Uusi Rengassääntöehdotus

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
sooda sanoi:
Joka tallille vaikkapa kolme tankkausjärjestelmää ja yhdessä olisi vettä. Siinäpä jännitystä lisäävä asia.

OLISKO KIVAA? HÄ.
Keltaiset vilkkuvalot autoihin. Jos vilkkuu, niin sai pillua edellisen kisan jälkeen ja jos ei ni ei saanu. Helvetin yksinkertaista. Lisäis jännitystä kisan jälkeisiin haastatteiluin... Jenson, nice race. Who did you fack? :doubtful:
 

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
Älytöntä pelleilyä! Sopii siis nykyformuloihin, moottorinsäästöineen ja kehityskieltoineen, vesitetystä aika-ajosta nyt puhumattakaan. Syvä :thumbdown
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikuttaa lähinnä muutosvastarinnalta joidenkin seuraajien kanta.

Omasta mielestäni ehdotus vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tuolla säännöllä katsojat tietävät, että nyt kuskilla on nopeammat renkaat, eli nyt pitäisi nostaa asemiaan. Jännitys onkin, kykeneekö kuski hyödyntämään rengasetunsa ja pystyykö jokin talli hyödyntämään pehmeämpää rengasseosta pitempään kuin muut.

Esim. McLaren on yleensä ollut rengasta säästävä auto. Eri asia onkin, onko se sitä enää Alonson ajotyylillä. Toisaalta pakko käyttää kovaakin seosta tekisi vastaavasti sellaiselle tallille potentiaalisesti hallaa. Riippuen seoksien kestävyydestä molempien seosten käyttöpakko saattaa jopa estää mahdollisuuden ajaa yhdellä pysähdyksellä (mikä on huono juttu). Toisaalta sillä luodaan uusi taktiikkaelementti, joka ainakin minun mielestäni lisää mielenkiintoa (joskin myös toisinaan uuvuttavaakin ennakkospekulointia).

Jos sääntö toteutuu toivon, että aika-ajon lopun ajaminen kisabensoilla ja -renkailla vaipuu samalla unholaan. Kun kerran taktikoidaan, niin annetaan talleille mahdollisuus taktikoida sitten kunnolla.

Perimmäinen syy on tietenkin se, että Bridgestone nousisi puheenaiheeksi ensi kaudesta eteenpäinkin muissakin yhteyksissä kuin silloin, kun jokin on mennyt pieleen (rengasrikot, huono setti jne.).
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Vaikuttaa lähinnä muutosvastarinnalta joidenkin seuraajien kanta.
Totta puhut. Ehdotankin arvostelijoille taustatutkimuksena Denverin tämän vuoden Champ Car kisan katsomista. Kisan käsikirjoitus muuttui lopussa täysin, kun Bourdais ei punaisilla löytänyt lainkaan pitoa. Muutenkin pehmeä seos oli yllättävän liukas ja se toi paljon ohituksia ja tilanteita viikonlopun aikana.
Toivon Bridgestonen ottavan riskin ja valmistavan huomattavasti erilaiset rengasseokset. Ensimmäisinä vuosina kun noissa seoksissa ei tuntunut olleen suuremmin mitään eroa, mutta jos toinen olisi kauhean pitävä ja toisella taas ei pitoa yhtään niin siitä voisi tulla jo mielenkiintoista! :cool:
Jos sääntö toteutuu toivon, että aika-ajon lopun ajaminen kisabensoilla ja -renkailla vaipuu samalla unholaan. Kun kerran taktikoidaan, niin annetaan talleille mahdollisuus taktikoida sitten kunnolla.
Todennäköisesti näin ei käy vaan tuo sääntöhän suorastaan ruokkii tätä nyt ehdotettua rengassääntöä. Kesken viimeisen aika-ajon vaihdetaan jo nyt renkaita joten luultavasti vasta puolessa välissä laitetaan pehmeäseos alle ja sillä on sitten aloitettava kilpailu sunnuntaina. Kympin huonommalle puolelle jääneet saavat valita pitempään kestävän renkaan painavalle autolle ja näin he voivat ajaa ensimmäisen stintin pitempänä kuin kärkikymmenikkö.
Perimmäinen syy on tietenkin se, että Bridgestone nousisi puheenaiheeksi ensi kaudesta eteenpäinkin muissakin yhteyksissä kuin silloin, kun jokin on mennyt pieleen (rengasrikot, huono setti jne.).
Tuo ei ollutkaan tullut mieleeni. Hyvä huomio. Eihän Bridgestonea taidettu paljoa kisalähetyksissä mainita kun viimeksi oltiin samanlaisessa tilanteessa? Rengassodan loppuessa on luonnollista että merkki hakee näkyvyyttä jollain muulla tavalla. On myös hyvä että samalla pyritään parantamaan kilpailuja kuin se että joka mainoskatkolla näytettäisiin tympivää ”And the wheel goes round” Bridgestone-mainosta jatkuvalla syötöllä :D
Päättäkää itse kumman haluaisitte: Parempaa kilpailua uuden säännön muodossa vai lisää näitä mainoksia? :tongue:
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Mun mielestä moinen homma olisi perseestä juuri siksi että se veisi hommaa pois kuljettajien käsistä. Siitä tulisi enemmän lottoa.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Omasta mielestäni sellainen sääntö, että kisassa pitäisi ajaa molemmilla rengasseoksilla, kuulostaa erittäin keinotekoiselta. Aivan kuin tehtäisiin vain sääntö säännön tekemisen ilosta.

Sen sijaan talleilla pitäisi olla koko viikonlopun ajan käytössään kaikki eri rengasvaihtoehdot, jotka sitten sisältäisivät niin kovaa kuin pehmeää kumia vakiomäärät. Näitä tallit saisivat käyttää koko viikonlopun ajan täysin vapaavalintaisesti, mutta vain tietyn määrän autoa kohti. Tämä tasoittaisi kilpailua, koska renkaiden valinnassa mahdollisesti tehtyä virhettä ei millään pääsisi ikinä edes tapahtumaan.

Ehkäpä rengasseoksia pitäisi olla useampaa eri sorttia niin tallit pääsisivät optimoimaan oikein olan takaa. Rengastestaajillakin olisi töissään enemmän haastetta.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Mun mielestä toi on ihan hyvä idea. Vähän niin kuin rallikrossissa missä on pakko tehdä semmonen lisä lenkki jossain välissä kisaa. Formuloissa voisi hyödyntää pehmeempää seosta sitten aika-ajossa tai kisassa, joka toisi strategista ulottuvuutta lisää kisaan. Katsojille tuskin kauheasti monimutkaisemmaksi muuttuisi, kun punaisella merkatuilla pitäisi mennä lujaa ja tehdä eroa. Talleille eri seosten käyttäminen toisi uutta teknistä haastetta, joka on hyvä asia. Samalla kyllä renkuista voitaisiin tehdä slicksejä, kun kerran seoksiakin kovennetaan. Parantaisi ehkä hieman turvallisuutta, kun kerran turva-alueet tehdään nykyään asfaltista.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Tästä nyt ei taas tiedä miten tähän pitäis suhtautua.. ihme säätöä taas. :thumbfh:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Voisko joku selittäää homman pähkinänkuoressa!?
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Tarpeeton sääntö. Pyytäisin että "back to basics", eli enemmän itse kilpa-ajoa ja vähemmän sääntökikkailuja.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
patriot sanoi:
Voisko joku selittäää homman pähkinänkuoressa!?
Kisan aikana pitää käyttää sekä kovempaa että pehmeämpää seosta.. eli jos aloittaa kovalla niin vähintään yhdelle stintille pitää vaihtaa pehmeät.
 

hurjapäätön

formulat kulkee kovaa
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
218
Sijainti
MONACO!!!
Ainut hyvä sääntöehdotus, jonka olen pitkälle ajalle kuullut tuli (yllätys, yllätys) Clarksonin suusta Jenson Buttonille:
Jeremy: Do you think these racing cars were more interesting if they were fitted with guns?
Jenson: What type of guns? Machine guns?
Jeremy: Machine guns, miniguns.
Jenson: Yea. It would be interesting. It would make you to drive little bit faster.
Clarkson:Really?
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Paljonkohan noiden eri rengasseoksien vauhtiero on kierrosajassa? Miten on ollut esim. ChampCarissa?

Jos se on kovinkin merkittävä (vaikka puolen sekunnin luokkaa) niin menee kyllä aikamoiseksi pelleilyksi kun selostajat laskeskelevat siellä kopeissaan tilannetta, että kuka on jo ajellut hitaammilla kumeilla ja niin pois päin.

Näin äkkiseltään kuulostaa todella, todella tökerölle tavalle hakea lisämielenkiintoa kisaan.
 
Ylös