Uudet turva-auto säännökset

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
ÖÖ. sanoi:
Mitään tietoa kuinka tuo kokeilu meni?
Aika vaikea tässä vaiheessa sanoa, kun kokeilu suoritetaan vasta Ranskan GP:n toisessa ja kolmannessa harjoituksessa. Barcelonan testien yhteydessä oli puhetta siitä että sielläkin testattaisiin jotain tuohon liittyvää, mutta ilmeisesti ei.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
CamoN sanoi:
Aika vaikea tässä vaiheessa sanoa, kun kokeilu suoritetaan vasta Ranskan GP:n toisessa ja kolmannessa harjoituksessa. Barcelonan testien yhteydessä oli puhetta siitä että sielläkin testattaisiin jotain tuohon liittyvää, mutta ilmeisesti ei.
Ilmeisesti lukihärö iskenyt. Muistin tosiaan että tuolla Barcelonassa sitä piti testata.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
nuti sanoi:
Tuohon vaikuttaa juuri ohittamisen vaikeus. Esim. monaco, jos on hyvä keli, ohittaminen on vaikeaa. Kuka haluaa katsella letkassa ajelua?
Media Guardianin mukaan vuonna 2004 Monacon Grand Prix'ta seurasi 59 miljoonaa katsojaa, joten vastaus lienee ainakin F1:n keskimääräinen 55 miljoonaa katsojaa maailmanlaajuisesti haluaa katsella letkassa ajelua.

Minun täytyy tässä olla Peter Windsorin kanssa samaa mieltä: Jos haluat nähdä miljoonia mitättömiä ohituksia katso NASCARia tai moottoripyöriä. Windsor kävi viime viikolla aiheesta kovaa vääntöä Darrell Waltripin kanssa Wind Tunnelissa.
Ohittaminen moottoriradalla, F1-autolla, tulee aina olemaan vaikeaa. Näin nopeista autoista puhuttaessa ei auta vaikka kuljettajille annettaisiin 100 lisähevosvoimaa kuten Champ Car teki. Edellä oleva on syystä edelläsi, hän on nopeampi kuin sinä, joten miten sinä aiot "tehdä" ohittamisesta helpompaa ja päästä nopeamman auton ohi?
Viikonloppuna Le Mansissa nähtiin varmaan lähemmäs miljoona ohitusta, mutta ei LMP1:llä GT2-auton ohittaminen ole jännää, upeaa tai merkityksellistä. Eivätkä katsojaluvutkaan verrattuna siihen "jonoajeluun", jota Monacossa kuivalla usein tarjotaan. Tilanne on F1:n kannalta siltä osin kunnossa.

Turva-auton tarpeettomaksi tekeminen tekniikan avulla olisi minusta oikeastaan kiehtova idea. Champ Car kokeili jo auton sisällä olevaa starttimoottoria ja KERSin avulla se voisi toimiakin F1:ssä. Kalliin teknologian käyttämiselle täytyy olla järkevä funktio. Se on jotain, mikä F1-piirien tulisi oppia. Nyt vain varastetaan toisilta ideoita, toteutetaan ne eri tavalla ja lätkäistään vielä "vihreän teknologian - leima" päälle jotta saadaan hyvää PR:ää.
 

nuti

Well-known member
Liittynyt
12.5.2008
Viestit
119
CARTer sanoi:
Ohittaminen moottoriradalla, F1-autolla, tulee aina olemaan vaikeaa. Näin nopeista autoista puhuttaessa ei auta vaikka kuljettajille annettaisiin 100 lisähevosvoimaa kuten Champ Car teki. Edellä oleva on syystä edelläsi, hän on nopeampi kuin sinä, joten miten sinä aiot "tehdä" ohittamisesta helpompaa ja päästä nopeamman auton ohi?
Ei edellä oleva ole aina nopeampi. Myös virheet helpottavat ohituksia :D Tietysti jatkuva painostus ja yrittäminen on hyväksi. Mutta se ettei kannata edes koittaa ohittaa, vaan toivoa että varikkokäynti menee nappiin, on mielestäni tylsää.
Tiedä sitten valtaväestöstä?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Ihmiset osaa kiinnostua yllättävän "tylsistä" asioista. Ei siellä radalla tarvitse välttämättä olla koko ajan jotain huisin mielenkiintoista ohitustapahtumaa päällä, että porukan mielenkiinto säilyy.

Oikeastaan siinä on enemmän jännittämistä jos mahdollinen ohitus tapahtuu varikkokäynnin yhteydessä. Pääsee vertailemaan kahden (tai useamman) kuljettajan varikkokäyntien pituuksia ja spekuloimaan riittääkö aikaero sijoituksen pitämiseen. Sitten autot tulevat samalle kohdalle rataa, toinen varikolta, toinen pääsuoraa pitkin ja alkaa lopullinen jännäys siitä, kumpi päätyy paremmalle sijalle. Jännitystä lisää se, että autojen vauhdit poikkeavat huomattavasti toisistaan mikä vaikeuttaa sijoitusarvailuja eikä lopullinen sijoittuminen ole kovin varmaa vielä siinä vaiheessakaan kun autot ovat asettuneet peräkkäin jatkamaan kisaamista.

Voisihan sitä kopsata vaikka jääkiekosta toimintamallin, jossa pistetään soimaan Queenin "We will rock you" tai Abbaa kun on peli poikki "eikä mitään tapahdu". "Kekekekekekekeke ruusperi ruusperi..." vaan taustalle niin valtaväestökään ei vajoa koomaan kun iskee tylsempi hetki.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
No, "turvanopeus"sääntöä testattiin harkoissa. Eipä ainakaan tv-katsoja mitään huomannut. Osa autoista meni hitaasti ja osa ei. Mielenkiintoista kuulla jotain palautetta tuosta kokeilusta.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Pahkasika sanoi:
No, "turvanopeus"sääntöä testattiin harkoissa. Eipä ainakaan tv-katsoja mitään huomannut. Osa autoista meni hitaasti ja osa ei. Mielenkiintoista kuulla jotain palautetta tuosta kokeilusta.
Ei taida huomaamaankaan koska napinpainallus korvaa kuvan turva-autosta. Vaikka kuinka saataisiin valo tai tkstivilkkumaan ruuduissa.

Napin painallus ei poista kuitenkaan sitä epäkohtaa että joku parkeeraa autonsa keskelle rataa tai toiselle vaan käyiin ja muut kärsii aikaeron menetyksen....
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Onko vieläkään kenelläkään mitään infoa siitä miten tämä kokeilu magny courilla meni? Tuleeko säännöksi vai jäikö kokeiluksi?
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
jostain muistan lukeneeni että kokeilu suju hyvin ja kaikki suuremmat tallit olis valmiita ottaa sen käyttöön jo tällä kaudella, mutta pienemmät tallit ei halua sitä viä.... lähinnä pelkäävät varmaanki että menettävät yllätys mahdollisuutensa kun nykyistä systeemiä muutetaan :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Slimedge sanoi:
jostain muistan lukeneeni että kokeilu suju hyvin ja kaikki suuremmat tallit olis valmiita ottaa sen käyttöön jo tällä kaudella, mutta pienemmät tallit ei halua sitä viä.... lähinnä pelkäävät varmaanki että menettävät yllätys mahdollisuutensa kun nykyistä systeemiä muutetaan :doubtful:
Grandprix.comissa noin ainakin kirjoitettiin ja se oli kyllä ihan arvailua sen sijaan, että olisi perustunut johonkin faktaan.

Mitä tulee kokeilun onnistuneisuuteen, niin kuskit jakautuivat aika lailla kahtia. Button oli ainakin jokseenkin tyytyväinen, mutta osa koki systeemin käytön kisatilanteessa hankalaksi. Rosberg koki, että se vaatii liian paljon huomiota ottaen huomioon, että samalla joutuu mahdollisesti ohittamaan onnettomuuspaikan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Tuollainen testi olisi ihan hyvä tehdä myös "yllätyksenä", eli jossain vaiheessa harjoituksia pistää viesti ja sitten toimia sen mukaan. Esimerkiksi heti, kun jossain päin rataa tulee edes hetkeksi paikallinen keltainen lippu, vaikkapa muuten harmittoman pyörähdyksen seurauksena. En itse pystynyt katsomaan Magny-Coursin harjoituksia, mutta siellä se testi oli kuitenkin kaikkien tiedossa ja siihen pystyi varautumaan. En ihan tarkkaan osaa sanoa kuinka kauan kestää kuljettajalta reagoida siihen tietoon että turva-auto on radalla, erityisesti jos ei ole nähnyt sellaista tilannetta mikä voisi aiheuttaa turva-autotilanteen. Australiassa varmasti ensimmäisenä Glockin onnettomuuspaikan ohittanut Kimi varmasti saattoi arvata, että turva-auto on tulossa radalle, kun taas toisella puolella rataa ollut Heikki tuskin osasi sitä odottaa.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Laitanpa tähän toikkiin:

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2011/Pages/wmsc-071211.aspx



Eli uusintastartit hoidettaisiin '08 tyyliin. :thumbdown
Taa varmaan meinaa jonkinlaista minimimaaraa kierroksille turva-auton takana.

Kierroksella tai jopa useammalla jaaneet joutuu ajamaan johtajat kiinni ja asettumaan jonon jatkoksi.

Taman kuitenkin pitaa tapahtua turvallista nopeutta ajaen, joten radasta riippuen operaatio tulee kestamaan jonkin aikaa. Nainhan tama kaiken jarjen mukaan tulee menemaan?
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Taa varmaan meinaa jonkinlaista minimimaaraa kierroksille turva-auton takana.

Kierroksella tai jopa useammalla jaaneet joutuu ajamaan johtajat kiinni ja asettumaan jonon jatkoksi.

Taman kuitenkin pitaa tapahtua turvallista nopeutta ajaen, joten radasta riippuen operaatio tulee kestamaan jonkin aikaa. Nainhan tama kaiken jarjen mukaan tulee menemaan?
Ei hyvä :thumbdown

Toivottavasti tekevät sen jotenkin järkevämmin kuin "viimeksi". Silloin ongelmana oli se, että ensin ajeltiin turva-auton perässä x määrä kierroksia jonka jälkeen tuli ilmoitus että lapped cars may overtake. Sitten arvottiin että kuka sieltä osaa ja tietää lähteä ohittelemaan muita. Tämä johti siihen että turva-auto episodit kestää helposti sen 30 kierrosta :(
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ei tuota olisi pakko tehdä täysin entiseen tapaan. Mun mielestä ei ole mitään perusteltua syytä, miksi uusintastarttia ei voisi tehdä jo siloin kun kierroksella ohitetut ovat ottamassa letkaa kiinni.

Yleensähän turva-auton tullessa radalle vain pieni osa on kilpailukyvyttömässä kunnossa kolarin tai radalla olevan rojun takia. Sen johdosta voisi lupa ohittaa SC olla heti ja vain tällä kilpailukelvottomalla osalla olisi esimerkiksi varikkonopeusrajoitus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei tuota olisi pakko tehdä täysin entiseen tapaan. Mun mielestä ei ole mitään perusteltua syytä, miksi uusintastarttia ei voisi tehdä jo siloin kun kierroksella ohitetut ovat ottamassa letkaa kiinni.
No on siinä pieni ongelma. Rata muuttuu vihreäksi maaliviivalla, jota ennen esim. ohittaminen on kielletty ja SC:n takana on myös tietty aikarajoite jota nopeammin kierrosta ei saa ajaa. Eli kisan muuttuessa vihreäksi osa autoista ajaisi kilpaa, mutta osa olisi vielä teknisesti "keltaisilla". Tai sitten näille ei-letkassa oleville pitäisi jotenkin välittää tieto, että nyt saa taas ajaa., mutta koska he eivät ole letkassa, seurauksena olisi lähinnä härdelli ja väärinymmärrysten vaara olisi suuri.
Yleensähän turva-auton tullessa radalle vain pieni osa on kilpailukyvyttömässä kunnossa kolarin tai radalla olevan rojun takia. Sen johdosta voisi lupa ohittaa SC olla heti ja vain tällä kilpailukelvottomalla osalla olisi esimerkiksi varikkonopeusrajoitus.
Tässä on varmasti parantamisen varaa, mutten usko, että asiaa tullaan hoitamaan ennen kuin letka on kasassa. Mutten se ei tapahdu kontrolloidusti.

Virallista versiota säännöistä ei kai ole julkaistu, joten hieman hankalaa tietää miten asia aiotaan tarkalleen ottaen hoitaa. Kuten toisaalla totesin, varikkokäyntien ja enemmän kuin yhdellä kierroksella ohitettujen hoitaminen kiinnostaa. Muistaakseni viimeksi varikko oli järjestelyjen ajan kiinni, mikä osaltaan pidensi SC-jaksoja.
Tämä johti siihen että turva-auto episodit kestää helposti sen 30 kierrosta :(
No höpsis. Jos radan siivous/turva-autoepisodi ennen kesti esim. 5 kierrosta, niin ei se siitä pitene kuin maksimissaan 3 kierrosta. Ei ne silloin "viimeksikään" 30 kierrosta kestäneet.
 
Viimeksi muokattu:

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Mielestäni paras tyyli olisi vaan raa'asti pudottaa kierroksella jääneet yksitellen letkan hännille. Tässä menisi maksimissaan yksi kierros. Uusintalähdössä kaikki ovat muutenkin niin tiiviisti yhdessä, että edes nopeinkaan auto radalla ei selviäisi ilman sinistä lippua mikäli olisi jäänyt kierroksella.

Joten miksei sellainen kelpaa, että jos esim. Caterham on jäänyt kierroksella ja on tokana letkassa, pudotettaisiin hänet ennalta tarkistetun auton taakse, mikä on samalla kierroksella johtajan kanssa?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Radalla on lippupisteitä, joten heiluttelemalla siellä vihreää, niin letkaa kiinniajavatkin tietävät kisan jatkuvan. Jos kuskit eivät tunne lippumerkkejä, niin ei ne tuolla aja.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tästähän on puhuttu jo aiemminkin. Hyvä että muuttivat sääntöä, mutta olisivat nyt edes parantaneet sitä. Mitä järkeä ottaa vanha pois heitetty sääntö takaisin? Jos tämä siis toimii kuten edellisellä kerrallakin...

Ihan peruskysymys näin alkuun?
Miksi varvattujen autojen pitäisi hyötyä yhden kierroksen verran turva-autosta?

Esitin edellisellä keskustelukerralla, että miksei varvatut autot voi vetää radan sivun tai ajaa varikon läpi jättäytyen letkan hännille? Tässä menisi aikaa minimaalisesti ja tilanne olisi sama kuin samalla kierroksella olevat eli kärki olisi ajanut heidän ohi normaalissa kisatilanteessa.

Onko kyseessä se, että johtoauton eteen jäänyt pääsee joka tapauksessa ajamaan letkan kiinni ja hyötyy siten turva-autosta? Ja sen takia sitten muidenkin varvattujen pitää saada sama hyöty?
Ehkä, mutta eipä turva-auto ole koskaan tasapuolinen kaikille. Joku/jotkut hyötyy aina.
 
Ylös