USA:n formulasarjain tulevaisuus

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Champ Car – päälliköiden on tarkoitus äänestää tänään Indianapolisissa mitä he aikovat tehdä jatkon kannalta, joten sikäli Millerin artikkelin ajoitus on omituinen. Miller julisti sunnuntaina Wind Tunnel-ohjelmassa, että mikäli sarjat eivät yhdisty, hän ryhtyy NASCAR-toimittajaksi, eikä enää puhu sanaakaan Amerikan formuloista. Millerin sana on sinänsä arvoton, sillä aiemmin hän lupasi olla kirjoittamatta yhdistymishuhuista taatakseen osapuolille työrauhan. Pokon linkki osoittaa, kuinka hyvin Miller on pitänyt lupauksensa.

CART-sarjan konkurssioikeudenkäynnissä OWRS:n puhemiehenä toiminut Paul Gentilozzi ei pidä todennäköisenä, että hänen Rocketsports-tallinsa siirtyisi IRL-sarjaan, jos Champ Car loppuu. “I can’t make the numbers work.” Rocketsports varmisti aiemmin tässä kuussa uuden pääsponsorin, brasilialaisen Sangarin ja F1-kokemusta omaavan Enrique Bernoldin kuljettajasopimuksen, eikä heistä kumpikaan ole kiinnostunut IRL-sarjan tarjonnasta. Gentilozzin mukaan yksi tallipäällikkö on kertonut hänelle osallistuvansa Indianapolisiin, mutta ei toisi tiimiään muihin IRL-kilpailuihin. Walker on tähän asti ainoa, joka on ilmaissut kiinnostuksensa, mutta hänellä ei ole rahoitusta IRL-sarjaan.
Astraali sanoi:
Mutta miksi vanhat Dallarat? Miksei uudet Panozit?
Vihjaillun sopimuksen sisällöstähän ei kukaan vielä tiedä mitään, mutta melko varmana pidetään sitä, ettei varsinaista yhdistymistä tapahdu vaan Champ Car sulautettaisiin Indy Racing Liigaan. George ja hänen apurinsa Brian Barnhart väittävät edelleen vakavasti ettei DP01 sovellu ovaaleille. Barnhart myös selittää, että IRL-kalustoa on jo olemassa kuudenkymmenen auton armadan edestä, mutta osa niistä on pakko olla romurautaa. Viime vuonna Richmondissa Tony Kanaanin auton monokokista löytyi halkeama, josta IRL tiettävästi käski talleja vaikenemaan. Viisi vuotta vanhojen autojen kanssa leikkiminen on tulella leikkimistä, eikä Alex Figge ainakaan ole ollut kovinkaan halukas ajamaan autoa, jota hän itse kutsuu ”selänmurskaajavaunuksi.”

Tony ei näe selvästi, mutta se ei liene kenellekään mikään yllätys. Georgella itsellään on hallussaan virallisesti kymmenen autoa, joita hän olisi halukas myymään tai vuokraamaan – ilmaiseksi hän ei niitä anna kenellekään.
Tony on pysynyt yllättävän hiljaa Japanin vierailunsa jälkeen. Motegin internetsivuilla alettiin myymään lippuja kilpailuun päivä IRL-pohatoiden vierailun jälkeen, joten kilpailu todennäköisesti ajetaan aikataulun mukaisesti.

Toinen ratayhtiö, joka jatkaa suunnitelman mukaisesti on Laguna Secan Mazda Raceway, jonka toimitusjohtaja Gill Campbell vakuutti toukokuussa ajettavan kilpailun järjestelyiden olevan edelleen käynnissä.
Mitä Indianapolisissa tänään päätetäänkin niin Champ Carin David Higdon ei odota asiasta tehtävän minkäänlaista ilmoitusta ainakaan keskiviikkona. Päivä, jonka Miller antoi sarjojen yhteiselle lehdistötilaisuudelle.
Astraali sanoi:
Aiheutuuko tästä kilpaileva sarja jolloin ollaan jälleen tilanteessa jossa meillä on IRL:n lisäksi toinenkin sarja.
Ja sehän olisikin niiin väärin, koska IRL on itse täydellisyys, joka on ollut olemassa ikuisesti ja pelasti amerikkalaisen formula-autoilun pahojen tallipäälliköiden käsistä.

Sanotaanko nyt vaikka näin; Vaikka käsitykseni Roger Penskestä on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana melkoisesti, niin yksi asia on pysynyt samana: Kapteeni haluaa Indyn. Penske on vain odottanut tilaisuutta, jolloin joukkoylivoima kukistaa Tonyn. Roger on lähellä, hän omistaa IRL-moottorit toimittavasta Ilmor-pajasta tarpeeksi hallitakseen niitä. Hänellä on myös suuri sananvalta kilpailukalenteria laadittaessa. Ovaaleihin painottuva IRL ei ilman hyvää syytä tuonut kalustoaan Detroitin kaatopaikkasaarelle katukilpailun merkeissä.

Mikäli Champ Car loppuu tähän niin DP01:t luultavasti palaavat Don Panozin tehtaalle ja mitäköhän urheiluautoilun takaisin maailmankartalle tuonut Panoz niillä mahtaisi tehdä...?
IMSA luultavasti ottaisi myös mielellään Champ Car Atlantic-sarjan siipiensä suojaan. IMSA huolehtii jo nyt Star Mazdan järjestelyistä ja Vici O’Connorin johtama sarja tulee hyvin toimeen omillaan, kuten historia on osoittanut.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
12,5 vuotta sarjat kusivat toistensa kintuille ja katsoivat kun punaniskat veivät kaiken huomion, rahat ja kuljettajat. Amerikan loistokas monopostohistoria pyyhkiytyi muistista kun indy 500:sta tehtiin average joe-kilpailu.

Kuinka tyhmiä ihmisiä amerikassa oikeasti on?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
NYt CARTerin suosikkitoimittaja Miller kertoo, että sopuun olisi päästy. Autosport.comista:
He claimed Champ Car teams have been told to stop work on their cars and to expect delivery of new IRL cars later this week. Autosport.com understands that the announcement of the merger will be made by IRL officials tomorrow.

IRL boss Tony George's offer of free cars and engines, plus $1.2 million for any Champ Car team that will contest the full IRL season is believed to have been taken up by at least five teams.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
NYt CARTerin suosikkitoimittaja Miller kertoo, että sopuun olisi päästy.
Jostakin ihmeen syystä Steven English on kokenut tarpeelliseksi kirjoittaa Millerin artikkelit uudestaan muutaman päivän viiveellä Autosportin nettisivuille. Mitään uuttahan tuossa ei ole pokon aiemmin linkittämään Millerin juttuun nähden.
Miller sitkeästi jatkaa myös Georgen pelastajamuotokuvan maalaamista muistuttamalla jokaisessa välissä Georgen tarjonneen ilmaisia autoja ja moottoreita. Todellisuus ja tuo lainaamasi pätkä ovat kuitenkin kaksi täysin eri asiaa.

Huomenna sen ilmoituksen pitäisi sitten tulla. Miller tosin kirjoitti SPEED-kanavan ”oppineen” jo helmikuun ensimmäisellä viikolla, että sopimus oli tehty. Jokin tässä aikajanassa mättää, kun Champ Car vasta eilen äänesti mitä he tulevat tekemään. Vastauksia odotetaan huomiseksi. Katsotaan miten käy.

Ja älä ymmärrä väärin. Minä kyllä pidän Milleristä. Silloin kun hän ei aja omaa agendaansa ja puhuu muusta kuin omasta näkökulmastaan. Millerillä vain on paha tapa vääristellä ja väännellä asioita sekä lausuntoja. Hän tosin tekee senkin väärin, sillä yleensä hänen onnistuu raivostuttaa työnantajansa fanien ja muiden seuraajien lisäksi. Tästä todistuksena potkut Indianapolis Starsista yli 33 työvuoden jälkeen - on ihme, että Georgea haukkuva toimittaja pysyi paikallislehdessä niinkin kauan - ja viime vuonna Champ Car – toimituksesta haukuttuaan Kalkhovenia valehtelijaksi ja epäiltyään suureen ääneen Champ Car - sarjan saavan tarpeeksi autoja viivalle.
"The bottom line is, I like Robin very much, but sometimes when I read what he wrote, I wanted to strangle the son of a bitch. He's like Dr. Jekyll and Mr. Hyde. He's a fun guy to be around when he gets away from the keyboard."
Miller on uhkapelaava egomaanikko, jonka haluaa vain sen, mikä hänelle sillä hetkellä sopii parhaiten. Silti, kyllä minä häntä kuuntelen mieluummin kuin alle 30-vuotiasta ”Jees-Jees-Kimikimikimi”-kaveria. Täytyy vain tietää, milloin Robin puhuu asiaa ja milloin hänen ainoa tavoitteensa on suututtaa ihmisiä. Ei mikään täydellisen toimittajan piirre, mutta parhaimmillaan erittäin viihdyttävää luettavaa ja katsottavaa.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Nyt Autoracing1 huhuilee tällästä

Champ Car /IRL merger - on or off? UPDATE #15 The wild rumors on this merger continue today. According to AutoRacing1.com sources, and as we reported about 8 hours ago, Gerald Forsythe pulled out of the merger deal last night. He and Paul Gentilozzi are trying to rally enough cars to go it alone as Champ Car. We hear that Kevin Kalkhoven and Dan Pettit are moving on to the IRL. We hear that an approach from Gentilozzi to Panoz to buy in and save the contract is waiting a reply. We also hear that Forsythe may be trying to prevent the Long Beach race from falling in the hands of the IRL.

Se oli niiden foorumilla
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Forsythe ja Gentilozzi pelastivat maailman vanhimman formulasarjan jo kertaalleen, joten ei kai heiltä enempää voisi odottaa tälläkään kierroksella. Gentilozzille ainakin vuonna 2004 Champ Car – historia merkitsi paljon ja hän puhui kauniita asioita lajin historiasta. Ensi vuonna Pohjois-Amerikan Championship Car Racing tulisi täyttämään sata vuotta.
Kalkhoven palaa Yhdysvaltoihin vasta huomenillalla, joten mitään virallista ei suuntaan eikä toiseen sitä ennen taida olla luvassa. Melko surullista, että Miller jääräpäisesti kuuluttaa sopimuksen olevan olemassa, kun Champ Car – ja IRL-puolet molemmat sen kiistävät. Viimeisimpänä Fred Nation, joka on IRL:n puhemies:
Fred Nation sanoi:
It is still not done, but still moving. The lawyers are still lawyering and we are still trading drafts and whittling away at the issues. We're optimistic the issues can be resolved.
IRL suunnittelee joidenkin lähteiden mukaan alustavaa lehdistötilaisuutta perjantaiaamuksi, joka olisi sitten lopullinen loppu. Jännitettäväksi jää enää, miten George tulee hoitamaan Motegin tilanteen ja kuinka moni loppujen lopuksi siirtyy IRL-sarjaan, sekä mitä tosiaan tapahtuu DP01-autoille.
OC Register sanoi:
Tyler Tadevic said it would be very difficult for his team to compete in the new series because it takes $7 million a year to field a car in the IRL. That's $3 million a year more than a Champ Car budget, according to Tadevic. Will George's purported peace offering of a free chassis/engine combination help ease the financial blow?

"That's a pittance", said Tadevic.
PCM Racing luultavasti palaa urheiluautoihin, Minardia ei olisi ilman Paul Stoddartia, joten Wiggins on puilla paljailla. Gentilozzi sanoi itse, ettei hänen tallissaan ole halua siirtyä maissipeltojen keskelle rakennetuille ovaaleille. Jopa IRL-puolelta ollaan valmiita lopettamaan, sillä Dennis Reinbold ja AJ Foyt suhtautuvat Georgen rahallisen tuen kohteen siirtämiseen epäillen. Ei heillä ole varaa yksin rahoittaa tallejaan.

Mikäli antautuminen tapahtuu spekuloidun kaltaisesti ja ensi vuodeksi minkään ei odoteta muuttuvan, niin minä en tule jäämään paikalle seuraamaan kuinka George ajaa tämänkin version maahan. Alkuperäinen IRL kesti nelisen vuotta. CART 2.1. kesti tasan kolme vuotta ja CART 2.2. kaksi vuotta, kuinka kauan CART 3.1. kestää, en ole kiinnostunut tietämään. :yuck:
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Menee jo aika Spedeilyksi koko homma. Haluavatko nokkamiehet tosiaan ajattaa kahta vajaakäyntistä sarjaa?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sue_me sanoi:
Menee jo aika Spedeilyksi koko homma. Haluavatko nokkamiehet tosiaan ajattaa kahta vajaakäyntistä sarjaa?
En osaa sanoa. Mikä olisi vaihtoehto? Rukoilla kohti Mekkaa ja toivoa, että kahden vajaakäyntisen sarjan sijasta olisi yksi vajaakäyntinen sarja, jonka johdossa olisi yksi vajaaälyinen egomaani, joka ei itse pystynyt ajamaan missään sarjassa saati sitten johtaa minkäänlaista kansainvälisesti merkittävää sarjaa.

Gentilozzi varmasti haluaisi Champ Car - sarjan jatkavan. Hänellä on ensimmäistä kertaa pitkään aikaan maksava sponsori ja kuljettaja, jotka olivat vielä pari viikkoa sitten erittäin innoissaan. Samaa ei todellakaan voi sanoa IRL-sarjasta, jonka ehdoilla nyt Kalkhoven haluaa leikkiä, eikä se voi miellyttää kaikkia.
Näin nopealla aikataululla kaksi sarjaa olisi ollut parempi vaihtoehto kuin yksi, koska nyt useat tallit kokevat tulleensa petetyiksi.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
IndyCar resolution to come Friday
February 20, 2008

By Bruce Martin PA SportsTicker Contributing Editor

IndyCar officials have confirmed a press conference scheduled for Friday at 11 a.m. in Indianapolis, where they will announce that the long American open-wheel racing war has come to an end.

Series officials had hoped to make the announcement Thursday. But Champ Car principle Kevin Kalkhoven will not be back from England, where he is tending to family business.

ADVERTISEMENT
Friday's announcement will end the 13-year feud that began when Indianapolis Motor Speedway president Tony George announced the creation of a new racing series on March 20, 1994. At that time, most of the teams that competed in the Indianapolis 500 were in CART, a series that went bankrupt and would later be revived as Champ Car.

George's original intention was to have CART teams participate in what was then known as the Indy Racing League. But most of those teams refused, starting a lengthy and divisive battle for supremacy in North American open wheel racing.

But Champ Car has agreed to cease operations, which will allow its teams to accept George's offer of a free Dallara car and free Honda engines to make the transition to the new series.

As part of the agreement, IndyCar will purchase Champ Car's "intellectual properties," including the historical database.

For example, Sam Hornish Jr. is officially listed as the series' all-time wins leader with 19. But under the new agreement, the all-time lead would be returned to A.J. Foyt, who has 67 career victories.

In addition, IndyCar is expected to get Champ Car's race dates for the Long Beach Grand Prix along with street races in Edmonton, Alberta; Surfer's Paradise, Australia and Mexico City.

This would not be a merger of Champ Car and IndyCar because the IndyCar Series will be the only series in competition. And it is not technically an acquisition because IndyCar will not be acquiring the assets of Champ Car.

The proper term would be an "amalgamation," which means Champ Car closes up business and its teams join IndyCar.

In recent weeks while George was making his offer to bring the two sides together, Champ Car's principles, which include Kalkhoven, Gerald Forsythe, Paul Gentilozzi and Dan Pettit, have considered one last effort to stage the 2008 season or to file bankruptcy.

Either way, the IndyCar Series will now have the opportunity to lead this form of racing into the future with the Indianapolis 500 as its cornerstone event.

But the agreement does not necessarily mean a large contingent of Champ Car teams will be joining IndyCar this year. Some teams may close up or enter a new form of racing, such as sports cars.

Champ Car teams Walker Racing and Newman-Haas-Lanigan are expected to join the IndyCar Series but some of IndyCar's current teams, such as Dreyer & Reinbold and Vision Racing, which ironically is owned by George, may have to reduce the number of cars it fields this season.

Dreyer & Reinbold campaigned two cars in IndyCar last season but may run just one car in 2008. Also, Vision Racing has 10 cars in its possession and will be the main source of cars that will be heading to Champ Car teams that decide to join IndyCar.

Larry Curry is the team manager at Vision Racing and will be in charge of preparing the cars that will be going to the new teams joining the IndyCar Series, as well as his own effort for his drivers.

"I think certainly we've anticipated this was in the works and I want to say that we are prepared," Curry said. "If and when we get the final word that we need to get some of that stuff distributed we'll be able to answer the bell. It hasn't been totally defined exactly yet how all of that transpires - if and when it becomes official to tell you the truth.

"You're going to expect more of your people and things of that nature, but to me the sooner it's official the better. You want to get done what you need to get done for that and then move on because you are 100 percent right. ... If they announce this thing tomorrow, it's not too soon for me."

Curry said his crew at Vision Racing will be working throughout the weekend to get all 10 of its cars prepared for use at next week's IndyCar Open test at Homestead-Miami Speedway.

"It adds work to the plate for sure," Curry said. "Even though you have all these cars, they are in a cycle and you have to bring that to the forefront quicker than anticipated. What Vision was doing with all of these cars was the 2008 modifications with the anti-intrusion panels. We're installing those on all 10 of those cars. That's a process in itself that is new to us and has added more time to the physical build of the cars.

"We're going to run two cars full time. Tony George needs to officially announce his driver lineup with that but what we would do beyond that is yet to be determined."

If the IndyCar Series began racing tomorrow, there would only be 16 cars, and that's assuming Rahal Letterman competes this season along with Marty Roth running two cars.

It remains unclear which Champ Car teams will actually join IndyCar.

"I hope they all come," Curry said. "If you have eight cars plus the 16 you have and get to 24, that would be pretty big. Once we get it and get it done, it's who all is really going to come. Hopefully, they all do.

"I want to see open-wheel racing gets back to where qualifying actually means something. That would be pretty cool. It hasn't been that way in a long, long time."

Curry has been involved in the IndyCar Series since it was called the Indy Racing League in 1996, when he was the team manager at Team Menard and Tony Stewart was one of his drivers.

Prior to the 1996 season, when CART and the IRL went separate ways, a case could be made that IndyCar racing was the dominant form of racing in the United States over NASCAR in terms of general, broad-based interest.

That was before NASCAR pulled away from the field.

Now that IndyCar could be one unified group, Curry is hopefully the building process can begin.

"Once this announcement comes down, let's everyone focus on what needs to be done to make this series the best it could be," Curry said. "Let's make a single focus about where we need to take this thing for the future. That's the only way we are ultimately going to get to where we need to get.

"I want people in open-wheel racing to always believe they have the best guys in one series and not in another series."

As former CART and IndyCar driver Robby Gordon said at last week's Daytona 500 "Getting the cars together is the easy part; the hard part was getting the two sides to finally agree to become one."

Even with one unified IndyCar Series, it may be difficult to compete in the racing world with NASCAR's huge sponsorship, media and fan base advantages.

But at the very least, it will help restore stature to IndyCar's premier event, the Indianapolis 500.

"I just hope it happens," said Chip Ganassi, who owns teams in IndyCar, NASCAR and Rolex Grand American Sports Car Racing. "There can't be five people on the planet that don't want it to happen, so let's hope it happens.

"If they were to get back together, I think that's only when the work would begin. It's probably like the 1994 baseball strike. The work really begins once you get all of the problems behind you. It would be nice to get all of the issues in one place. Get all of the rulesmakers in one place. Get all of the promoters in one place. Get everybody at one table instead of two. It would certainly end a lot of confusion in the marketplace."
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kanadalainen Sun raportoi
In a telephone interview from his home in Las Vegas, Tracy said he had been told to cancel a scheduled trip to Indianapolis, that would have had him being fit for a seat in an IRL Dallara chassis in preparation for that series' opening race at Miami-Homestead Speedway on March 29.

"All I know is that three days ago there was a plan for me to go get ready to drive an IRL car; that there was going to be a merger," he said. "Now (yesterday) I was told: 'Don't bother coming to Indy' because the balls are all back in the air."

"I don't know what the hell is going on," Tracy said. "It seems to change from hour to hour. You hear from one person that a merger is done and the next person tells you it's not."
All I know for sure right now is that we are getting ready to test our Panoz at Laguna Seca,”
Katkesivatko neuvottelut kalkkiviivoilla? Onko sopimus tehty? IRL ajaa Motegissa edellisenä päivänä, mutta rakennustyöt Kaliforniassa Amerikan suurinta katukilpailua varten ovat jo alkaneet ja kilpailu etenee aikataulussa. Onko Long Beach lähes satavuotisen Champ Car – sarjan viimeinen tunteikas näytös?
Chip Ganassi sanoi:
There can't be five people on the planet that don't want it to happen, so let's hope it happens.
Näin siinä käy kun seurustelee Georgen kanssa liian paljon. Alkaa luulla, että Indianapolis on koko planeetta. Tiedän varmaksi, etteivät tietyt fanit Meksikossa, Kanadassa ja Euroopassa sekä ympäri Amerikkaa ole todellakaan tyytyväisiä.

Jännittäväksi vetää.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pitkäaikainen perseily vaan vetää mattoa koko Pohjois-Amerikan monopostoluokkien tulevaisuuden alta.

Ja punaniskat vain paisuvat..
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kiitoksia asiallisesta ja kattavasta vastauksesta Sue_me. Ratkaisit juuri kaikki amerikkalaisen formula-autoilun ongelmat.

Minä en ymmärrä miten tämä tulee parantamaan kaiken ja muuttamaan maan kultaiseksi? Mikäli huomisen jälkeen IRL on ainoa formulasarja, joka on Yhdysvalloissa pystyssä, niin mitä se tulee muuttamaan? Loppuuko tämä ”perseily” kuten asian ilmaisit? Tuskin. Sitä on jo jatkunut pitkään. Kolmetoista vuotta. Mitään tulevaisuutta ei tämän jälkeen formula-autoilulle Amerikassa ole.

Miksei? Koska tämä ei ole yhdistyminen. IRL ei vahvistu tästä enempää, mitä olemme aikaisemmin nähneet, kun CART-tallit siirtyivät autonvalmistajien tuella sinne. IRL ei kasvanut. Ei Yhdysvalloissa, eikä sen ulkopuolella.

Kyllä, Champ Car – sarjalla oli omat ongelmansa, mutta sarjaa seurasi vuosittain kaksi miljoonaa ihmistä paikanpäältä. IRL ei Indianapolis 500:sta huolimatta päässyt lähellekään niitä lukemia. Kansainvälisesti Champ Car oli merkittävä sarja. Yhtä nopea, yhtä maailmanlaajuinen kuin F1. IRL ei ole kumpaakaan näistä. Joten kerro toki, miten tämä maagisesti tuo CARTin kulta-ajat takaisin? Varsinkin, kun kaiken alullepanija on nyt vallankahvassa kiinni?
Miten IRL 2008 on paljon parempi ja vahvempi kuin koskaan aikaisemmin? Koska tämä ei ole yhdistyminen, IRL ei vahvistu, eikä kukaan voita. Toronto, Cleveland, Road America, Houston, ehkä jopa Australia ja Meksiko City voivat olla markkina-alueina historiaa amerikkalaisten formula-autojen osalta. Siinä hävisi jo yksi miljoona vahvasta ja lolaalista fanipohjasta, joka kokee tulleensa petetyksi. Entäpä Eurooppa? Doornbos on jo ilmaissut tyytymättömyytensä ovaaleilla ajoon, eikä Hollanti alun perinkään olisi sopinut Georgen visioon.

Minä näen tässä valtavasti miinuksia ja hyvän vähän – tai en lainkaan – plussia. Jos sinusta ongelmat katoavat tämän sopimuksen myötä kuin taikaiskusta niin lähetä toki sitä toivoa tännekin. Itse uskon, että ”perseily” jatkuu, sillä Tony on jo osoittanut, ettei hän pysty tekemään mitään. Honda ei siirrä Motegia ja nyt puhutaan, että samana viikonloppuna ajettaisiin kaksi kilpailua IRL-sarjan sisällä; toinen Motegissa ja toinen Long Beachissa. Hienosti hoidettu homma Tony. Job well done.

Mitä olen luotettavista lähteistä lukenut, niin Forsythe, Gentilozzi ja Pettit yrittivät loppuun asti jatkaa ja etsiä uutta kumppania, mutta Kalkhoven halusi lunastaa pelimerkkinsä tässä vaiheessa. Forsythen auto tuli maalaamosta eilen. Ehkä sitä tarvitaan, ehkä ei. Champ Carin TV-tuotantoporukka ainakin sai tänään tietää, ettei heidän palveluksiaan enää tarvita. Pakko se on uskoa. Loppu tuli. Päivälleen viisi vuotta sen jälkeen, kun CART aloitti viimeisen kautensa St. Petersburgin katuradalla vastoin kaikkia odotuksia. :frown:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
CARTer sanoi:
Kiitoksia asiallisesta ja kattavasta vastauksesta Sue_me. Ratkaisit juuri kaikki amerikkalaisen formula-autoilun ongelmat.
Totesin vain tilanteen. Ei siinä mitään ratkaisua ollut, tai sitten olet vain näkevinäsi kirjoituksessani jotain, mitä en ole siihen laittanut.

CARTer sanoi:
Minä en ymmärrä miten tämä tulee parantamaan kaiken ja muuttamaan maan kultaiseksi? Mikäli huomisen jälkeen IRL on ainoa formulasarja, joka on Yhdysvalloissa pystyssä, niin mitä se tulee muuttamaan? Loppuuko tämä ”perseily” kuten asian ilmaisit? Tuskin. Sitä on jo jatkunut pitkään. Kolmetoista vuotta. Mitään tulevaisuutta ei tämän jälkeen formula-autoilulle Amerikassa ole.

Miksei? Koska tämä ei ole yhdistyminen. IRL ei vahvistu tästä enempää, mitä olemme aikaisemmin nähneet, kun CART-tallit siirtyivät autonvalmistajien tuella sinne. IRL ei kasvanut. Ei Yhdysvalloissa, eikä sen ulkopuolella.

Kyllä, Champ Car – sarjalla oli omat ongelmansa, mutta sarjaa seurasi vuosittain kaksi miljoonaa ihmistä paikanpäältä. IRL ei Indianapolis 500:sta huolimatta päässyt lähellekään niitä lukemia. Kansainvälisesti Champ Car oli merkittävä sarja. Yhtä nopea, yhtä maailmanlaajuinen kuin F1. IRL ei ole kumpaakaan näistä. Joten kerro toki, miten tämä maagisesti tuo CARTin kulta-ajat takaisin? Varsinkin, kun kaiken alullepanija on nyt vallankahvassa kiinni?
Miten IRL 2008 on paljon parempi ja vahvempi kuin koskaan aikaisemmin? Koska tämä ei ole yhdistyminen, IRL ei vahvistu, eikä kukaan voita. Toronto, Cleveland, Road America, Houston, ehkä jopa Australia ja Meksiko City voivat olla markkina-alueina historiaa amerikkalaisten formula-autojen osalta. Siinä hävisi jo yksi miljoona vahvasta ja lolaalista fanipohjasta, joka kokee tulleensa petetyksi. Entäpä Eurooppa? Doornbos on jo ilmaissut tyytymättömyytensä ovaaleilla ajoon, eikä Hollanti alun perinkään olisi sopinut Georgen visioon.

Minä näen tässä valtavasti miinuksia ja hyvän vähän – tai en lainkaan – plussia. Jos sinusta ongelmat katoavat tämän sopimuksen myötä kuin taikaiskusta niin lähetä toki sitä toivoa tännekin. Itse uskon, että ”perseily” jatkuu, sillä Tony on jo osoittanut, ettei hän pysty tekemään mitään. Honda ei siirrä Motegia ja nyt puhutaan, että samana viikonloppuna ajettaisiin kaksi kilpailua IRL-sarjan sisällä; toinen Motegissa ja toinen Long Beachissa. Hienosti hoidettu homma Tony. Job well done.
Sanopa, miten kaksi kökkösarjaa sitten ajavat yhteistä etua? Ajetaanko sitten vaikka 2 eri sarjaa, noin 10 autoa per luokka. Aivan mahtavaa :thumbup:

Toinen sarja pitää hävittää, tai sulauttaa kummatkin kokonaan uuteen sarjaan, jonka pääkilpailuna on juuri Indy500. Muuta ratkaisua ei ole tulevaisuuden kannalta.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
On sekamelskasta se hyöty että jos ChampCar nyt lakkautetaan ja tästä jatketaan vain yhden sarjan voimin ovat jatkossa kaikki tallit ja kuskit samaan aikaan samalla radalla sen sijaan että koko konkkaronkka olisi edelleen jakautunut kahden sarjan välille, jonka vuoksi molemmissa kärki on kapea ja puolet radalla olevasta kalustosta täytekuskien ajettavana. Toivon mukaan tämä saa suuren yleisön sekä sponsorit siinä määrin kiinnostumaan että sarjan profiili saadaan nousuun ja tähtikuskien virta lokasuojattomista NASCAR-radoille pysähtymään.

Toiveajattelua? Ehkäpä, mutta kahden sarjan taistelu on nyt mitä ilmeisimmin nähty ja sarjojen nykytilan vertaaminen jakoa edeltäneeseen tilaan kertoo kuinka hyvin se toimi. Säälihän se on jos Champcarin tarina nyt päättyy tähän, mielummin olisin nähnyt sen tämän taiston voittajana.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tapahtuu loppujen lopuksi toi yhdistyminen miten vaan, mutta ilmeisesti (en ole lukenut juuri haastatteluja tai huhuja) alkoi vähitellen olemaan pakon sanelema tilanne.

Toyotan tulo Nascariin on pistänyt nostanut sarjan julkisuusarvoa entisestään ja sehän oli jo aika korkealla ennestään. Craftsman Truck-sarja on myös noussut tunnetuksi avolavojaan rakastavien jenkkien keskuudessa ja nyt vielä ALMS on yhtäkkiä saanut parissa vuodessa hurjan vauhdin päälle. Ja näiden lisäksi vielä jenkkilässä aina suosiota nauttivat kiihdytysautoilut ovat pakkaa sekoittamassa

Jenkkiformula alkoi olemaan entisaikojen kukoistuksen sijasta aika heikoilla, mainosdollareita ei moottoriurheiluunkaan ole rajattomasti jaossa, on tämä nyt sit epämukava pakotilanne tai eli, mutta mielestäni realistisesti ainut ratkaisu.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
CART teki aikoinaan samalla tavalla kuin IRL 12 vuotta sitten, kun erkani USAC:ista. Eli tässä kävi vähän niin kuin "sitä saa mitä tilaa" tai "minkä taakseen jättää sen edestään löytää".

No, toivottavasti ei sentään mennä huonompaan suuntaan tämän yhdistymisen myötä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sue_me sanoi:
Sanopa, miten kaksi kökkösarjaa sitten ajavat yhteistä etua? Ajetaanko sitten vaikka 2 eri sarjaa, noin 10 autoa per luokka. Aivan mahtavaa :thumbup:
Toinen sarja pitää hävittää, tai sulauttaa kummatkin kokonaan uuteen sarjaan, jonka pääkilpailuna on juuri Indy500.
No nythän ilmeisesti Georgen kyvyttömyyden takia näin tullaan tekemään Long Beachissä ja Motegissa. En tiedä mistä sait tuon kymmenen autoa, koska Champ Car - kisoissa viime vuonna oli kaikissa mukana 17 autoa ja IRL:n keskiarvoksi tuli yksi vähemmän eli 18. Mikäli Honda ei pelasta Suzukin F1-tallia niin MM-sarjaa kiertää tällä kaudella 20 formulaa. Siitä ei ole kovin paljon aikaa kun ykkösissä tilanne oli tämä. Kaksi tai kolme autoa ei ole niin dramaattinen ero, vaikka siitä draamaa onkin revitty puolin jos toisinkin.

Enkä ole enää pitkään aikaan uskonut, että yhteistä hyvää ajaa kummankaan sarjan tappaminen. Champ Car kasvoi ulos Amerikasta, kuten Pook suunnitteli ja IRL jäi ylipainottuneen ovaalikalenterinsa kanssa keskilännen maissipelloille. Nyt faneilta häviää vaihtoehto valita katu- ja moottoriratojen sekä ovaalien väliltä. Samoin kuljettajilta ja talleilta häviää tuo mahdollisuus. Vai mitä sanot Jan Heylenin kommenteista:
Jan Heylen sanoi:
I do not want to kill myself on an oval for 100.000 dollar
Alex Figge on jo aiemmin jakanut tämän saman mielipiteen. Hän puhuu yleensä IRL-Dallaroista selänmurtajavaunuina, joiden lähelle hän ei halua.

Mikäli tämä todellakin olisi yhdistyminen, niin minua iloisempaa veikkosta et varmasti Suomesta löytäisi, mutta tämä ei ole lähelläkään. George jättää käyttämättä Champ Car – sarjan kokemuksen ja hyvät, toimivat ideat. Lisäksi kaavailtu kalenteri on lähinnä pitkä haistatus kanadalaisille faneille, Clevelandin kaupungille ja Portlandin hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka ovat viime aikoina tehneet ylitöitä värvätessään porukkaa pitääkseen osavaltion ainoan suuren autokilpailun PIR:ssä.

Tämä perustuu täysin siihen mitä olen kuullut ja lukenut. Mikäli diili on todella tällainen niin minulla, eikä monella muullakaan Champ Car – fanilla ole mitään syytä olla innoissaan. Tästä ei synny yhtä uutta yhdistynyttä sarjaa. Jäljelle jää vain IRL, kammottavan näköisine, inspiroimattomine vanhoine autoineen ja kalenteri, josta kukaan ei edelleenkään tule Amerikassa, saati maailmalla välittämään.

Etkä oikeastaan vieläkään vastannut kysymykseeni. Miksi kenenkään tulisi iloita tästä oletetusta sopimuksesta?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jason Voorhees sanoi:
CART teki aikoinaan samalla tavalla kuin IRL 12 vuotta sitten, kun erkani USAC:ista. Eli tässä kävi vähän niin kuin "sitä saa mitä tilaa" tai "minkä taakseen jättää sen edestään löytää".
Dan Gurney, Roger Penske ja Pat Patrick perustivat CART-sarjan, koska USAC ei olisi pystynyt myymään limonadia kesähelteillä, saati sitten kehittämään ja järjestämään kasvavaa formula-sarjaa. USACin säännöt sallivat autojen lähes vapaan kehityksen ja tämän takia kustannukset kasvoivat vuosi vuodelta. Silti USACin palkintorahat eivät parantuneet ja samat kilpailut ajettiin vuodesta toiseen ilman että kukaan huomasi mitään. Indianapolis 500 oli tietenkin poikkeus.

Penske esimerkiksi halusi 70-luvun lopussa kilpailun New Yorkin lähistölle, koska F1 kisasi Watkins Glenissa. USAC halusi pitää formulat ovaaleilla, eikä ollut kiinnostunut markkinoimaan sarjaa. Vielä 2000-luvulla USACin järjestämät sprint- ja midget-sarjat kärsivät tästä samasta ongelmasta. Upeaa kilvanajoa, mutta mahdollisesti maailman surkeimmat järjestelyt.

Tallien oli siis pakko perustaa CART, jotta laji edes jollakin tavalla kehittyisi. IRL:n perustamiselle ei ollut 90-luvun alussa - eikä nykyisinkään kirjoitetun historian valossa – ollut mitään pakollista syytä. Päinvastoin. Katso IRL:n kalenteria. Katso talleja ja kuljettajia, jotka osallistuvat sarjaan. Mikään ei ole muuttunut. Ei ainakaan tavalla kuten Tony olisi halunnut. Vaikka Tonynkin kädet ovat nyt sidotut ja tavallaan hänet on nyt pakotettu tähän, niin toivottavasti historian kirjoittajat eivät koskaan tule kaunistelemaan hänen osuuttaan tähän sotkuun. Hän tämän aloitti. Hän on tämän tarinan pahis.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Niin nämä tapaukset eroavat siten että kuten mainitsit, niin CARTin perustamisen syynä oli markkinointi kun taas IRLin kohdalla se oli ainakin Georgen mukaan taloudelliset (jos CARTerilla on asiasta tarkempaa tietoa niin saapi kertoa enemmän jos haluaa).

Mitenkä tuosta CARTin konkurssista? Söikö IRL/NASCAR vai mikä niitä rahoja? Kun konkka tapahtui niin tunnetuimmat tallithan siirtyivät tuonne aidan toiselle puolelle. Olisikohan voinut käydä niin että ilman konkkaa olisi tilanne päinvastoin että Tony anoisi saavansa palata takaisin sinne mistä kaikki lähti?
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
CARTer sanoi:
No nythän ilmeisesti Georgen kyvyttömyyden takia näin tullaan tekemään Long Beachissä ja Motegissa. En tiedä mistä sait tuon kymmenen autoa, koska Champ Car - kisoissa viime vuonna oli kaikissa mukana 17 autoa ja IRL:n keskiarvoksi tuli yksi vähemmän eli 18. Mikäli Honda ei pelasta Suzukin F1-tallia niin MM-sarjaa kiertää tällä kaudella 20 formulaa. Siitä ei ole kovin paljon aikaa kun ykkösissä tilanne oli tämä. Kaksi tai kolme autoa ei ole niin dramaattinen ero, vaikka siitä draamaa onkin revitty puolin jos toisinkin.

Enkä ole enää pitkään aikaan uskonut, että yhteistä hyvää ajaa kummankaan sarjan tappaminen. Champ Car kasvoi ulos Amerikasta, kuten Pook suunnitteli ja IRL jäi ylipainottuneen ovaalikalenterinsa kanssa keskilännen maissipelloille. Nyt faneilta häviää vaihtoehto valita katu- ja moottoriratojen sekä ovaalien väliltä. Samoin kuljettajilta ja talleilta häviää tuo mahdollisuus. Vai mitä sanot Jan Heylenin kommenteista:
Alex Figge on jo aiemmin jakanut tämän saman mielipiteen. Hän puhuu yleensä IRL-Dallaroista selänmurtajavaunuina, joiden lähelle hän ei halua.

Mikäli tämä todellakin olisi yhdistyminen, niin minua iloisempaa veikkosta et varmasti Suomesta löytäisi, mutta tämä ei ole lähelläkään. George jättää käyttämättä Champ Car – sarjan kokemuksen ja hyvät, toimivat ideat. Lisäksi kaavailtu kalenteri on lähinnä pitkä haistatus kanadalaisille faneille, Clevelandin kaupungille ja Portlandin hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka ovat viime aikoina tehneet ylitöitä värvätessään porukkaa pitääkseen osavaltion ainoan suuren autokilpailun PIR:ssä.

Tämä perustuu täysin siihen mitä olen kuullut ja lukenut. Mikäli diili on todella tällainen niin minulla, eikä monella muullakaan Champ Car – fanilla ole mitään syytä olla innoissaan. Tästä ei synny yhtä uutta yhdistynyttä sarjaa. Jäljelle jää vain IRL, kammottavan näköisine, inspiroimattomine vanhoine autoineen ja kalenteri, josta kukaan ei edelleenkään tule Amerikassa, saati maailmalla välittämään.
Autojen lukumäärä vain kutistuu, niinkuin suuntaus on ollutkin. Champ Cariin on kiinnostusta vain niin marginaalisella porukalla, ettei sen tulevaisuus olisi muutenkaan kovin pitkä ilman radikaaleja muutoksia. IRL taasen pyörii hieman vajaalla koko ajan, sillä tavoin ei NASCAR:in kanssa pysty tappelemaan huomiosta. Mikäli Danican uimapukukuvat ovat ainoa tapa kerätä julkisuutta, ei hyvä heilu. Luokan vaarallisuus varmaan kummittelee myös joidenkin kuljettajien mielissä, joten sekin hankaloittaa osaltaan asiaa. Mikäli uusia kykyjä ei saada tarpeeksi, sarjan kiinnostus lopahtaa täysin. F1:stä perääntyneet tähtikuljettajat Montoya, Villeneuve ja Speed (nouseva stara) suuntasivat suoraan NASCAR:iin, eivät edes kusseet jenkkiformulan perään. Sen luulisi jo uppoavat luupäähänkin: Jotain on tehtävä.

Omasta mielestäni CART:in oli turha alkaa yrittää levittäytyä liian laajalle. Kustannukset kasvoivat sitä kautta. Euroopan valloitus oli ylioptimistinen ajatus, eikä todellisuus juuri muuksi muuttunut. Japanin Motegin, Australian Surfers Paradisen ja Kanadan sekä Meksikon kilpailut kyllä toimivat hyvin, mutta eurooppa: nounou. Amerikan mantereella se suosio olisi pitänyt saavuttaa ja sitä kautta syödä IRL:n vähäinen kannatus olemattomiin.

Joo, IRL autot ovat kyllä hirvittävän rumia. Mikäli sarja jää ainoaksi, voi ainoastaan toivoa sponssirahojen lisääntyvän ja kaluston parantuvan sitä kautta. Ja lisäksi niitä pikkuovaaleja voisi kyllä karsia kalenterista.


CARTer sanoi:
Etkä oikeastaan vieläkään vastannut kysymykseeni. Miksi kenenkään tulisi iloita tästä oletetusta sopimuksesta?
Kahtiajako päättyy. Ja mistä sitä tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Eihän sitä tiedä, vaikka sarja kehittyisikin hieman vanhan CART:in suuntaan kilpailullisesti, johon kaikki ainakin ulkopuoliset tahot sen toivovat kehittyvän. Mikäli sarjassa osattaisiin edes hieman keskustella asioista, saattaisi puhdistautuminen alkaa. Who knows.
 
Ylös