Uskotko Jumalaan?

Uskotko Jumalaan?

• Äänestäjiä yhteensä
    66

Ace17

Acenteella
Tiedustellaanpas tällä kertaa tällaista henkilökohtaista asiaa.

Ace17

Acenteella
Sam sanoi:
Olisit nostanut jonkun vanhoista keskusteluista takaisin ylös.
Kokeilin searchilla hakusanoilla "uskotko" ja "jumalaan", eikä tullut ainuttakaan osumaa, joten perustin suosista uuden toikin.

haju

Banned
Tämähän on sama kuin jos lapselta kysyttäisiin: Uskotko joulupukkiin? Ensimmäisellä luokalla koulussa jotkut vielä tosiaan uskoo, muutama uskoo vielä myöhemminkin...:D

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
haju sanoi:
Tämähän on sama kuin jos lapselta kysyttäisiin: Uskotko joulupukkiin? Ensimmäisellä luokalla koulussa jotkut vielä tosiaan uskoo, muutama uskoo vielä myöhemminkin...:D
Hyvin sanottu.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Miksi tässä kysymyksessä pollin julkisuus vaikuttaa mitenkään mihinkään? -edit-

Knoukka

Well-known member
Mun on yhtä mahdoton olla uskomatta luojastaan riippumattomaan maailmaan kuin havainnosta riippumattomaan todellisuuteen. Se mikä näiden molempien kohde on ei aukene mulle järjen eikä uskon keinoin, mutta on resonoi syvästi molempien kanssa. Siitä mistä ei voi puhua pitää kuunnella.

haju

Banned
Knoukkari sanoi:
Mun on yhtä mahdoton olla uskomatta luojastaan riippumattomaan maailmaan kuin havainnosta riippumattomaan todellisuuteen. Se mikä näiden molempien kohde on ei aukene mulle järjen eikä uskon keinoin, mutta on resonoi syvästi molempien kanssa. Siitä mistä ei voi puhua pitää kuunnella.
Olen kuullut Wittgensteinin version: mistä ei voi puhua, siitä pitää vaieta.

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
haju sanoi:
Olen kuullut Wittkensteinin version: mistä ei voi puhua, siitä pitää vaieta.
Mä oon tässä yhteydessä käyttänyt jo vuosia kuunnella sanaa vaikenemisen tilalla: (maailman) kuunteleminen sisältää myös vaikenemisen mutta ei tunnu niin sulkeutuvalta ja passiiviselta termiltä.

Parhaimmillaan ja ainakin kaikkein vaikeimmillaan se on mulle sitä, että havainnoi mutta ei tulkitse havaintoaan. Voi sitä vissiin ihmettelyksikin sanoa!

haju

Banned
Knoukkari sanoi:
Mä oon tässä yhteydessä käyttänyt jo vuosia kuunnella sanaa vaikenemisen tilalla: (maailman) kuunteleminen sisältää myös vaikenemisen mutta ei tunnu niin sulkeutuvalta ja passiiviselta termiltä.

Parhaimmillaan ja ainakin kaikkein vaikeimmillaan se on mulle sitä, että havainnoi mutta ei tulkitse havaintoaan. Voi sitä vissiin ihmettelyksikin sanoa!
Tämä taitaa olla filosofiaa - tuttu sana.

Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Jacques sanoi:
Miksi tässä kysymyksessä pollin julkisuus vaikuttaa mitenkään mihinkään? -edit-
Missä tahansa kysymyksessä. Kyllä jokainen tuo esille sen, mitä on äänestänyt, jos kokee sen aiheelliseksi. Jos ei koe, niin jättää kertomatta. Kunhan protestoin ja ilmoitan siitä.

Knoukka

Well-known member
haju sanoi:
Tämä taitaa olla filosofiaa - tuttu sana.
Peesaan.

Josta tuli mieleen eräs toinen väite, joka on ainakin allekirjoittaneelle näyttäytynyt ylitsepääsemättömänä vedenjakajana: jonkin kokeminen ja ymmärtäminen ovat komplementaarisia tapahtumia.

Jotenkin tuo tuntuu pätevän, oli kyse sitten filosofisesta ajattelusta, humaltumisesta tai paneskelusta! :wink:

Jos alkais nukkuun, niinku kokemisen kautta tällä kertaa. Menny pari yötä enämpi ymmärtämisen yrittämisen puolelle.

haju

Banned
Knoukkari sanoi:
Peesaan.

Josta tuli mieleen eräs toinen väite, joka on ainakin allekirjoittaneelle näyttäytynyt ylitsepääsemättömänä vedenjakajana: jonkin kokeminen ja ymmärtäminen ovat komplementaarisia tapahtumia.

Jotenkin tuo tuntuu pätevän, oli kyse sitten filosofisesta ajattelusta, humaltumisesta tai paneskelusta! :wink:

Jos alkais nukkuun, niinku kokemisen kautta tällä kertaa. Menny pari yötä enämpi ymmärtämisen yrittämisen puolelle.
Älysin tästä postauksesta tuon paneskelun. Oli jotain muitakin tuttuja sanoja, kuten esimerkiksi tuo komplementaarinen. Muuten olin ulalla.