USF1

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Toivon kuitenkin vimmaisesti, että amerikkalaiset saisivat kunniakasta jatkoa muinoin hyvinkin jykevälle läsnäololleen F1-sarjassa. Long time no see.
Samma här. Eniten toivon sitä että F1 saisi hiukan enemmän julkisuutta taas rapakon takana. Jospa taas joku vuosi ajettaisiin siellä kilpaakin (Kanadaa ei lasketa). Vielä kun saisivat rattiin jonkun taitavan jenkin niin yleisökin varmasti innostuisi. Mutta pääasia on että talli pysyy pystyssä ja siellä voidaan oikeasti työskennellä pitkäjänteisesti. Muutoin ei tulosta (rahaa) tule.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Samma här. Eniten toivon sitä että F1 saisi hiukan enemmän julkisuutta taas rapakon takana. Jospa taas joku vuosi ajettaisiin siellä kilpaakin (Kanadaa ei lasketa). Vielä kun saisivat rattiin jonkun taitavan jenkin niin yleisökin varmasti innostuisi. Mutta pääasia on että talli pysyy pystyssä ja siellä voidaan oikeasti työskennellä pitkäjänteisesti. Muutoin ei tulosta (rahaa) tule.
Samaa mieltä. Mielelläni näkisin myöskin Böönin kasaamassa GP2 America sarjaa. Se jos mikä (saattaisi) nostaa lajin arvostusta siellä...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos F1 haluaa jenkit mukaan oikein tosissaan (katsojiksi) niin kyllä se vaatii menestyvää jenkkikuskia sekä hyvää tv tarjontaa. Aikataulut valitettavasti vähän heikot jenkkikulmasta katottuna, vai onko?

Jenkkitallikaan ei taida auttaa niin paljoa kuin jenkkikuski, siis menestyvät sellaiset..

Mikä on Bernien tehtävä siis? Hommata jenkkikuski menestyvään talliin ja hommata tälle kuskille menestystä, siinä missä Schumillekin. Ja muu maailma kiroaa Bernien ja Jenkkikuskin perään, epärehellisyys kun ei saa olla menestyksen takana.. Mutta amerikkalaiset tykkäis varmaan..


Oikiasti se vaatiis jenkkikuskille muutaman mestaruuden ennenku siellä rupee porukka tosissaan pitään formuloista.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jos F1 haluaa jenkit mukaan oikein tosissaan (katsojiksi) niin kyllä se vaatii menestyvää jenkkikuskia sekä hyvää tv tarjontaa. Aikataulut valitettavasti vähän heikot jenkkikulmasta katottuna, vai onko?
Speed TV (ja Fox) tarjoavat kaapelissa ja satelliitissa sinällään ihan hyvän f1-paketin, mutta eipä se mitään auta jos suurin osa livelähetyksistä nähdään yöllä tai varhain aamulla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kai se sitten on uskottava että tollanen tiimi on olemassa ja jotain yrittävät kovasti tehdä, ettei se ihan mikään Dart GP juttu ole kyseessä :eek:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mielelläni näkisin myöskin Böönin kasaamassa GP2 America sarjaa. Se jos mikä (saattaisi) nostaa lajin arvostusta siellä...
En ole täysin varma tuosta perustelusta, mutta kai tähän pätee vanha viisaus: "Varo mitä toivot." ;)
Zaikom sanoi:
Kai se sitten on uskottava että tollanen tiimi on olemassa ja jotain yrittävät kovasti tehdä, ettei se ihan mikään Dart GP juttu ole kyseessä :eek:
DART/Phoenix oli kyllä ihan samalla tavalla olemassa kuin esimerkiksi Stefan-talli...
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
YouTube kanavalle on ilmestynyt paljon uusia videoita mm. keulan törmäystestivideo. Kavereiden ilmeet aika loistavat. :D

http://www.youtube.com/watch?v=Mc0wFyCIDfE
Vittu jätkät on kuin jostain American Chopperista :D. Ei oo Mäkkärillä tai Ferkulla näkynyt tommosta sakkia.

Pitääkös sen keulan muuten musertua tuolla tavalla, vai mitataanko siinä voimaa joka siihen tarvitaan? Jos joka kolarissa käy noin, niin en viitsis luvata kuskien jaloille kovin pitkää ikää.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
Vittu jätkät on kuin jostain American Chopperista :D. Ei oo Mäkkärillä tai Ferkulla näkynyt tommosta sakkia.

Pitääkös sen keulan muuten musertua tuolla tavalla, vai mitataanko siinä voimaa joka siihen tarvitaan? Jos joka kolarissa käy noin, niin en viitsis luvata kuskien jaloille kovin pitkää ikää.
Ota huomioon, että tuo on vasta auton keulaosa, eli tuonne ei jalkoja tule sisälle. Ne tulevat monokokkiin, johon tuo keulaosa liitetään.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ota huomioon, että tuo on vasta auton keulaosa, eli tuonne ei jalkoja tule sisälle. Ne tulevat monokokkiin, johon tuo keulaosa liitetään.
Good point. :thumbup: En oo aikasemmin nähnyt formulan kolaritestiä joten hiukan helposti meni mun mielestä säpäleiksi. Toisaalta, ei se sitä voimaa muuten sidokaan itseensä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ameriikan pojat saaneet jo keulakappaleen valmiiksi. :eek:

Törmäystestistä sen verran, että luulisin tuon kelkan (johon palikka on kiinnitetty) kineettisestä energiasta joku tietty prosenttimäärä on "tapettava". Määrä löytyy kenties säännöistä?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Poiminta tuosta Racecar Engineeringin jutusta:
Certain features of the design definitely buck the norm, allowing for some very tight packaging, and result in what can only be described as an ‘attractive' car. Rest assured the design will raise some eyebrows at its launch.
Normaalista poikkeava ratkaisu, joka mahdollistaa tavaran tunkemisen tiukkaan pakettiin, taitaa löytyä vaihteistosta:
http://formula-one.speedtv.com/article/f1-the-race-is-on-at-usf1/
The gearbox, to be built in-house, will be transverse for the sake of packaging.
:eek!: Jaa että hä? Vaihteisto poikittain fykkösessä? No on ainakin valtavirrasta poikkeava ratkaisu, jos pitää paikkansa...

Scott Bennett juttelee tiimin sivulla tällaista:
And we're doing a few things quite differently than they have been done in recent years. I can't give specifics (yet), but we've looked at everything with a fresh perspective, and come up with some different answers. We'll know whether they were the right or wrong answers soon enough, but our car certainly won't be a clone of anything else out there. And did you know that we're the only one of the four new teams designing our own gearbox...?
Niinpä, se selviää aikanaan onko ratkaisut oikeita vai vääriä. Sinänsä kunnioitettavaa, että uusi tiimi uskaltaa tehdä asiat omalla tavallaan, eikä vain kopio muita. Ei kloonilla voiteta alkuperäistä (no, tuskinpa voittavat yhtään ketään ensimmäisenä vuotena ;) )...

Mitä muuten tuolee tuohon viimeiseen lauseeseen, onko tosiaan näin? Campos ja Lotus ostavat askinsa Xtracilta, mutta eikö Virginillekään tule omaa vaihteistoa? Wirth Research suunnitteli ja valmisti kuitenkin Acuran LMP1-auton vaihdelaatikon... vai eikö Bennett laske sitä itse suunnitelluksi, jos Virginille tulee jotain Wirthin pajalta?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Normaalista poikkeava ratkaisu, joka mahdollistaa tavaran tunkemisen tiukkaan pakettiin, taitaa löytyä vaihteistosta:
http://formula-one.speedtv.com/article/f1-the-race-is-on-at-usf1/

:eek!: Jaa että hä? Vaihteisto poikittain fykkösessä? No on ainakin valtavirrasta poikkeava ratkaisu, jos pitää paikkansa...
Tälleen heittona muistelisin, että poikittain sijoitettu vaihteisto olisi ollut F1:ssä muotia lyhyen hetken 1990-luvun vaihteessa käyttäjänään ainakin Benetton. Tarkistan kun ehdin.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Vois veikata että keskeytyksiä teknisten vikojen takia ensi kaudella nähdään enempi kuin viime vuosina.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Good point. :thumbup: En oo aikasemmin nähnyt formulan kolaritestiä joten hiukan helposti meni mun mielestä säpäleiksi. Toisaalta, ei se sitä voimaa muuten sidokaan itseensä.
Jenkkilässä tykätään paukuttelusta. Ei sellaista tv-sarjaa, jossa ei pommia olisi. Ihmekös tuo sitten, että insinööritkin ovat ihan tohkeissaan kun pääsevät pasauttelemaan autonsa p:n päreiksi. Heille tulee sellainen tutina, että "nyt alkaa tapahtua!". :ahem:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Robert Doornbos on hollantilaislähteiden mukaan käynyt neuvotteluja sekä US F1 Teamin että Campos Metan kanssa tallipaikasta. Syykin on selvä: Viime vuonna Doornbos kulutti eräiden lähteiden mukaan IRL-paikkaansa yli kahdeksan miljoonaa dollaria, mutta F1-paikasta tarvitsisi maksaa vain viisi miljoonaa.

Doornbos ei kuitenkaan ole kiinnostunut maksamaan moisia summia vain peräpään F1-tallissa ajamisesta. Toisaalta hänen kommenteistaan saa sen kuvan, ettei hänellä edes olisi rahaa, vaikka halua olisikin...

Syksyllä US F1 Teamin tiedetään tarjonneen ajopaikkaa nuorelle amerikkalaiskuljettajalle kahdeksalla miljoonalla dollarilla, mutta nyt hinta olisi siis tippunut. Kauden avaukseen mennessä Windsor ja Anderson tarjonnevat paikkaa ilmaiseksi eikä silti ottajia ole :eek:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tälleen heittona muistelisin, että poikittain sijoitettu vaihteisto olisi ollut F1:ssä muotia lyhyen hetken 1990-luvun vaihteessa käyttäjänään ainakin Benetton.
95 Benettonissa näyttäis olleen... varmaan ovat muutkin kokeilleet jossain välissä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
95 Benettonissa näyttäis olleen... varmaan ovat muutkin kokeilleet jossain välissä.
Juu, nimittäin nuo mielessäni olleet kokeilut tapahtuivat 80-luvun puolella talleina ainakin Benetton, Onyx ja Ferrari.

Poikittain olevan vaihteiston ei pitäisi olla pitkittäin sijoitettua mitenkään epäluotettavampi, veto välitetään niinkin eksoottisen ratkaisun kuin kahden kartiohammaspyörän avulla. Suurin etu on tosiaan se, että painopistettä saadaan keskemmäs autoa. Syy siihen, että em. tallit hylkäsivät tämän ratkaisun oli aerodynamiikka - pyörien välinen alue haluttiin mahdollisimman kapeaksi ja poikittain sijoitettuna vaihteisto kasvattaa auton leveyttä tältä kohdin merkittävästi. Muita pikkujuttuja, jotka tuosta sijoittelusta seuraa on, että välityksiä on helpompi vaihtaa (suht yhdentekevää nykysäännöillä, kun toimenpiteeseen on joka tapauksessa kysyttävä lupa), ja että ulkoisen starttimoottorin käyttö on huomattavasti vaikeampaa. Nykyratkaisussa startti tulee suoraan auton perään, poikittaisvaihteistossa sen reikä oli ainakin noissa vanhoissa ratkaisuissa piilossa diffuusorin uumenissa ja vinottain autoon nähden.
 
Ylös