USA:n formulasarjain tulevaisuus

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kysytään näin päin: Kuinka moni muu CARTin hallituksen jäsen on perustanut oman kilpailevan sarjan?
Tietenkin CART-omistajilla oli oma näkemyksensä siitä, mihin sarjan tulisi tulevaisuudessa keskittyä. Silloin Tonyn olisi pitänyt keskustella asioista, eikä hakea lohtua Mosleystä tai Bill France nuoremmasta. Nyt kuitenkin ollaan tultu tilanteeseen, jossa on helppoa väljittää todellinen syy Indyformuloiden kurjaan nykytilaan. Nimittäin joko CART oli oikeassa IRL:n perustamisen aikaan ja George teki virheen tai CART oli väärässä ja nyt Tony tekee virheen halutessaan matkia CARTia. Eli miten vain, niin TG:n kannalta aina väärinpäin. Molempia ei nimittäin voi saada.

Champ Car – fanit ovat – halusivat tai eivät - antaneet Tonylle kaksitoista vuotta. Mitä hän on tuona aikana onnistuneesti saanut aikaan? Ei mitään. Ei yhtikäs mitään. Jos IRL nyt lähtee räjähdysmäiseen kasvuun – sitä se ei tänä vuonna tee – niin kunnia kuuluu kyllä siinä tapauksessa (CART-) talleille ja yksittäisistä henkilöistä Tony Cotmanille. Tähän asti IRL on ollut täytettä Indianapolis 500 – talleille loppu vuoden ajaksi. Cotman voi jopa saada aikaa merkityksellisen sarjan, jonka avulla päästään lähemmäs CARTin kulta-aikoja. Sääli, että sitä joudutaan odottamaan kolme-neljä vuotta, mutta onpahan sillä välin aikaa keskittyä muihinkin asioihin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTer sanoi:
Kysytään näin päin: Kuinka moni muu CARTin hallituksen jäsen on perustanut oman kilpailevan sarjan?
Tietenkin CART-omistajilla oli oma näkemyksensä siitä, mihin sarjan tulisi tulevaisuudessa keskittyä. Silloin Tonyn olisi pitänyt keskustella asioista, eikä hakea lohtua Mosleystä tai Bill France nuoremmasta. Nyt kuitenkin ollaan tultu tilanteeseen, jossa on helppoa väljittää todellinen syy Indyformuloiden kurjaan nykytilaan. Nimittäin joko CART oli oikeassa IRL:n perustamisen aikaan ja George teki virheen tai CART oli väärässä ja nyt Tony tekee virheen halutessaan matkia CARTia. Eli miten vain, niin TG:n kannalta aina väärinpäin. Molempia ei nimittäin voi saada.
Turha väittää, etteikö Amerikan formulasarjojen kurjaan nykytilaan olisi helvetisti syytä myös niillä pöljillä, jotka ajoivat CARTin konkurssiin. Sellaisen kuvan olen joskus saanut, että TG:n kritiikki kohdistui myös sarjan johtotapaan, joka sittemmin näyttikin erinomaisuutensa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nyt en oikein ymmärrä. George arvosteli aikanaan erittäin kärkkäästi Penskeä ja Pat Patrickia, jotka eivät suostuneet antamaan hänelle enemmän paikkoja CARTin hallituksessa. Penske oli kuitenkin lähtenyt paljon ennen kuin CART hakeutui konkurssiin ja Patrick oli myynyt suurimman osan osakkeistaan Forsythelle, eikä hän enää toiminut sarjan johtotehtävissä. Kun CART hakeutui konkurssiin sarjan johdossa ei ollut enää kuin yksi sama nimi kuin vuonna 1995. Kaikki muut olivat lähteneet. Penske orkesteroi potkut ainoalle miehelle ehkä koko maailmassa, joka olisi pystynyt markkinoimaan sarjaa onnistuneesti vielä 2000-luvullakin. Penske laittoi Andrew Craigin eroamaan toimitusjohtajan virasta Detroitissa 2000.
Pari vuotta myöhemmin toimitusjohtajaksi valittu Chris Pook ajoi CARTin tarkoituksella konkurssiin, koska se oli silloin ainoa tapa varmistaa Champ Car – sarjan jatkuminen tulevaisuudessa. Olen aina sanonut, että Pook oli oikea mies oikeassa paikassa, mutta aivan liian myöhään. Jos Penske olisi uskonut tuotteeseensa, eikä havitellut Indyä, kuten hän on aina tehnyt, CART olisi mitä luultavimmin vahvempi kuin koskaan ennen.

CARTin johtamistavassa ei ollut mitään vikaa. Mitä itse olisit tehnyt toisin? Pysynyt jääräpäisesti Phoenixin ja New Hampshiren ovaaleilla ja nyökytellyt tyytyväisenä koko toukokuun Indianapolisissa?

Totta kai Tony valitti CARTin johtamistyylistä. Hän halusi itse päättää asioista. Hän halusi ”suojella” Indy 500-kisaansa. Hän puhui paljon esimerkiksi ”Month of Mayn” tärkeydestä ja historiasta ja kuinka ilkeät CART-päälliköt olisivat halunneet viettää pari viikkoa vähemmän Indyssä. Kaksi vuotta myöhemmin hän itse lyhensi ”Month of Maytä” koska IRL-talleille ei ollut taloudellisesti kannattavaa ajaa harjoituksia tyhjien katsomoiden edessä yhden kuukauden ajan.
CART-päälliköillä oli oma osuutensa kyllä, mutta historiankirjoitus tulee todistamaan, että Tony oli se, joka lajin repi kahtia ja jätti vuotamaan kuiviin. Nyt hän haluaa kääntää kelloa taaksepäin ja jatkaa siitä mihin CART jäi. Melkoinen pelastaja tämä Anton Hulman George...
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTer sanoi:
CARTin johtamistavassa ei ollut mitään vikaa.
Miksi se sitten meni konkurssiin?

Mitenhän nyt parhaiten tiivistäisin sen, mitä yritän hakea... Ehkä klassinen "asiat riitelee, ei ihmiset" olisi paras. Keskityt jutuissasi paljolti ihmisten välisiin suhteisiin, mutta muistelen TG:n kyllä kritisoineen myös CARTin johtamismallia yleensä siitä, että isoilla tiimeillä olisi ollut liikaa valtaa. Samoin Amerikan formulain tulevaisuuden kannalta olisi hienoa, jos vanhat kaunat kyettäisiin jättämään taustalle ja rakentamaan jotain oikeasti fiksua nyt kun siihen on todellinen mahdollisuus.

Lisättäköön nyt vielä, että pidän toki itsekin TG:tä pääsyyllisenä eroon, mutta se mitä yritän tuoda esiin on, että mustavalkoisen sijaan mukana voisi olla myös harmaan sävyjä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
Miksi se sitten meni konkurssiin?
Tony muutti tuotteen, jota CART myi. Enkä tarkoita nyt pelkästään Indianapolis 500 – mailin ajoa vaan koko konseptia. ISC sulki CARTin ulos ovaaleiltaan [pitääkseen IRL:n tyytyväisenä?], joten sitä, mikä teki CARTista CARTin, ei enää vuonna 2003 ollut olemassa. Tarkoitan siis kilpailukalenteria, jossa oli mukana ovaalit, moottori- ja katuradat.

Mikäli Tony ei olisi jakanut lajia, Penskellä, Andrettilla, Patrickilla ja muilla ei olisi ollut mitään sarjaa johon paeta. En edes usko, että Penske tai mikään muu talli olisi halunnut paeta, koska mikäli IRL-sarjaa ei olisi perustettu, olisi Indy 500 kuulunut CARTin kilpailukalenteriin ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Paitsi Tony.
Bobakki sanoi:
muistelen TG:n kyllä kritisoineen myös CARTin johtamismallia yleensä siitä, että isoilla tiimeillä olisi ollut liikaa valtaa.
Tuohan on täyttä sontaa. CARTin hallitus oli demokraattisin moottoriurheilun päätöselin, sillä asioista päätettäessä mm. kaikilla tallipäälliköillä oli äänioikeus. Mikäli olit sitoutunut sarjaan, sait yhden äänen. Penskellä tosin oli kolme ääntä. CARTin hallituksessa radanomistajilla tai kilpailupromoottoreilla oli myös äänioikeus. Penske omisti Nazarethin ja Michiganin, joten hän sai lisä-ääniä. Tony ei voinut mitenkään käsittää, miten Indyn omistajalla oli vain yksi ääni. Mikäli Tony olisi ollut järkevä, hän olisi perustanut jo 90-luvulla oman tallin amerikkalaisille kuljettajille. Hän ei olisi ainoastaan saanut toisen äänen CARTin hallituksessa, vaan myöhemmin päässyt osalliseksi CARTin osakkaaksi, kun CART vuonna 1998 hakeutui pörssiin ja peittosi mm. Ecclestonen Formula One Holdingsin siinä kisassa. Oma talli olisi tullut hänelle halvemmaksi eikä lajin olisi tarvinnut hakannut päätä seinään yli kymmentä vuotta.

Tony halusi jo 90-luvun alussa CARTin valtaan. Hän ehdotti 90-luvun alussa uudenlaista hallintorakennetta, ja samassa yhteydessä esitti näihin uusiin virkoihin joko IMS:n silloisia työntekijöitä tai muuten Indy-myönteisiä vaikuttajia, kuten Goodyearin Leo Mehliä, josta myöhemmin tulikin IRL:n Executive Director. George halusi esityksessään esimerkiksi erottaa puheenjohtaja Bill Stokkanin ja nousta itse kyseiselle paikalle. Kun CART hylkäsi odotetusti idean, jossa tallit olisivat menettäneet kaiken valtansa, George tarjoutui ostamaan kaikki CARTin toiminnot miljoonalla dollarilla. Hänet naurettiin ulos kokoushuoneesta.

Stokkan ja Andrew Craig mielestäni tiivistävät asian parhaiten:
Bill Stokkan sanoi:
If there's one thing I've learned in 20 years in business, it's that when people tell me it's not the money, it's the principle, it's the money.
Andrew Craig sanoi:
"Its not cost, or race venues. It is us vs. USAC for the sport's control.
Nyt valta on Tonyllä ja amerikkalaisen formula-autoilun fanit voivat joko toivoa, että hän tietää mitä tekee tai jättää laji lopullisesti.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Luulisi olevan kaikkien, myös Tony Georgen etu, että sarjan tulevaisuus kehittyy parempaan suuntaan. Ja parempi suunta saadaan muutoksilla, joita kaikki sarjaan tulleet uudet vaikuttajat ajavat.

Uuden Indycarin käyttöönoton olisi tosiaan syytä tapahtua vuoteen 2010 mennessä. Tässä on puolitoista vuotta hyvää aikaa suunnitella ja testailla konsepteja. Sitten vaikka ajaa koekisa 2009 vuoden lopulla, aivan kuten Nascar teki COT:in kanssa ennen täysimittaista käyttöönottoa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mun mielestä järkevää voisi olla siirtyminen Panoz-autoihin vaikkapa vuonna 2009. Osalla tiimeistä olisi kalusto jo valmiina ja autohan on ymmärtääkseni varsin edullinen hankkia ja ajattaa - ja vielä amerikkalainen. Alussa vaivana olleet viatkin on jo ratkottu... Jonkin sortin modifikaatioitahan nuo mahtavat vaatia sopiakseen paremmin ovaaleillekin ja moottorinkin voisi vaihtaa.

Todennäköisempää taitaa valitettavasti olla, että viimeisin ChampCar jää pölyttymään talleihin.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Archtur sanoi:
Erittäin mielenkiintoinen artikkeli. Olen itse kova SB fani, ja ymmärrän hyvin alykkään ranskalaisen näkemyksen. Silti, olen itse edelleen aivan innoissani sarjojen yhdistymisestä.

Oli aivan oikea aika kaikenkaikkiaan Sebille siirtyä Ykkösiin, ja toivon miehelle kaikkea hyvää, vaikka pelkäänkin miehen jäävän pahoin Vettelin jalkoihin. Tämähän olisi herkkua kaikille niille (ahdasmielisille) Ykkös faneille jotka taas kerran saisivat aihetta haukkua amerikan sarjojen tasoa, mitä kuljettajiin tulee....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ovaali sanoi:
Oli aivan oikea aika kaikenkaikkiaan Sebille siirtyä Ykkösiin, ja toivon miehelle kaikkea hyvää, vaikka pelkäänkin miehen jäävän pahoin Vettelin jalkoihin.
Menee tämän ketjun aiheen ulkopuolelle, mutta Toro Rosson kuskien suhteen on tavallaan positiivinen "ongelma". Molempia pidetään erittäin lupaavina, joten sinällään ei ole suuri häpeä kummallekaan hävitä toiselle, jos se tapahtuu niukasti. Mutta samalla se kyllä väkisinkin himmentää toisen sädekehää. Itse uskon Toro Rosson yltävän ajoittain yllättävän hyviin suorituksiin kuskikaksikkonsa kanssa. Enkä ainakaan etukäteen pysty arvioimaan kumpi heistä osoittautuu paremmaksi. Menestystä toivon molemmille.
Tämähän olisi herkkua kaikille niille (ahdasmielisille) Ykkös faneille jotka taas kerran saisivat aihetta haukkua amerikan sarjojen tasoa, mitä kuljettajiin tulee....
Tämä olisi vielä edellistä kommenttianikin enemmän oman ketjunsa aihe kaikkine perusteluineen ja esimerkkeineen, joten en jatka pitempään tuosta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tyler Tadevic said it would be very difficult for his team to compete in the new series because it takes $7 million a year to field a car in the IRL. That's $3 million a year more than a Champ Car budget.
Mistä tuo ero tulee? Siitä huolimatta, että Indy-Dallara on melkoista museokamaa ja siitäkin huolimatta, että CCWS lenteli kengurumaahan asti?

Itsellä ei tämä yhdistyminen suurempia tunteita herätä, ovaalit (eli IRL) ei ole kiinnostanut koskaan, mutta Champ Caria pidin nykymuodossaan ihan mielenkiintoisena, joten sikäli sääli.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
talakem sanoi:
Forsythe ei ilmeisesti lähde mutta ei kai toi Rocketsports niin selvästi moista ole viestittänyt...
Indianapolis Star 19.2.2008 sanoi:
“I can’t make the numbers work.” Gentilozzi said his Brazilian driver and sponsor aren’t interested in oval-track racing, which is the cornerstone of the IRL.
Rocketsportilla oli rahoitus kunnossa yhteen autoon Champ Car - sarjassa. Bernoldia, eikä hänen tukijaansa - joka oli mukana, koska Champ Car suunnitteli kilpailua Brasiliaan - ei ilmeisesti kiinnosta kalenteri, jossa on ovaaleja toisensa perään. En voi syyttää heitä mikäli juttu on niin.
Tämä yhdistyminen on kuitenkin jopa suurempi hämminki kuin sarjojen eroaminen toisistaan aikaisemmin...
Tämä oli surkein mahdollinen tapa hoitaa tämä sotku. Kaiken paremmaksi muuttavasta teosta on nyt muodostunut täydellinen farssi. Kaksitoista rataa menetti kilpailunsa, Toronto ei ehkä tule ikinä saamaan sitä takaisin, Houston ja Cleveland ovat limbossa, satoja työntekijöitä joutui hetkessä kortistoon ja talleille tämä takapakki tulee kalliiksi.
Puhukaa kaikessa rauhassa pitemmän tähtäimen eduista, se ei tuo näille ihmisille työpaikkoja takaisin. Edes hammaskeiju ei taio talleille ylimääräisiä miljoonia budjetteihin, jotka olivat vielä pari viikkoa sitten kunnossa Champ Car - kalenteria varten. Kaksi kilpailukykyistä autoa Champ Car - sarjassa on yksi auto IRL:ssä ja kärjellä on viiden vuoden etumatka. Ei vaikuta kovinkaan järkevältä sijoitukselta. Walker kiristi CCWS-päättäjiä IRL-kortilla, mutta nyt hänellä ei ole sponsoria, ei ilmeisesti kuljettajaakaan, ei kalustoa, eikä kahta autoa Sebringin IRL-testissä, vaikka hän niin lupasi. Miksei? IRL ei ole kiinnostava tuote, eikä tämä "yhdistyminen" muuta sitä tosi seikkaa. Ehkä tilanne paranee ensi vuosikymmenellä, kun George palauttaa lajin 90-luvun puoleen väliin, mutta nykyisellään sille ei ole ostajia. "Yhdistymisuutinen" ei edes mahtunut Amerikassa urheilun pääuutisten joukkoon. Ketään ei enää vain kiinnosta ja tämä katkeroittaa ne, jotka vielä välittivät.

Tämä viimeisin pelleily oli täydellinen rimanalitus, eikä ihme, että Forsythe on raivoissaan ja tuntee itsensä petetyksi. Tämä olisi voinut olla jotain erittäin hienoa, mutta silloin asiat olisi pitänyt tehdä oikein. Päätös olisi tarvinnut tehdä kaksi vuotta sitten. Champ Carin lojaalit työntekijät olisi pitänyt asettaa sopimuksessa etusijalle ja varmistaa heille työpaikat "uudessa" sarjassa. Nyt Kalkhovenia taisi kiinnostaa vain pelimerkkien lunastus.
Gentilozzin ja Steve Johsonin lähipiiristä tuli pettyneitä viestejä jo ennen lehdistötilaisuutta ja siksi tässä ei nyt tunnu olevan mitään järkeä. Ellei sitten Annalan kohdalla puhuta ainoastaan Long Beachin kilpailusta, mutta se jää erittäin epäselväksi, koska toiset tuntuvat puhuvan IndyCar-sarjasta, toiset viittaavat CART-sarjaan, toiset puhuvat Atlanticista Champ Car - sarjana ja joillekin edellämainitut ovat yksi ja sama sarja.

Sitä, miksi tämä vuodatus on Atlantic-otsikon alla, en tiedä, mutta se kuvastaa melko hyvin tämän koko sotkun mielettömyyttä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
Muut noista tiedoista taitavat olla vielä huhuja, mutta Derrick Walker on vahvistanut valmistelevansa siirtymistä IRL:n puolelle jo täksi kaudeksi ChampCarin epäselvyyksien vuoksi.
Tämä yhdistyminenhän toimii nyt loistavasti. Derrick Walker ilmoitti nyt sitten, ettei hänen tallinsa tule osallistumaan IRL-sarjaan.
WALKER RACING WITHDRAWS INDYCAR PROGRAM

Indianapolis, IN (March 9, 2008) - Reluctantly, Walker Racing has been forced to withdraw its attempt to join the IndyCar Series for 2008. The racing partnership of "Team Australia" and the association with Australian businessman Craig Gore, drivers Will Power and Simon Pagenaud, has also come to an end.

Notwithstanding a commitment for 2008, it came down to the lack of funding. A lengthy search for new sponsorship partners drew a blank, so Walker Racing had to close the program officially on Friday.

“It's a great pity that the team has had to abandon our IndyCar program. So much work by so many has gone into the Team Australia program over the last three and a half years, but now it will remain unfinished business for us. I wish my co-partner well with his new venture and so to Will and Simon and all the employees, associates and fans who have given me the opportunity. Many thanks,” said Walker Racing Owner, Derrick Walker.
Bobakki sanoi:
Onkos CARTerilla enempää tietoa tästä? Kun oman ymmärrykseni perusteella alkoi yhdistyminen olla aika lailla ainut vaihtoehto.
Kun lukee noita asiakirjoja, niin selviää, ettei se välttämättä mikään ainoa vaihtoehto ollut. Champ Car jätti viimeisen vuoden aikana paljon laskuja maksamatta. Se on tietenkin paha asia, mutta itse asiassa suurin osa velasta onkin Kalkhovenin, Forsythen ja Pettitin omille talleille ja tietenkin moottoripaja Cosworthille.
The filing indicates Champ Car has between $10 million and $50 million in assets and owes between one and 49 creditors between $1 million and $10 million. Most of the assets likely have a very limited number of potential buyers, which could bring the value down. The creditor with the largest claim is Cosworth Inc., a California engine maker owned by Kalkhoven and Forsythe, which is owed $1.83 million. Several of Champ Car’s former teams are owed money, including PKV Racing, which is owed $645,883; RuSport Inc., which is owed $424,861 and Forsythe Championships Racing, which is owed $327,961.
Chapter 11 on uudelleenjärjestelykäsittely, ei likvidointi. Kalkhoven myi jo Champ Carin tärkeimmän Georgelle, mutta sarjalla on vielä paljon arvokasta omaisuutta jäljellä. George ei saanut niitä itselleen viimeksi ja jos oikeudenkäyntiin ilmestyy joku, joka haluaa tehdä tarjouksen, niin siitä tulee jälleen huutokauppaa. Atlantic lienee ainakin halukas ostamaan sarjan ajanottolaitteiston ja IMSA saattaa tarjota jotain Champ Carin kuljetuskalustosta. Kalkhoven ja Forsythe siis ilmeisesti saavat velkojina takaisin rahansa, vaikka itse olivatkin vastuussa niiden maksamatta jättämisestä...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Perjantain kirjaimellisen deadlinen lähestyessä uutiset IRL-sarjan ympärillä sen kuin paranevat. Jälleen yksi tallipäällikkö äänesti autoillaan. Paul Stoddart ilmoittaa, ettei Minardi tule siirtymään IRL-sarjaan.
Paul Stoddart sanoi:
I did enough tugging round at the back to know I don't want to do it again. I had a taste of victory last year and it was very nice, so I'll just take a sabbatical and see what happens.
Stoddart myöntää jälleen kerran avoimesti pitäneen Champ Car – sarjan tarjoamasta tuotteesta, ja Minardi onkin mukana lähes satavuotiseksi ehtineen sarjan kaikkien aikojen viimeisessä kilpailussa Long Beachissä.
Paul Stoddart sanoi:
We're going to have fun! I’m going to really enjoy that weekend and we're going all out to do the best job we can for the last ever Champ Car race.
More above anything else, Champ Car stood for entertainment and fun. I will be sad afterwards as it's the end of an era.
Kunhan Cotman, Penske ja Honda ovat ensin muovanneet IRL:stä Champ Car versio kolmen, niin Stoddart saattaa palata, mutta nyt talli on jälleen siirtynyt Keith Wigginsin omistukseen. Wiggins yrittää vielä saada eilen vastaanotetun Dallaran Homesteadiin, mutta se vaikuttaa melko epätodennäköiseltä.

Samaan aikaan Conquest-talli on ryhtynyt tekniseen yhteistyöhön Forsythe-tallin kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että Jerryn talli tulee saamaan paljon tietoa kivikautisesta Dallarasta, ilman, että talli auttaa sarjaa autojen määrässä. Samalla tallin työntekijät saavat pitää työpaikkansa, ja Paul Tracy saattaa löytää ajopaikan Eric Bachelart’n tallista.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ootko ynnännyt monta tallia/autoa/kuskia siellä nyt on sitten mukana? Tietty varmaan tilanne muuttuu moneen kertaan...

Lähinnä meinaan karkeaa vertailua,

Cart 2007
Irl 2007

ja

Yhdistettysarja 2008
 
Ylös