Uudet turva-auto säännökset

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Esitin edellisellä keskustelukerralla, että miksei varvatut autot voi vetää radan sivun tai ajaa varikon läpi jättäytyen letkan hännille? Tässä menisi aikaa minimaalisesti ja tilanne olisi sama kuin samalla kierroksella olevat eli kärki olisi ajanut heidän ohi normaalissa kisatilanteessa.
Turva-auton nopeus kun on jo sekin hiljainen F1-autolle joten tuskin olisi kuljettajille mielekästä (edes turvallista jarrujen ja rengaspaineiden osalta?) touhua hiljentää (vai pysähtyä?) radan likaiselle ajolinjalle siksi aikaa, että parisenkymmentä autoa pääsee matelemaan ohitse.
Varikolle taasen ei haluttane ylimääräistä ruuhkaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Turva-auton nopeus kun on jo sekin hiljainen F1-autolle joten tuskin olisi kuljettajille mielekästä (edes turvallista jarrujen ja rengaspaineiden osalta?) touhua hiljentää (vai pysähtyä?) radan likaiselle ajolinjalle siksi aikaa, että parisenkymmentä autoa pääsee matelemaan ohitse.
Varikolle taasen ei haluttane ylimääräistä ruuhkaa.
On ne formula-autot varikollakin paikallaan säännöllisesti, mutta ymmärrän pointtisi osittain. Silti olen sitä mieltä, että varvattujen jättäminen hännille olisi paljon parempi kuin niiden ajattaminen sinne.

Varikolla ei paljoa toimintaa ole turva-auto jakson viimeisellä kierroksella, joten varikon ulostulossa voisi hyvin palaa punainen odottamassa varvattuja autoja samalla kun muu letka ajaa pääsuoralla. Varikonnopeusrajoituksen ansioista varvattujen ei varmaan edes tarvitsisi pysähtyä varikon ulostuloon, kun turva-auto ajaa kuitenkin tässä vaiheessa ja suorilla muutenkin sen mitä ehtii eli vähintään toista sataa...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Esitin edellisellä keskustelukerralla, että miksei varvatut autot voi vetää radan sivun tai ajaa varikon läpi jättäytyen letkan hännille? Tässä menisi aikaa minimaalisesti ja tilanne olisi sama kuin samalla kierroksella olevat eli kärki olisi ajanut heidän ohi normaalissa kisatilanteessa.
Erästä toista keskustelupalstaa lainaten, koska tämä [varikon läpiajo] olisi liian looginen käytäntö FIAlle.

Ja tietenkin jos varikon päässä odottaa punavalo, niin Hamilton ollessa kierroksen perässä siellä voisi olla pojilla vellit housuissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Erästä toista keskustelupalstaa lainaten, koska tämä [varikon läpiajo] olisi liian looginen käytäntö FIAlle.

Ja tietenkin jos varikon päässä odottaa punavalo, niin Hamilton ollessa kierroksen perässä siellä voisi olla pojilla vellit housuissa.
:thumbup: Totta!
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ihan peruskysymys näin alkuun?
Miksi varvattujen autojen pitäisi hyötyä yhden kierroksen verran turva-autosta?
Peruskysymys kuuluisi pikemminkin, kenen pitäisi hyötyä turva-autotilanteesta. Kärsijöitä ja hyötyjiä siinä on joka tapauksessa. Haitat pitää minimoida - ja mieluiten muidenkin kuin kärjen osalta.

Esitin edellisellä keskustelukerralla, että miksei varvatut autot voi vetää radan sivun tai ajaa varikon läpi jättäytyen letkan hännille? Tässä menisi aikaa minimaalisesti ja tilanne olisi sama kuin samalla kierroksella olevat eli kärki olisi ajanut heidän ohi normaalissa kisatilanteessa.
Miten niin olisi sama? Juuri ennen turva-autojakson alkua kierroksella jäänyt menettää pahimmillaan yli 2 minuuttia edellä ajavaansa nähden. Radan sivuun ajo pidentäisi eroa entisestään. Jo tuo 2 minuuttia käytännössä lopettaa kilvanajon ko. sijoituksesta.

Onko kyseessä se, että johtoauton eteen jäänyt pääsee joka tapauksessa ajamaan letkan kiinni ja hyötyy siten turva-autosta? Ja sen takia sitten muidenkin varvattujen pitää saada sama hyöty?
Voi sen noinkin nähdä. Minusta se viimeisenä johtokierrokselle jäänyt on suurin voittaja, koska saa ilmaisen kierroksen etua taaksepäin. Eteenpäin "kiinniajo" hyöty voi olla olematon, alle sekunttikin.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Tuossa turva-autotilanteessahan on näillä säännöillä letka kerääntynyt yhteen kahdessa eri ryhmässä, Johtokierroksella olevien, ja toiseksi kierroksella jääneiden osalta. Viimeinen samalla kierroksella oleva on saanut aivan kohtuuttoman edun kaikkiin muihin nähden.
Olen sitä mieltä, että tämä turva-auton ohittamistapa on paras. Etua saa sitä enemmän, mitä kauempana kärjestä on, mutta sillä ei ole käytännön merkitystä, sillä tärkeintä on nähdäkseni juuri peräkkäisten sijoitusten toisiinsa nähden saadun hyödyn/haitan minimointi, joka nähdäkseni toteutuu parhaiten tällä systeemillä.
Se, että kierroksella jääneet pakotettaisiin jättäytymään perään vasta typerää olisi, sillä kuljettaja, joka on juuri tullut kierroksella ohitetuksi joutuisi kierroksella jääneenä sen kuljettajan perään, jota vastaan juuri taisteli sijoituksesta. Parasta olisi ohitusvaiheessa ajattaa johtokierroksella oleva letka varikon kautta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuossa turva-autotilanteessahan on näillä säännöillä letka kerääntynyt yhteen kahdessa eri ryhmässä, Johtokierroksella olevien, ja toiseksi kierroksella jääneiden osalta. Viimeinen samalla kierroksella oleva on saanut aivan kohtuuttoman edun kaikkiin muihin nähden.
Olen sitä mieltä, että tämä turva-auton ohittamistapa on paras. Etua saa sitä enemmän, mitä kauempana kärjestä on, mutta sillä ei ole käytännön merkitystä, sillä tärkeintä on nähdäkseni juuri peräkkäisten sijoitusten toisiinsa nähden saadun hyödyn/haitan minimointi, joka nähdäkseni toteutuu parhaiten tällä systeemillä.
Lyhyemmin todettuna turva-auto voi ainoastaan kaventaa kuskien välisiä eroja, mutta ei missään kohtaa kasvata niitä. (Tosin vielä on näkemättä miten 2 kierrosta tai enemmän jääneiden kanssa tehdään).
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Betelgeuze tiivisti ajatukseni paljon minua paremmin, vaikka pohdiskelin asiaa varmaan tunnin ennen oman viestini kirjoitusta. Aina ei voi olla Runeberg :)

Lyhyemmin todettuna turva-auto voi ainoastaan kaventaa kuskien välisiä eroja, mutta ei missään kohtaa kasvata niitä. (Tosin vielä on näkemättä miten 2 kierrosta tai enemmän jääneiden kanssa tehdään).
Eh, jos yhtään FIA:a tunnen, niin tässä on kauden ekaan turva-autoepisodiin asti porsaan reikä. Schumi keskeyttää ekalla kierroksella varikolle ja lähtee 40 kierroksen jälkeen turva-auton perään ja vetää sitten sen 39 kierrosta kärkeä kiinni :D

Edit: Mikä WebSlaven kanta on tuohon erojen kaventamiseen? Minusta se on se parempi vaihtoehto, ettei ainakaan vesitetä kisaa minkään pistesijan osalta.
 
Ylös