V8

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Kuulostaa ihan hyvältä. Nykyään on liian korkeaa ääntä eiköhän V8 sopivasti laske taajuuksia mukavan kireäksi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ei kyllä tuossa videossa vielä otettu oikeita kierroksia koneesta irti.Olikos se muuten BMW:n edustaja joka kehaisi koneesta lähtevän 850 hevosta jo tässä vaiheessa? Vai olikohan tuo vain joku laskennallinen arvo.

Koska konetilavuus putoaa 20%, niin tehonpudotuksen voisi veikata olevan jossain samalla tasolla. Tosin lisääntyneet kierrokset pienentävät tuota tehonhukkaa. Kaikki tietysti sillä pohdinnalla ettei mitään yllättävää tule eteen. Lähelle nykytehoja varmasti mennään ellei FIA keksi jotain keinoa rajoittaa kehitystä taas.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Olivier Panisin mukaan Toyotan V8-koneesta "puuttuu" 200 hv tämän kauden koneeseen verrattuna. Tuolla Jerezin radalla se tarkoitti ranskalaisen mukaan noin 2,5 sekunnin eroa kierrosajoissa. Viime viikolla ajetuissa testeissä tuo ero toki ole suurempi, mutta konettakaan ei vielä käytetty täysillä.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
M.Schumacherin Benetton-Fordilla 1994 ajama mestaruus taisi olla viimeinen V8-MM? Siis ennen näitä tulevia muutoksia? Ja eikös jossain välissä (Ferrarin siirryttyä kymppiin), V10 ollut ainoa sallittu moottorikonstruktio? Onko vieläkin? Tyhmä sääntö sinänsä, sillä "silloin joskus" V8 kulutti vähemmän polttoainetta kuin muut, josta oli hyötyä tietyillä radoilla, kun taas V12-voima puhui esim. silloisella Hockella ja Monzassa. Eli tiimien suorituskyky heitteli hieman enemmän juuri em. syistä.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
mustavihannes sanoi:
M.Schumacherin Benetton-Fordilla 1994 ajama mestaruus taisi olla viimeinen V8-MM? Siis ennen näitä tulevia muutoksia? Ja eikös jossain välissä (Ferrarin siirryttyä kymppiin), V10 ollut ainoa sallittu moottorikonstruktio? Onko vieläkin? Tyhmä sääntö sinänsä, sillä "silloin joskus" V8 kulutti vähemmän polttoainetta kuin muut, josta oli hyötyä tietyillä radoilla, kun taas V12-voima puhui esim. silloisella Hockella ja Monzassa. Eli tiimien suorituskyky heitteli hieman enemmän juuri em. syistä.
Schumi voitti viimeisen mestaruuden V8lla. Sen jälkeen V8-koneita taisi olla ainoastaan Minardeilla ja Tyrreleilla. Muistaakseni tuo V10-pakko tuli joskus 2000-luvun alussa kun useampi moottorivalmistaja oli tuomassa V12-koneita takaisin ykkösiin. Toyotallahan lykkäytyi tuon kiellon takia F-ykkösiin siirtyminen vuodella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mustavihannes sanoi:
M.Schumacherin Benetton-Fordilla 1994 ajama mestaruus taisi olla viimeinen V8-MM? Siis ennen näitä tulevia muutoksia? Ja eikös jossain välissä (Ferrarin siirryttyä kymppiin), V10 ollut ainoa sallittu moottorikonstruktio? Onko vieläkin? Tyhmä sääntö sinänsä, sillä "silloin joskus" V8 kulutti vähemmän polttoainetta kuin muut, josta oli hyötyä tietyillä radoilla, kun taas V12-voima puhui esim. silloisella Hockella ja Monzassa. Eli tiimien suorituskyky heitteli hieman enemmän juuri em. syistä.
Josko vaikka luet aiemman viestini.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mihin mperustuu yleinen tieto että V8 kiertäisi noin paljon paremmin kuin V10 samoilla sylinteritilavuuksilla? Hieman yllättävää on kyllä :dunno:
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Pete sanoi:
Schumi voitti viimeisen mestaruuden V8lla. Sen jälkeen V8-koneita taisi olla ainoastaan Minardeilla ja Tyrreleilla.
Pienenä tarkennoksena mainittakoon, että Sauber peri Benettonin V8-Zetecit kaudelle 95. Tämä 3-litrainen painos kierti ilmeisesti aika-ajoissa n. 15.500 rpm.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
J.Heldenview sanoi:
Mihin mperustuu yleinen tieto että V8 kiertäisi noin paljon paremmin kuin V10 samoilla sylinteritilavuuksilla? Hieman yllättävää on kyllä :dunno:
fysiikanlakeihin... Vähemmän liikkuvia osia -> pienempi kitka, enemmän kierroksia....
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mossi Superstar sanoi:
fysiikanlakeihin... Vähemmän liikkuvia osia -> pienempi kitka, enemmän kierroksia....
Tuotanoin ... eikös liikkuavia osia ja kitkaa ole ihan yhtä paljon sylinteriä kohden?

Tai V10:ssä jopa vähemmän ... :rolleyes:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Toni_V sanoi:
Koska konetilavuus putoaa 20%, niin tehonpudotuksen voisi veikata olevan jossain samalla tasolla. Tosin lisääntyneet kierrokset pienentävät tuota tehonhukkaa. Kaikki tietysti sillä pohdinnalla ettei mitään yllättävää tule eteen. Lähelle nykytehoja varmasti mennään ellei FIA keksi jotain keinoa rajoittaa kehitystä taas.
Eikö kukaan ole ottanut vielä huomioon, että V8 koneessa on vähemmän työtahteja kuin V10 -moottorissa ja myös siksi tehot laskevat... :confused:

Toisekseen kiinnostaisi kovasti tietää, miksi V8 -koneet kiertäisivät näiden tietojen mukaan n. 2000 kierrosta enemmän kuin V10 -koneet, VAIKKA ne kuuleman mukaan TÄRISTÄVÄT enemmän :cool:
 

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
Mickey sanoi:
Toisekseen kiinnostaisi kovasti tietää, miksi V8 -koneet kiertäisivät näiden tietojen mukaan n. 2000 kierrosta enemmän kuin V10 -koneet, VAIKKA ne kuuleman mukaan TÄRISTÄVÄT enemmän :cool:
Toi täristäminen taitaa olla tällä palstalla keksitty juttu. En itse ainakaan keksi mitään järkevää selitystä miksi niin olisi. Joku voi tietysti kertoa sen tänne jos omaa faktatietoa. :doubtful:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
JNF sanoi:
Pienenä tarkennoksena mainittakoon, että Sauber peri Benettonin V8-Zetecit kaudelle 95. Tämä 3-litrainen painos kierti ilmeisesti aika-ajoissa n. 15.500 rpm.
Itselle jäi sellainen muistikuva, että tuo Sauberilla olis ollut V10-Fordit '95. Pitänee tarkistaa jostain, vaikkakin eihän se eka kerta olisi kun muisti tekisi tepposet. :alppu:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pete sanoi:
Itselle jäi sellainen muistikuva, että tuo Sauberilla olis ollut V10-Fordit '95. Pitänee tarkistaa jostain, vaikkakin eihän se eka kerta olisi kun muisti tekisi tepposet. :alppu:
Kyllä ne oli V8:t, V10-Fordit Sauber sai sitten 1996.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Viimeisin V8 -esiintyminen oli ikimuistoinen Jerezin osakisa 1997, jolloin Salo ja Verstappen ajelivat Tyrrell-Fordeillaan jonon jatkoina. Viimeisimmät V8-pisteet nappasi Salo samana vuonna Monacossa.

Jostakin luin että uusi Mersun V8 oli valmis vasta syyskuussa. Näinköhän kilpailijat saavat liikaa etumatkaa? Onkohan Toyota kehitystyössään pisimmällä?
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
kylläpä Cossu kiertää :eek!:
Tosin ei varmasti kestäisi koko kisaa tuollaisi kierrosmääriä.
Voi olla että menee voimasuhteet uusiksi ensi vuonna. Tai sitten ei. :dunno: Mielenkiintoista joka tapauksessa, kuka saa parhaimman moottorin ensi vuodelle. Tärinät ja vibrat ei lupaa hyvää Kimille, jonka auto tuppaa hajoilemaan muistakin tärinöistä...no, toivottavavasti saavat pahimmat viat ja tärinät korjattua ja saavat oikeasti toimivan ja luotettavan moottorin Kimille, alkaa kyllästyttää Norbertin joka GP-viikonloppuiset "teemme kaikkemme parantaaksemme luotettavuutta" -selitykset :D
 
Ylös