Muistelen, että FIA:n taholta ehdotettiin vakioitua sylinterikulmaa ja liityntää vaihdelaatikkoon yms. asioita, jotka olisivat tehneet moottorin vaihdot valmistajien välillä teknisesti helpommaksi. Mutta ilmeisesti suuri osa valmistajista taisi hylätä ehdotuksen, kun huhuttiin että ne olivat samat, kuin Ferrarilla oli käytössä.
Onko teillä tietoa sylinterikulmista? Loogisin olisi tasajako 72 astetta, mutta muistaakseni V10:ssä ei kukaan käyttänyt niin loivaa. (edit: 72 V10:llä ja 90 V8:lla)
2Lman sanoi:
Onko teillä tietoa sylinterikulmista? Loogisin olisi tasajako 72 astetta, mutta muistaakseni V10:ssä ei kukaan käyttänyt niin loivaa.
Itse näköjään sekoilin kulmissa. V8:lla halutessa saadaan tasavälein sytytykset juuri 90 asteella kun V10:llä se olisi ollut 72 astetta.
Siis todennäköisesti pelkän toisen valmistaman moottorin vaihto on mahdollista, mutta todennäköisesti yhä hankalaa, jollei muuta ole standardisoitu.
Ilmeisesti Mercedes on pystynyt resurssiensa avulla edelleen käyttämään eksoottisempia materiaaleja. Tavallaan harmittaa, kun kehitystä jarrutetaan, mutta samalla ymmärrän että rajoja on jossain oltava. Muistaakseni Beryllium kiellettiin turvallisuuteen vedoten. Itse törmäsin Berylliumin myrkyllisyyteen korjatessani säätutkia 80-luvulla. Sehän teki metallista sitkeämpää kun tuli homogeenisemmaksi.
Mulle kylläkin jäi Renaultista mieleen, että heidän V10 olisi ollut juuri 72 kulmalla ja siksi melko tehokas ja tasaisemmin vähemmän värisevä.
Entäs onko kukaan julkaissut testeissä mitattuja kierroksia?