Uudet turva-auto säännökset

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
PuoliPöhkö sanoi:
Joka autossa pitäisi olla tietysti SC-tankki jota tuolla jo ehdotettiinkin. (tämä voisi olla yksinkertaisesti nykyisen tankin "pohja" josta saisi SC-tilanteessa aukeavan letkun kautta ainetta vaikka varsinaisen tankin pa olisikin loppumassa. Eli SC-tilanteessa polttoaine imettäisiin tankin pohjalta kun se normaalitilanteessa imettäisiin esim. 15 litraa "ylempää".)

Ihan tarkkaan en ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta tankin sisällön ilma:bensa suhde ei saa ylittää 13:1. Eli jos on 13 litran tankki, niin kun autosta loppuu bensa, pitää tankissa olla yli 1litra polttoainetta jotta vältytään räjähdys vaaralta. Näin siis ainakin siviili autoissa ja tämän takia autot eivät oikeasti räjähdä edes jenkeissä:D . Ykkösissä kait jotain "superlonia" siellä tankissa mutta kait sinnekkin ilmaa tilalle tulee kun se tyhjenee.


edit: aah! nyt tajusin. kiitos ja anteeksi:)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
PuoliPöhkö sanoi:
Tosin aikaerot olisivat supistuneet marginaalisiksi safetycarin vuoksi. Tältä ei voida kuitenkaan välttyä SC:tä käytettäessä.
Tuohonkin olisi ratkaisu. Kun rata on puhdistettu, päästetään autot varikolta gundersen-menetelmällä (eli samoin eroin mitä oli "full course yellown" tullessa). Jos se kerran onnistuu hiihdossa, niin ei voi olla mahdotonta F1:ssäkään.

Tosin tuollaisessa tapauksessa ei kannattaisi antaa autoille tehdä mitään. Ajavat vain varikolle järjestyksessä odottamaan vihreää valoa. Suunniteltu varikkokäynti menee korkeintaan yhdellä kierroksella pieleen ja siihen kyllä tallien täytyy osata varautua. Kukaan ei kärsi eikä hyödy mitään (paitsi ne, jotka osaavat ajaa kylmillä renkailla muita paremmin). Mitään Safety Caria ei edes tarvittaisi.

Koska vain harvoja autoista voi tyhjäkäyttää pitkään varsinkaan ilman jäähdytyslaitteita, voi luultavasti olla järkevämpää ajatuttaa autot sittenkin pilttuisiin ja sammuttaa. Oikeaan jonoon pitäisi sitten kutsua erikseen.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
WebSlave, tuo olisi ehdottomasti tasapuolisin ja oikeudenmukaisin ratkaisu,
mutta aiheuttaisi kisaa seuraavalle yleisölle aika pahan "mitään-ei-tapahdu-missään"-hetken.

Mutta jos täysin tasapuolisesti halutaan kohdella kaikkia siten, että homma on samalla
täysin turvallista (mm. rataa siivoavien osalta) - olisi tuo luultavasti ainoa mahdollisuus.

Oma ehdotuksenikin on kilpailijoiden tasapuolisen kohtelun ja kisaturvallisuuden osalta
selkeä kompromissi tuohon sinun ehdotukseesi verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
WebSlave sanoi:
Tuohonkin olisi ratkaisu. Kun rata on puhdistettu, päästetään autot varikolta gundersen-menetelmällä (eli samoin eroin mitä oli "full course yellown" tullessa). Jos se kerran onnistuu hiihdossa, niin ei voi olla mahdotonta F1:ssäkään.

Tosin tuollaisessa tapauksessa ei kannattaisi antaa autoille tehdä mitään. Ajavat vain varikolle järjestyksessä odottamaan vihreää valoa. Suunniteltu varikkokäynti menee korkeintaan yhdellä kierroksella pieleen ja siihen kyllä tallien täytyy osata varautua. Kukaan ei kärsi eikä hyödy mitään (paitsi ne, jotka osaavat ajaa kylmillä renkailla muita paremmin). Mitään Safety Caria ei edes tarvittaisi.

Koska vain harvoja autoista voi tyhjäkäyttää pitkään varsinkaan ilman jäähdytyslaitteita, voi luultavasti olla järkevämpää ajatuttaa autot sittenkin pilttuisiin ja sammuttaa. Oikeaan jonoon pitäisi sitten kutsua erikseen.
Tuohan se hyvä vaihtoehto olisi ja luulisi olevan toteutettavissakin.

Periaatteessa paras vaihtoehto olisi, että autot pysähtyisi radalla oikeaan järjestykseen omalle paikalleen=ei mahdollista.

Tämän jälkeen tulisi radan kiertäminen hitaasti omalla paikalla=ei turvallista

WebSlaven ehdotus väliaikoihin perustuvasta varikolta uudelleen lähetyksestä tekisi lähes saman ja olisi mahdollista sekä turvallista. Tietysti tuo olisi paikalla olijoille vähän tylsää, mutta tottumus kysymys ja onhan lätkässäkin erätauot.
 

Amppeeri

Active member
Liittynyt
30.9.2007
Viestit
29
Ei se vanha sääntökään ihan autuas ollut, kyllä siinäkin toiset hyötyi ja toiset ei, esimerkki ei ole formuloiden puolelta, mutta muistatte varmaan häkkisen dtm puolella "viimeiseltä paikalta voittoon" episodin.. eli kun turva-auto tuli radalle oli kilpailun kärki jo ohittanut varikonportin ja häkä joka kaasutteli viimeisellä sijalla kurvasikin varikolle ja samalla voittoon. Samanlaisia tapauksia oli varmasti formuloiden puolella..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
PuoliPöhkö sanoi:
WebSlave, tuo olisi ehdottomasti tasapuolisin ja oikeudenmukaisin ratkaisu,
mutta aiheuttaisi kisaa seuraavalle yleisölle aika pahan "mitään-ei-tapahdu-missään"-hetken.
Totta, mutta aika näennäistä tapahtumista se turva-auton perässä matelukin on. Taktiikkapuolella nykysäännöt toki herättää paljonkin spekulointia (ja selostajille selostettavaa), mikä minun ehdotuksessani menetettäisiin.
Amppeeri sanoi:
Ei se vanha sääntökään ihan autuas ollut
Ei todellakaan, eikä kukaan kai niin väitäkään. Toisaalta... täydellinen oikeudenmukaisuus ei ehkä ole tässä ykkössijalla alunperinkään. Sekoittunut pakka luo enemmän tapahtumaa radalle. Se on lajin viihdearvon kannalta vain hyvä asia. Oikeudenmukaista on se, että nopein ajaa paalulta voittoon, mutta se on tylsää.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Olen samaa mieltä siitä, että turva-auto sopii f1-ympyröihin kuin porkkana kesäkeittoon.
Se tuo tavallaan kivaa lisämaustetta soppaan ja lisää kisan seuraamisen mielenkiintoa.

Ongelma vain on siinä, että nykyisessä muodossaan SC ei tyydy lisäämään pelkästään sopivaa maustetta keitokseen,
vaan se heittää soppakauhan nurkkaan ja hämmentää pientä kattilaa viritetyllä betonivatkaimella.
Homma läikkyy pahasti yli - eikä keitto maistukaan enää vieraille ihan kokin odottamalla tavalla.

Siksi tuo sc:n aiheuttama pakan totaalinen sekoittuminen olisi syytä estää tavalla tai toisella.
Se vie makua liiaksi muuten ihan kiinnostavasta sopasta.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Jotakin pitäisi todellakin tehdä, koska nykyinen sääntö tekee kisoista puhdasta arpapeliä. Entäs jos Interlagosissa olisi viime vuonna tullut turva-auto radalle kierrosta ennen Kimin viimeistä varikkokäyntiä? Olisihan se aika tyly tapa ollut menettää mestaruus.

Ei todellakaan luulisi olevan mahdotonta ilmoittaa kuljettajille jollakin merkillä, että vauhtia on hidastettava välittömästi ja pantava varikkonopeusrajoitin päälle kymmenen sekunnin kuluessa. Jos tilanne on niin paha että radan siivoaminen sitä edellyttää, niin turva-auto voisi toki koota autot letkaan sen jälkeen, kun varikkokäynnit on tehty.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
PuoliPöhkö sanoi:
Ongelma vain on siinä, että nykyisessä muodossaan SC ei tyydy lisäämään pelkästään sopivaa maustetta keitokseen,
vaan se heittää soppakauhan nurkkaan ja hämmentää pientä kattilaa viritetyllä betonivatkaimella.
Homma läikkyy pahasti yli - eikä keitto maistukaan enää vieraille ihan kokin odottamalla tavalla.
No jaa, sanoisin kuitenkin, että kyse on enemmän reaktiosta viimeisimpään kisaan kuin sääntöön yleensä. Sääntöhän oli käytössä jo viime vuonna eikä silloin edes Kanadan jälkeen ihan tällaista haloota asiasta noussut, vaikka puolisuomalainen Nicokin siitä kärsi.

Sääntö ei ole "urheilullinen", mutta kuten Kimi sanoisi, sama se on kaikille. Aiemmalla säännöllä hyötyivät kohtuuttomasti ne, jotka eivät olleet stoppiaan vielä tehneet, nyt hyötyvät ne, jotka ovat sen jo ehtineet tehdä. Kumpaan porukkaan suomalaiset sattuvat kuulumaan säätelee pitkälti sitä kuinka paljon parranpärinää sääntö kulloinkin tällä foorumilla aiheuttaa.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
WebSlave sanoi:
No jaa, sanoisin kuitenkin, että kyse on enemmän reaktiosta viimeisimpään kisaan kuin sääntöön yleensä.
Olet aivan oikeassa. Viimeinen kisa herätti taas ajatukset SC tilanteissa käytetyn varikkokäytännön mielekkyyteen.
Se ei kuitenkaan estä minua katsomasta asiaa myös täysin "puolueettomalta" kannalta.
Homma harmittaa varmasti jokaista sc-tappion kokenutta tallia yhtälailla - riippumatta siitä oliko häviäjän roolissa Kimi, Hamilton, Nico vai Alonso.

Arpa on aina ollut mukan f1:ssä, mutta sen rooli on näissä SC/varikkokäyntitilanteissa mielestäni vähän turhankin korostunut.
Näillä kuitenkin mennään vielä toistaiseksi. - Ja katson mä seuraavankin kisan - kaikesta huolimatta :D
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jaa-a.

mtv3.fi sanoi:
F1-lajin nokkamiehet ovat alkaneet pohtia turva-autosäännön muuttamista sen jälkeen, kun Heikki Kovalainen menetti turva-auton takia Australian GP:n kakkossijansa.

Turva-auto tuli radalle Kovalaisen kannalta huonoimmalla mahdollisella hetkellä, sillä hänellä oli juuri varikkokäynti edessä. Nykysäännön mukaan kuljettaja ei saa tehdä varikkokäyntiä heti turva-auton tullessa radalle, vaan varikkokäynnit sallitaan vasta, kun kaikki autot ovat letkassa turva-auton takana.

McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh korostaa, että toissa kaudella voimassa ollut vanha turva-autosääntö oli turvallisuusriski. Sen myötä kuljettajat syöksyivät turva-auton tullessa radalle mahdollisimman nopeasti varikkokäyntiinsä, vaikka radalla oli jokin vaara.

- Voimme kaikki valittaa turva-autosäännöstä, etenkin viime viikonlopun jälkeen, mutta meillä on mielestäni vastuu esittää parempi idea. On totta, että aiemmin kun varikkoa ei suljettu, niin kuljettajat ajoivat varikolle vaarallisissa olosuhteissa. Vaikka pidimme sitä hyvänä osana lajia, niin todellisuudessa se oli vaarallista. Meidän täytyy keksiä jotain parempaa ja FIA on käsittääkseni avoinna sille, mutta ehdotuksen täytyy olla jotain sellaista, jossa turva-autotilanne ei ole nykyisen kaltaista arpapeliä. Joidenkin mielestä arpapelikin on hyväksi lajille, mutta minun mielestäni tilanteen ei pitäisi olla ihan niin paljon lottoamista, Whitmarsh totesi.
Ihan kuin Kovalainen olisi ainoa, joka SC:stä olisi kärsinyt :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vice sanoi:
Jaa-a.



Ihan kuin Kovalainen olisi ainoa, joka SC:stä olisi kärsinyt :rolleyes:
Ei ollut ainoa, mutta ainahan se eniten kärsinyt nostetaan eniten esille. Ja kukas muu eniten vois kärsiä kuin voittotaistelusta tippunut kuski...

Ihan asiaa toi Withmarsh puhuu siitä, että uuden ehdotuksen pitää olla turvallisuudeltaan riittävä eikä vain joku "parempi" vaihtoehto.

Pitää muistaa, että SC:n idea on nimenomaan se, että autot kerätään yhteen nippuun joka liikkuu rauhallisesti jolloin radalla voi turvallisesti liikkua tilanteen vaatimat ulkopuoliset ja rataa voidaan putsata.
Tämän takia esim. aiemmin ehdotettu SC pois ja 120kmh rajoittimet autoihin ei toimi, koska silloin autoja olis koko radan mitalla ja puhdistus/auttotyöt vaikeutuisivat tai olisivat jopa mahdottomia.

Tällä hetkellä en keksi miten nykyistä voisi parantaa...
-jotenkin varikolla käyntiä pitäisi helpottaa
-"lapped card may now pass" pitäs poistaa, täysin turha minusta
(tai ehkä ei täysin turha, mutta se vaan venyttää SC tilannetta vähintään kierroksella)
 

sniper

Member
Liittynyt
4.5.2008
Viestit
10
Nostetaas tätä hieman kun keskustelua asiasta tuntuu olevan.

Itse pähkäilin voisiko toimia SC-tilanteessa rajoitettu polttoaineen saanti. Eli varikolla voi käydä normaalisti (renkaat saa vaihtaa) mutta polttoainetta saisi esimerkiksi noin 40-50% normaalista määrästä. Rajoitus tehtäisiin joko litramääräisesti tai sitten suhteuttuna jäljellä oleviin kierroksiin. Tässä nyt on paljonkin vaihtoehtoja toteutukseen, mutta mielellään jokin selkeä metodi ja niin että kisan loppupuolellakaan ei voisi saada sitä määrää mikä riittäisi maaliin saakka.

Idea olisi että varikolla käynti turva-auton aikana ei olisi niin kannattavaa kuin "normaalisti" (siis ennen nykysääntöjä), joten todennäköisesti vältyttäisiin varikkoruuhkalta ihan luonnollisena seurauksena.
Toisaalta pakosta tankkaukseen tuleva ei ehkä pilaisi kisaansa aivan totaalisesti vaikka joutuukin tekemään yhden ylipitkän stintin tai vaihtamaan taktiikkaa kolmeen pysähdykseen.

Muita samaan periaatteeseen nojautuvia voisi olla vaikkapa pakollinen aikamäärä varikolla (esim. 20 sekuntia) minkä toki saa käyttää hyödykseen vaikka ilmanoton puhdistukseen tai siipikulmien säätöön. Henkisesti vielä rääkkäävämpi voisi olla 20 km/h varikkorajoitus... :)

EDIT: Hmm.. vähän lisää mietittynä noi jälkimmäiset eivät ehkä toimi kuitenkaan halutusti pidemmässä turva-autosessiossa, vaan niistä saisi kuitenkin etua koska kulutettu aika olisi aika helppo kuroa umpeen.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Mä ehdottaisin sitä että muuten nykysääntö, mutta suljetun varikon aikana olisi joku pieni määrä minkä voisi lisätä. Indysarjassa taisi olla niin että suljetulla varikolla voi käydä tekemässä parin sekunnin pysäyksen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bleu sanoi:
Mä ehdottaisin sitä että muuten nykysääntö, mutta suljetun varikon aikana olisi joku pieni määrä minkä voisi lisätä. Indysarjassa taisi olla niin että suljetulla varikolla voi käydä tekemässä parin sekunnin pysäyksen.
Ongelma on siinä, että säännön tarkoitus olisi jättää pois varikolle kiirehtiminen. Jos jotain sallitaan, niin ongelma jää edelleen vähän niinkun olemaan. Itse olisin siksi jonkun sortin hallitun hidastamissysteemin kannalla.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
F1:n turva-autotilanteisiin kehitellään muutosta

MTV3.fi sanoi:
F1:n turva-autotilanteisiin kehitellään muutosta
05.06.2008 17:55

Formula ykkösissä kokeillaan uudenlaista käytäntöä turva-autotilanteissa Ranskan GP:n harjoituksissa juhannuksena. Asiasta kertoo Autosport.com.

Tarkoituksena on muuttaa nykyistä turva-autosääntöä, jonka mukaan kuljettajat eivät saa mennä varikolle heti turva-auton tultua radalle, vaan vasta, kun autot ovat letkassa turva-auton perässä.

Sääntö tehtiin alun perin sen takia, etteivät kuljettajat kiirehdi varikolle, kun radalla on jokin vaara. Uuden idean mukaan vaarallisen kovavauhtinen kiirehtiminen varikolle ehkäistään autojen standardin elektroniikkayksikön avulla. Kuljettajat saavat ohjaamoonsa viestin turva-auton tulemisesta radalle ja heidän täytyy kuitata se napin painalluksella, joka kytkee auton elektroniikan turva-autotilaan.

Mikäli uusi käytäntö osoittautuu toimivaksi ja se saa kaikkien tallien kannatuksen, on se mahdollista ottaa käyttöön kesken tämän kauden. Näin ollen varikkoa ei tarvitsisi enää sulkea sillä hetkellä, kun turva-auto lähetetään radalle. Varikon sulkeminen on aiheuttanut tilanteita, joissa kuljettajan on ollut pakko suorittaa sääntöjenvastainen varikkokäynti polttoaineen loppumisen takia.

(MTV3)
Ideana ihan hyvä, mutta tästä uutisesta ei vielä käy ilmi millä nopeuksilla autot sitten liikkuisivat turva-autotilassa. Onneksi tuossa on käytetty sentään järkeä ja kuljettajan täytyy itse kuitata tuo, etteivät tehot häviä itsekseen vaikka kesken mutkan tms.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ihan kokeilimisen arvoinen ehdotus, ku nyky sääntö ei ole kovinkaan urheilullinen...liian paljon tuurilla osuutta asiaan:jaska:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
CamoN sanoi:
F1:n turva-autotilanteisiin kehitellään muutosta



Ideana ihan hyvä, mutta tästä uutisesta ei vielä käy ilmi millä nopeuksilla autot sitten liikkuisivat turva-autotilassa. Onneksi tuossa on käytetty sentään järkeä ja kuljettajan täytyy itse kuitata tuo, etteivät tehot häviä itsekseen vaikka kesken mutkan tms.
Onko pakko laittaa nopeusrajoitusta?
Jos vaikka systeemi laittaa kierrosrajoittimen leikkaamaan 12000 rpm kohdalla niin tehot ja kyyti vähenee jo paljon. Em. hidastaisi autoja ainakn kaasu pohjassa ajettavissa paikoissa..
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vaikuttaa siltä, että ongelma on varikolle kiirehtimisessä (aiemmin), taktiikan ollessa epäedullinen saa rangaistuksen (nykyisin) sekä koko radan mitalla ajavat autot (uusi idea nopeuden rajoittamisesta).

Tähän kai voisi olla sellainen pikku juttu (en tiedä tarkkaan tätä viimeisintä sääntöharkintaa), että nopeus rajoitetaan ku SC tiedetään tulevan radalle, varikko pidetään auki, SC otetaan radalle.

Tällä konseptilla vältetään kaikki nuo kolme suurta ongelmaa.
 
Ylös