V8

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
2Lman sanoi:
Onko teillä tietoa sylinterikulmista? Loogisin olisi tasajako 72 astetta, mutta muistaakseni V10:ssä ei kukaan käyttänyt niin loivaa.
Itse näköjään sekoilin kulmissa. V8:lla halutessa saadaan tasavälein sytytykset juuri 90 asteella kun V10:llä se olisi ollut 72 astetta.

Siis todennäköisesti pelkän toisen valmistaman moottorin vaihto on mahdollista, mutta todennäköisesti yhä hankalaa, jollei muuta ole standardisoitu.

Ilmeisesti Mercedes on pystynyt resurssiensa avulla edelleen käyttämään eksoottisempia materiaaleja. Tavallaan harmittaa, kun kehitystä jarrutetaan, mutta samalla ymmärrän että rajoja on jossain oltava. Muistaakseni Beryllium kiellettiin turvallisuuteen vedoten. Itse törmäsin Berylliumin myrkyllisyyteen korjatessani säätutkia 80-luvulla. Sehän teki metallista sitkeämpää kun tuli homogeenisemmaksi.

Mulle kylläkin jäi Renaultista mieleen, että heidän V10 olisi ollut juuri 72 kulmalla ja siksi melko tehokas ja tasaisemmin vähemmän värisevä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
azai sanoi:
En yhtään ihmettelisi jos mersu pakkaisi tavaransa ja myisi ison osuutensa McLarenista pois, sen verran FIA onnistuu tuhoamaan mersun hyvää kehitystyötä. Harvanen moottorivalmistaja onnistuu hyvällä kehitystyöllä nostamana kaikista tehoja moottorista.
Mersun pitäisi panostaa luotettavuuteen. Sitä on pahempi tulla riistämään pois kuin suorituskykyä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kyllä muutkin tallit käyttivät berylliumia koneissaan, mutta luopuivat siitä aiemmin kun oli selvää että sen käyttö kielletään. Mersu venytti muutosta viimeiseen asti, ja lopputulos ei sitten ollut kovin mairitteleva.

Oliko rellulla tosiaan viimekaudella 110-asteinen kone? Heillähän aiemmin oli suurikulmainen moottori jota kehitettiin monta vuotta, mutta lopulta kulmaa pienennettiin takaisin normaalinpiin lukemiin.

Sinänsä ihan hyvä että myös moottorin kulma on nyt määritelty. Jääpähän yksi suuri kehitys (=rahantuhlaus) pois kun ei tarvitse näitä asioita tutkiskella.

Ja toivotaan tosiaan että Mersu ottaisi hiukan eri linjan tämänvuotiseen moottorikehitykseen. Eihän 10% tehonpudotus koneesta tiputa kovin paljoa kierrosaikaa, jos sellaisella pääsisi maaliin niin lopputuloksena voisi tulla mukavasti pisteitä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Heldenview sanoi:
Mersun pitäisi panostaa luotettavuuteen. Sitä on pahempi tulla riistämään pois kuin suorituskykyä.
Vanha sanonta sanoo, että on helpompi tehdä nopeasta autosta luotettava kuin luotettavasta autosta nopea. Sikäli panostus suorituskykyyn on perusteltua. Eri asia sitten on, ettei McLaren-Mercedes ole oikein onnistunut siinä nopean auton kehittämisessä luotettavaksi.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
azai sanoi:
En yhtään ihmettelisi jos mersu pakkaisi tavaransa ja myisi ison osuutensa McLarenista pois, sen verran FIA onnistuu tuhoamaan mersun hyvää kehitystyötä. Harvanen moottorivalmistaja onnistuu hyvällä kehitystyöllä nostamana kaikista tehoja moottorista.
Mersun hyvää kehitystyötä?
Ketäs muita onnistuu sinun mielestä hyvään kehitystyöhön/ moottorin tehojen kehittämiseen?

Missä olen kanssasi samaa mieltä, on se että FIA todellakin tuhoaa Mersun sekä kaikkien muidenkin moottorin valmistajien hienon kehitystyön naurettavilla säädöksillä.
Perseestä todellakin kaikkien asioiden rajoittaminen..
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Toni_V sanoi:
Oliko rellulla tosiaan viimekaudella 110-asteinen kone? Heillähän aiemmin oli suurikulmainen moottori jota kehitettiin monta vuotta, mutta lopulta kulmaa pienennettiin takaisin normaalinpiin lukemiin.
Ei ollut. Viime kauden moottori (RS25) oli 72°. Suurin osa viimeisimmistä V10:stä taas oli 90°, joten ei tuokaan ihan normaali ollut... toki perinteisempi kuin ne 110°-moottorit (vai oliko kulma jopa laajempi?).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
azai sanoi:
Harvanen moottorivalmistaja onnistuu hyvällä kehitystyöllä nostamana kaikista tehoja moottorista.
roenick97 sanoi:
Ketäs muita onnistuu sinun mielestä hyvään kehitystyöhön/ moottorin tehojen kehittämiseen?
Näistä ei ota oikein tolkkua...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Otto Hokkanen sanoi:
Ei ollut. Viime kauden moottori (RS25) oli 72°. Suurin osa viimeisimmistä V10:stä taas oli 90°, joten ei tuokaan ihan normaali ollut... toki perinteisempi kuin ne 110°-moottorit (vai oliko kulma jopa laajempi?).
Sitähän minäkin... Sinänsä mielenkiintoista, että rellun pojat tekivät useamman vuoden tuota suurikulmaista konetta, ja juuri kun se alkoi olla kilpailukykyinen väsättiinkin kapeakulmaisempi vehje ja heti tuntui olevan huippuiskussa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toni_V sanoi:
Sitähän minäkin... Sinänsä mielenkiintoista, että rellun pojat tekivät useamman vuoden tuota suurikulmaista konetta, ja juuri kun se alkoi olla kilpailukykyinen väsättiinkin kapeakulmaisempi vehje ja heti tuntui olevan huippuiskussa.
Olihan siinä ihan selkeä logiikka, 72-asteisella moottorilla saavutettiin uuden moottorisäännön myötä tärkeäksi tulleen luotettavuuden suhteen merkittäviä etuja, 110-asteisen tasapainotusongelmat olisivat varmuudella korostuneet kun kestoikää nostettiin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
Olihan siinä ihan selkeä logiikka, 72-asteisella moottorilla saavutettiin uuden moottorisäännön myötä tärkeäksi tulleen luotettavuuden suhteen merkittäviä etuja, 110-asteisen tasapainotusongelmat olisivat varmuudella korostuneet kun kestoikää nostettiin.
Totta, mutta ihmettelinkin sitä että pystyivät nopeasti rakentamaan uuden koneen melkoisen erilaisin lähtökohdin. Ja että tämä kone oli nopeasti voittaja on todella hyvä saavutus.

Muutenkin R25 alkaa vaikuttaa melkoisen erikoiselta kulkupeliltä, pieni v-kulma tarkoittaa korkeaa moottorin painopistettä, ja sen lisäksi rellun nokkapalassa oli lisäpainoa varsin ylhäällä. Ja silti auto oli voittaja!
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hyvin on vauhti säilynyt kaseista huolimatta.Nyt mennään jo testeissä lähes samoja vauhteja kuin viime vuonna kisassa ja aika-ajojen ajatkin ovat lähellä.

Kimin Barcelonan 1.aika-ajo 2005: 1.14,819
Fisicon paras kierros kisasta: 1.15,641

Tämänpäiväinen Massan kärkiaika V8-koneisella F2004-mallilla: 1:15.664
Ja Alonson uudella rellulla ajama kakkosaika: 1:16.200
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard sanoi:
En oikein minäkään mutta menin ilmeisesti täysin F1-liven jakamaan disinformaation ansaan :nope: :thumbfh:

Korjattu :ahem:
Niin se Massan aika on nyt sitten ajettu V8-moottorisella F2004:llä, joka siis on tietenkin vuoden 2004 aerodynamiikkasääntöjen mukainen :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
roenick97 sanoi:
Mistäs et ottanut tolkkua viestissäni?
Kysyin ym. henkilöltä, kuka hänen mielestään kykenee sitten kehittämään moottoria kauden mittaan...
Niin epäilin, mutta et sinä niin siinä lauseessasi sanonut, se kun ei ollut tolkullista suomea. Lähinnä siitä jäi sellainen kuva, että jokin sana puuttui välistä.
Mitäänhän et ymmärrä, jos et halua!
Totta, mutta viestintä epäonnistuu aina, paitsi vahingossa (Osmo A. Wiio). Jos jo "lähetys" on epäselvä, epäonnistuminen on todennäköisempää.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Saiko V10 olla eksoottisempia materiaaleja ja oliko sähköisiä tai pneumaattisia venttiilejä, niin kuin muistelen?

Nimittäin, kun ajoittain spekuloidaan matemaattisesta 80% tehosta V8:lle. Se teoriassa saattaisi toteutua jos värinät, eli kampiakselin "soiminen" onnistutaan virittämään.

Mutta jos materiaalit ovat rajallisempia ja venttiilit palaa 70-luvulle, jäänee teho väistämättä alle 80% ja kenties vuosiksi, kenties 2008 asti, mutta silloin ei puhutakaan F1 enää.

Hondan johtajaltakin julkaistiin negatiivinen lausunto sääntöjen rajoituksista.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
2Lman sanoi:
Saiko V10 olla eksoottisempia materiaaleja ja oliko sähköisiä tai pneumaattisia venttiilejä, niin kuin muistelen?

Mutta jos materiaalit ovat rajallisempia ja venttiilit palaa 70-luvulle, jäänee teho väistämättä alle 80% ja kenties vuosiksi, kenties 2008 asti, mutta silloin ei puhutakaan F1 enää.
Jos tarkoitat samaa kuin tässä, niin kyllä pneumaattinen venttiilikoneisto on edelleen käytössä. Onhan nykykoneissakin nokka-akselit ihan normaalisti, mutta venttiilinjouset on korvattu 'ilmapumpuilla'.
 
Ylös