Uudet turva-auto säännökset

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Safety Speed tiivistetysti:

*onnettomuus sattuu
*tuomaristo päättää tarvitaanko turvanopeutta
*tuomaristo lähettää ohjaus signaalin autojen ECUihin
*kuljettajille tieto kytkeytyvästä turvatoimesta nopeuden sovitusta varten
*Safety Speed sekä lisäpolttoainesäiliö kytkeytyy
*autot kiertää hitaalla tasanopeudella rataa kunnes rata on ajokunnossa
*ennen nopeudenrajoittimen poistumista tieto kuljettajille ennakointia varten
*kilpailu jatkuu täsmälleen onnettomuutta edeltäneistä asetelmista, lukuun ottamatta kolarin osapuolia



+reilu ja vaikutukset kaikille samat
+kilpailu säilyy välimatkoja sekä varikkotaktiikkaa myöten ennallaan
+keneltäkään ei lopu bensa
+pieni lisähidastus esim. onnettomuusalueella ei juurikaan vaikuta turvanopeuden aikaiseen kierrosaikaan
+mielenkiintoinen verrattuna SC:n
+kuskeille lisää harkittavaa ("lämmitänkö mutkitellen renkaita vai ajanko suoraan"........."ajanko puhdasta ajolinjaa vai lyhintä mahdollisinta reittiä" jne....)
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Troy McLure sanoi:
Jos vaikka yksinkertaisesti otettaisiin käyttöön uusi erottuva lippuväri vaarallisemmalle ongelma-alueelle, jonka aikana pitää painaa varikkorajoitin käyttöön. Löytyy joka autosta. Datasta näkee myöhemmin onko nappia painettu vai ei. Jos ei ole, niin sanktiot perään.

Tuossa ehdottamassasi kolarialueen nopeusrajoituksessa on vain yksi pieni mutta.
Kun rata on siivottu ja paikallinen nopeusrajoitus lopetetaan. Niin samalla kierroksella eri puolilla rajoitusaluetta sijaitseville autoille tulee huimasti erilaiset kierrosajat. Perässä tulevat kun saavat ajaa saman pätkän jo täyttä hönkää, minkä edellä ajavat nyssyttivät hitaasti.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Legnum sanoi:
Tuossa ehdottamassasi kolarialueen nopeusrajoituksessa on vain yksi pieni mutta.
Kun rata on siivottu ja paikallinen nopeusrajoitus lopetetaan. Niin samalla kierroksella eri puolilla rajoitusaluetta sijaitseville autoille tulee huimasti erilaiset kierrosajat. Perässä tulevat kun saavat ajaa saman pätkän jo täyttä hönkää, minkä edellä ajavat nyssyttivät hitaasti.

Eli ei mitään merkitystä mihinkään.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Legnum sanoi:
Safety Speed tiivistetysti:

*onnettomuus sattuu
*tuomaristo päättää tarvitaanko turvanopeutta
*tuomaristo lähettää ohjaus signaalin autojen ECUihin
*kuljettajille tieto kytkeytyvästä turvatoimesta nopeuden sovitusta varten
*Safety Speed sekä lisäpolttoainesäiliö kytkeytyy
*autot kiertää hitaalla tasanopeudella rataa kunnes rata on ajokunnossa
*ennen nopeudenrajoittimen poistumista tieto kuljettajille ennakointia varten
*kilpailu jatkuu täsmälleen onnettomuutta edeltäneistä asetelmista, lukuun ottamatta kolarin osapuolia



+reilu ja vaikutukset kaikille samat
+kilpailu säilyy välimatkoja sekä varikkotaktiikkaa myöten ennallaan
+keneltäkään ei lopu bensa
+pieni lisähidastus esim. onnettomuusalueella ei juurikaan vaikuta turvanopeuden aikaiseen kierrosaikaan
+mielenkiintoinen verrattuna SC:n
+kuskeille lisää harkittavaa ("lämmitänkö mutkitellen renkaita vai ajanko suoraan"........."ajanko puhdasta ajolinjaa vai lyhintä mahdollisinta reittiä" jne....)

Loisto idea:thumbup: Ei muuta kuin käännät ehdotuksen muumio kielelle ja kirje FIAlle.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
zUsT sanoi:
Loisto idea:thumbup: Ei muuta kuin käännät ehdotuksen muumio kielelle ja kirje FIAlle.
Tuossa asiaakäsittelevässä toikissa on käyty tämä läpi. Nykyvehkeillä ei onnistu jäähdytyksen puoleen, ja onhan tuosta muutakin onkelmaa.

Troy ehdotti samaa kuin itse aikaisemmin. Mielestäni tuo olisi ihan toimiva systeemi nykyvehkeillekin, eikä huonoja kohtia paljoa ole. Rajoituksen poisto voitaisiin tehdä myös silloin kun auto on tuolla hitaalla osuudella, tai sitten rajoitus poistettaisiin siltä autolta joka sen ensimmäisenä saikin, jolloin aikatappiot menisivät tasan.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Toni_V sanoi:
Tuossa asiaakäsittelevässä toikissa on käyty tämä läpi. Nykyvehkeillä ei onnistu jäähdytyksen puoleen, ja onhan tuosta muutakin onkelmaa.
Jaa, miksi ei onnistu jäähdytyksen puoleen? Hyvin ne siinä Safety Carin perässäkin saavat jäähdytettyä, vaikka ajavat aivan toistensa kontissa. Turvallisilla osuuksilla Safety Car taitaa kyllä ajaa silmämääräistä kovempaa (onhan se sentään AMG Mersu), mutta kuitenkin. Suurin este lienee tuo Kien mainitsema ratahenkilökunnan turvallisuus. Yhtenäinen letka antaa pariminuuttia kerrallaan aikaa siivota rataa vapaasti, mutta nyt pitäisi tarkkailla ohittavia autoja samalla, kun rataa putsataan. Muuten tuo Safety Speed olisi ainakin mahdollisimman tasapuolinen.

Toinen ongelma lienee siinä, että FIA näkee SC:n hyvänä mausteena, jotka tuovat kivasti viihdearvoa. Tämän takia niitä ei välttämättä haluta poistaa, vaikka tasapuolisempi(tylsempi?) vaihtoehto olisikin olemassa.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Toni_V sanoi:
Tuossa asiaakäsittelevässä toikissa on käyty tämä läpi. Nykyvehkeillä ei onnistu jäähdytyksen puoleen, ja onhan tuosta muutakin onkelmaa.

Troy ehdotti samaa kuin itse aikaisemmin. Mielestäni tuo olisi ihan toimiva systeemi nykyvehkeillekin, eikä huonoja kohtia paljoa ole. Rajoituksen poisto voitaisiin tehdä myös silloin kun auto on tuolla hitaalla osuudella, tai sitten rajoitus poistettaisiin siltä autolta joka sen ensimmäisenä saikin, jolloin aikatappiot menisivät tasan.

"Hamiltonin auto kesti pitkän seisokin"? Kait mudenkin moottorit mäcin eculla saa käymään neljällä.

Aikatappioita ei mitenkään pysty kompensoimaan kisan aikana tasapuoliseksi kaikille. No ehkä jollain albertilla pystyis laskemaan tuonkin mutta eit kait enää olis järkevää. Rajoitinhan olis pakko mennä päälle samaan aikaan kaikilla ja ei siitä paljon etua/haittaa olis suuntaan taikka toiseen, vaikka lähtis poiskin samaan aikaan.

On se kyllä kumma juttu kun seniilit papat, jotka ei pysty ajattelemaan omia päiväuniaan pidemmälle, sorvailevat sääntöjä mielensä mukaan kuin hiekkalaatikon neppis skapoihin. Ei PERKELE!
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Ehdotinkin toisessa topickissa seuraavaa:

Toi safety speed kytkeytyisi päälle välittömästi onnettomuuden tapahduttua. Tämän jälkeen turva-auto kurvaisi radalle ja jokainen saisi tehdä oman stoppinsa ja liittyä sen jälkeen turva-auton perään. Tällä estettäisiin se holtiton kaahaaminen varikolle jne. Toisaalta estäähän keltaiset liput ohittamasta, joten se siitä...

Kannatan loppupeleissä vanhaa menetelmää sillä erotuksella että letkassa järjestyttäisiin sen hetkiseen järjestykseen eli ne hitaat pois sieltä välistä.

Tuossa safety speed ideassa tuskin olisi kovin kiva jos rengaspaineet/lämmöt tipahtaisi minimiin ja sen jälkeen lähetään pudottamaan täysillä, ei se vaan toimi. En usko ainakaan.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ei muuta kuin paluu vanhaan sääntöön. Uusi on tyhmä, ja on turha miettiä mitään ihmejärjestelmiä kun vanhakin testattiin toimivaksi.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Turhia tuommoset Safety Speed yms. elektroniset perseilyt. Vanha turva-auto sääntö kunniaan. Niin sitä ollaan muissakin lajeissa pärjätty.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Paras vaan että turva-auton tullessa:
-kokoradan keltaiset
--ohituskielto
--hyvän sektoriajan kielto
-varikko auki
 

Polle

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
125
Coni sanoi:
Tuossa safety speed ideassa tuskin olisi kovin kiva jos rengaspaineet/lämmöt tipahtaisi minimiin ja sen jälkeen lähetään pudottamaan täysillä, ei se vaan toimi. En usko ainakaan.
No siis sehän on sama kaikille, eiköhän huippukuskit osaa vauhtiaan säätää sen mukaan missä kunnossa renkaat ja jarrut on. Ei nyt kuitenkaan aliarvioida kuskeja. Ja safety speed vauhtihan vois olla kuitenkin melkein sen verran kuin nyt turva-auton perässä.

Mun mielestä tuo vois olla kokeilemisen arvoinen juttu, on niitä tyhmempiäkin sääntöjä FIAn papat keksineet. :thumbup:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Crockett sanoi:
Turhia tuommoset Safety Speed yms. elektroniset perseilyt. Vanha turva-auto sääntö kunniaan. Niin sitä ollaan muissakin lajeissa pärjätty.
Huono vaihtoehto koska kilvanajolla on tuolloin tapana jatkua varikon portille tai kunnes turva auto on saavutettu => ei toivottua turva vaikutusta.

Ideat jostain turvanopeudesta voivat olla reiluja mutta ei kovin toteuttamiskelpoisia, koska ainoastaan keräämällä autot yhdeksi tiiviiksi letkaksi saadaan duunareille yhtenäistä aikaa työskennellä onnettomuuspaikalla.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Entäs tämä?

1. Onnettomuus tapahtuu.
2. Käsky kaikille hiljentää ja olla ohittamatta.
3. Kisan johtaja ajaa, kunnes saapuu lähtösuoralle. Liput velvoittavat hyvissä ajoin hidastamaan reilusti.
4. Kisan johtaja ajaa ensimmäiseen lähtöruutuun ja pysähtyy.
5. Perässä olijat kansoittavat järjestyksessä seuraavat lähtöruudut. Myös varikolle saa ajaa halutessaan.
6. Kun kaikki kuskit ovat ajaneet ruutuihin tai varikolle, odotellaan kunnes onnettomuuspaikka on siivottu. Varikkopysähdyksen tehneet asettautuvat varikon suulle jonoon.
7. Lopulta lähtöruudukon kuskit saavat luvan lähteä liikkeelle lämmittelykierrokselle. Varikkosuoran letka tulee perässä.
8. Lentävällä lähdöllä jatketaan kilpailua.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
^Mitä jos onnettomuuksia olisi sattunut juuri varikkosuoralla? :alppu:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
mmjj sanoi:
Entäs tämä?

1. Onnettomuus tapahtuu.....
Ihan ok tuokin. On kyllä aika sama kuin annettaisi punainen lippu. Startti vaatii aika isoa hässäkkää jos radan siivoamiseen menee aikaa. Paljonkos nykyään on se minimi starttiaika, jotain 15 minuuttia? Venyisi kisat helposti pitkälle jos moneen otteeseen odoteltaisiin uusintastarttia.

SC:n ideana on että vehkeet pysyvät suht tulilla radan siivoamisen ajan. Ja kieltämättä viihdearvo kun kasataan kisaajat nippuun on varmasti ollut yksi suuri syy safety-carin käyttöön.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Erona punaiseen lippuun tuossa olisi se, että kisaa päästäisiin jatkamaan nopeasti. Se sen sijaan on todellinen puute, että ideaa ei voitaisi käyttää, jos onnettomuus olisi lähtösuoralla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toni_V sanoi:
Ihan ok tuokin. On kyllä aika sama kuin annettaisi punainen lippu. Startti vaatii aika isoa hässäkkää jos radan siivoamiseen menee aikaa. Paljonkos nykyään on se minimi starttiaika, jotain 15 minuuttia? Venyisi kisat helposti pitkälle jos moneen otteeseen odoteltaisiin uusintastarttia.

SC:n ideana on että vehkeet pysyvät suht tulilla radan siivoamisen ajan. Ja kieltämättä viihdearvo kun kasataan kisaajat nippuun on varmasti ollut yksi suuri syy safety-carin käyttöön.
Nippuun keräämisen vielä ymmärtää, mutta sekoittamista ei.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Pahkasika sanoi:
Ei muuta kuin paluu vanhaan sääntöön. Uusi on tyhmä, ja on turha miettiä mitään ihmejärjestelmiä kun vanhakin testattiin toimivaksi.
Nyt on ekaa kertaa mukana iltakisa josta johtuen tämä uusi sääntö saattaisi olla perusteltu. Iltakisa kunnon vesisateessa vetänee näkyvyyden heikonpuoleiseksi jolloin on hyvä pelata varman päälle onnettomuuden sattuessa. Samaan hässäkkään kun iskisi vielä sähkökatkos niin ei näkyisi radalla kuin hohtavia renkaita ja palavia f1:ä :eek!:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
En sinänsä vastusta tätä nykyistä sääntöä, kyllä se on turvallisuuden nimissä ihan hyvä ratkaisu. Glockin onnettomuus tapahtui suurin piirtein samoihin aikoihin kun Hamilton ja Heidfeld olivat ekassa mutkassa. Kovalainen oli ehkä noin sen shikaanin kohdilla, mihin Webber jäi aika-ajoissa. Kaikkien olisi pitänyt ajaa "täysillä" onnettomuuspaikan läpi. Siinä paikassa oli kohtuullisen paljon romua tiellä, Glockin auto sentään oli aika siististi radan sivussa.

Riskinä tuolla vanhalla säännöllä olisi esimerkiksi samanlaisen onnettomuuden toistuminen kuin Alonsolla Brasiliassa 2003, vaikken sitä suoranaisesti sen vikana pidäkään, kyllä se meni Alonson piikkiin ehdottomasti.

Se mitä kuitenkin olisi syytä muuttaa on se, että nyt ne, joilla on varikkokäynti tähdätty juuri siihen suljetulle varikolle, kärsivät pahasti verrattuna niihin, joilla varikkokäynti on ihan pian tulossa. Vrt. Barrichello vs. Kovalainen viime kisassa, jos Barrichello ei olisi lähtenyt varikolta päin punaisia. Stop/go-rangaistuksen takia Rubens jäi parikymmentä sekuntia muista jälkeen, kun Kovalainen ja kumppanit olivat sentään hyvin siinä letkassa. Esimerkiksi muutaman litran kanisteri jokaiselle tallille ja sen saisi täyttää autoon ilman rangaistusta. Kuski pääsisi jatkamaan ja tulisi sitten uudestaan varikolle isompaa tankkausta varten sitten kun varikko on taas avattu.
 
Ylös