Uusi Rengassääntöehdotus

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jone sanoi:
Paljonkohan noiden eri rengasseoksien vauhtiero on kierrosajassa? Miten on ollut esim. ChampCarissa?
Ei oikein voi yleistää. Useassa kisassa kävi niinkin, ettei osa kuskeista saanut pehmeitä renkaita toimimaan. Ja toisaalta kovalla seoksella voi ajaa pidemmän stintin. Minä olen ainakin näin ennalta tuon puolella, kompromissit ovat useimmiten tarkoittaneet parempia kisoja.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Eivät näillä näkymin viitsi maalata niitä toisia renkaita punaisiksi. Kun kaudelle 2007 tuotetaan neljä eri rengasseosta ja sitten niitä pitäisi maalailla sen mukaan, mitkä kaksi on käytössä missäkin kisassa.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/56370

Helmikuun F1 Racing -lehdessä hehkutetaan renkaiden olevan yhä ratkaisevassa roolissa, kun tallien pitää tehdä oikeat rengasvalinnat oikeaan aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tuota, eikös kyseessä ole ihan sovittu juttu eikä ehdotus?

Periaatteessa asia vaikuttaa hyvältä, jospa vaikka rengastestaaminen vähenisi ja kisoihin saataisiin tapahtumia. Huonona puolena kummittelee auton ja renkaan tärkeä yhteispeli. Hyvin lienee muistissa kuinka Michelineillä ajava Rellu meni menojaan kun renkaat eivät olleet niin hyvin sopivia Mäccärille. Nytkin voi olla ongelmana kelle renkaat oikein tehdään. Autothan ovat valmiina, ja renkaita on testattu kuitenkin vain hyvin vähän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Tuota, eikös kyseessä ole ihan sovittu juttu eikä ehdotus?
Se, että kuskin pitää käyttää molempia seoksia kisan aikana on säännöissä, mutta se, että pehmeämmän seoksen kyljet maalattaisiin punaisiksi oli vain ehdotus.
 

ctz

Active member
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
25
Onpa mennyt ihan ohi tällainen uudistus. Toivottavasti ei mene nyt ihan lotoksi noiden renkaiden kanssa pelaaminen.

Mutta mikä tahansa mikä vähentää tylsää jonoilua on tietty eduksi.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Kumpi sitten on parempi? Se että ajellaan jonossa paremmuus järjestyksessä, vai se että jonoa vähän sotketaan jolloin toiset kuskit yrittävät päästä järjestykseen ja toiset säilyttää epäjärjestyksen?

Eikö paras olisi, että ajettaisiin aika-ajo kevyellä autolla ja selvitettäisiin nopeusjärjestys. Kisassa sitten vaan körötellään maaliin ilman pysähdyksiä, ja ohitetaan vain jos joku tekee verheen tai keskeyttää. Ohituskielto! Sijat muokkautuisivat aika-ajon ja keskeytysten perusteella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mahtavaa, FIA on tullut järkiinsä. Eri rengasseokset tullaan merkkaamaan niin, että katsojille selviää, kumpi rengas milloinkin on käytössä.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/57090

Paljonkohan noiden eri rengasseoksien vauhtiero on kierrosajassa? Miten on ollut esim. ChampCarissa?
Palataas tähän vielä, Bahrainin testien yhteydessä Bridgestonen edustaja kertoi, että puoli sekuntia olisi jokseenkin ideaali. Tämä kuitenkin vaihtelee suuresti olosuhteiden mukaan, kova rengas kärsii pehmeää enemmän likaisesta radasta ja ero pienenee sitä mukaa kun viikonloppu etenee ja kumia jää rataan.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bobakki sanoi:
Mahtavaa, FIA on tullut järkiinsä. Eri rengasseokset tullaan merkkaamaan niin, että katsojille selviää, kumpi rengas milloinkin on käytössä.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/57090


Palataas tähän vielä, Bahrainin testien yhteydessä Bridgestonen edustaja kertoi, että puoli sekuntia olisi jokseenkin ideaali. Tämä kuitenkin vaihtelee suuresti olosuhteiden mukaan, kova rengas kärsii pehmeää enemmän likaisesta radasta ja ero pienenee sitä mukaa kun viikonloppu etenee ja kumia jää rataan.
Hienoa! :thumbup:

Tietysti autokohtaisia erojakin löytynee kauden mittaan, toiset jäävät kovilla enemmän kuin toiset, toisilla pehmeät kuluu toisia nopeammin. (no jo oli taas viisaasti sanottu..)
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
jupla sanoi:
Hienoa! :thumbup:

Tietysti autokohtaisia erojakin löytynee kauden mittaan, toiset jäävät kovilla enemmän kuin toiset, toisilla pehmeät kuluu toisia nopeammin. (no jo oli taas viisaasti sanottu..)
Nyt ainakin Australian kisassa on erään lähteen mukaan renkaita kuluttava
pinta, mutta pito silti ratojen heikoimmasta päästä. Erikoista. Pitäisi
suosia Ferraria.:thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vilkku sanoi:
Nyt ainakin Australian kisassa on erään lähteen mukaan renkaita kuluttava
pinta, mutta pito silti ratojen heikoimmasta päästä. Erikoista. Pitäisi
suosia Ferraria.:thumbup:
Eihän se nyt kovin erikoista ole, rataa käytetään kerran vuodessa, joten se on pirun likainen eikä siten kovin pitävä. Bridgestone julkisti, mitä rengasseoksia ensimmäisissä viidessä kisassa käytetään:

Melbourne: soft, medium
Malesia: medium, hard
Bahrain: medium, hard
Espanja: medium, hard
Monaco, super soft, soft
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560


Miksei renkaita merkitä näin? Olisi ainakin selvää.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitenkähän tuo merkkaaminen nyt sit menee, kun kolmosella ollaan sen verran vaihdettu mieltä, että merkkaus olisikin vain yksi piste renkaan kyljessä, eikä kokonainen ympyrä kuten kolmosellakin ensin uutisoitiin.

MTV3 sanoi:
...kaksi eri seosta on erottava toisistaan merkkauksella. Japanilainen rengasvalmistaja päätyi käyttämään halkaisijaltaan kolme senttimetrin levyistä valkeaa pistettä pehmeämmän seoksen kyljessä.
GPupdate kyllä puhuu kehästä....
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Ghost_Glove sanoi:
Mitenkähän tuo merkkaaminen nyt sit menee, kun kolmosella ollaan sen verran vaihdettu mieltä, että merkkaus olisikin vain yksi piste renkaan kyljessä, eikä kokonainen ympyrä kuten kolmosellakin ensin uutisoitiin.



GPupdate kyllä puhuu kehästä....
Vauhdin Maailman toimittaja tiesi kertoa, että kyseessä olisi valkoinen täplä renkaan kyljessä. En sitten tiedä, kun uutisoivat tuosta täpläratkaisusta jo ennen kun MTV3:n mukaan koko asiasta oli edes päätetty.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin eilenhän maikkarilla oli oikein manipuloidun kuvan kanssa juttu, että se olis valkoinen kehä renkaan kyljessä. mutta tiedä nyt sitten taas...
Kehän vois erottaa paremmin kyllä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Sama se vaikka oliskikin piste.. TV:ssä se kuitenkin näyttää kehältä kun rengas pyörii. Toisaalta samanlainen kuvio kuin paloautojen renkaissa olisi siisti. Näkisi koska rengas on lukkiutumassa :)
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Pistettä ei erota kuin todella hiljaisessa vauhdissa. Kehä pitäisi olla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eli siis lopputulos oli, että renkaita ei erottanut harjoituksissa vai?

Onko kellään laittaa kuvaa renkaan merkinnästä?
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9262


En harjoituksia katsonut, mutta tuossa pysäytyskuvassa sen näkee. Ei kovin hyvä.

Kehä olisi paljon parempi. Tai toimisiko se, että Bridgestone painaisi logonsa eri värillä toiseen rengastyyppiinsä?
 
Ylös