Ulkomaan rallit 2022 ja 2023

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1713
Vaikka aihe onkin karmea ja traaginen, niin olisi mielenkiintoista nähdä, miten tuo luku on rallissa vuosien saatossa muuttunut. Sattuukko nykyään enemmän fataaleja onnettomuuksia per järjestetty ralli kuin vaikka 1980 tai 2000? Ns. mutuna tuntuu, että näitä uutisia tulee nykyään harva se viikonloppu jostain päin maailmaa.

Motorsport Memorial on selvästi paneutunut asiaan, mutta sekään ei kelpaa tässä tapauksessa absoluuttisen luotettavaksi tietolähteeksi, kun ihan SM-tasollakin sattuneita tragedioita puuttuu (esim. Hannu Hämäläinen Nokia-rallissa 1979).
Tähän ei taida olla olemassa absoluuttisen kattavaa tietokantaa. eWRC:stä voisi pyytämällä saada käyttöön fatal accident -otannan ja vertaisi sitä esim. tähän Motorsport Memorialin tietoihin. Oma muistikuvani on, että vuosi 2012 olisi ollut sellainen yli 20 kuoleman rallivuosi ja noita tapauksia oli tonne merkattu useita. Tshekeissä ollut silloin jäätävän karmea vuosi.

Kuten hyvin tiedämme, aina on ralleissa kuoltu. Tieto kulkee koko ajan paremmin, mikä sekin vaikuttaa mielikuviin asiasta. Totuus olisi sitten tilastoissa tällä kertaa.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
523
Sijainti
Tallissa
Tähän ei taida olla olemassa absoluuttisen kattavaa tietokantaa. eWRC:stä voisi pyytämällä saada käyttöön fatal accident -otannan ja vertaisi sitä esim. tähän Motorsport Memorialin tietoihin. Oma muistikuvani on, että vuosi 2012 olisi ollut sellainen yli 20 kuoleman rallivuosi ja noita tapauksia oli tonne merkattu useita. Tshekeissä ollut silloin jäätävän karmea vuosi.

Kuten hyvin tiedämme, aina on ralleissa kuoltu. Tieto kulkee koko ajan paremmin, mikä sekin vaikuttaa mielikuviin asiasta. Totuus olisi sitten tilastoissa tällä kertaa.
Joskus seurailin vuoden verran eWRC:stä "In Memory" osiota ja fatal accident tilanteissa kävin sitten tuolla Motorsport Memorialin puolella katselemassa josko tapahtumasta löytyisi artikkeli. Väittäisin, että montaakaan ei jäänyt joista ei olisi ollut, eli tällä otannalla Motorsport Memorial olisi laajempi. Mutta toki vailinainen Suomenkin osalta kun -98 F-cup onnettomuus puuttuu myös.
http://www.motorsportmemorial.org/query.php?db=ct&q=event&n=rally stage tuosta vaan selailemaan pätkällä kuolleita... joukossa on toki yleisössäkin kuolleet.
Näistä ei varmaan entisaikaan paljoa paikallis-/maatasoa korkeammin uutisoitu? Nykyään tuntuu jostain syystä, että täälläkin uutisoidaan kaikki missäpäin maailmaa tahansa tapahtuneet.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
424
Mutta voisiko yhtenä syynä olla tämä nykypäivän trendi videoiden katselusta ja pätkien "ulkoa opettelusta"? Tämän myötä varmasti riskinotto ja mutkanopeudet on vuosien saatossa saanut yhden napsun lisää kuskilta jos toiseltakin, ja tämä johtaa siihen että ollaan lähempänä sitä veteen piirrettyä viivaa missä metsähallitus kutsuu tai tulee aivan älytön aika tauluun.
Mututason pohdintaa minultakin mutta en millään usko, että videotreeni/ulkoa opettelu olisivat edes yksi syy näille tapauksille. Harrastajatason kuskit kun eivät isommin vaivaudu videotreeniin, ainakin sen perusteella mitä itse olen ympäröivää rallimaailmaa seurannut.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1713
Hienoa että näitä tulee nykyään usein. Tekee rallin pienemmän tason suosiollekin hyvää. Saas nähdä onko Suomen kisoissa ensi vuonna ketään, esim. ennen Ruotsia.
Tunturi ajetaan kaksi viikkoa ennen Ruotsia ja viikko Monten jälkeen. Luulisi joitain kiinnostavan myös testimielessä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1057
Autojen vauhtia on sinänsä turha syyttää, näitä kun on sattunut vähän autoluokasta riippumatta - pääluokassa fataali onnettomuus johtui ihan muista tekijöistä kuin vauhdista.
Itse näen kyllä tämän käytännössä isoimpana ja lähes ainoana syynä. Tai oma logiikka ei nosta muita syitä. Nopeudet(erityisesti kaarrenopeudet) siellä harrastetasollakin on yhtälailla noussut vs. ammattitasolla. Ja kun ottaa huomioon, että autojen turvallisuus on parantunut, niin ne nopeudet ovat oikeasti nousseet huimasti. Ja tämä siis seurausta autojen ja renkaiden kehityksestä.

Rallihan on kuitenkin aina ollut vaarallista, ja tulee olemaan.
Mutta näinhän se on tämäkin asia. Ralli on raakaa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1057
Pakko vielä jatkaa asiaa, mutta väittäisin, että nykyajan modernilla v1600 vakiokipollakin pystyy rengas- ja alustaominaisuuksien puolesta ajamaan kaarteeseen sisään nopeampaan kuin 80-luvun B-ryhmäläisellä. Ja niillähän ajetaan sitä vauhtia mitä se pito antaa myöten.

Tästä ei tarvitse sinänsä kovinkaan isoa 1+1 laskua tehdä, että miten nuo nopeudet ovat yleisesti kehittyneet.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Joo, mm kuskit ajaa kovempaa kuin mm kuskit ennen, ja harrastelijat ajaa kovempaa kuin harrastelijat ennen. Eli, periaatteessa on ihan luonnollista, että kuolemia on enemmän. Turvallisuuskin on parantunut, mutta varsinkin katsoja on ihan yhtä turvaton kuin ennen.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1713
SM-sarjasta tuttu Jaakko Lavio kävi viime viikonloppuna ajamassa sorakisan Italiassa Fabia R5:llä. Ennen viimeistä pätkää sijoitus oli viides, melkein kaksi minuuttia kärjestä, mutta viimeisen pätkän rengasrikko tiputti lopputuloksissa kahdeksanneksi. Rallin vauhtimittarina oli MM-sarjastakin tuttu hyökkäyssotaa käyvän maan kuski ja italialaisista ikuisesti nopea Andreucci ja nuorempia nopeita kuskeja Battistolli ja Oldrati.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Yhtään kapeammalla kadulla ei voi rallia ajaa.

 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2076
Mitä olikaan nämä N5-luokan autot joilla mm. liettualaiset ajoivat Saaremaalla?
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
390
Roope Korhonen ajaa Herbst rallin ensi viikolla testi kisana keski eurooppaa varten.
Tärkeitä assukisoja roopelle👍
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
390
Roope korhonen ajaa Herbst rallia testikisana.
2 pätkän jälkeen hyvässä vauhdissa. 0.5s/km Fourmauxia hitaampana uran toisessa assurallissa👍
 
Ylös