CARTer
Well-known member
- Liittynyt
- 20.9.2004
- Viestit
- 2315
Lähinnä näkisin asian niin, että CART perustettiin, koska USAC ei ollut menossa mihinkään, mutta IRL perustettiin, koska CART oli menossa paikkoihin. Tonyhan on nyt lopultakin myöntänyt, ettei häntä oikeastaan kiinnostanut Amerikan jokamieskuljettajat ja heidän tiensä Indyyn. Kustannukset olivat kyllä taivaissa, mutta IRL:n luomisen jälkeen CART kyllä sai niitä laskettua, vaikka esimerkiksi Roger Penske useita ehdotuksia vastaan äänestikin. Kun Penske lähti, Pook ajoi läpi melkoisen säästökuurin, jonka avulla lopulta CARTin viimeinen kausi pystyttiin ajamaan läpi.Jason Voorhees sanoi:Niin nämä tapaukset eroavat siten että kuten mainitsit, niin CARTin perustamisen syynä oli markkinointi kun taas IRLin kohdalla se oli ainakin Georgen mukaan taloudelliset
Kaikkihan alkoi kun CART-sarjan yksi perustajajäsenistä eli kapteeni Penske itse lähti kaksi vuotta ennen CARTin konkurssia. Seuraavan vuoden päätteeksi lähtivät autonvalmistajat ja CART oli pakotettu rahoittamaan autoja täyttääkseen lähtöruudukkonsa. Samalla luotiin sarjan nimissä paljon velkaa, jottei Tony George pystyisi ostamaan sarjaa oikeudessa. Chris Pook esimerkiksi hankki Milwaukeen ja Clevelandin kilpailuihin valaistuksen, sekä poltti mahdollisimman paljon rahaa erilaisissa projekteissa kuten surullisen kuuluisa Motorock, jotta velka olisi konkurssioikeuden käynnissä mahdollisimman suuri. Kun Kalkhoven, Forsythe ja Gentilozzi lupautuivat ostamaan sarjan toimintaan tarvittavia sopimuksia ja kalustoa – George havitteli samoja asioita, mutta hänen tavoitteensa oli lopettaa koko sarja – päätti tuomari Otte antaa OWRS:lle uuden mahdollisuuden. Fanit hurrasivat ja tallit kiittivät. Fernandez ja Rahal olivat allekirjoittaneet oikeudenkäyntiä varten sitoutumisasiakirjan, jossa he lupasivat olla mukana rakentamassa uutta sarjaa. Honda kuitenkin osti molemmat pois pari viikkoa ennen kauden alkua ja uuden hallinnon alamäki alkoi osittain jo ennen kuin se ehti alkaakaan. Kaikesta tästä voisi kirjoittaa vaikka kirjan, mutta eihän sille Suomessa markkinoita olisi.Jason Voorhees sanoi:Mitenkä tuosta CARTin konkurssista? Söikö IRL/NASCAR vai mikä niitä rahoja?
Sanoit IRL-sarjasta kaiken tarpeellisen, mutta tähän haluan vielä tarttua. Minusta Euroopan valloitusyritys oli ainoa oikea tapa toimia. Kaikki CART-kilpailut Euroopassa keräsivät mieltä lämmittävän määrän ihmisiä katsomoihin. Eiväthän ne loppuunmyytyjä kilpailuja olleet, mutta osoitti, että CART kykeni kilpailemaan Euroopassa F1:tä vastaan. Katsojamäärät Eurospeedwayllä Saksassa ja Brands Hatchissä olivat täysin kilpailukykyisiä verrattaessa niitä Saksan ja Britannian Grand Prix’hin. Hollanti osoitti Champ Carin kaltaiselle formulasarjalle olevan kysyntää – yli 70 000 maksanutta katsojaa. Sitäpaitsi, jos F1 saa vapaasti rellestää ympäri maailmaa niin CARTilla ja Champ Car - sarjalla oli aivan samanlainen oikeus. Minusta sarjat olivat jo kasvaneet tarpeeksi erilleen, ettei tällaista farssia olisi enää tarvittu.Sue_me sanoi:Omasta mielestäni CART:in oli turha alkaa yrittää levittäytyä liian laajalle. Kustannukset kasvoivat sitä kautta. Euroopan valloitus oli ylioptimistinen ajatus, eikä todellisuus juuri muuksi muuttunut. Japanin Motegin, Australian Surfers Paradisen ja Kanadan sekä Meksikon kilpailut kyllä toimivat hyvin, mutta eurooppa: nounou. Amerikan mantereella se suosio olisi pitänyt saavuttaa ja sitä kautta syödä IRL:n vähäinen kannatus olemattomiin.
F1 pakenee vuosien saatossa Euroopasta ja jonkin vaihtoehtoformulan on oltava valmiina ottamaan sen paikka. IRL se ei ainakaan nykyisellään voi olla, mutta ehkä historia jälleen toistaa itseään ja parissa vuodessa näemme uuden vallankumouksen yhden formulasarjan sisällä. Tiedäthän sanonnan ”Missä kapteeni Penske ikinä seilaakin, siellä myrskyää aina.”