V8

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kukaan niin vanha, joka on aistinut vanhojen V8 ja V10 -moottoristen yhtäaikaisen menon, ei varmaan revennyt riemusta ensi vuodesta alkavan V8 -säännön takia. Cossuthan eivät pelkästään olleet hitaita vaan myös kuulostivat siltä 10 v sitten! Hampaatonta mörinää verrattuna V10 -ulvahduksiin.

Ehkä äänimaailma ei niin paljon huononekaan. Ainakin McLarenin Martin Whitmarsh kertoi MSa:ssa uusien V8 -äänien kuulostavan mahtavalta! :ahem: Syy parempaan ääneen on kierrosluvun nousu silloisesta 13 000 aina tulevaan 20 000. Kommentti tuli McLaren testiajossa ennen Monacon GP:tä, moottorina Ilmorin Hondalle kehittämä IRL V8 eli varsinainen sekasikiö!

Ongelmana on MSa:n mukaan ollut kauhea tärinä/värina, joka alkaa vasta 17 000 kierroksilla eli niitä ei ennen vanhaan ollut. BAR-Hondalla on radalla ainakin ollut vaikeuksia ja uusin Ferrari V8 (eka Ferrarin F1-V8 40 vuoteen!) täristi niin pahasti testiajossa, että Gene joutui keskeyttämään testit päänsäryn vuoksi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, V8 koneen tärinät ja värinät on kyllä merkittävästi suuremmat kuin V10:n. Uskon kyllä ongelmien selviävän ajan kanssa, esim. CART:ssa käytettiin aikanaan melkoisen kiertäviä kaseja, jotka olivat vieläpä ahdettuja. Sekin on tosi, että kasin äänet on jonkin verran kymppeja ja V12 koneita masentavampia. Sanotaan että Niki Laudan aikanaan lopetti osin tästä syystä. Mieshän ajoi pitkään Ferrarin ja Alfa Romeon 12 pyttyisillä ja sitten kun joutui kuuntelemaan Cosworthin kasia, niin hermothan siinä meni.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Itse yllätyin kierrosajoista jotka ajettiin v8-moteilla....
Zonta Toyota 1.18,759 ajettu v10-motilla
Panis Toyota 1.22,422 ajettu v8-motilla
ero vain 3,663 sekunttia joka tekee Kullan Heken laskuopilla tehoeroksi n. 300hp.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
No eikös se ero nimenomaan ole luokkaa 300 hevosvoimaa. Jos nykyiset tuottavat noin 1000 hevosvoimaa ja Cosworthin mukaan heidän koneensa tuottaa "well over 700hp at 21,000 revs". Siinä on tietysti sellainen 10% PR-lisä, mutta kuitenkin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
pari tuhatta kierrosta lisää ja enemmän tärinöitä ei ole ainakaan omiaan kasvattamaan moottorien elinikää
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
oldez sanoi:
pari tuhatta kierrosta lisää ja enemmän tärinöitä ei ole ainakaan omiaan kasvattamaan moottorien elinikää
Kuulemma Hondan moottorit tärisivät niin paljon aluksi ,että Senna luuli niihin tulleen jonkin vian ja kun Hondan oma kuski meni sitä testaamaan niin kertoi tärinän kuuluvan asiaan... Eli kaikki on suhteellista
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Iacchus sanoi:
No eikös se ero nimenomaan ole luokkaa 300 hevosvoimaa. Jos nykyiset tuottavat noin 1000 hevosvoimaa ja Cosworthin mukaan heidän koneensa tuottaa "well over 700hp at 21,000 revs". Siinä on tietysti sellainen 10% PR-lisä, mutta kuitenkin.
No ei taida nykyiset tuottaa ihan noin paljoa. Tolleen riviaalina arvauksena voisi heittää, että 20% pudotus iskutilavuudesta tipputtais tehoja noin 20% ja jos kierroslukuja voidaan nostaa merkittävästi pitäisi tehon pudotuksen jäädä pienemmäksi. Tää siis pohjaa ihan olettamukseen siitä, että koneiden hyötysuhde ei muutu merkittävästi mikä mielestäni on aika konservatiivinen oletus. 30% tiputus kuulostaa hiukan paljolta. Oh well what do I know.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Oho sanoi:
No ei taida nykyiset tuottaa ihan noin paljoa. Tolleen riviaalina arvauksena voisi heittää, että 20% pudotus iskutilavuudesta tipputtais tehoja noin 20% ja jos kierroslukuja voidaan nostaa merkittävästi pitäisi tehon pudotuksen jäädä pienemmäksi. Tää siis pohjaa ihan olettamukseen siitä, että koneiden hyötysuhde ei muutu merkittävästi mikä mielestäni on aika konservatiivinen oletus. 30% tiputus kuulostaa hiukan paljolta. Oh well what do I know.
Se onkin se mainitsemani PR-lisä. Tuo tieto oli Cosworthin lehdistötiedotteesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
pmv sanoi:
Sanotaan että Niki Laudan aikanaan lopetti osin tästä syystä. Mieshän ajoi pitkään Ferrarin ja Alfa Romeon 12 pyttyisillä ja sitten kun joutui kuuntelemaan Cosworthin kasia, niin hermothan siinä meni.
Niin siis "lopetti" ensimmäisen kerran 1979. Brabhamin siirryttyä Coswortin käyttöön Kanadan GP:ssä Niki ajoi perjantain vapaat ja lopetti siihen. AIka pian tuli mitta täyteen V8:n kanssa siis.

Toisen kerran lopettaessaan selän takana oli tietenkin TAG-Porsche.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
bigbear sanoi:
Kuulemma Hondan moottorit tärisivät niin paljon aluksi ,että Senna luuli niihin tulleen jonkin vian ja kun Hondan oma kuski meni sitä testaamaan niin kertoi tärinän kuuluvan asiaan...
Ja sehän oli V6 turbo.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
bigbear sanoi:
Oletko tuosta 100 varma? Sennahan oli ajanut jo hondalla aiemminkin kun oli Tolemanilla. Muistelisin tuon olleen vapari??
Toleman käytti Hartin turboja.

Tuo muistelemasi tarina on Lotukselta vuodelta 1987 kun Senna ajoi Nakajiman tallikaverina - Senna tuli varikolle ja valitti hirveästä tärinästä, Nakajima ajoi pari kierrosta ja totesi sen olevan normaalia näissä koneissa. Kyseessä oli tosiaan V6-turbokone.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
bigbear sanoi:
Oletko tuosta 100 varma? Sennahan oli ajanut jo hondalla aiemminkin kun oli Tolemanilla. Muistelisin tuon olleen vapari??
Tolemanilla oli Hart-koneet. Senna oli jo ajanut Lotuksella Relluturboilla. Miksi ihmeessä he olisivat vaihtaneet vapaastihengittävään kesken syvimmän turbokauden (1987)?
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Iacchus sanoi:
No eikös se ero nimenomaan ole luokkaa 300 hevosvoimaa. Jos nykyiset tuottavat noin 1000 hevosvoimaa ja Cosworthin mukaan heidän koneensa tuottaa "well over 700hp at 21,000 revs". Siinä on tietysti sellainen 10% PR-lisä, mutta kuitenkin.
Eiköhän kasikoneet tuota reilusti yli 700 hevosta, ainakin ennakkoarvioiden mukaan tehoero ei kuitenkaan olisi noin suuri - pienemmän koneen on arvioitu käyvän reippaammilla kierroksilla ja paremmalla hyötysuhteella.

Muistankos muuten väärin, vai ajeltiinko aiemmin samaan aikaan sekä v8, v10 että v12 koneilla joskus vuosia sitten? Tilanne "normalisoitui" v10-koneisiin noiden aikojen jälkeen.
 

kode

Unregistered User
Liittynyt
8.7.2005
Viestit
118
Sijainti
Häme
Minäkin muistelisin,, että 90-kuvun alkupuoliskolla olisi ajettu V8, V10 ja V12 koneilla. Ainakin Ferrari käytti aika pitkään V12 myllyjä autoissaan ja V10 oli yleisin siihen aikaan...

Miten muuten ensikaudella moottori sääntö toimii? Onko samanlaiset säännöt kuin nyt kuluvalla kaudella? Ja tuleeko sanktioita jos joutuu konetta vaihtamaaan kesken kisaviikonlopun?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kode sanoi:
Minäkin muistelisin,, että 90-kuvun alkupuoliskolla olisi ajettu V8, V10 ja V12 koneilla. Ainakin Ferrari käytti aika pitkään V12 myllyjä autoissaan ja V10 oli yleisin siihen aikaan...
Vedin summanmutikassa esimerkiksi Kanadan GP:n 1991. Lähtöruudukossa oli seuraavanlaisia autoja (lähde Vauhdin Maailma 7/91):
Williams FW14-Renault V10
McLaren MP4/6-Honda V12
Ferrari 642 V12
Benetton B191-Ford V8
Tyrrell 020-Honda V10
BMS-DAllara 191-Judd V10
Jordan 191-Ford V8
March CG911-Ilmor V10
Minardi M191-Ferrari V12
Ligier JS35-Lamborghini V12
Lola L91-Cosworth V8
Brabham BT60-Yamaha V12
Footwork FA12-Porsche V12
Lotus 102B-Judd V8

Lisäksi karsiutui (lähde GLIBS):
AGS-Cosworth
Lamborghini
Fondmetal-Cosworth
Coloni-Cosworth

Edellisellä kaudella Life oli yrittänyt mukaan W12-koneella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kode sanoi:
Miten muuten ensikaudella moottori sääntö toimii? Onko samanlaiset säännöt kuin nyt kuluvalla kaudella? Ja tuleeko sanktioita jos joutuu konetta vaihtamaaan kesken kisaviikonlopun?
Moottorisäännöt kestoiän suhteen pysyvät samana kuin ovat tälläkin kaudella olleet.

Tuo moottoritilanne alkoi 1994 jälkeen mennä siihen, että kasikoneet alkoivat hävitä sarjassa, käsittääkseni siksi, että pienempi kulutus ei enää kompensoinut tarpeeksi tehoeroa isompiin moottoreihin välitankkauksen jälkeen. Vuonna 1996 kaikki kärkiautot taisivat olla jo kymppikoneisia kun Ferrarikin siirtyi Osamu Goton johdolla kaksi sylinteriä pienempiin moottoreihin. Kuitenkin jos FIA ei olisi suuressa viisaudessaan vuosituhannen vaihteessa päättänyt, että V10 on ainoa sallittu moottorityyppi, olisi todennäköisesti ainakin Toyotalla V12. Joku toinenkin moottorivalmistaja suunnitteli noihin siirtymistä, enpäs vaan saa päähäni mikä. Honda tai BMW ehkä.

Toyotaa muuten kohdeltiin FIA:n toimesta erittäin kaltoin tuolloin, talli oli suunnitellut tulevansa mukaan V12-koneella ja FIA:n sääntömuutos myöhästytti mukaantuloprosessia vuodella. Koska Toyota oli sitoutunut tulemaan mukaan jo 2001, läiskäisi FIA päälle vielä tuntuvan sakon siitä, että talli ei tullut mukaan kun oli luvannut. Eli FIA ensin torpedoi Toyotan moottoriprojektin ja sitten vielä sakotti tallia siitä kun tämä ei FIA:n toiminnan takia voinut täyttää sitoumustaan. Näppärä tulonlähde.

Tuo Lifen W12-kone on F1-historian suurimpia vitsejä. Koneesta väitettiin otetun alle 500 hv ja se kesti ajamista parhaassa tapauksessa muutaman kierroksen.
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Cossun F1-V8-projektin ääniä (ja kuvaa) on saatavilla sylttytehtaalta. Paljonkohan noi viimeksi F1:ssä käytössä olleet V8:t otti kierroksia?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kessel sanoi:
Cossun F1-V8-projektin ääniä (ja kuvaa) on saatavilla sylttytehtaalta. Paljonkohan noi viimeksi F1:ssä käytössä olleet V8:t otti kierroksia?
Kuten aloitusviestissä mainittiin, niin 13000 kierrosta noin suunnilleen. Sekin täytyy tosin ottaa huomioon, että ainakin käsittääkseni tässä verrattiin 3,5-litraisiin koneisiin.
 
Ylös