Schumi voitti viimeisen mestaruuden V8lla. Sen jälkeen V8-koneita taisi olla ainoastaan Minardeilla ja Tyrreleilla. Muistaakseni tuo V10-pakko tuli joskus 2000-luvun alussa kun useampi moottorivalmistaja oli tuomassa V12-koneita takaisin ykkösiin. Toyotallahan lykkäytyi tuon kiellon takia F-ykkösiin siirtyminen vuodella.mustavihannes sanoi:M.Schumacherin Benetton-Fordilla 1994 ajama mestaruus taisi olla viimeinen V8-MM? Siis ennen näitä tulevia muutoksia? Ja eikös jossain välissä (Ferrarin siirryttyä kymppiin), V10 ollut ainoa sallittu moottorikonstruktio? Onko vieläkin? Tyhmä sääntö sinänsä, sillä "silloin joskus" V8 kulutti vähemmän polttoainetta kuin muut, josta oli hyötyä tietyillä radoilla, kun taas V12-voima puhui esim. silloisella Hockella ja Monzassa. Eli tiimien suorituskyky heitteli hieman enemmän juuri em. syistä.
Josko vaikka luet aiemman viestini.mustavihannes sanoi:M.Schumacherin Benetton-Fordilla 1994 ajama mestaruus taisi olla viimeinen V8-MM? Siis ennen näitä tulevia muutoksia? Ja eikös jossain välissä (Ferrarin siirryttyä kymppiin), V10 ollut ainoa sallittu moottorikonstruktio? Onko vieläkin? Tyhmä sääntö sinänsä, sillä "silloin joskus" V8 kulutti vähemmän polttoainetta kuin muut, josta oli hyötyä tietyillä radoilla, kun taas V12-voima puhui esim. silloisella Hockella ja Monzassa. Eli tiimien suorituskyky heitteli hieman enemmän juuri em. syistä.
Hups...Bobakki sanoi:Josko vaikka luet aiemman viestini.
Pienenä tarkennoksena mainittakoon, että Sauber peri Benettonin V8-Zetecit kaudelle 95. Tämä 3-litrainen painos kierti ilmeisesti aika-ajoissa n. 15.500 rpm.Pete sanoi:Schumi voitti viimeisen mestaruuden V8lla. Sen jälkeen V8-koneita taisi olla ainoastaan Minardeilla ja Tyrreleilla.
fysiikanlakeihin... Vähemmän liikkuvia osia -> pienempi kitka, enemmän kierroksia....J.Heldenview sanoi:Mihin mperustuu yleinen tieto että V8 kiertäisi noin paljon paremmin kuin V10 samoilla sylinteritilavuuksilla? Hieman yllättävää on kyllä :dunno:
Tuotanoin ... eikös liikkuavia osia ja kitkaa ole ihan yhtä paljon sylinteriä kohden?Mossi Superstar sanoi:fysiikanlakeihin... Vähemmän liikkuvia osia -> pienempi kitka, enemmän kierroksia....
Upee pätkä! :thumbup: Kylmät väreet menee selkärangassa kun toi avaa ekan kerran kunnolla kaasun. Ja siltikin voi vain kuvitella miltä tuo kulostaisi livenä!markot sanoi:Menee off topic, mutta kyllä näistä nyky-ajan 'urkupilleistä' puuttuu tyystin 'BODY', mitä BRM h16 moottorista löytyy.
Lataa ja nauti!!
http://gpl.krej.cz/mp3/BRM - full track.mp3 :thumbup:
Eikö kukaan ole ottanut vielä huomioon, että V8 koneessa on vähemmän työtahteja kuin V10 -moottorissa ja myös siksi tehot laskevat...Toni_V sanoi:Koska konetilavuus putoaa 20%, niin tehonpudotuksen voisi veikata olevan jossain samalla tasolla. Tosin lisääntyneet kierrokset pienentävät tuota tehonhukkaa. Kaikki tietysti sillä pohdinnalla ettei mitään yllättävää tule eteen. Lähelle nykytehoja varmasti mennään ellei FIA keksi jotain keinoa rajoittaa kehitystä taas.
Toi täristäminen taitaa olla tällä palstalla keksitty juttu. En itse ainakaan keksi mitään järkevää selitystä miksi niin olisi. Joku voi tietysti kertoa sen tänne jos omaa faktatietoa. :doubtful:Mickey sanoi:Toisekseen kiinnostaisi kovasti tietää, miksi V8 -koneet kiertäisivät näiden tietojen mukaan n. 2000 kierrosta enemmän kuin V10 -koneet, VAIKKA ne kuuleman mukaan TÄRISTÄVÄT enemmän
Itselle jäi sellainen muistikuva, että tuo Sauberilla olis ollut V10-Fordit '95. Pitänee tarkistaa jostain, vaikkakin eihän se eka kerta olisi kun muisti tekisi tepposet. :alppu:JNF sanoi:Pienenä tarkennoksena mainittakoon, että Sauber peri Benettonin V8-Zetecit kaudelle 95. Tämä 3-litrainen painos kierti ilmeisesti aika-ajoissa n. 15.500 rpm.
Kyllä ne oli V8:t, V10-Fordit Sauber sai sitten 1996.Pete sanoi:Itselle jäi sellainen muistikuva, että tuo Sauberilla olis ollut V10-Fordit '95. Pitänee tarkistaa jostain, vaikkakin eihän se eka kerta olisi kun muisti tekisi tepposet. :alppu: