Pyörähdys johtuikin tekniikasta!
Mtv:
Käsijarrumurhe pudotti Grönholmin toiseksi
Grönholm nousi sunnuntaina Solbergin kiveenajon ansiosta kahden erikoiskokeen ajaksi kilpailun johtoon, mutta putosi toiseksi kisan toiseksi viimeisellä erikoiskokeella, kun Peugeotin käsijarrun lukitustappi höltyi. Käsijarru karkasi päälle kesken ajon ja aiheutti 15 sekuntia maksaneen pyörähdyksen.
-Siihen se voitto sitten lopulta meni. Aivan käsittämätöntä, Grönholm harmitteli.
Solberg ajoi Subarulla uransa kuudennen MM-rallivoiton 5,9 sekunnin erolla Grönholmiin. Inkoolainen jakoi pyörähdyksen jälkeen rallin toisen sijan Viron Markko Märtinin kanssa, mutta pudotti Ford-kuljettajan viimeisellä ek:lla kolmanneksi 19,7 sekunnin päähän.
-Tosi raju taistelu läpi viikonvaihteen, Solberg huokaili.
Sunnuntain kilpailussa ajettiin kuuden erikoiskokeen etappi, jossa kolmen erikoiskokeen rypäs ajettiin kahteen kertaan. Grönholm lähti yrittämään tosissaan voittoa ja ajoi pohja-ajan kolmesti. Solberg porhalsi kaksi pohja-aikaa ja Sebastien Loeb yhden.
Solbergilla oli tukeva 19,9 sekunnin johto vielä sunnuntain toisen ek:n jälkeen, mutta hän kolhi autoaan kiveen ja putosi toiseksi sekunnin päähän Grönholmista. Inkoolaisen johto olisi voinut olla muhkeampikin, ellei Grönholm olisi ajanut yhtä risteystä pitkäksi.
-Renkaat menivät niin huonoon kuntoon, että olisi pitänyt vaan jarruttaa aikaisemmin. Konekin sammui ja siinä hukkui 15-20 sekuntia, Grönholm arvioi.
-Siinä vaiheessa oltiin Timon (Rautiainen) kanssa kuitenkin ihan varmoja, että voitetaan tämä kisa. Ajettiin pienet pohjat seuraavalle ek:lle, mutta toiseksi viimeisellä ek:lla kässärin lukitustappi hyppäsi päälle kesken matkan. Käsijarru meni päälle ja sitten pyörähdettiin, Grönholm kertoi.
Rautiaisen mukaan lukitussalpa oli oikeassa asennossa, kun pari lähti erikoiskokeelle. Salpaa käytetään, kun auto seisoo paikallaan. Grönholmilta kesti kotvan huomata, että käsijarru oli pyörähdyksen syy.
-Luulin ensin, että tasauspyörästö meni jumiin. Se oli hidas paikka. Auto lähti hirmu liukuun, pyörähti tiellä ja osui penkkaan. Sitten jouduin vekslaamaan, ja kun en heti tajunnut, että kässäri on päällä, pyörähdettiin melkein uudestaan, kun lähdettiin eteenpäin.
Grönholm: "Hirveesti ollaan höslätty"
Grönholmilla on kauden aiemmissa kisoissa ollut rutkasti ongelmia auton tekniikan kanssa. Uudessa-Seelannissa tekniikka toimi pikkumurheita lukuun ottamatta. Aikaa sen sijaan hukkui perjantaina ulosajossa.
-Hirveesti ollaan höslätty. Puhtaalla ajolla tämän kisan olisi pystynyt voittamaan, kahteen otteeseen rallin aikana kisan johdossa käynyt Grönholm tuumi.