Uudet turva-auto säännökset

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Turva-autotesti Ranskan harjoituksissa
14.06.2008 16:17

Formula ykkösten Ranskan GP:n toisen ja kolmannen harjoituksen lopussa kokeillaan uudenlaista käytäntöä, joka on mahdollisesti tulossa pysyvästi voimaan turva-autotilanteisiin.

Kuljettajat saavat ohjaamoonsa tiedon siitä, että auto on laitettava turva-autoasetuksille. Kuljettajalla on tämän jälkeen 5 sekuntia aikaa painaa nappia, joka kytkee päälle tilan, jossa auton kierrosaika hidastuu noin 20 prosentilla.


- Kyseessä on puhdas kokeilu, jolla esitellään kuljettajille se, miten järjestelmä toimii. Jos kokeilu onnistuu, niin sitten se otetaan mukaan sääntöihin, Renault-tallin urheilujohtaja Steve Nielsen kertoi.

Uusi käytäntö mahdollistaisi sen, ettei varikkoa tarvitsisi sulkea turva-auton tullessa radalle, kun autojen kovavauhtinen kiirehtiminen varikolle pystyttäisiin estämään niiden vauhtia hillitsemällä.

MTV3
____________________________________

Olemmekohan me viisaita vai mitä me ollaan ku ehittiin jo tämmösellä spekuloida, vaikka varmaan moni muukin ymmärsi että tällanen juttu pitäs saada aikaan.

Tuo on ihan hyvä juttu että otetaan rajoittimet testiin.


Itse luulen, että turva-auto tulee jokatapauksessa radalle, tuolla vaan estetään kiirehtiminen varikolle sekä joidenkin bensan loppuminen.
Ja kun turva-auto tulee varikolle, niin se tietää sitä, että edelleenkin varikolla voi palaa punainen valo. Paitsi jos turva-auto otetaan radalle vasta kierros rajoittimella ajon jälkeen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Lancer sanoi:
No eihän turva-autoa edes tarvita kun tuollainen nappi tulee. :jaska:
Ei paskempi idea olisi.. Tarpeeksi jarrua, niin ei nuo letkat menisi kokoon ja takana tulijat saisi ylimääräistä hyötyä toisten tupeloinnista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lancer sanoi:
No eihän turva-autoa edes tarvita kun tuollainen nappi tulee. :jaska:
Jättäisi kärkikuskille turhan suuren mahdollisuuden taktikoida, mikäli ei tulisi. Ja muissa taas epätietoisuutta siitä, kenen taa keräännytään.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Bobakki sanoi:
Jättäisi kärkikuskille turhan suuren mahdollisuuden taktikoida, mikäli ei tulisi. Ja muissa taas epätietoisuutta siitä, kenen taa keräännytään.
Tarkoitatko sitä nappia vai turva-autoa? :doubtful:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Bobakki sanoi:
No turva-autoa, tietty.
No ei sitten keräännytä minkään taakse vaan ajetaan ihan normaalisti, mutta huomattavasti hiljempaa, eikä yritetä ohituksia. Siinä voi olla kuitenkin hieman

Tosin turva-autoakin parempi turvallisuus saadaan + pilata johdossa olevan kuljettajan kisaa, niin ajetaan sitten kaikki hiljaa varikolle ja lähdetään sieltä väliaikalähtöinä takaisin radalle kun homma on kunnossa.

Eli pointti on siinä, että jos saadaan aikaan ns. safety-speed, niin turva-auto on periaatteessa tarpeeton, koska autot menevät sen verran hiljaa niin ratavirkailijoilla on tarpeeksi aikaa hoitaa romut/esteet pois radalta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Sellaisen käsityksen sain, että nappi rajoittaisi nopeuden siitä hetkestä kun sen painaa aina varikkotien alkupäähän. Näin siis varikolle kiirehtiminen ei ole mahdollista. Kuitenkin turva-auto on aika välttämätön, sillä rajoitetullakin nopeudella 19 autoa (oletuksena siis yksi keskeyttänyt, joka on aiheuttanut turva-auton: esimerkiksi Kanadassa oli juuri tuo tilanne) tulisi ohi keskimäärin viiden sekunnin välein sellaisilla 1.20 -kierrosajan radoilla. Turva-auton hyöty on siinä, että ratavalvojat voivat aika rauhassa siivota rataa aina silloin, kun autoja ei ole lähistöllä.

Vanhoilla säännöillä varikolle kiirehtimisestä selkein esimerkki löytynee USA:n GP:stä 2004. Ralf Schumacher ajoi seinään kierroksen 10 lopussa, eli hän ehti saada kokoon 9 kierrosta. Tuossa vaiheessa hän oli 9,2 sekuntia isoveljeään perässä. Tähän voi lisätä hieman vajaat pari sekuntia, mitä todennäköisesti Ralf hävisi 10. kierroksella ennen onnettomuuttaan. Turva-auton tulosta ilmoitettiin TV-grafiiikan mukaan noin 10 sekuntia sen jälkeen kun auto oli osunut seinään. Tässä vaihessa Michael Schumacher oli arvioni mukaan mutkien 5 ja 6 välissä. Turva-autoilmoituksesta huolimatta Schumi jatkoi koko matkan varikolle täysillä. Kierrosaika tuolta kierrokselta oli koko kisan nopein sellainen, jonka aikana oli käyty varikolla! Kakkosena ajanut ja samaiselta kierrokselta niin ikään varikolle suunnannut Barrichello vastaavasti hidasti kymmenisen sekuntia, jotta ei joutuisi odottamaan Schumin perään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lancer sanoi:
Eli pointti on siinä, että jos saadaan aikaan ns. safety-speed, niin turva-auto on periaatteessa tarpeeton, koska autot menevät sen verran hiljaa niin ratavirkailijoilla on tarpeeksi aikaa hoitaa romut/esteet pois radalta.
Vaan kun sen letkaan keräämiseen syynä on myös se, että onnettomuuspaikka saadaan niin rauhoitettua aina pariksi minuutiksi kerrallaan. Noin siinä olisi liikennettä koko ajan ja parinkymmenen prosentin pudotus kierrosajoissa ei sekään vielä tee vauhdeista kovinkaan hiljaisia.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Bobakki sanoi:
Vaan kun sen letkaan keräämiseen syynä on myös se, että onnettomuuspaikka saadaan niin rauhoitettua aina pariksi minuutiksi kerrallaan. Noin siinä olisi liikennettä koko ajan ja parinkymmenen prosentin pudotus kierrosajoissa ei sekään vielä tee vauhdeista kovinkaan hiljaisia.
Jos tuo nappula toimii niin vauhtia voidaan vähentään 50-60% tai enemmänkin. Se ei kyllä poistaisi kuljettajia ajamasta alueen ohi, mutta minkäs sille tekee.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lancer sanoi:
Jos tuo nappula toimii niin vauhtia voidaan vähentään 50-60% tai enemmänkin. Se ei kyllä poistaisi kuljettajia ajamasta alueen ohi, mutta minkäs sille tekee.
Ei voida, koska autot eivät pysy toimintakykyisinä noin hitaissa vauhdeissa kovinkaan pitkään.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Bobakki sanoi:
Ei voida, koska autot eivät pysy toimintakykyisinä noin hitaissa vauhdeissa kovinkaan pitkään.
Sitten ei liene kovinkaan paljon vaihtoehtoja. Pidetään se tehojen putoaminen 20 %, mutta hidastetaan kuitenkin huomattavasti sillä alueella missä keltaiset liput liehuvat. Jos "kaahailu" (ja/tai ohittelu) jatkuu niin sitten lätkäistään vaikka varikonläpiajorangaistus.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lancer sanoi:
Sitten ei liene kovinkaan paljon vaihtoehtoja. Pidetään se tehojen putoaminen 20 %, mutta hidastetaan kuitenkin huomattavasti sillä alueella missä keltaiset liput liehuvat. Jos "kaahailu" (ja/tai ohittelu) jatkuu niin sitten lätkäistään vaikka varikonläpiajorangaistus.
Tai jos vaan ottaisi turva-auton radalle jatkossakin...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lancer sanoi:
Juu, annetaan vaan tuhota jatkossakin se etu, minkä vahvemmat tallit tekevät muihin kisan aikana. Mikäs siinä.
No juu, onhan se kamalaa :rolleyes:

Minä en koe tuota ongelmaksi, enkä usko olevani yksin. Itse koen turva-autotilanteet lähinnä kiehtovina, koska ne mittaavat tallien ja kuskien reagointikykyä strategisia valmiuksia ihan eri tavalla kuin mikään muu kisoissa. Mitkään täydet arpajaiset eivät kyseessä kuitenkaan ole.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja jos joku on nopein nii kyllä se on nopein vaikka turva-auto tulisikin tuhoamaan etumatkan. Jos kerta varikolle voi mennä heti niin ei se taktisestikaan paljoa tuhoa, heti ku menee..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lancer sanoi:
Juu, annetaan vaan tuhota jatkossakin se etu, minkä vahvemmat tallit tekevät muihin kisan aikana. Mikäs siinä.
Sehän on positiivista, että erot tasoittuvat.

Sinänsä paradoksaalista, että tylsimpinä kisoina pidetään niitä, jotka ovat urheilullisesti reiluimpia ja parhaimpina ja mielenkiintoisimpina niitä tapahtumarikkaita kisoja, joissa kuskeista ja autoista riippumattomat tekijät vaikuttavat suuresti lopputulokseen. Ja silti halutaan sitä urheilullisuutta.
 

juhni

Banned
Liittynyt
26.11.2006
Viestit
474
Nykyinen turva-autosääntö on aivan typerä! :mad_old: Saakelin FIA! :jaska:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
WebSlave sanoi:
Sinänsä paradoksaalista, että tylsimpinä kisoina pidetään niitä, jotka ovat urheilullisesti reiluimpia ja parhaimpina ja mielenkiintoisimpina niitä tapahtumarikkaita kisoja, joissa kuskeista ja autoista riippumattomat tekijät vaikuttavat suuresti lopputulokseen. Ja silti halutaan sitä urheilullisuutta.
Juurikin näin. Tuossa katsoin TBK:n foorumilta keskimääräiset arvosanat, siitä kuinka hyvä kisa on ollut. Kun äänestys on kansainvälinen niin se auttaa niistä totuudenmukaisia (jos pelkät suomalaiset äänestäisivät, niin tylsäkin kisa saisi todennäköisesti hyvän arvosanan jos Kimi tai Heikki voittaa). Vuodesta 2004 alkaen on tuo äänestys toiminut, ja tässä ne kisat, jotka ovat saaneet vähintään kahdeksikon arvosanan, turva-auto ei ole käynyt radalla ja sääolosuhteet eivät ole vaikuttaneet kisaan. Suluissa ne, joissa on turva-auto ja/tai sadetta:

2004: Saksa (Monaco, Belgia)
2005: San Marino (Japani)
2006: Bahrain (Australia, Unkari, Kiina)
2007: Brasilia (Kanada, Eurooppa, Japani, Kiina)
2008: - (Australia, Monaco, Kanada)
 

nuti

Well-known member
Liittynyt
12.5.2008
Viestit
119
WebSlave sanoi:
Sehän on positiivista, että erot tasoittuvat.

Sinänsä paradoksaalista, että tylsimpinä kisoina pidetään niitä, jotka ovat urheilullisesti reiluimpia ja parhaimpina ja mielenkiintoisimpina niitä tapahtumarikkaita kisoja, joissa kuskeista ja autoista riippumattomat tekijät vaikuttavat suuresti lopputulokseen. Ja silti halutaan sitä urheilullisuutta.
Tuohon vaikuttaa juuri ohittamisen vaikeus. Esim. monaco, jos on hyvä keli, ohittaminen on vaikeaa. Kuka haluaa katsella letkassa ajelua? f1-auto on niin pitkälle kehittynyt että perässä ajaminen ei ole usein hyväksi (downforce häviää helposti). Ehkä auton aerodynaamisten osien karsiminen auttaisi?
 
Ylös