USA:n formulasarjain tulevaisuus

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Autosport.com tietää tänään kertoa tällaista:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64852
Champ Car team co-owner Carl Haas plans to take his multiple title-winning team to the rival IndyCar Series in 2009 if a merger between the two championships cannot be agreed before then.

Haas, who owns Champ Car's most successful team Newman/Haas/Lanigan Racing with Paul Newman an Mike Lanigan, told SpeedTV: "It hasn't happened yet but we've certainly considered going.

"It may not happen this year, but it's highly probably that we'll go for 2009 because there needs to be one series."
Ihan ensimmäinen kysymys on, että olisiko ChampCarin ylipäätään mahdollista selvitä ilman Newman/Haas/Lanigania, eli onko lopputulos joka tapauksessa yksi sarja jos NHL lähtee? Ja jos sopimus saadaan aikaan, niin millainen sarja on tuloksena?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Autosport lainaa Robin Milleriä. Siinä pitäisi olla jo tarpeeksi.

Haas on puhunut lähtemisestä jo yli viisi vuotta. Ensin hänen piti ottaa Toyota-rahat ja lähteä da Mattan kanssa IRL-ovaaleille. Toyota vei da Mattan ja Haas jäi suunnitelmineen yksin. Sitten 2004 Haas otti Hondan rahat ja lähetti Junqueiran Indyyn Newman/Haas Racing-nimellä. Paul Newman vaati, ettei hänen nimeään käytettäisi ja kisapäivänä Junqueira ajoi Haas Racingin autoa, vaikka tuloslistat muuta näyttivätkin. Seuraavana vuonna Newman oli mukana, sillä sopimus Centrixin kanssa sitä vaati. Junqueira joutui sairaalaan ja Newman tiettävästi kielsi Haasia enää haaveilemasta Indystä.

Newman aivan oikeutetusti halveksii Georgea, eikä ole menossa minnekään. Aidan toiselta puolelta luin joulukuussa, että Newman ilmoittaisi NHL-tiimin joulujuhlassa vetäytyvänsä tallin johdosta. Joulujuhla oli ja meni, uusi vuosi alkoi ja mitään ei ole kuulunut. Samoista lähteistä seuraavaksi kirjoiteltiin kuinka Atlantic-sarjassa mukana oleva Newman/Wachs-talli sulkisi ovensa, koska tallilla ei ole ollut sponsoria koko olemassaolonsa aikana ja Newman haluaisi ulos. Tallin virallinen lehdistötiedote valitettavasti kertoo toista: NWR testaa Red Bullilta pois potkittua 16-vuotiasta John Edwardsia helmikuun alussa yhteistestissä Sebringin moottoriradalla. Ei vaikuta siltä, että talli olisi lopettamassa mihinkään.

Mike Lanigan puolestaan on Houstonin ja Clevelandin Champ Car – kilpailujen promoottori. Georgen sopimus Texas Motor Speedwayn Eddie Gossagen kanssa kieltää IRL:ltä muut kilpailun Texasin osavaltiossa, joten Laniganin toinen kilpailu olisi lievästi sanottuna vaarassa. Tästä tuskin ALMS:kaan pitäisi, sillä kilpailu etelävaltiossa on heille tärkeä. Cleveland puolestaan on jo vuosia ollut Ohion suosituin formulakilpailu, mutta siitä ei Millerin ”raportoimassa” ”ehdotuksessa” ollut mitään mainintaa. Millerin raportissa oli tosin kommentti Derrick Walkerilta, jolle oli tarjottu 1.2 miljoonaa, jotta hän olisi vaihtanut sarjaa. Walker ei ollut tarttunut syöttiin. Conquest puolestaan on jo hankkinut uuden DP01-rungon ja Bachelart vaikutti todella innostuneelta Champ Carin tulevaisuudesta.

Mikäli Haas lähtee, niin hänet voidaan korvata vaikka Newman/Wachs/Lanigan-tallilla. Näihin väitettyihin ehtoihin ei ole mitään syytä tyytyä. Champ Car selviää. Vaikka sitten Champ Car Atlanticina, mutta Champ Car selviää.

Sarja, joka ennen oli CART ja nyt Champ Car on yrittänyt neuvotella Georgen kanssa kohta viisitoista vuotta. Joka ikinen kerta keskustelut ovat loppuneet Tonyn takia. Kerran jopa päästiin sopimukseenkin, mutta Tony perui senkin. Mikä nyt olisi muuttunut? Honda? Robert Clarke lähti jo epäonnistuttuaan tuomaan sarjoja yhtään lähemmäksi toisiaan...

Tämä aihe ei pidä edelleenkään yhtään vettä, eikä se minusta voisi upota yhtään nopeammin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Saisivat kyllä pikkuhiljaa lopettaa tuon lapsellisen väännön ja keskittyä yhteistuumin punaniskojen kaatamiseen.

Ei vais, amerikassa on kyllä tilaa kahdelle-kolmelle eri valtasarjalle rata-autoilussa. Mutta kahdelle single-seater -luokalle ei välttämättä tilausta riitä. Siksipä toiveeni onkin että tämä kausi jäisi kahtiajaon viimeiseksi, muuten CCWS jatkaa vain kuihtumistaan.. eikä Indycar kuitenkaan saa "ruudukkoa täyteen".
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sue_me sanoi:
Saisivat kyllä pikkuhiljaa lopettaa tuon lapsellisen väännön ja keskittyä yhteistuumin punaniskojen kaatamiseen.
Kyllähän tässä jokainen toivoo yhtä sarjaa, mutta kukin omalla tavallaan. Minä esimerkiksi toivon, että sarjat yhdistyisivät tasapuolisesti, eikä kumpikaan puoli voisi julistautua voittajaksi. Toinen skenaario taas on, että poikakuningas pahoittelee kaikkea sitä tuskaa ja mielipahaa, jonka hänen leikkiliigansa on Amerikan formulayhteistölle tuottanut. Jälkimmäinen vaikuttaa jälleen nousevan ylivoimaiseksi voittajavaihtoehdoksi Tonyn viimeisimmän tempun oltua jälleen erittäin härskin.

Bobakin lainaamaan uutiseen liittyi nimittäin paljon muutakin, jota ei avausviestissä syystä tai toisesta mainittu. Miller siis raportoi Georgen tehneen tarjouksen Champ Car – sarjalle ilmaisista autoista ja moottoreista, mikäli sarja sulautettaisiin IRL-organisaatioon. IRL saisi kaikki CCWS:n menestyneimmät radat ja pikku-Tony 33 autoa Indyyn. Raporttinsa jälkeen Miller vaahtosi viikonloppuna Speed Reportissa kuinka Champ Car – sarjalla ei ole mitään tarjottavaa ja että sarja on tuhoon tuomittu. Haas lähtee, Walker lähtee, kaikki lähtee.

Näin siis Millerin sumuisessa päässä, mutta näin homma kävi tässä todellisuudessa. George oli lähettänyt kutsut Champ Car – talleille, jossa hän ehdotti siirtoa IRL-puolelle. Porkkanana oli liigan uusi kommunistipohjainen palkintorahojen jakoidea TEAM, joka takaa jokaiselle osallistuvalle tallille palkintorahaa, vaikka menestystä ei tulisikaan. Walker oli tähän kutsuun vastannut: Ei riitä. Miller oli jostain keksinyt, että George olisi halunnut lahjoittaa IRL-kalustoa Champ Car – talleille, vaikka mies itse sen seuraavana päivänä Indianapolis Starissa kielsi. Kalkhoven kiisti saaneensa mitään ehdotusta kirjallisena koskien autoja tai moottoreita. Tällaista ehdotusta ei koskaan - tai ei ainakaan viime vuoden lopussa - tehty.

Champ Car – sarjan yhteistestissä Sebringissä tallit myönsivät saaneensa yhteydenottoja IRL-puolelta, mutta eivät olleet nähneet mitään syytä neuvotella. Äänekkäimmin tätä ehdotusta vastusti IRL-sarjasta vuonna 2003 pelastautunut Eric Bachelart, jolla on nyt talousasiat kunnossa Champ Car – kalenterin ansiosta. Uudet sijoittajat haluavat nimenomaan kansainvälisen kalenterin ja Conquest sitoutui sarjaan hankkimalla uuden auton Panozin tehtaaltakin.

Tämänkertainen yhdistymisjuttu oli siis vain Robin Millerin epätoivoinen avunhuuto, sillä miesparka tuntuu olevan suurissa kivuissa. Indy näivettyy vuosi vuodelta enemmän eikä loppua näy. Samaa voi sanoa Tonystä, jonka propagandistipoppoon uskon orkesteroineen tämän viimeisimmän show'n. Miller ei ikinä itse olisi moista keksinyt. Yksinkertainen hölmö kun hän kuitenkin vain on.

Mikäli Amerikkaan ei kahta formulasarjaa – tai mitään moottoriurheilusarjaa NASCARin lisäksi – mahdu niin Champ Car voi aina turvautua siihen, että sillä on erittäin vankka kansainvälinen fanipohja ja tulevaisuutta Euroopassa ja Australiassa. Samaa ei voi sanoa IRL:stä, josta ISC haluaisi mahdollisimman nopeasti eroon.
Ärsyttäväähän tämä ikuinen toisen sarjan kaatumisen odottaminen on, mutta sitä odotellessa voi vaikka nauttia upeasta kilvanajosta, jota amerikkalaiset formulasarjat tarjoavat. Ikäväähän se on, mutta ei voi mitään ;)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Miten tuossa yhdistymisessä hoidettaisiin muutama käytännön asia:

Mikä tulee nimeksi? Jotenkin tosta uutisesta saa kuvan, että CCWS yhdistyy Indyyn eikä toisin päin... kumpi on taloudellisesti/vaikutusvaltaisesti tällä hetkellä vahvempi, CCWS vai Indy?

Ja DP01 rungoista tulee yhtäkkiä museotavaraa, niinhän tossa sanotaan? Indycarithan ne lähinnä museoon joutaisi.

Mikä jakauma perinteinen rata vs. ovaali tulisi olemaan?

Ja miten ihmeessä tuossa puhuttiin yhdistymisestä tällä kaudella... siis kausihan alkaa KOHTA?!
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Puretaanpa vähän tätä pakettia, joka tuli tavallista aikaisemmin tänä vuonna:
SPEEDTV.com sanoi:
SPEED has learned that Kevin Kalkhoven and Gerald Forsythe, the co-owners of Champ Car, have reached an agreement with IRL founder Tony George to race together this season.
Kevin Kalkhoven sanoi:
There's no deal, and no deal's been offered
Ja sitten tämä:
SPEEDTV.com sanoi:
As reported by SPEEDtv.com recently, George offered the Champ Car ownership free Dallara chassis and Honda engines to any CC team that signs up for the full season in addition to receiving $1.2 million per car as part of the IRL’s new TEAM program. Additionally, the Champ Car races at Long Beach, Edmonton and Surfer’s Paradise, Australia would be added to the ’08 IndyCar Series schedule.
Ei se ihan noinkaan mennyt:
Tony George sanoi:
I wasn't going to wholesale make that offer. I would make sure they had equipment; it would not necessarily be free. [--]
Teams started coming to me in December and January, and there's not much I can do at that point
Yksi talli ei ainakaan ole iloinen:
Eric Bachelart sanoi:
Are you kidding me? I just spent a million dollars on a new car and spare parts and this news hurts because I know the value of money. I’m all for one series but I wish it would be 2009.
Lisäksi alkuperäisessä uutisankassa puhuttiin mainittujen kilpailujen lisäksi Toronton Grand Prix’ta, joka juuri lanseerasi uudet Internet-sivut.


Champ Car – sarjan yhdessä Jerry Forsythen kanssa omistava Kevin Kalkhoven oli yllättynyt uutisesta:
Kevin Kalkhoven sanoi:
I sent Tony a text (message) to find out what is going on
Myöhemmin illalla Champ Car lähetti tämän lehdistötiedotteen, joka ei varsinaisesti julista jälleennäkemisen ilosanomaa:
February 8, 2008

Statement from Kevin Kalkhoven & Jerry Forsythe, Champ Car co-owners:

Unfortunately, leaks and media reports about a possible unification of
Champ Car and the Indy Racing League (IRL) have significantly hampered
discussions. Over the past three years, we have fielded and offered
several proposals regarding unification of the two premier U.S.-based
open-wheel racing series, but we have been unable to reach an acceptable
solution. Discussions currently are at a standstill, and we therefore
are proceeding with plans to continue as Champ Car.
Tony George, Terry Angstadt, Brian Barnhart sekä Hondan entinen patruuna Robert Clarke lentävät parasta aikaa kohti Japania. Eri lähteiden mukaan mukana olisi myös Champ Car – ihmisiä, mutta tätä ei ole mikään luotettava lähde varmistanut. Jotain on kuitenkin tekeillä.
Kevin Kalkhoven sanoi:
As long as Honda won't move Motegi, there won't be a merger
Herää kysymys, miksi Motegi on niin tärkeä? Se ajetaan päivää ennen Champ Car – sarjan kauden avauskilpailua Long Beachissä. Mikäli Motegia siirrettäisiin, mahdollistettaisiin IRL-tallien mukanaolo Amerikan suurimmassa katukilpailussa. Long Beach ei voi, eikä pysty siirtämään kilpailun ajankohtaa.

Toimittajat, kuten Indianapolis Starsin Curt Cavin ovat jälleen kyselleet täysin vääriä kysymyksiä. Vaikka Honda siirtäisi Motegin, miten FIA reagoisi? Viime vuonna Champ Car ei saanut siirtää Zhuhaita lähemmäs Kiinan F1 Grand Prix’ta. Mikäli IRL-tallit pääsevät Long Beachiin, tarkoittaako se, että Eric Bachelart joutuu joko hankkimaan kuusi vuotta vanhan Dallaran tai lähtemään takaisin Belgiaan? Puhutaanko nyt kahdesta luokasta vai IRL-kaluston kilpailusta Long Beachissä? Miten käy IndyPron tai Atlantic-sarjan? Ai niin, eihän ne ketään kiinnosta...

Ajoitus tälle on todella typerä. George on siitä ottanut jo täyden vastuun. Champ Car testasi juuri Sebringissä uutta kautta varten erittäin vahvalla kokoonpanolla, eivätkä tallit silloin olleet aikeissakaan siirtyä käyttämään kuusi vuotta vanhempia autoja vain yhdistymisen takia.
Jotain on kyllä tämän perusteella tapahtumassa, mutta vastauksia on erittäin vähän ja tilanne ehkäpä jopa hieman kaoottinen. Cavin tekee Georgesta jälleen viisasta pelastaja/sankaria, mutta minusta hän vaikuttaa enemmänkin huolestuneelta pikkupojalta. Honda siirtää porukkaansa ALMSin puolelle ja Rahal löysi pelastusrenkaan Saksasta.
Poikakuningas on pulassa, paljon pahemmassa kuin media on antanut ymmärtää. Sopimus Hondan kanssa loppuu muutenkin tähän vuoteen, joten Motegin voisi helposti uhrata "yhteisen hyvän vuoksi." Sitä George ei tee. Hänelläkin on oltava pelastusrengas, mikäli tämä ei toteudu. Keskusteluja on molemmin puolin käyty, mutta sopimusta ei vielä ole edes esitetty.

Ja kukapa oli vastuussa Pahkasian linkittämästä artikkelista? Robin Miller. Hänellä ei ole faktoja, hänellä on vain fantasiansa. Ja se näkyy.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Elämme jännittäviä aikoja. Yhdistyminen on käsittääkseni lähempänä kuin koskaan, ja kukapa ei sitä toivoisi...(?)

Tulevaisuuden kannalta kaksi amerikan pohjaista formulasarjaa on pelkkä vitsi kun ajatellaan menestystä/selviytymistä,mutta yhdistyessäänkin sarjalla on vaikea paikka "valloittaa maailmaa": Jenkeissä Nascarin etumatka on ihan liian suuri, ja muuta maailmaa hallitsee F1.

Näin fanin kannalta yhdistyminen olisi silti aivan uskomattoman hauska juttu. Olisi
upeaa nähdä taas samassa sarjassa sellaiset tiimit kuin; Penske, Ganassi, Newman/Haas/mikäsenniminytoli, Forsythe......

Henk.kohtaisesti toivoisin uuden, mahdollisesti yhdistyvän sarjan jakautuvan sulavasti nykyisen IRL:n ja Champ Carin väliin niin, että noin puolet kisoista ajettaisiin ovaaleilla ja toinen puolisko moottori/katuradoilla.

Miltä näyttäisi esim. seuraava kalenteri :

Long Beach
Fontana (O)
Motegi (O)
Laguna Seca
Indianapolis (O)
Milwaukee (O)
Assen
Jerez
Lausiztring (O)
Texas
Toronto
Iowa (O)
Homestead (O)
Watkin Glen
Sears Point
Detroit
Australia
Mexico
Michigan (O)

:)
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Tossa on lukenut Autoracing1.com forumia, niin näyttäis siltä, että yhdistyminen näiltä osin olisi mennyt poskelleen.
Vai onko Carterilla jotain muuta tieto ??
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ovaali sanoi:
Yhdistyminen on käsittääkseni lähempänä kuin koskaan, ja kukapa ei sitä toivoisi...(?)
Lähempänä kuin vuonna 2000, jolloin sopimus oli kirjoittamista vailla valmis ja kun Tony perääntyi viimeisellä mahdollisella hetkellä Foytin ja Cheeverin puhuttua hänet ympäri?

Listassasi on Ovaali muutama epäloogisuus. Fontana ei palaa ja Michigankin heitti liigan pois ovaaliltaan, joten ISC:n superovaaleille ei ole paluuta. ISC on myöskin ilmeisesti ollut varsin halukas luopumaan Homesteadin ja Watkins Glenin, jotka eivät Francen yhtiön mitättömästä markkinoinnista huolimatta (vai peräti sen takia? :O) onnistuneet keräämään yleisöä. Lausitz ei palaa, eikä Eurooppa varmasti sovi kalenteriin, mikäli George saa sanella määräykset.
Ja missä ihmeessä on Pohjois-Amerikan hienoin moottorirata Road America??
Archtur sanoi:
Tossa on lukenut Autoracing1.com forumia, niin näyttäis siltä, että yhdistyminen näiltä osin olisi mennyt poskelleen.
vai onko Carterilla jotain muuta tieto ??
Tietoa ei taida olla kenelläkään muulla kuin päättäjillä. Champ Car – talleille tämä on tullut yllätyksenä (poikkeuksena Walker ja NHL). Georgen ja hänen lakeijoidensa matka Motegiin täytyy kuitenkin katsoa ja odottaa lisätietoja. Millerin artikkeli ainakin oli täyttä potaskaa, sopimusta ei ole tehty, molemmat osapuolet haluavat edelleen sovinnon, mutta tämän kuka tahansa olisi voinut kertoa jo vuonna 2005.
John Barnes tiivisti asian eilen mielestäni varsin osuvasti: “Two things happen in Indianapolis every spring: the grass turns from brown to green, and there are talks of an open-wheel merger.”

Yksi mielenkiintoinen spekulaation aihe: Mikäli kausi starttaisi huomenna Champ Car – sarjalla olisi ainakin 14 autoa loppuunmyydyssä Long Beachin katukilpailussa. IRL puolestaan kilpailisi tällä hetkellä varmistetulla 15 autolla Homesteadin ovaalilla lähes tyhjille katsomoille, ja kuten viime vuosina, pääsylippuja on jaettu ilmaiseksi Hondan koeajojen yhteydessä. Miller puhuu mielellään kuinka Champ Car on vaikeuksissa, mutta IRL:n tilanne ei vaikuta yhtään ruusuisemmalta, joten ehkä siinä on syy näihin neuvotteluihin.

Nykyinen tilanne on masentava kun sitä vertaa vuoteen 1995. Nykyinen tilanne ei ole Champ Car – sarjan kannalta lainkaan masentava kun sitä vertaa vuosiin 2003 ja 2004. Yksi sarja olisi kuitenkin paras ratkaisu, ja Georgen kannalta ehkä nyt välttämätön. Silti ajoitus tämän jutun vuotamiselle on aivan kaamea, mutta ehkäpä jopa minä pystyisin selviämään Georgen kanssa tehdystä liitosta, jos kaikki olisivat siihen tyytyväisiä. Nyt kaikki eivät ole:
-I’m all for one series but I wish it would be 2009, kertoi Eric Bachelart Robin Millerin artikkelissa.

Yksi mielenkiintoinen ratkaisutapa, josta olen itsekin hieman innostunut, olisi se, että IRL tuo kalustonsa Long Beachiin, jolloin saisimme nauttia kahden sarjan välisestä kilpailusta samalla radalla. Se selittäisi miksi IRL on nyt Japanissa neuvottelemassa Motegin siirtämisestä. Fakta kun on se, etteivät kaikki Champ Car - tallit tule hankkimaan näin lyhyellä varoitusajalla vanhoja Dallaroita uusien Panozien tilalle.
 

500

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
45
Uusin "tieto" kertoo että Forsythe (ja Pettit) ovat ostaneet Kalkhovenin ulos Champ Carista. Walker/Team Australia, NewmanHaasLanigan (ja PKV) olisivat siirtymässä IRL:ään. Champ Car kausi 2008 käytäisiin näillä näkymin 10-11 auton vahvuisena mikäli jäljelle jääneet kaikki teamit osallistuvat.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllä Champ Carin tarina alkaa olla taputeltu. Tuo Kalkhovenin ulosmittaus tehtiin varmaankin liittymisneuvottelujen helpottamiseksi Indycarin kanssa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Muut noista tiedoista taitavat olla vielä huhuja, mutta Derrick Walker on vahvistanut valmistelevansa siirtymistä IRL:n puolelle jo täksi kaudeksi ChampCarin epäselvyyksien vuoksi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sue_me sanoi:
Kyllä Champ Carin tarina alkaa olla taputeltu. Tuo Kalkhovenin ulosmittaus tehtiin varmaankin liittymisneuvottelujen helpottamiseksi Indycarin kanssa.
Mikäli näitä huhuja lukee kuin piru raamattua, niin silloin asia on kyllä aivan päinvastoin. Huhujen mukaan Kalkhoven olisi neuvotellut yhdistymisestä ja ollut vastuussa keskustelujen jatkamisesta. Jonkinlainen ehdotus on ehkä syntynyt ja Kalkhoven on siihen ollut tyytyväinen.

Champ Car järjesti eilen yhteisen kokouksen talliensa kanssa Indianapolisissa, mutta kokouksen antia ei ole kerrottu medialle. Forsythe, Gentilozzi ja Pettit eivät kuitenkaan ole valmiita viemään Champ Car – yhtiötä konkurssiin, vaan tiettävästi – tämä kaikki on vain spekulaatiota ja huhuja – he haluavat jatkaa taistelua. Hyvä näin, sillä näihin antautumisehtoihin ei ole mitään järkeä suostua.

Minua pelottaa pohjoisamerikkalaisen formula-autoilun tulevaisuus, jos tämä nyt esitetty huhuehdotus kuitenkin toteutuu. Se ei todellakaan ole mikään taikasauvan heilautus, joka vie meidät takaisin 90-luvun puoliväliin. IRL-sarja vahvistettuna vain muutamalla spekuloidulla Champ Car – kilpailulla ei tule tekemään suurta muutosta. Kaikki Champ Car – tallit eivät tule siirtymään IRL-puolelle, varsinkaan jos Forsythe, Gentilozzi ja Pettit ovat edes jossain määrin valmiita jatkamaan. Houkutus kävellä pois olisi tässä vaiheessa heille varmasti suuri.

Ehdotuksen pohjalta ei syntyisi mitään yhdistynyttä sarjaa vaan Champ Car vain sulautettaisiin IRL-sarjaan. Tämä on tulella leikkimistä, sillä silloin luotettaisiin liiaksi siihen, että IRL:n visio on toimiva. Tästä ei kuitenkaan ole mitään todisteita. Mikäli IRL toimisi ideana, se olisi toiminut jo aikoja sitten. Tämä ei tule muuttamaan paljoa. Tony Georgen hallusinaatioiden ja visioiden perusteella pyöritettävä sarja ei tule kasvamaan. Nyt ehdotettu toiminta ei olisi yhdistyminen, se olisi valtaaminen.

Champ Car – tallit eivät saa paljoa irti tästä ehdotuksesta. Heillä on varastot täynnä varaosia ja kilpailuvalmiit nopeat autot autotallissa. Tony ei ole missään vaiheessa luvannut ilmaisia autoja tai moottoreita, hän on ainoastaan kiistänyt moisen tarjouksen olemassaolon. Miller ja Cavin tekevät tietenkin kaikkensa, jotta George saadaan näyttämään tässä pelastajalta. Totuus on kuitenkin, että Tony-ressu on yhtä pihalla kuin hän on ollut viimeiset kaksikymmentä vuotta. Hänestä ei ollut kilpa-ajajaksi ja CART laittoi hänen lisenssinsä kuivumaan. Hänestä ei ole sarjan vetäjäksi, sillä hänelle Indianapolis on kaikki kaikessa. Täydellisen harmonian takaamiseksi tarvitaan kaksi erillistä järjestöä. CART ja USAC kuitenkin saivat asiat hoidettua. Samaa ei voida sanoa IRL-sarjasta.

Mitä oikeasti on tapahtumassa? Kävelikö Kalkhoven eilisestä kokouksesta ulos Pi-elektroniikat taskussaan ja ajaako PKV sen takia IRL-sarjassa ensi vuonna? Toronto Star julkaisi tänään artikkelin, jossa on Kalkhovein kommennti:
Toronto Star sanoi:
Meanwhile, Kalkhoven, contacted at his California home, insisted the bankruptcy reports were "absolutely wrong."
"I have no idea where this came from," he said.
Huhuja on paljon, kuten arvata saattaa, mutta kunnes esirippu laskeutuu, ei toivoa ole menetetty.
Bobakki sanoi:
Muut noista tiedoista taitavat olla vielä huhuja, mutta Derrick Walker on vahvistanut valmistelevansa siirtymistä IRL:n puolelle jo täksi kaudeksi ChampCarin epäselvyyksien vuoksi.
Walkerhan on tehnyt näin joka vuosi. Hän on täysin riippuvainen Craig Goren tuesta ja se on ainoa syy miksi Walker Racing on enää edes olemassa. Kuten Walker itse sanoo, mikäli se olisi hänestä kiinni, hän ajattaisi autoja molemmissa sarjoissa. 2000-luvun alussa hän tekikin niin, mutta sitten kustannukset karkasivat IRL-sarjassa liiaksi ja sponsorit halusivat tukea CART-kuljettajia. Walker valmisteli IRL-joukkuetta jo kauan ennen kuin OWRS perustettiin ja tällä kierroksella samaa on huhuttu jo pitemmän aikaa. Walker haluaa olla Indianapolissa, mutta Gore, enkä usko että Derrickään halauvat mennä Iowaan tai Sonomaan Long Beachin ja Australian sijasta.
Walkerin eilen lähettämä lehdistötiedoite kertoo, että status quo jatkuu:
Derrick Walker Press Realese sanoi:
It's just an awkward time where everyone is on hold and the media is trying to get the story out there to the fans, but it's too premature to be able to tell the story because the discussions really have to be finished before everyone in the IRL and Champ Car know what potentially could happen. If Champ Car continues on and we have the funding, it's very likely that Team Australia would continue, and it's also quite possible that we could successfully secure sponsorship for the IRL and have an IRL program as well.
Champ Carin piti hakeutua tiistaina konkurssiin. Millerin mukaan sen piti tapahtua keskiviikkona. Vielä torstaina me olemme täällä. Se on lupaava merkki. Toivoa on vielä.

Älkää käsittäkö väärin. Minäkin haluan yhden sarjan, mutta en tällä tavalla. Tämä ei yhdistä lajin voimia, vaan on jo mahdollisesti aiheuttanut uuden jakautumisen. Itsekkääseen poikakuninkaaseen en myöskään tule ikinä luottamaan. Hänelle on annettu Indianapolis ja hänelle on annettu yli kymmenen vuotta aikaa. Sen sijaan hän on vain onnistunut todistamaan, että historia todellakin toistaa itseään. Kuinka moni uskaltaa väittää, ettei IRL:n kehityskaari ole vastannut täysin CARTin vastaavaa, mutta nopeammalla aikataululla. Toyota viihtyi seitsemän vuotta CARTissa, ilman Indianapolista, mutta vain kolme IRL:ssä. Samalla aikavälillä Mo Nunn, Ron Hemelgarn, John Menard, Eddie Cheever, Adrian Fernandez ja Tom Kelley ovat kaikki kävelleet pois.
Miksi tämän lajin tulevaisuus siis pitäisi antaa miehen, joka ei kykene oppimaan mitään historiasta, vaikka hän sitä Indyn kohdalla tärkeänä pitääkin, käsiin?
 

Newtown

Well-known member
Liittynyt
13.10.2007
Viestit
90
CARTer sanoi:
Minua pelottaa pohjoisamerikkalaisen formula-autoilun tulevaisuus, jos tämä nyt esitetty huhuehdotus kuitenkin toteutuu. Se ei todellakaan ole mikään taikasauvan heilautus, joka vie meidät takaisin 90-luvun puoliväliin. IRL-sarja vahvistettuna vain muutamalla spekuloidulla Champ Car – kilpailulla ei tule tekemään suurta muutosta.
CARTer sanoi:
Ehdotuksen pohjalta ei syntyisi mitään yhdistynyttä sarjaa vaan Champ Car vain sulautettaisiin IRL-sarjaan.
Joo itsekin olen mielenkiinnolla tätä tapausta seurannut. Aikanaan kun CART-fani olin, mutta kun CART lakkasi olemasta niin en tätä Champ Car -sarjaa ole niin tiiviisti seurannut. Mutta sympatiat on tottakai Champ Car'in puolella.

Itsekin kun näitä juttuja tämän aiheen ympäriltä olen lueskellut, niin tuli ihan sama juttu mieleen että jos Champ Car ja IRL yhdistyvät tällä tavalla, niin ei shaatana. Eihän sitä tosiaan voi sanoa edes miksikään yhdistymiseksi, vaan juuri niin kuin sanoit, että Champ Car sulautuisi IRL:ään ja juuri mikään ei muuttuisi. :(

CARTer sanoi:
Champ Car – tallit eivät saa paljoa irti tästä ehdotuksesta. Heillä on varastot täynnä varaosia ja kilpailuvalmiit nopeat autot autotallissa. Tony ei ole missään vaiheessa luvannut ilmaisia autoja tai moottoreita, hän on ainoastaan kiistänyt moisen tarjouksen olemassaolon.
Älkää käsittäkö väärin. Minäkin haluan yhden sarjan, mutta en tällä tavalla. Tämä ei yhdistä lajin voimia, vaan on jo mahdollisesti aiheuttanut uuden jakautumisen.
Tämähän tässä juuri älytöntä on kanssa, että kaikki tämä nykyinen Champ Car -kalusto menisi täysin hukkaan näyttelyautoiksi. Ja kuinka monella tallilla sitten olisi varaa hommata IRL-kalusto ja näin pienellä varoitusajalla. Jos yhdistyminen tapahtuu, niin järkevää olisi, että se tapahtuisi esim. kaudeksi 2009 tai myöhemmin.

Voi kun saisi ne vanhat CART-ajat takaisin, jolloin Zanardikin vielä sarjassa ajoi.. :(

Kaikkein parasta tietenkin, että olisi vain se yksi ja ainut sarja, niin kuin ennen IRL:ää ja CART:ia oli.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sarjan piti hakeutua konkurssiin tiistaina tai keskiviikkona, mutta tänään lauantaina katti on edelleen hengissä ja voi hyvin. Autoracing1.com on kuullut, että Champ Car – työntekijät on määrätty jatkamaan valmisteluja kauden avauskilpailua varten. Ei sillä, että heidät olisi käsketty koskaan lopettamaankaan töitään, mutta mikäli tämä uutinen on totta, niin aurinko nousee vielä huomennakin.

Sen sijaan tietoja Georgen Japanin kokouksesta ei ole vieläkään saatu, mutta Jerezistä tulleen huhun mukaan Honda olisi ollut erittäin loukkaantunut Motegin siirtämisehdotuksista. Alkava kausi on viimeinen Hondan ja IRL:n yhteisessä sopimuksessa, jonka Robert Clarke kirjoitti kun Toyota ja Chevrolet olivat vielä mukana kilpailemassa. F1-piireistä lähteneiden huhujen mukaan Clarke olisi siirretty syrjään, koska hän ajoi omia etujaan ja ettei Honda Performance Developmentin uusi johtaja Erik Berkman tule uusimaan sopimusta IRL:n kanssa. Japanin Honda haluaa kilpailua, eikä ole ollut lainkaan tyytyväinen tapaan, jolla Clarke on hoitanut IRL-sarjan moottorisopimuksen yksinoikeudella Hondalle. Motegia ei ainakaan siirretä, se on nyt varmaa. Indyn kuninkaan sana ei todellisten businessmiesten pöydässä paljoa paina.

Mitään yhdistymistä ei tule ja se on Georgen kannalta loistava asia, sillä Tonyn kummisetä A.J. Foyt uhkasi jo lähteä IRL-sarjasta, mikäli George, Penske ja Ganassi aikovat avustaa Champ Car – talleja IRL-kaluston hankinnassa.
A.J. Foyt sanoi:
Reportedly, the IRL stands ready to offer incentives to Champ Car teams to make the change. "I would throw a fit and pack up my bags if that was true, and others may do the same."
Ei mikään ihme, jos Foytin lisäksi Dennis Reinbold pakkaa kamppeensa tämän seurauksena. Hänenkin tallinsa on jo vuosia pysynyt pystyssä vain koska shekkejä on kirjoiteltu Indianapolissa. George leikkii tulella ja tulee polttamaan itsensä pahasti.

Oletteko muuten kiinnittäneet huomiota tuohon piipittävään äänen, joka syntyy kun Robin Miller pakittaa? Mitään sopimusta ei ilmeisesti sitten oltukaan allekirjoitettu :D

Omahyväisyydessään herra Miller on kyllä numero 1:
"my phone has not rang for almost 30 minutes." "Since last Friday, when my story broke" "Me seeking it" ja sokerina pohjalla:
"Bachelart found out because I told him." :thumbfh: :yuck:
 
Ylös