USA:n formulasarjain tulevaisuus

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jason Voorhees sanoi:
Niin nämä tapaukset eroavat siten että kuten mainitsit, niin CARTin perustamisen syynä oli markkinointi kun taas IRLin kohdalla se oli ainakin Georgen mukaan taloudelliset
Lähinnä näkisin asian niin, että CART perustettiin, koska USAC ei ollut menossa mihinkään, mutta IRL perustettiin, koska CART oli menossa paikkoihin. Tonyhan on nyt lopultakin myöntänyt, ettei häntä oikeastaan kiinnostanut Amerikan jokamieskuljettajat ja heidän tiensä Indyyn. Kustannukset olivat kyllä taivaissa, mutta IRL:n luomisen jälkeen CART kyllä sai niitä laskettua, vaikka esimerkiksi Roger Penske useita ehdotuksia vastaan äänestikin. Kun Penske lähti, Pook ajoi läpi melkoisen säästökuurin, jonka avulla lopulta CARTin viimeinen kausi pystyttiin ajamaan läpi.
Jason Voorhees sanoi:
Mitenkä tuosta CARTin konkurssista? Söikö IRL/NASCAR vai mikä niitä rahoja?
Kaikkihan alkoi kun CART-sarjan yksi perustajajäsenistä eli kapteeni Penske itse lähti kaksi vuotta ennen CARTin konkurssia. Seuraavan vuoden päätteeksi lähtivät autonvalmistajat ja CART oli pakotettu rahoittamaan autoja täyttääkseen lähtöruudukkonsa. Samalla luotiin sarjan nimissä paljon velkaa, jottei Tony George pystyisi ostamaan sarjaa oikeudessa. Chris Pook esimerkiksi hankki Milwaukeen ja Clevelandin kilpailuihin valaistuksen, sekä poltti mahdollisimman paljon rahaa erilaisissa projekteissa kuten surullisen kuuluisa Motorock, jotta velka olisi konkurssioikeuden käynnissä mahdollisimman suuri. Kun Kalkhoven, Forsythe ja Gentilozzi lupautuivat ostamaan sarjan toimintaan tarvittavia sopimuksia ja kalustoa – George havitteli samoja asioita, mutta hänen tavoitteensa oli lopettaa koko sarja – päätti tuomari Otte antaa OWRS:lle uuden mahdollisuuden. Fanit hurrasivat ja tallit kiittivät. Fernandez ja Rahal olivat allekirjoittaneet oikeudenkäyntiä varten sitoutumisasiakirjan, jossa he lupasivat olla mukana rakentamassa uutta sarjaa. Honda kuitenkin osti molemmat pois pari viikkoa ennen kauden alkua ja uuden hallinnon alamäki alkoi osittain jo ennen kuin se ehti alkaakaan. Kaikesta tästä voisi kirjoittaa vaikka kirjan, mutta eihän sille Suomessa markkinoita olisi.

Sue_me sanoi:
Omasta mielestäni CART:in oli turha alkaa yrittää levittäytyä liian laajalle. Kustannukset kasvoivat sitä kautta. Euroopan valloitus oli ylioptimistinen ajatus, eikä todellisuus juuri muuksi muuttunut. Japanin Motegin, Australian Surfers Paradisen ja Kanadan sekä Meksikon kilpailut kyllä toimivat hyvin, mutta eurooppa: nounou. Amerikan mantereella se suosio olisi pitänyt saavuttaa ja sitä kautta syödä IRL:n vähäinen kannatus olemattomiin.
Sanoit IRL-sarjasta kaiken tarpeellisen, mutta tähän haluan vielä tarttua. Minusta Euroopan valloitusyritys oli ainoa oikea tapa toimia. Kaikki CART-kilpailut Euroopassa keräsivät mieltä lämmittävän määrän ihmisiä katsomoihin. Eiväthän ne loppuunmyytyjä kilpailuja olleet, mutta osoitti, että CART kykeni kilpailemaan Euroopassa F1:tä vastaan. Katsojamäärät Eurospeedwayllä Saksassa ja Brands Hatchissä olivat täysin kilpailukykyisiä verrattaessa niitä Saksan ja Britannian Grand Prix’hin. Hollanti osoitti Champ Carin kaltaiselle formulasarjalle olevan kysyntää – yli 70 000 maksanutta katsojaa. Sitäpaitsi, jos F1 saa vapaasti rellestää ympäri maailmaa niin CARTilla ja Champ Car - sarjalla oli aivan samanlainen oikeus. Minusta sarjat olivat jo kasvaneet tarpeeksi erilleen, ettei tällaista farssia olisi enää tarvittu.

F1 pakenee vuosien saatossa Euroopasta ja jonkin vaihtoehtoformulan on oltava valmiina ottamaan sen paikka. IRL se ei ainakaan nykyisellään voi olla, mutta ehkä historia jälleen toistaa itseään ja parissa vuodessa näemme uuden vallankumouksen yhden formulasarjan sisällä. Tiedäthän sanonnan ”Missä kapteeni Penske ikinä seilaakin, siellä myrskyää aina.”
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minähän en mikään amerikansarjojen asiantuntija ole, mutta mielikuvani kahtiajakautumisen aikoihin oli se, että IRL:istä suunniteltiin formulakilpailijaa NASCARille. Periaatteessa samalla konseptilla, mutta enemmän kilpa-autoilta näyttävin vehkein. Plus että haluttiin amerikkalaisempaa lähestymistapaa varsin paljon vierastyövoimaa käyttäneen CARTin tilalle.

Kumpikaan ajatus ei oikein onnistunut. IRL:kin levisi pois ovaaleilta ihan oma-aloitteisesti (ei tosin NASCARkaan ihan pelkästään ovaaleilla aja).

Yhdistymisen edut tulevat pitkällä tähtäimellä, ei heti ensimmäisellä kaudella. Elinvoimaisempaa sarjaa on helpompi rakentaa ja siihen investoida. Se tulee näkymään talleissa, kuskeissa, autoissa ja kilpailuissa. Ajan myötä. Kun kilpailutilanne loppuu, elinvoimaisimmat kisat kummastakin sarjasta tulevat lopulta samaan kalenteriin.

Kunhan se yhdistyminen nyt ensin varmistuu. Itse olen vielä epäilevällä kannalla.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kiitokset CARTerille mielenkiintoisista jutuista. :) Täällä Suomessahan jää helposti pimentoon tällaisten asioiden kohdalla, niin on hyvä että Indy-autofaneilta löytyy omaa kerrottavaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Neuvottelut Kalkhovenin ja Georgen kanssa tosiaan jatkuivat tänään aamulla Indianapolisin aikaa, mutta vajaa tunti sitten Kalkhovenin lentokone lähti Indianapolisin lentokentältä ja Indianapolis Starin Curt Cavinin haastatellun Tony Georgen mukaan sopimusta ei vieläkään ole tehty. Georgen mukaan aika alkaa loppua, sillä hänen sarjansa ensimmäiset testit ajetaan keskiviikkona ja torstaina Homesteadissa ja kausi alkaa jo 36 päivän päästä. Kalkhovenia ei ole pystytty haastattelemaan, eikä kukaan tiedä mitä Jerry Forsythe tai Paul Gentilozzi puuhaavat.

Sopimusta ei siis ole ja maailman vanhin formulasarja elää siis ainakin vielä yhden viikonlopun yli.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mitä enemmän asiaa ajattelee, hyvä vaan että eivät ainakaan hätiköi päätöksenteossa. Mutta se, että tauotta uutisoidaan tyyliin: on sopimus, ei ole sopimusta, on sopimus, sopimus tehdään perjantaina, sopimus tulee ehkä ensiviikolla. Se tökkii ja pahasti.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sue_me sanoi:
Mitä enemmän asiaa ajattelee, hyvä vaan että eivät ainakaan hätiköi päätöksenteossa. Mutta se, että tauotta uutisoidaan tyyliin: on sopimus, ei ole sopimusta, on sopimus, sopimus tehdään perjantaina, sopimus tulee ehkä ensiviikolla. Se tökkii ja pahasti.
Niin. Ja silloin kun Kalkhoven sanoi, ettei näitä asioita saisi vuotaa keskeneräisinä julkisuuteen niin Miller oli ensimmäisenä itkemässä, että on hänen oikeutensa ja kaikkien kuuluu tietää etc. etc. IRL-fanaatikot taputtivat kuorossa ja olivat tyytyväisiä.

Eikö nyt olisikin ollut parempi, jos Kalkhovenin toiveita olisi kunnioitettu? Tämän siitä saa kun antaa Millerin ja Cavinin liikkua vapaana. :rolleyes:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Noh, nyt se sitten virallistettiin :rolleyes:
IndyCar.com sanoi:
George, series owners sign unification agreement

By Dave Lewandowski
Friday, February 22, 2008 - indycar.com

Indy Racing League founder and CEO Tony George and owners of the Champ Car World Series have completed an agreement in principle that will unify the sport for 2008.

Gerald Forsythe, co-owner of Champ Car, signed an agreement in principle Feb. 22 in Chicago, joining his partner, Kevin Kalkhoven. George signed the agreement Feb. 21.
Lehdistötilaisuutta ja virallisia viimeisiä sanoja odotellessa voi vaikka kuunnella aiheeseen sopivaa musiikkia. Metallica - King Nothing
Kiitos kaverit. Oli hauskaa :frown:
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Nyt se on siis vihdoin totta!!!!

Jeeeeees!!! L-O-I-S-T-A-V-A-A !!!!!


Hahhahaaaa!! hahhah! Buahahhahahhahahahaaaaaaaaaa!!!!!!!


Ihanaa, ihan oikeasti! :alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
CARTer sanoi:
Noh, nyt se sitten virallistettiin :rolleyes:

Lehdistötilaisuutta ja virallisia viimeisiä sanoja odotellessa voi vaikka kuunnella aiheeseen sopivaa musiikkia. Metallica - King Nothing
Kiitos kaverit. Oli hauskaa :frown:
This is THE Day!! :alppu:

Hitto kun ei ole yhtään olutta kaapissa, menisi kyllä litratolkulla nyt tällaisen ilouutisen kunniaksi.

Tähän sopiikin musiikkia Indycarin viimeisiltä kunnian vuosilta:
Soundgarden - Black Hole Sun
Stiltskin-Inside
Green Day - Basket Case
The Offspring - Come Out and Play (Keep 'Em Separated)
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Yhdyn hihkumiseen. Toivottavasti seurauksena on hyvätasoinen, tasainen, pitkäikäinen kilpasarja, ei Fykkösten kilpailija vaan sen vaihtoehto. Molemmille sarjoille on paikkansa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ovaali sanoi:
Nyt se on siis vihdoin totta!!!!

Jeeeeees!!! L-O-I-S-T-A-V-A-A !!!!!


Hahhahaaaa!! hahhah! Buahahhahahhahahahaaaaaaaaaa!!!!!!!


Ihanaa, ihan oikeasti! :alppu:
Hienoa, että osaatte iloita toisten kärsimyksestä. Sain juuri sähköpostin kaverilta, joka on työskennellyt yli kaksikymmentä vuotta amerikkalaisen formula-autoilun parissa. Hän menetti juuri työpaikkansa. Kahdenkymmenenkahdeksan muun ohella, jotka vielä tänään olivat Champ Car - organisaation palkkalistoilla. En saanut vaikutelmaa, että kukaan heistä siirtyy "uuden yhdistyneen" IRL-sarjan palvelukseen. Hän itse aikoo pitää välivuoden ja ehkä palata urheiluautojen pariin.

Mikäli tämä olisi ollut todellinen yhdistyminen, eikä Kalkhovenin tapa kiittää kaikkia pitkäaikaisia tukijoita sylkemällä suoraan heidän murtuneisiin sydämiinsä, niin ehkä voisin minäkin hihkua teidän kanssanne. Totuus on kuitenkin, että liian moni hävisi tässä liian paljon. :frown:

Onneksi Atlantic-sarja sentään jatkuu, mutta uusi kalenteri ja lisätietoja saadaan myöhemmällä aikataululla.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
CARTer sanoi:
Hienoa, että osaatte iloita toisten kärsimyksestä.
Mä en usko että kukaan tuosta syystä iloitsee. On tottakai inhottavaa että osalle tuo on huono uutinen, ja että työpaikkojakin jotkut menettää. :frown:

Mutta toivottavasti tuo yhdistyminen on pitkällä aikavälillä parempi juttu, ehkäpä kaverillesikin löytyy vielä töitä uuden sarjan parista...

Itse ainakin toivon ja uskon että tämä uusi yhdistynyt sarja nousee vielä hyvin suosituksi sarjaksi, suositummaksi kuin mitä nuo kaksi olisivat olleet erillään. (Ja sitä myöten enämpi katsojia, sponsoreita, työpaikkoja...) Toki myönnän ettei mulla ole lähellekään niin paljon tietoa asioista mitä sulla, enkä siis siksi osaa hahmottaa tulevaisuuden näkymiä.
Mutta toivossa on hyvä elää...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
CARTer sanoi:
Hienoa, että osaatte iloita toisten kärsimyksestä. Sain juuri sähköpostin kaverilta, joka on työskennellyt yli kaksikymmentä vuotta amerikkalaisen formula-autoilun parissa. Hän menetti juuri työpaikkansa. Kahdenkymmenenkahdeksan muun ohella, jotka vielä tänään olivat Champ Car - organisaation palkkalistoilla. En saanut vaikutelmaa, että kukaan heistä siirtyy "uuden yhdistyneen" IRL-sarjan palvelukseen. Hän itse aikoo pitää välivuoden ja ehkä palata urheiluautojen pariin.

Mikäli tämä olisi ollut todellinen yhdistyminen, eikä Kalkhovenin tapa kiittää kaikkia pitkäaikaisia tukijoita sylkemällä suoraan heidän murtuneisiin sydämiinsä, niin ehkä voisin minäkin hihkua teidän kanssanne. Totuus on kuitenkin, että liian moni hävisi tässä liian paljon. :frown:

Onneksi Atlantic-sarja sentään jatkuu, mutta uusi kalenteri ja lisätietoja saadaan myöhemmällä aikataululla.
Asioilla on aina kaksi puolta, mutta se mikä tämän kokonaisvaikutus on, selviää vasta myöhemmin.

Mikäli nyt syntyy terve Indycar -sarja, työpaikat taatusti lisääntyvät enemmän, mitä kuihtuneen Champ Carin kuoppaamisen myötä menetettiin. Tietysti henkilökohtaisella tasolla paska homma, mutta oikeastaan koko Champ Carin perustaminen CART:in tuhkakasaan oli sitä. Kahtiajako vain jatkui ja epätervettä organisaatiota pyöritettiin väkisin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olisi mukavaa tietää syyt yhdistymisen takana - sellainen vaikutelma tästä kuitenkin on tullut, että ChampCar myi itsensä halvalla. Mikähän mahtoi olla sarjan taloustilanne, muistelen lukeneeni Walkerin kommentteja palkintorahojen maksun myöhästymistestä nyt esimerkiksi.

Oma suhtautumiseni riippuu kovasti siitä, mihin suuntaan IRL tästä jatkaa. Maailman rumin formula ainakin joutaisi kaatopaikalle mitä pikimmin. Otaksun, että näin on sitten lopulta kuitenkin hyvä, tai ainakin vähemmän huono.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Ketäs ja mitkä tallit tulevat nyt sitten olemaan tossa yhdistetyssä sarjassa ?! Osa nykyisistä IRL ja CC talleista varmasti jää pois.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Minkä takia IRL talleja jäisi pois?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Archtur sanoi:
Ketäs ja mitkä tallit tulevat nyt sitten olemaan tossa yhdistetyssä sarjassa ?!
En edelleenkään näe mitään yhdistettyä sarjaa. Ei ole mitään IndyCar World Seriestä. On vain IRL, IRL:n auto ja IRL:n kalenteri.

Noin kolme tuntia virallisen lehdistötiedotteen jälkeen huhuttiin jo Gentilozzin ja Forsythen suunnittelevan kokonaan uutta sarjaa. He ilmeisesti ovat erittäin pettyneitä tapaan, jolla Kalkhoven myi Champ Car – sarjan historian ja toiminnot Georgelle. Gentilozzi ja Forsythe saattavat ostaa itselleen osan Atlantic-sarjasta, joka jäi tämän kaupan ulkopuolelle ja Vicki O’Connor valmisteleekin täyttä häkää uutta kalenteria, koska Cleveland, Houston, Toronto – kaupunki menettää yli 50 miljoonaa dollaria - ja Portland ovat peruuttaneet perinteikkäät kilpailut tältä vuodelta. Champ Car – sarjan nyt entinen toimitusjohtaja Steve Johnson, jonka budjettiehdotukset Kalkhoven äänesti viime vuonna nurin, saattaa siirtyä Atlantic-sarjan palvelukseen Long Beachin jälkeen, koska George ei jostain syytä pidä hänestä. Sama tietenkin koskee sukulaispoika Gerald Forsytheä, jonka kanssa pikkusieluinen pikkuserkku ei ole keskustellut yhdistymisestä sitten joulukuun. Forsythe ”suostui periaatteesta” Chicagossa, eikä ollut Indianapolisissa koko viikkona ja nyt, mikäli huhuja on uskominen, hän on 50 miljoonaa dollaria rikkaampi, vihainen, petetty kilpa-autoiluvaikuttaja.

Bobakki sanoi:
Mikähän mahtoi olla sarjan taloustilanne, muistelen lukeneeni Walkerin kommentteja palkintorahojen maksun myöhästymistestä nyt esimerkiksi.
Kalkhoven kyllästyi toimimaan maksumiehenä, joten hyvin mahdollista, että hän ei maksanut palkintorahoja ajoissa. Sebringissä olleet tosin vakuuttivat rahojen tulleen perille, joten joku ne ilmeisesti maksoi. Walkerillahan oli Millerin mukaan sellainenkin ongelma, ettei Craig Gore ollut maksanut kuin osan viime vuoden Team Australian budjetista tammikuun loppuun mennessä. Nyt ilmeisesti nämä kaksi australialaista saituria yhdistävät voimansa ja Walker menettää Team Australian tuen kokonaan. Tony luultavasti hoitaa Derrickille rahoituksen, sillä sen verran Walker on liponut häntä viime aikoina.

Champ Car – kaluston viimeinen ulkoilu tapahtuu Long Beachissä, jossa entiset CCWS-tallit ajavat IRL-sarjaan pisteitä laskevan osakilpailun. Walker on jo ehtinyt marisemaan tästä, koska hänellä ei ole rahaa. Aika jännittävää, että mieluummin mies lentäisi Japaniin…
poko sanoi:
Minkä takia IRL talleja jäisi pois?
Georgehan on tukenut vuosia pienempiä IRL-talleja, joista ainakin Dennis Reinboldin talli on ollut veitsenterällä vuosittain, mutta aina George on sen pelastanut. Tonyllä on myös oma talli, josta tulee nyt sikäli tarpeeton mikäli autojen määrä nousee, että siitä mies luopuu mielellään. Viime vuonna hän itse kommentoi, ettei odottanut tallin omistamisen olevan niin kallista. Silti hänen oli pakko ajattaa viime vuonna kolmea autoa, jottei lukumäärä olisi näyttänyt Champ Car - sarjaa huonommalta. Täksi vuodeksi sarjaan oli sitoutunut vain viisitoista autoa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Muistatteko viisi syytä, joilla Tony George puolusteli kilpailevan sarjan perustamista? Kansainvälistynyt sarja vei yhdysvaltalaisilta kuljettajilta mahdollisuudet kilpailla omassa sarjassaan. Moottori- ja katuratojen suosio laittoi huonosti menestyneet ovaalit vaikeaan tilanteeseen, ja ovaaliratojen tulevaisuus huolestutti. Kustannukset olivat korkeat ulkomaalaisten autonvalmistajien panostaessa miljoonia Indyformuloissa kilpailemiseen. Japanilaisten moottorien arvo oli muutenkin taivaissa ja kalusto oli arvokasta.

Nyt kaksitoista vuotta myöhemmin Tony George sanoi eilisillan Wind Tunnel – ohjelman vieraana, että CARTin tuote 90-luvulla toimi. Kalenterista hän kommentoi:
Tony George sanoi:
The schedule that CART had in the 90's was working, and would like to have the same diverse mix.
Hienoa, ettei viimeiset kaksitoista vuotta mennyt täysin haaskuun. Hienoa, että Tony vihdoinkin ymmärtää, vaikkei hänessä ikinä ole miestä myöntämään, että hän mokasi. Ehkä hänen kannattaisi lukea Long Beachin Press-Telegramin iloinen ”yhdistyneen” sarjan vastaanotto. Lehti sentään reagoi tähän uutiseen toisinkin kuin esimerkisi ESPN-urheilukanava, joka sentään on IRL:n pitkäaikainen TV-kumppani.

George, Kalkhoven ja Mario Andretti olivat yhtä mieltä siitä, että Indyformuloiden on palattava 90-luvun malliin menestyäkseen. Sanomattakin on selvää, että tämä on Tonyltä jälleen yksi julkisen mielipiteen muutos. Toisaalta se tarjoaa mielenkiintoisen pohjustuksen seuraavalle. Tony Cotman on jo ottanut yhteyttä Asseniin ja kertonut heidän olevan vahvoilla 2009 kalenteria tehdessä. Tämähän on täysin ennen kuulumatonta, mutta kuitenkin positiivinen käänne. Cotman oli Atlantic- ja Champ Car – sarjojen uuden auton käyttöönoton pääarkkitehteja ja hänen harteilleen ainakin Miller oli sysäämässä uuden, vuodeksi 2011 valmistuvan IRL-auton suunnittelua. Champ Car – sarjan entisen kilpailunjohtajan ansiosta sarja hylkäsi lentävät lähdöt ja vaihtoehtorenkaat, sekä Power-2-Pass-nappi esiteltiin. Mikäli Cotman nyt todella saa yksin suunnitella täydellistä Indyformulaa, niin vuonna 2011 IRL-sarja ei ainoastaan vaikuta CART3:lta, vaan se myös näyttää Champ Carilta. Ja Tony George, mies, joka halveksi CARTia, maksaa kaiken tämän omasta pussistaan. Tai siis Indianapolis Motor Speedwayn pankkitilitä. Ironista, eikö? :D

Kun tallien painostus kasvaa liian suureksi ja IRL:stä muodostuu CART3, niin ehkä minäkin voin seurata. Sitä odotellessa voi seurata amerikkalaista formulasarjaa, jonka tuotteen tietää olevan kunnossa. Atlantic-sarja jatkuu suunnitellusti ja aivan aikataulussa Long Beachin katuradalta.

Bobakki oli aiemmin kiinnostunut Walkerin toimista. Ei mennyt kauaa, kun honeymoon ”yhdistyneen” ”uuden” IRL-sarjan kanssa tuli päätökseensä:
Derrick Walker sanoi:
I think the Champ Car teams are going to be somewhat surprised when they see the cost of the Indy Car and this will be an ongoing concern as the season unfolds. I think for the teams that don't have unlimited resources, it's going to be a problem until we can raise the sponsorship level up higher to compete on an even level with the IndyCar Series counterpart.
Walker aikoo ajattaa vain yhtä autoa, koska IRL:ssä kustannukset ovat huomattavasti suuremmat, kuin Champ Car – sarjassa.
As we have seen in the Champ Car situation, it is possible to reduce the cost and not affect the show. For the 2007 season, there were more competitive entries and more challenges for race wins than there probably were in the last three years prior. Stabilising the formula, bringing the costs down, and containing development would really be a request, if nothing else, to the league for 2010.
Huomasitteko? Tallit ovat jo aloittaneet Tony Georgen painostamisen; George puhuu uuden auton tulevan vuonna 2011, mutta Kalkhoven ja esimerkiksi Walker odottavat sen tulevan vuotta aiemmin…
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo kaikkihan kuulostaa tosi hyvältä lukuunottamatta sitä, että crapwagonista eroon pääsemistä pitäisi odottaa ensi vuosikymmenelle. TG tulee varmasti sylettämään ChampCar-faneja täältä ikuisuuteen, mutta toivottavasti joillain on järkeä antaa hänelle mahdollisuus näyttää, onko 12 vuoden aikana tullut opittua mitään. Oliko TG jakautumisen ainut roisto? Olisiko CARTillakin ollut jotain opittavaa tai olisiko jossain ollut muutettavaa?
 
Ylös