V8

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tolerantti sanoi:
Spekuloin. "Parempi" talli aloittaa kauden V8:lla, mutta kohtaa jatkuvia teknisiä ongelmia. Voiko talli siirtyä takaisin V10:iin halutessaan? Ja taas takaisin V8:iin?

Tai vaikka tallin V8 toimisikin, mutta osoittautuisi, että kuristettu V10 olisi parempi, tulisi "teknisiä vaikeuksia" ja siirtyisivät kymppiin. Voiko FIA mitään ja pitäisikö voidakaan?
En tiedä, mutta tuskin moottorin vaihtoa sallitaan.. ja rungotkin on rakennettu V10 tai V8 moottoreille.........
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tolerantti sanoi:
Spekuloin. "Parempi" talli aloittaa kauden V8:lla, mutta kohtaa jatkuvia teknisiä ongelmia. Voiko talli siirtyä takaisin V10:iin halutessaan? Ja taas takaisin V8:iin?

Tai vaikka tallin V8 toimisikin, mutta osoittautuisi, että kuristettu V10 olisi parempi, tulisi "teknisiä vaikeuksia" ja siirtyisivät kymppiin. Voiko FIA mitään ja pitäisikö voidakaan?
Tällaiset spekuloinnit ovat täysin turhia, koska kasikoneet tuovat mukanaan mm. painopisteen muutoksen ja pienentyneen jäähdytysilman tarpeen. Jos auto suunnitellaan V8-moottorille, ei siihen voi ympätä kymppikonetta ilman varsin suuria muutoksia ja suorituskyky todennäköisesti vain kärsisi muutoksesta.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Hondan sivulta kopioitua: Tänään...

Unfortunately Juan Pablo Montoya´s (McLaren Mercedes) engine failed at turn 8 early in the session, spilling engine oil over the track, which affected subsequent lap times considerably. :dunno:
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
1 M. Schumacher 01:18.962 - V8
2 F. Massa 01:19.047 - V10
3 F. Montagny 01:19.060 - V10
4 H. Kovaleinan 01:19.076 - V10
5 A. Davidson 01:19.885 - V8 115 kierrosta
6 R. Zonta 01:20.049 - V8
7 JP. Montoya 01:20.159 - V8

8 A. Carroll 01:20.166 - V8 92 kierrosta
9 O. Panis 01:20.340 - V8
10 P. De La Rosa 01:20.489 - V8
11 N. Rosberg 01:20.589 - V8
12 N. Heidfeld 01:20.705 - V8
13 M. Webber 01:21.448 - V8

kovaa se shumi heti näytti menevän!
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
roenick97 sanoi:
kovaa se shumi heti näytti menevän!
Vaikutti siltä että Schumi oli yrittäny tosissaan pohja-aikaa, ei kyllä vaikuta lupaavalta Ferrarin kannalta jos häviää silti pari kymmenystä Villeneuven kierrokselle.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Juzo sanoi:
Vaikutti siltä että Schumi oli yrittäny tosissaan pohja-aikaa, ei kyllä vaikuta lupaavalta Ferrarin kannalta jos häviää silti pari kymmenystä Villeneuven kierrokselle.
Ja allahan taitaa olla F2004M auto V8:lla, joten vertailu muihin on aika hankalaa. Herää kysymys miksi Ferrari testaa laittomalla autolla. :eek:
(joo, kone ei mahdu F2005 malliin.)
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Viime viikon testisessiosta oli juttua MSa:ssa. V8-moottoreita pamahteli hyvään tahtiin.

Williamsin Cosworthin toinen hajonnut moottori meni kokeillessa ajamista kauemmin suuremmalla kierrosluvulla (kuitenkin selvästi alle 20 000), aika-ajoissahan moottoria joudutaan ajattamaan isoilla kierroksilla. Mersun toinen mylly ei kestänyt ihan kahden kisaviikonlopun tapaista rasitusta. Yleisesti epäillään tärinän aiheuttamaa vikaa jossain osassa, samoin kuin Villeneuven BMW:n öljypaineen häviämisessä. Myös Honda ja Toyota ajattivat yhden moottorinsa radalla loppuun. Nämäkin moottoririkot tulivat kuitenkin "yllätyksenä". Tärinää epäillään taas, sillä testipenkeissä on ajettu paljon kauemmin ilman ongelmia.

Renaultilla voi olla vaikeuksia muita enemmän V8 kanssa, sillä vasta radalla testaaminen tuo paremmin ongelmia esiin.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Tahallaanhan ne niitä myllyjä siellä tuhoaa, että näkevät mistä ne koneet sitten ekana laukee. Nou hätä.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
belated sanoi:
Ja allahan taitaa olla F2004M auto V8:lla, joten vertailu muihin on aika hankalaa. Herää kysymys miksi Ferrari testaa laittomalla autolla. :eek:
(joo, kone ei mahdu F2005 malliin.)
Miks F2004M on laiton? Sillähän ajettiin pari kisaa kaudella 2005.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
belated sanoi:
Luetaan ne hymiöt kans.
Tosta nyt vaan saa sellasen käsityksen, että olisit luullut, että auto on kauden 2004 säännöissä lukuun ottamatta moottoria. Niinku, että jos mä nyt sanon, että Mclaren testaa MP4-20 autolla, jossa on V8-moottori, niin herää kysymys, miksi ne testaa laittomalla autolla. En mä tota mitenkään miksikään vitsiks ymmärrä, vaikka tohon nyt hymiön laittaisi. Mikä ihme tossa nyt on se hauska osuus?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Spam sanoi:
Tosta nyt vaan saa sellasen käsityksen, että olisit luullut, että auto on kauden 2004 säännöissä lukuun ottamatta moottoria. Niinku, että jos mä nyt sanon, että Mclaren testaa MP4-20 autolla, jossa on V8-moottori, niin herää kysymys, miksi ne testaa laittomalla autolla. En mä tota mitenkään miksikään vitsiks ymmärrä, vaikka tohon nyt hymiön laittaisi. Mikä ihme tossa nyt on se hauska osuus?
Ainahan kaikki nopee on ollut testeissä epäilyttävää ja varsinkin jos oikeen vanhalla automalilla päräyttä muita sekunnin edelle? Ei nyt oteta liian vakavasti.

Ja jos oikeen tarkkaan alkaa lukemaan esim De la Rosan puheita, voisi niistä päätellä, että V8 autolla fyysisesti heikommatkin kuskit (lue vanhemmat) pääsee enemmän vauhtiin. Yllätys, yllätys kärjessä ovat Schumi ja Ville. ;)
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Hondalla ollaan ainakin tyytyväsiä V8 toimivuuteen.
Hyvä merkki aiempiin kausiin verrattuna (V10), joloin yleensä koneita on pamahdellut silloin tällöin.

Shuhei Nakamoto, HRD Engineering Director
"We have had a revised engine package at the test this week which has proved successful. This specification has done the equivalent of two race weekend distances with no issues which is good news."

...performance and reliability of the new engine and gearbox packages has been outstanding.

Hyvä hyvä :) .
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Varmasti löytyisi vastaus jos jaksaisi selata läpi kaikki viestit, mutta kroonisena laiskurina kysyn kuitenkin muistaako joku montako vuotta turbot olivat käytössä ja milloin ne kiellettiin, vai kiellettiinkö niitä varsinaisesti koskaan?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
HÖYNÄ sanoi:
Varmasti löytyisi vastaus jos jaksaisi selata läpi kaikki viestit, mutta kroonisena laiskurina kysyn kuitenkin muistaako joku montako vuotta turbot olivat käytössä ja milloin ne kiellettiin, vai kiellettiinkö niitä varsinaisesti koskaan?
Renault toi turbot sarjaan 1977 jos muistan oikein. Ahtopaineet rajattiin kaudeksi 1988, kiellettiin kokonaan 1989. Eivät kai ne ilman kieltoa mihinkään olisi kadonneet.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
HÖYNÄ sanoi:
Varmasti löytyisi vastaus jos jaksaisi selata läpi kaikki viestit, mutta kroonisena laiskurina kysyn kuitenkin muistaako joku montako vuotta turbot olivat käytössä ja milloin ne kiellettiin, vai kiellettiinkö niitä varsinaisesti koskaan?
Turboja käytettiin vuosina 1977-1988. Tämän jälkeen ne kiellettiin. Renault oli ensimmäinen, joka uskaltautui vuonna 1977 käyttämään turboa(olivat sallittuja jo vuodesta -66). Ferrari -81(koekäytössä Imolassa -80), Toleman(Hart) -81, Brabham(BMW) -82 ja Alfa Romeo -82(monzasta lähtien) olivat seuraavat turbo-koneisiin siirrtyneet tallit.
 
Viimeksi muokattu:

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Bobakki sanoi:
Renault toi turbot sarjaan 1977 jos muistan oikein. Ahtopaineet rajattiin kaudeksi 1988, kiellettiin kokonaan 1989. Eivät kai ne ilman kieltoa mihinkään olisi kadonneet.
Sitä minä vaan että kielletiinkö ne rehdisti suoraan vai jollakin Mosleymaisella sääntökikkailulla ja pilkunnussimisella.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
HÖYNÄ sanoi:
Sitä minä vaan että kielletiinkö ne rehdisti suoraan vai jollakin Mosleymaisella sääntökikkailulla ja pilkunnussimisella.
Mun tietääkseni ihan suoraan.

Oliko noita ahtopaineita rajattu jo ennen vuotta 1988 vai oliko kyseessä vain suurimman sallitun bensamäärän vähentäminen, kun noita toimenpiteitä tehojen hillitsemiseksi oli erilaisia?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
lfb sanoi:
Oliko noita ahtopaineita rajattu jo ennen vuotta 1988 vai oliko kyseessä vain suurimman sallitun bensamäärän vähentäminen, kun noita toimenpiteitä tehojen hillitsemiseksi oli erilaisia?
Muistelisin, että pulasivat vain tuolla bensan määrällä.

Tuo turbojen kielto on nykysäännöissä hoidettu näin hankalasti:
5.1.3 Supercharging is forbidden.
 
Ylös