USA:n GP

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Matxi sanoi:
Joo. Itse olen tähän asti laskenut Alonson aika virheherkäksi kaveriksi. Nyt kun miehelle on pistetty vähän painetta niin Nürrellä ajoi ulos ja Montrealissa myös. Eiköhän tulla näkemään Alonson ulkoiluja vähän tiheämmin nyt kun Kimi ajaa piste-etumatkaa kiinni. Toisaalta suhteellisen hyvin mies kyllä piti Michaelin takanaan Imolassa. Silloin ei tosin tainnut paineet olla vielä niin suuret.

Noh, jos joku sortuu paineen alla niin se joku ei ainakaan ole Kimi. Kyllä se taitaa se Oviedon ihmisohjus sortua paljon ennen sitä.
Kyllä mielestäni Imolassa oli paineita, kun joutui kuitenkin 10 kierrosta pitämään kaksi sekuntia nopeampaa kaveria takanaan. Lisäksi Alonso oli niin innoissaan kolmesta peräkkäisestä voitosta että toi varmasti lisäpaineita.

Mutta totta kylläkin että mies on aiempina vuosina syyllistynyt varsin hölmöihin ulosajoihin, esimerkkinä eilinen (tai toissapäiväinen kellon mukaan) ja Monaco 2004.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ma sanoi:
Tiedä sitten tuosta Montoyan tilanteesta että jos oltaisiin tilanteessa että on ajanut vasta yhden kilpailun samalla moottorilla niin oltaisiinko laskettu kuitenkin keskeyttäneiden listalle vaikka hylättiinkin. BAR:ithan hylättiin vasta kisan jälkeen joten he ajoivat sen maaliin saakka ja joutuivat tästä syystä käyttämään vanhoja koneita. Montoya ei ruutulippua koskaan nähnyt.
Mun jutuista ei taida enää saada mitään selkoa kun tätä täytyy vielä pohtia. Olen viikon hiljaa.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Bobakki sanoi:
Sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä, sillä Montoya olisi saanut vaihtaa moottorin Indianapolisiin muutenkin kun on ajanut nykyisellä myllyllään kaksi kisaa.

Jos asiaa kuitenkin pitemmälle miettii (Edit: siis jos miettii, että mitä tapahtuu hylkäystilanteessa yleisesti, ei mitenkään Montoyaan liittyen), niin ei siitä varmaan mitään sanota, mutta FIA:n B.A.R-päätöksen perusteella väittäisin, että joutuisi käyttämään samaa moottoria kuin nyt. Button ja Satohan hylättiin Imolassa, mutta joutuivat Nürburgringilla käyttämään silti samoja, viisi viikkoa käyttämättöminä olleita myllyjä kilpailukiellon jälkeen.
Kyllä ymmärsin kommenttisi oikein hyvin. Totesinkin tuossa quottemassasi postauksessa että ero BAR:ien ja Montyn välillä oli maaliin saakka ajaminen, ja näin ollen kenties eri sääntötulkinta. Varma en tilanteesta ollut, kuten en väittänytkään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin mun oli tarkoitus mainita tuokin asia, siitä tuskainen viesti. Mutta mielestäni tuolla asialla ei ole mitään merkitystä kun kerran tuloksista suljetaan, olisihan Montoyakin voinut ajella maaliin asti ilman mustaa lippua.

Nyt hiljenen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ma sanoi:
Tiedä sitten tuosta Montoyan tilanteesta että jos oltaisiin tilanteessa että on ajanut vasta yhden kilpailun samalla moottorilla niin oltaisiinko laskettu kuitenkin keskeyttäneiden listalle vaikka hylättiinkin. BAR:ithan hylättiin vasta kisan jälkeen joten he ajoivat sen maaliin saakka ja joutuivat tästä syystä käyttämään vanhoja koneita. Montoya ei ruutulippua koskaan nähnyt.
Kisa oli BARrin ensimmäinen sillä koneella. Eli samalla moottorilla ajettiin Imolassa ja Nürrellä. Eli Imolan kisa laskettiin mukaan vaikka tuli hylkäys. Kyllä Montoyakin ajoi koko viikonlopun samalla koneella millä Nürrellä, joten tietenkin se saa uuden koneen Indyyn.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
KnowHow sanoi:
Vasta nyt mitataan mikä on Alonson henkinen kantti. Paineet ovat kovemmat kuin kertaakaan uralla- takaa tulee Räikkönen joka on "lopettanut" viisi viimeistä kisaansa aina johtopaikalta.

Aika-ajoasetelma lupaa erinomaista Kimille, mutta onhan noita muuttujia: sää ja varsinkin se kun Kimillä on vanha kone jonka pitäisi kestää koko sirkuksen pisin kaasupohjassa osuus. Voi olla hikiset paikat kotikatsomoissa ensi sunnuntaina.
Onhan sitä sanottu, että kaasu pohjassa tuleminen ei edes ole niin rasittavaa, kuin jossain kiihdytys-jarrutus-kiihdytys-jarrutus-radalla ajaminen. Pienet kierrokset on moottorille vahingollisimpia, niin olen jostain kuullut.
Mielestäni Alonson henkinen kantti on jo testattu useampaankin kertaan, ilmeisesti joka kerta on tullut virhe, paitsi San Marinossa Schumia vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Mulle ei oikein mene päähän nuo väitteet Fernandon paineiden alla, tai ylipäätänsä, tekemistä virheistä. Kyllähän se niitä on tehnyt ja tekee, mutta niin tekee kaikki. Monilta tuntuu unohtuvan esimerkiksi Kimin virheet. Jo pelkästään tältä kaudelta löytyy monta selvää virhettä (jopa ilman paineita, jotka mun mielestä on vielä huonompi juttu), Australiassa sammutti koneen, Bahrainissa sähelsi aika-ajot, Nürburgringillä kävi ulkona ihan samalla lailla kun Fernandokin ja sen lisäksi vielä flatspottasi renkaan.

Jos muistellaan vuotta 2003, jolloin Kimi taisteli maailmanmestaruudesta niin melkein aina kuulee sanottavan että Kimi menetti mestaruuden Nürburgringin moottoririkkoon. Teknisiä ongelmia tulee kuitenkin aina kauden edetessä kaikille (paitsi M.Schumacherille), joten sitä yhtä keskeytystä on turha syyttää, ennemminkin niitä omia virheitä, joita tuntui tapahtuvan varsinkin aika-ajoissa useasti. Melbourne, Barcelona ja Montreal näin nopeasti tulee mieleen. Joten ei se Fernando niin yksin ole kun puhutaan virheistä, paineiden kanssa tai ilman.

Ehkä se vaikuttaa siihen mitä ajattelen että kannatan Fernandoa, mutta eiköhän se vaikuta monella muullakin.


Tohon moottorin rasittumiseen kerran eräs moottoripuolen henkilö F1:stä sanoi mun mielestä hyvin, hän vertasi Indyn rasitusta moottorille jonkin muun radan rasitukseen niin että jos laittaa käden kuumaan uuniin kaksikymmentä kertaa erikseen sekunnin ajaksi niin vahinko ei ole yhtä suuri kun jos laittaa käden sinne yhteen putkeen kahdeksikymmeneksi sekunniksi.
 
Viimeksi muokattu:

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
McLarenilla ei ole tällä kaudella ollut moottorihuolia. En näe mitään syytä miksi niitä nyt Indyssä tulisi. Jos Indy on todellakin ankara moottorille, niin nythän laitetaan noi hajoamisalttiit autot kuten Rellut, Ferrarit ja Barit todella koetukselle.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Yhtälailla hajoamisaltis tuo McLarenkin taitaa olla kuin Ferrari ja Renault!

Montako kisaa McLaren on ilman huolia ajellut maaliin? Kimin kohdalla varmaan kolme? Renaulteista Alonsolla on vasta yksi keskeytys ja ainut ongelma on ollut renkaiden kuluminen! Ei se silloin kovin epäluotettavalta vaikuta! Tosin Fisico sitten taas ei juuri maaliin tunnu pääsevän! :(

Moottori on kieltämättä McLarenilla nyt kestänyt hyvin viimevuoteen verrattuna ja ehkä tallin kalusto sinällään alkaa olla suht luotettavaa! Toivottavasti kestää mutta en vielä hehkuttais ja sais olla Oskarin idioottikin hiljaa!
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Misa1 sanoi:

Montako kisaa McLaren on ilman huolia ajellut maaliin? Kimin kohdalla varmaan kolme? Renaulteista Alonsolla on vasta yksi keskeytys ja ainut ongelma on ollut renkaiden kuluminen! Ei se silloin kovin epäluotettavalta vaikuta! Tosin Fisico sitten taas ei juuri maaliin tunnu pääsevän! :(
Imolassa rengasongelmat aiheutti moottoriongelmat [Alonso joutui käyttämään rengasta pitääkseen vauhtia]
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Markus Sytelä sanoi:
On se nyt selvää, ettei Kimi mikään Pablon kaltainen kiukkupussi ole, ja GP:eitä on alla enemmän kuin Alonsolla, mutta kyllä Kimikin on aina välillä tehnyt outoja virheitä. 2003 meni aika-ajoissa pari kertaa leveäksi, ilman niitä virheitä olisi pistepussi karttunut enemmän, ehkä tarpeeksi mestaruuteen asti. Kimi on myös usein rajoilla ajaessaan pöllytellyt nurmikkoa.
kauankos olitkaan seurannut ykkösiä?
meinaan kun itse aikanaan alotin seuraamaan joskus 90/91 niin tuommoiset oli suht normaaleja asioita, merkkejä yrittämisestä jnejne... mutta ei todellakaan "outoja virheitä" sarjaan kuuluvia...

nykyisin tietty virheitä tulee vähemmän jo senkin takia että autot on helpompia käsitellä kuin 10-15v. sitten, mut enmä silti pitäis tuommoista outona...
ajovirheitä sattuu ja tapahtuu, täysin virheetöntä kautta harvemmin sattuu kenellekään kuitenkaan...
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Re: USA

Laareni120 sanoi:
eiköhä Kimble hoida tänki kisan kotiin :thumbup:
Ja lähes puol miljoonaa katsojaa kumartava Kimiä. :ahem:
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Lieköhän USA:laisia kiinnostaa formulat senkään vertaa että pääsee edes nauhoitettuun lähetyksiin peruskanaville. Oman maan samana päivänä ajetut kisat saavat varmasti enemmän huomiota.
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Ma sanoi:
Lieköhän USA:laisia kiinnostaa formulat senkään vertaa että pääsee edes nauhoitettuun lähetyksiin peruskanaville. Oman maan samana päivänä ajetut kisat saavat varmasti enemmän huomiota.
Niitä nyt ei kiinnosta mikään mikä on Euroopassa suurta, mitä niistä välittämään? Lätkästä ne tietää vain NHL:n, mitä ei edes pelattu viimeks. Jalkapallosta ne ei tie yhtään mitään ja on varmasta suuri laji. Et siihen arvoon jättäisin ne jutut.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Re: Re: USA

Joni sanoi:
Ja lähes puol miljoonaa katsojaa kumartava Kimiä. :ahem:
Jos pelkkiä paikan päällä olevia katsojia tarkoitat, niin eihän noista katsomoista ole läheskään koko kapasiteettia käytössä F1-viikonloppuna. Ja niistäkin taitaa olla suurin osa Montoya-faneja. :D

Edittiä: Niin, ja tuohon tv-näkyvyyteen USA:ssa.. Tää Speedihän sanoi, että F1:llä on huomattavasti enemmän kannattajia USA:ssa kuin yleensä oletetaan. :dunno:
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Re: Re: Re: USA

vmjs sanoi:


Edittiä: Niin, ja tuohon tv-näkyvyyteen USA:ssa.. Tää Speedihän sanoi, että F1:llä on huomattavasti enemmän kannattajia USA:ssa kuin yleensä oletetaan. :dunno:
No siis maassahan on jotain 250 miljoonaa asukasta, joten helpostihan sieltä löytyy vaikkapa miljoona F1-"fania", ihan kuin Suomesta suhteessa yhtä paljon jotain jääpallofaneja tai ties mitä...mutta jenkeillä nyt on aina ollut omat touhunsa eivätkä he välitä sellaisista lajeista, jotka muualla ovat suosittuja.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
R24 sanoi:
Bahrainissa sähelsi aika-ajot,

Jos muistellaan vuotta 2003, jolloin Kimi taisteli maailmanmestaruudesta niin melkein aina kuulee sanottavan että Kimi menetti mestaruuden Nürburgringin moottoririkkoon. Teknisiä ongelmia tulee kuitenkin aina kauden edetessä kaikille (paitsi M.Schumacherille), joten sitä yhtä keskeytystä on turha syyttää, ennemminkin niitä omia virheitä, joita tuntui tapahtuvan varsinkin aika-ajoissa useasti. Melbourne, Barcelona ja Montreal näin nopeasti tulee mieleen. Joten ei se Fernando niin yksin ole kun puhutaan virheistä, paineiden kanssa tai ilman.
Bahrainissa tänä vuonna myös Alonso sähläsi aika-ajoissa, hyvin identtisesti Kimin kanssa. Erona vain se, että Renaultin auto oli niin hyvä ettei sillä ollut merkitystä lopputulokseen.

Nyrren konerikko 2003 on toki merkityksellinen. Jos puhutaan kuljettajan mestaruusmahdollisuuksista, niin silloin ei tietenkään voida puhua huonosta tuurista silloin kun kuljettaja itse tekee virheitä ja menettää pisteitä sen seurauksena. Mutta silloin kun kuljettaja menettää pisteitä hänestä itsestään riippumattomista syistä, kuten auton hajoaminen, voidaan puhua huonosta tuurista ja menetetyistä pisteistä. Eli ei ole loogista väittää että Kimi olisi ansainnut enemmän pisteitä vaikka Montrealista tai Barcelonasta, mutta kylläkin voidaan hyvällä syyllä sanoa että kuljettajana olisi ansainnut enemmän pisteitä (10) Nyrreltä. Jos verrataan kahta tai useampaa mestaruudesta ajavaa kuljettajaa, tällöin verrataan vain huonoa tuuria, esim. auton luotettavuutta tai kisatilanteita joissa on ollut kärsijänä ilman omaa syytä, mutta omat virheet menevät omaan piikkiin. Tänä vuonnahan Alonsolla ei ole ollut muita luotettavuushuolia kuin moottorin kanssa Imolassa, joka haittasi hänen kisaansa vähän samalla tavalla kuin Kimiä haittasi rattiongelmat Montrealissa, kun taas Kimi on menettänyt pisteitä ilman omaa syytä Sepangissa ja Imolassa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niinpä. Jossitteluksi menee mutta niin kuin TS:ssäkin oli juttua, Kimi johtais tällä hetkellä mm:ää jos auto ois kestänyt maaliin Imolassa ja Nurrella...

Eikä nyt lähdetä taas spekuloimaan sitä nurrea sen enempää. Ompahan vain paikkaansa pitävä toteamus.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Calvin sanoi:
Bahrainissa tänä vuonna myös Alonso sähläsi aika-ajoissa, hyvin identtisesti Kimin kanssa. Erona vain se, että Renaultin auto oli niin hyvä ettei sillä ollut merkitystä lopputulokseen.

Nyrren konerikko 2003 on toki merkityksellinen. Jos puhutaan kuljettajan mestaruusmahdollisuuksista, niin silloin ei tietenkään voida puhua huonosta tuurista silloin kun kuljettaja itse tekee virheitä ja menettää pisteitä sen seurauksena. Mutta silloin kun kuljettaja menettää pisteitä hänestä itsestään riippumattomista syistä, kuten auton hajoaminen, voidaan puhua huonosta tuurista ja menetetyistä pisteistä. Eli ei ole loogista väittää että Kimi olisi ansainnut enemmän pisteitä vaikka Montrealista tai Barcelonasta, mutta kylläkin voidaan hyvällä syyllä sanoa että kuljettajana olisi ansainnut enemmän pisteitä (10) Nyrreltä. Jos verrataan kahta tai useampaa mestaruudesta ajavaa kuljettajaa, tällöin verrataan vain huonoa tuuria, esim. auton luotettavuutta tai kisatilanteita joissa on ollut kärsijänä ilman omaa syytä, mutta omat virheet menevät omaan piikkiin. Tänä vuonnahan Alonsolla ei ole ollut muita luotettavuushuolia kuin moottorin kanssa Imolassa, joka haittasi hänen kisaansa vähän samalla tavalla kuin Kimiä haittasi rattiongelmat Montrealissa, kun taas Kimi on menettänyt pisteitä ilman omaa syytä Sepangissa ja Imolassa.
Multa on jäänyt tuo Fernandon aika-ajon epäonnistuminen sitten näkemättä, tosin en ensimmäistä aika-ajoa nähnytkään. Joka tapauksessa ensimmäisessä aika-ajossa 0,6 sekuntia ja toisessa 1,2 sekuntia tallikaveriaan nopeampi, mutta ehkä siellä joitain virheitä oli sitten kuitenkin mukana. Olihan Renault hyvä auto, mutta tuskin McLarenkaan kovin heikko oli, ei edes aika-ajoissa, kun De La Rosa kerran ehti toisissa aika-ajoissa neljanneksi.

Se on mielipide asia, mutta mun mielestä kuljettaja menettää mestaruuden niihin omiin virheisiin enemmän kun teknisiin ongelmiin. Tosiasia on, että Kimi olisi voittanut 2003 maailmanmestaruuden jos vaan ei olisi tehnyt niitä virheitä muun muassa aika-ajoissa, ei olisi enää ollut Nürburgringin konerikolla mitään väliä. Sitähän voi aina syytellä tekniikkaa, mutta 2003 Kimillä oli niin vähän teknisiä ongelmia ettei ne sitä mestaruutta vienyt sen enempää kun omat virheetkään. Kuljettaja ei voi mitään teknisille ongelmille, niin se vain on, omille virheille kuitenkin voi ja niin kauan kun omista virheistä menettää pisteitä niin mestaruus on menetetty omiin virheisiin. Samalla lailla, jos Fernando menettää mestaruutensa tänä vuonna on se menettetty muun muassa Kanadan virheen myötä ei niinkään Monacon rengasongelmien tai Australian aika-ajojen sateen takia. Virheen olisi voinut välttää, sadetta ja Monacon rengasongelmia vähemmän.

Haluaisin tähän vielä sanoa, etten millään tavalla halua tai yritä vähätellä Kimiä tai ketään muutakaan kuljettajaa, vaan lähinnä väittää sitä väitettä vastaan että Fernando olisi jotenkin virheherkkä kuljettaja.


Tänä vuonnahan USA:ssa näytetään 4 kilpailua kansallisella kanavalla, CBS:llä. Imola, Barcelona ja Hockenheim nauhoitettuina ja Montreal suorana. Muutoin kaikki kilpailuviikonloput näkyy suorina SpeedTV:ltä, joka on tietääkseni kaapelikanava. Joku vuosi sitten muistelisin jossain nähneeni jonkun mielipidekyselyn ja niiden tulosten mukaan Formula 1 oli suosituin Formula-luokka Yhdysvalloissa eli suositumpi kuin ChampCar ja IRL, mutta toisaalta kaikki kolme olivat kuitenkin aivan marginaalisia verrattuina NASCARiin ja moneen muuhun suosittuun moottoriurheilu-lajiin.

Indyn katsomoiden kapasiteetti F1-kisassa on noin 200 tuhatta katsojaa (vertaa Indy 500, n. 300 tuhatta). Ensimmäisenä vuonna oli loppuunmyydyt katsomot, jonka jälkeen kuitenkin on jatkunut laskusuhdanne ja viime vuonna oli katsojia enää hieman päälle 100 tuhatta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös