Uutta emolevy AMD-kokoonpanoon

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Elikkäs siskon koneesta on emolevy jyrähtänyt paskaksi, ja pitäisi ostaa nyt uusi tilalle. Tuo entinen oli Epox EP-8K7A+. Eli äänipiirillä ja DDR:llä varustettu vekotin. Verkkokortti ja näytönohjain on erikseen

Prosessorina on AMD Duron 1,2 GHz.

Elikkäs pitäis saada halpa ja hyvä emolevy tuohon.

Että jos jollain olis suositella jotain. Itselläni on tuo ASUSksen levy ollut, mutta siinäkin on ollut pientä probleemaa, ja tuossa Epoxissa tosissaan paisui emolevyn konkat, ja puuttaus vaikeuksia ja muutakin ihmeellistä on.

Aika turhaahan se silleensä on yrittää kysellä että kellä pelaa ja kellä ei, kun tuntuu että ihan tuurista kiinni sattuuko omalle kohdalle maanantaikappale vai ei.

Hirveästi välitöntä laajennustarvetta ei ole. Mutta toki olisi kiva jos emolta nyt tukea löytyisi vähän pidemmällekin.

Eli jos joku osais suositella. Äänipiiri sais olla mukana, tai sitten joutuu investoimaan vielä äänikorttiin ja se on niinQ out-of-the-budget...

Noniin *lopettaa höpöttelyt*

McMike

Guest
Minulla on emona Soltekin KT-400A. Levy on melko uusi mutta siinäkin on havaittavissa pientä konkkien paisumista. Ilmeisestikin kuivuvat jostain syystä ja koska takuuta on vielä voimassa, vaihdan emolevyn piakkoin uuteen.

Muuten on Soltek hyvin toiminut, vakaasti ja varmasti.

Täällä Savon Tietokeskuksessa suosittelevat kyllä Soltekia, hinta/laatu suhteeltaan ihan OK. Asus on varmasti hyvä vaihtoehto sekin, mutta hintaa on sitten jo enemmän.
Kun omani vaihdan niin uusi emolevy tulee olemaan myös Soltek jo takuuvaihtosyistäkin. Muuten kyllä ottaisin mieluummin Asusin.

Prossuna on AMD XP +2200 ja muistia 512Mt + näytönohjaimena Tyan.

Tuota paisumisilmiötä on esiintynyt joissakin levyissä mutta varsinaista syytä sille en osaa sanoa muuta kuin sen, että kun konkka jostain syystä kuivuu niin se vuotaa ja se on havaittavissa paisumisena.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ASUS A7N8X V2.0 Deluxe, nForce2 Ultra 400 !

Suosittelen lämpimästi, toimii kuin junan vessa! Itsellä pyörii tuossa nykyään 32... :eek!: sori, viritetty 2500+ 200 Mhz:n FSB:llä. Aikaisemmin oli 2000+. Pienintäkään ongelmaa ei ole esiintynyt.

Toinen varmasti hyvä emo on ABIT NF7-S V2.0, nForce2 Ultra 400, joka on ehkä vielä parempi emo ylikellotusfriikeille. Jos ei kuitenkaan ole tarkoitus ryhtyä sen ihmeemmin pelleilemään, niin tuo Asus on loistava valinta!

Asus maksaa täällä halvimmillaan pikkasen alle 110 euroa. Mukana mm. 5.1 äänipiiri (Realtek® ALC650 6CH), dual lan (1 kpl nVidiaa ja yksi 3Comia, itse käytän nVidiaa ja hyvin pelittää), peliportti, 4*USB 2.0 ...

Viimeksi muokattu:

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
No nopeitahan ne on, kun ne lähtee kun "hauki kaislikosta" ja gigga-viis on se, että ostat flying luren tv-shopista ja annan vavan laulaa! :thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Asuksesta on näköjään olemassa jo uudempikin malli: A7N8X-E Deluxe, erona vanhempaan malliin on se, että tuossa on gigbitin lan.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Njooh, hyvä varmaan, mutta kun ei tuollaista rahasummaa ole varattuna tohon koneeseen. Jos itselle ostaisin niin tilanne olisi eri! :thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dominic sanoi:
Njooh, hyvä varmaan, mutta kun ei tuollaista rahasummaa ole varattuna tohon koneeseen. Jos itselle ostaisin niin tilanne olisi eri! :thumbup:
Ok. Mikä on budjetti?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
No halvalla pitäis saada hyvä. Eli halvimmasta päästä lähettäis liikkeelle, ja silti pitäis löytää semmonen malli mistä löytyis jopa hyviä kokemuksia joltain.

Näytönohjain löytyy siis jo valmiina, joten sitä ei välttämättä siihen tarvitse. Verkkokorttikin löytyy jo... mut äänipiiri sais emolla olla.

Lähinnä mua kiinnostais et kui hyviä nuo mbnetin hintaseurannan halvimmat mallit on. Onko niistä yleensä mihinkään....

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/alueet.asp?SubA=83&SortBy=Minimi&All=1

Aattelin ny kerranki kysyä muilta, ku en oo itse pitkään aikaan ostellu tahi värkkäillyt noiden kanssa....

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Voi vaan olla vaikee löytää emoa, joka on samalla tosi halpa, mutta josta kuitenkin löytyy "tukea vähän pidemmällekin", mikä mun mielestä tarkoittaa sitä, että ainakin FSB 200/400 Mhz tuki pitäs löytyä.

Mutta mutta... miten olis ASUS A7N8X-X, tuo on halpismalli tosta mun mainitsemastani Asuksesta, maksaa täällä alta 70 euroa. Siinä on mukana äänipiiri ja yksi kappale lan-portteja. Tukee 200/400 FSB:tä, mutta se ei kuitenkaan tue muistin dual channel modea (avainsana: twinbanking) ja kuulemma juuri tuosta syystä tuo lauta pyörii pelikäytössä hitaammin kuin A7N8X V2.0 Deluxe (kuulemma jopa 10-15%, mutta suhtaudun tuohon pienellä varauksella).

Tossa on linkki:

http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-x/overview.htm

Observer

Well-known member
Mulla on nyt toinen Epox peräjälkeen eikä oo ollu suurempaa valittamista. Paitsi yks juttu mutta luulen että se johtuu siitä kun en vaan osaa. Mites ois Epox 8RDAE Special Edition peltilaatikossa hintaa vain 54.90€ Verkkokaupassa. Tuossa on kuitenkin nforce2 ja 4 USB-porttia.

eph

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä
Minulla on nyt abitin nf7 v2.0. Ihan jees lankku ja hintakin oli muistaakseni alle 80e. Löytyy dc-tuki ja kaikkea :)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Täällä tota Epoxia ei näköjään edes ole kaupan tai ei ainakaan löydy tolta mun paikalliselta hinnanseurantalistalta :confused:

Ominaisuuksien puolesta ei vaikuta pahalta, Epoxista ei itsellä tosin ole mitään kokemuksia, mutta on käsittääkseni ihan hyvä merkki sekin :)

Tuossa mun Asuksessa on muuten myäs Serial-ATA liitäntä, siinä halvemmassa Asuksessa taas ei, jos sille nyt jotain arvoa haluaa antaa. Itsellä pyörii koneessa yksi tavallinen IDE-kovalevy ja aksi kappale noita Serial-Atoja. Eipä se nopeusero vielä nykyään kovin kummoinen ole, vaikka ihan paperillahan tuo Serial-ATA-väylä toki on nopeampi, mutta ei se väylä yksin tietenkään vielä riitä, jos ei levyjä tehdä sen nopeammiksi. Itse ostin tuon SATA-levyn oikeastaan ihan vain siksi, että säästyisi yksi IDE-paikka esim. polttavalle DVD-asemalle ja toisaalta myös hieman tulevaisuutta silmälläpitäen, olkootkin että tuskin mulla tuota levyä enää silloin on, kun/jos joskus lakkaavat tukemasta IDE-väylää tai vaihtoehtoisesti pistävät lautaan enää yhden IDE-väylän...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
eph sanoi:
Minulla on nyt abitin nf7 v2.0. Ihan jees lankku ja hintakin oli muistaakseni alle 80e. Löytyy dc-tuki ja kaikkea :)
Juu, tuohan on se hieman riisuttu malli siitä nf7-s -mallista, jota tuolla ylempänä jo kerkesin suositella yhtenä vaihtoehtona. Mullakin oli aikaisemmin Abit ja olin tyytyväinen, itseasiassa mun pitikin ostaa itselleni juuri tuo nf7-s, mutta sen saatavuus oli jostain syystä kehnonlainen juuri silloin (lokakuun alussa), kun sitä uutta lautaa tarvitsin, joten ostin sitten Asuksen. En ole päätöstäni joutunut katumaan vaikka varmasti Abit olisi ollut vähintään yhtä hyvä :)

eph

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä
OoPee sanoi:
Juu, tuohan on se hieman riisuttu malli siitä nf7-s -mallista, jota tuolla ylempänä jo kerkesin suositella yhtenä vaihtoehtona.
Minullakin oli itseasiassa alunperin tuo nf7-s malli ostoslistalla mutta sitten aikani pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen etten tarvitse sata-tukea ainakaan vielä. Muutenhan emojen pitäisi olla samanlaisia.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Minullakin oli se listalla! Hassu yhteensattuma!!!!

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Observer sanoi:
Mulla on nyt toinen Epox peräjälkeen eikä oo ollu suurempaa valittamista. Paitsi yks juttu mutta luulen että se johtuu siitä kun en vaan osaa. Mites ois Epox 8RDAE Special Edition peltilaatikossa hintaa vain 54.90€ Verkkokaupassa. Tuossa on kuitenkin nforce2 ja 4 USB-porttia.
Acensin ko emon vähän aikaa sitten. Luulin, että emolla on integroitu nvidian näytönohjain mutta eipäs ollutkaan. Samoin, agp-väylä oli uutta 3. sukupolven kannalla oleva, johon ei vanhat agp-näytönohjaimet sopineet. Onneksi (omassa) varastossa oli vanha pci-väyläinen ohjain joka vältti toimistosovelluskoneeseen. Muuten olisi tullut ylimääräinen näytönohjainostos.

Lisäksi emosta puuttui sarjaportti, joka olisi ollut tarpeen tässä koneessa, johon vaihdoin ko emon.

En muista, että olisi vähään aikaan tullut niin paljon yllätyksiä kuin tällä emolla, mutta halpa se oli. :rolleyes: