USA:n GP

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Misa1 sanoi:
Yhtälailla hajoamisaltis tuo McLarenkin taitaa olla kuin Ferrari ja Renault!

Montako kisaa McLaren on ilman huolia ajellut maaliin? Kimin kohdalla varmaan kolme? Renaulteista Alonsolla on vasta yksi keskeytys ja ainut ongelma on ollut renkaiden kuluminen! Ei se silloin kovin epäluotettavalta vaikuta! Tosin Fisico sitten taas ei juuri maaliin tunnu pääsevän! :(

idioottikin hiljaa!
Siis McLarenhan tuntuu olevan ainoa, joka ylipäätään mainitsee näistä pikkuvioista. Ferrarikin reportoi niistä vain ja ainoastaan silloin, kun Schumi ei ajanutkaan "niin ylivoimaiseen voittoon". Renaultien/ Flavion imagoon tuskin sopii, että kuskit selostaa kuinka auto tärisi ja savutti ja kolisi jne. Eikä Renaultia voi millään sanoa luotettavaksi, kun 16 kisasta on tullut 3 keskeytystä ja muutamia renkaiden loppuunkulumisia, sekä ainakin Alonsolla on ollu moottorissa vikaa sekä Imolassa että Montrealissa, joskin Imolassa Allu pääs maaliin asti.

Ja jos mestaruus menee, niin se menee sitten niiden kaikkien kämmien "yhteistyön" takia. Aivan turha aliarvioida kuljettajia sanomalla, että jos kerrankin keskeytti ajovirheeseen ja sitten hävisi mestaruuden, niin mestaruus meni vain ja ainoastaan sen ajovirheen takia. 2003 Schumi teki ajovirheitä siinä missä Kimikin, mutta auto oli luotettava. Ei oikein käy logiikkaan, että mestaruuden voi voittaa tekemällä ajovirheitä kunhan auto pelaa, mutta silti mestaruuden voi hävitä vain omien ajovirheidensä takia.
Pisteet on pisteitä ja vain ne ratkasee. Jos menetät pisteen, niin sitten menetät pisteen, asiaan ei vaikuta tapahtuman syy.
 
Viimeksi muokattu:

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
verge sanoi:

Ja jos mestaruus menee, niin se menee sitten niiden kaikkien kämmien "yhteistyön" takia. Aivan turha aliarvioida kuljettajia sanomalla, että jos kerrankin keskeytti ajovirheeseen ja sitten hävisi mestaruuden, niin mestaruus meni vain ja ainoastaan sen ajovirheen takia. 2003 Schumi teki ajovirheitä siinä missä Kimikin, mutta auto oli luotettava. Ei oikein käy logiikkaan, että mestaruuden voi voittaa tekemällä ajovirheitä kunhan auto pelaa, mutta silti mestaruuden voi hävitä vain omien ajovirheidensä takia.
Pisteet on pisteitä ja vain ne ratkasee. Jos menetät pisteen, niin sitten menetät pisteen, asiaan ei vaikuta tapahtuman syy.
Missään vaiheessa en ole sanonut tai tarkoittanut, että auton kilpailukykyisyydellä ja sen kestävyydellä ei olisi mitään tekemistä mestaruuden voittamisessa. Totta kai sillä on, erittäin suuri merkitys, nykyaikana varsinkin. Mun mielestä on kuitenkin turha jossitella jostakin teknisestä keskeytyksestä ja mestaruuden menettämisestä sen takia, jos kerran on omista virheistä menettänyt aivan samalla tavalla pisteitä. Kun olisi jättänyt virheet pois ei olisi tarvinnut murehtia Nürburgringin keskeytystä.

Enkä missään vaiheessa ole tarkoittanut, että mestaruuden menettäminen johtuisi vain yhdestä, tai useammasta sen puoleen, kuljettajan virheestä. Todellisuudessa se johtuu koko kaudesta. Ylipäätään otin asian esille, koska lähes aina kuulee sanottavan Kimin hävinneen mestaruuden Nürburgringin konerikkoon (eli yhteen tekniseen vikaan) joten otin esille, että aivan yhtä paljon se mestaruus meni niihin lukuisiin omiin virheisiin. En oikein ymmärrä mitä kuljettajien aliarvioimista siinä edes on, toisekseen eikö se ole tallien tai moottorien aliarvioimista kun sanotaan, että mestaruus meni siihen keskeytykseen? Joka tapauksessa, asia mitä olen koko ajan tässä hakenut on yksinkertaisesti se, että kuljettajan omat virheet on omissa käsissä ja tällöin vältettävissä (tekniset ongelmat, sää, ym. puolestaan ei) joten silloin henkilökohtaisesti mielummin sanoisin mestaruuden menneen niihin kuin muihin ongelmiin joihin ei edes itse pysty vaikuttamaan. Miten sen itse tulkitsee on täysin mielipide asia, halusin vain tuoda esille, että ei se konerikko se ainoa syy ollut. Jälkikäteen kaikki on kuitenkin jossittelemista, ja loppujen lopuksi Nicolas Kiesa olisi voinut voittaa vuoden 2003 maailmanmestaruuden aivan yhtä hyvin kuin Kimikin, tai Juan Pablo, jos...
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Calvin sanoi:

Nyrren konerikko 2003 on toki merkityksellinen. Jos puhutaan kuljettajan mestaruusmahdollisuuksista, niin silloin ei tietenkään voida puhua huonosta tuurista silloin kun kuljettaja itse tekee virheitä ja menettää pisteitä sen seurauksena.
En kävisi puhumaan mistään varman 10 pisteen menetyksestä. Johtopaikka/paalu kun oli "epäansaittu" vääristyneitten, luotettavuuden kustannuksella otettujen, moottoritehojen takia. Eikös mese ottanut tuohon kisaan riskillä jonkun uuden kovatehoisen koneen, joka ei sitten kestänyt? Seuraavissa kisoissa tehot pudotettiin alemmaksi ja samantien Kimi oli taas kärjestä kauempana.

Siinä mielessä riskittömämmällä taktiikalla mitään ylivoimaista johtoa saatikka paalua olisi tuskin ikinä ollutkaan ja Kimi olisi voisnut saada kisasta vain jäännöspisteitä. Ne jäännöspisteet olisi kyllä kelvanneet...:jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ja täytyy muistaa että joskus auto vaan on sellainen että sillä tekee helpommin virheitä. Kun auto on säädöissään ja käyttäytyy loogisesti kaikissa tilanteissa on virhemarginaali pieni. Kun taas auton käytös on epäloogista tai muuten vaan pielessä niin virhemarginaali kasvaa, ellei kuljettaja hiljennä nopeutta. Ja kimihän ei tunnetusti hiljennä vaan vie huonossakin balanssissa olevaa autoa "väkisin" kovaa hyvän tuloksen saavuttamiseksi. Juuri tästä on ollut kysymys esim. Kimin muutamissa aika-ajo lipsahduksissa.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Henkka sanoi:
En kävisi puhumaan mistään varman 10 pisteen menetyksestä. Johtopaikka/paalu kun oli "epäansaittu" vääristyneitten, luotettavuuden kustannuksella otettujen, moottoritehojen takia. Eikös mese ottanut tuohon kisaan riskillä jonkun uuden kovatehoisen koneen, joka ei sitten kestänyt? Seuraavissa kisoissa tehot pudotettiin alemmaksi ja samantien Kimi oli taas kärjestä kauempana.
Ei ainakaan Kimin ja McLarenin mukaan. Kone oli samaa versuita, mitä edellisessä Kanadan kisassa.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ma sanoi:
Lieköhän USA:laisia kiinnostaa formulat senkään vertaa että pääsee edes nauhoitettuun lähetyksiin peruskanaville.
Kyllä Kanadan GP ainakin jo taidettiin esittää CBS-kanavalla. Käsittääkseni muutama kisa kaudessa näytetään peruskanavilla. Jenkkiselostusta kuunnellessa tulee kyllä nopeasti ikävä MTV3:n tiimiä, joka on suhteessa huippuasiantunteva.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
R24 sanoi:


Tosiasia on, että Kimi olisi voittanut 2003 maailmanmestaruuden jos vaan ei olisi tehnyt niitä virheitä muun muassa aika-ajoissa, ei olisi enää ollut Nürburgringin konerikolla mitään väliä. Sitähän voi aina syytellä tekniikkaa, mutta 2003 Kimillä oli niin vähän teknisiä ongelmia ettei ne sitä mestaruutta vienyt sen enempää kun omat virheetkään.
Mihin unohtui Kimin kauden 2003 keskeytys Hockenheimilla? Siitä kisasta olisi voinut hyvinkin irrota vähintään kuudes sija eli 3 pistettä = maailmanmestaruus. Todellisuudessa se mestaruus meni juuri siinä kisassa kun se v***n idiootti Ralf Schumacher a.k.a. Taikinaperse yhdessä 2*Kellon kanssa kiilasivat Kimin kisasta ulos.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Onkohan missään aivan virallista tietoa tuosta aika-ajojen lähtöjärjestyksestä Montoyan osalta eli lähteekö varmuudella ensimmäisenä radalle? Ei muuten, mutta vaikuttaa melko oleellisesti tuohon vedonlyöntipuoleen.

Kiitos!
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Dimmu sanoi:
Mihin unohtui Kimin kauden 2003 keskeytys Hockenheimilla? Siitä kisasta olisi voinut hyvinkin irrota vähintään kuudes sija eli 3 pistettä = maailmanmestaruus. Todellisuudessa se mestaruus meni juuri siinä kisassa kun se v***n idiootti Ralf Schumacher a.k.a. Taikinaperse yhdessä 2*Kellon kanssa kiilasivat Kimin kisasta ulos.
Onhan noita. Esim Schumin työntäminen radalle Saksassa jne.
 

Rossi

Member
Liittynyt
27.1.2004
Viestit
64
V****U!!! De Laroosa TÄRÄYTTI!! 4 kierrosta putkeen!!!

Ron Dennisin sanoin täyttä kisamittaa perjantaisin ajaa kolmosauto!! eli ennusmerkit runkkarin kisapituudesta antaa...

:D :D :D :D :D :thumbup: :alppu: :alppu:
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Onko mitään tietoa, että mitä Ruusulle tapahtui? Live timingissä lukee "STOP".
 

Shammy

Well-known member
Liittynyt
19.7.2003
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Kimpsulle ei aikaa ekoissa? Säästelivätkö vanhaa mottia vai oliko jotain murhetta?
 

Drops

Active member
Liittynyt
8.6.2005
Viestit
42
Originally posted by Bobakki
Tekninen vika. En edes yritä suomentaa termiä throttle sensor.
--------------------------------------------------------------------------------



ilmamäärämittari/sensori
Niin tai ihan vaan kaasupolkimen- tai kaasuläpänsensori ilmamäärämittaria noissa tuskin on.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Markus Sytelä sanoi:
Tajusin tässä juuri, että alkukaudesta Montoyalla oli vaikeuksia sovittaa ajotyyliään Laareniin. Sitten meni olkapää. Nyt Kanadassa kaikki meni ensimmäistä kertaa normaaliin malliin, käsi on kunnossa, auto opeteltu, kolarit vältetty ja Kimi oli takana koko ajan turva-autoon asti. Sama tahti näyttää jatkuvan Indyssä. Kimi-fanina on jo pakko vähän huolestua. Toisaalta kaikki näytti liiankin hyvältä kun Pablo jäi sekunnin aika-ajoissa ja kisassa minuutin. :rolleyes:
Ei varmaan kannata hirveästi tuijotella/huolestua ensimmäisten vapaiden harjoitusten jälkeen, pisteet annetaan vasta sunnuntaina kisan päätyttyä....Eniten tässä huolestuttaa Kimin kone, tai paremminkin se riittääkö siinä puhti pitkälle ovaaliosuudelle. Montyllä lienee vielä uusi moottoriversio käytössä samoin kuin Ferrareilla ja Red Bullilla?
 

Bombay

Well-known member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
139
Tajusin tässä juuri, että alkukaudesta Montoyalla oli vaikeuksia sovittaa ajotyyliään Laareniin. Sitten meni olkapää. Nyt Kanadassa kaikki meni ensimmäistä kertaa normaaliin malliin, käsi on kunnossa, auto opeteltu, kolarit vältetty ja Kimi oli takana koko ajan turva-autoon asti. Sama tahti näyttää jatkuvan Indyssä. Kimi-fanina on jo pakko vähän huolestua. Toisaalta kaikki näytti liiankin hyvältä kun Pablo jäi sekunnin aika-ajoissa ja kisassa minuutin.

Montoya fanina voin sanoa, että tietenkin Montoya nostaa tasoansa mitä pidemmälle kausi etenee. Jotkut luulivat, että Motnoya on samanlainen kuin DC. Realistina uskon kuitenkin, että Montoyalla on vielä ihan vähän totuteltavaa. Mutta tasainen pari McLarenilla kuitenkin on.

Jos jotain eroja hakee niin Kimi on vähemmän virhe herkkä kuljettaja, mutta Montoya taitavampi ohituksissa.
 
Ylös