göteborg för viss översyn.
2007 11 15. Vid inspektion ombord innan trafikstart, så upptäcktes säkerhetsproblem som måste åtgärdas innan trafikstart.
2007 12 07. Avgick Göteborg mot Hirtshals för provanlöp.
2007 12 08. Provanlöp Strömstad, sedan avgick mot Langesund.
2007 12 11. Insatt mellan Langesund - Hirtshals/ Strömstad.
2008 04 15. Såld till Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab As, Trondheim, Norge (Kystlink) (Pris 19,5 miljoner €)
2008 06 30. Övertagen av nya ägaren. Omdöpt till KONGSHAVN.
2008 07 04. Gjordes flaggskifte på fartyget under en tur till Strömstad.
2008 10 21. Så lades trafiken ner och fartyget togs ur trafik. Sista turen vart mellan Langesund - Strömstad - Langesund.
208 10 31. Avgick från Langesund till Sandefjord.
2008 10 31. Upplagd i Sandefjord.
2009 03. Varvsbesök i Fredericia, Danmark.
2009 12. Såld till Blue Line, Kroatien.
2010 03 17. Överlämnad till dom nya ägarna, registrerad för Blue Line International Inc., Rødovre, Danmark. Satt under Panama flagg. Omdöpt till REGINA DELLA PACE.
2010 03 27. Avgick Sandefjord mot Split. (Under Panama flagg)
2010 04 19. Insatt mellan Split - Ancona.
Turvapaikanhakijoille opetetaan käytöstapoja
Kajaanin vesiliikuntakeskuksessa opastetaan pienryhmissä turvapaikanhakijoita toimimaan uimahallissa sääntöjen ja ohjeiden mukaan. Pienryhmien lisäksi opastusta tehdään myös Kaukametsän opiston maahanmuuttajakoulutuksessa.