Calvin sanoi:
Bahrainissa tänä vuonna myös Alonso sähläsi aika-ajoissa, hyvin identtisesti Kimin kanssa. Erona vain se, että Renaultin auto oli niin hyvä ettei sillä ollut merkitystä lopputulokseen.
Nyrren konerikko 2003 on toki merkityksellinen. Jos puhutaan kuljettajan mestaruusmahdollisuuksista, niin silloin ei tietenkään voida puhua huonosta tuurista silloin kun kuljettaja itse tekee virheitä ja menettää pisteitä sen seurauksena. Mutta silloin kun kuljettaja menettää pisteitä hänestä itsestään riippumattomista syistä, kuten auton hajoaminen, voidaan puhua huonosta tuurista ja menetetyistä pisteistä. Eli ei ole loogista väittää että Kimi olisi ansainnut enemmän pisteitä vaikka Montrealista tai Barcelonasta, mutta kylläkin voidaan hyvällä syyllä sanoa että kuljettajana olisi ansainnut enemmän pisteitä (10) Nyrreltä. Jos verrataan kahta tai useampaa mestaruudesta ajavaa kuljettajaa, tällöin verrataan vain huonoa tuuria, esim. auton luotettavuutta tai kisatilanteita joissa on ollut kärsijänä ilman omaa syytä, mutta omat virheet menevät omaan piikkiin. Tänä vuonnahan Alonsolla ei ole ollut muita luotettavuushuolia kuin moottorin kanssa Imolassa, joka haittasi hänen kisaansa vähän samalla tavalla kuin Kimiä haittasi rattiongelmat Montrealissa, kun taas Kimi on menettänyt pisteitä ilman omaa syytä Sepangissa ja Imolassa.
Multa on jäänyt tuo Fernandon aika-ajon epäonnistuminen sitten näkemättä, tosin en ensimmäistä aika-ajoa nähnytkään. Joka tapauksessa ensimmäisessä aika-ajossa 0,6 sekuntia ja toisessa 1,2 sekuntia tallikaveriaan nopeampi, mutta ehkä siellä joitain virheitä oli sitten kuitenkin mukana. Olihan Renault hyvä auto, mutta tuskin McLarenkaan kovin heikko oli, ei edes aika-ajoissa, kun De La Rosa kerran ehti toisissa aika-ajoissa neljanneksi.
Se on mielipide asia, mutta mun mielestä kuljettaja menettää mestaruuden niihin omiin virheisiin enemmän kun teknisiin ongelmiin. Tosiasia on, että Kimi olisi voittanut 2003 maailmanmestaruuden jos vaan ei olisi tehnyt niitä virheitä muun muassa aika-ajoissa, ei olisi enää ollut Nürburgringin konerikolla mitään väliä. Sitähän voi aina syytellä tekniikkaa, mutta 2003 Kimillä oli niin vähän teknisiä ongelmia ettei ne sitä mestaruutta vienyt sen enempää kun omat virheetkään. Kuljettaja ei voi mitään teknisille ongelmille, niin se vain on, omille virheille kuitenkin voi ja niin kauan kun omista virheistä menettää pisteitä niin mestaruus on menetetty omiin virheisiin. Samalla lailla, jos Fernando menettää mestaruutensa tänä vuonna on se menettetty muun muassa Kanadan virheen myötä ei niinkään Monacon rengasongelmien tai Australian aika-ajojen sateen takia. Virheen olisi voinut välttää, sadetta ja Monacon rengasongelmia vähemmän.
Haluaisin tähän vielä sanoa, etten millään tavalla halua tai yritä vähätellä Kimiä tai ketään muutakaan kuljettajaa, vaan lähinnä väittää sitä väitettä vastaan että Fernando olisi jotenkin virheherkkä kuljettaja.
Tänä vuonnahan USA:ssa näytetään 4 kilpailua kansallisella kanavalla, CBS:llä. Imola, Barcelona ja Hockenheim nauhoitettuina ja Montreal suorana. Muutoin kaikki kilpailuviikonloput näkyy suorina SpeedTV:ltä, joka on tietääkseni kaapelikanava. Joku vuosi sitten muistelisin jossain nähneeni jonkun mielipidekyselyn ja niiden tulosten mukaan Formula 1 oli suosituin Formula-luokka Yhdysvalloissa eli suositumpi kuin ChampCar ja IRL, mutta toisaalta kaikki kolme olivat kuitenkin aivan marginaalisia verrattuina NASCARiin ja moneen muuhun suosittuun moottoriurheilu-lajiin.
Indyn katsomoiden kapasiteetti F1-kisassa on noin 200 tuhatta katsojaa (vertaa Indy 500, n. 300 tuhatta). Ensimmäisenä vuonna oli loppuunmyydyt katsomot, jonka jälkeen kuitenkin on jatkunut laskusuhdanne ja viime vuonna oli katsojia enää hieman päälle 100 tuhatta.