V8

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
lfb sanoi:
Oliko noita ahtopaineita rajattu jo ennen vuotta 1988 vai oliko kyseessä vain suurimman sallitun bensamäärän vähentäminen, kun noita toimenpiteitä tehojen hillitsemiseksi oli erilaisia?
Oliskohan tankkkaaminen ollu kielletty? PRRKL kun olis jostain saatavana noita vanhoja F1:sten sääntöjä
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
petrolhead sanoi:
Oliskohan tankkkaaminen ollu kielletty? PRRKL kun olis jostain saatavana noita vanhoja F1:sten sääntöjä
Joo, tankkaaminen oli kielletty ja kisaan lähtiessä autossa sai olla vain tietty määrä polttoainetta. Noita ahtopaineiden rajoituksia en nyt vaan muista tarkkaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
lfb sanoi:
...ja kisaan lähtiessä autossa sai olla vain tietty määrä polttoainetta.
ööö, valaiseppas vähän, jos tankkaaminen on kielletty, niin eikös sillon tankkiin kuulu laittaa niin paljon löpöä että pääsee maaliin asti?
en ainakaan muista että kulutusta sen kummemmin olis määritelty koskaan?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
FO110K sanoi:
ööö, valaiseppas vähän, jos tankkaaminen on kielletty, niin eikös sillon tankkiin kuulu laittaa niin paljon löpöä että pääsee maaliin asti?
en ainakaan muista että kulutusta sen kummemmin olis määritelty koskaan?
Kyllä tuo bensamäärä itseasiassa säännöissä aikanaan määriteltiin.Joku ehkä muistaa/tietää tarkan kisaa varten sallitun litramäärän.Tuolta säästöajaltahan ovat peräisin kuuluisat kuvat joissa hyydytään pahimmillaan kisan johdosta maalisuoran päähän bensan loputtua :alppu: :nope:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bensamäärän rajoittaminen olisi tervetullut uudistus nykyformuloihinkin. Voisi olettaa että radalta saatavalla kokemuksella voitaisiin perheautojenkin kulutusta pienentää.

Muistankos oikein että turbo-autojen lopuilla taidettiin ottaa mukaan myös rajoitus polttoaineeseen, eli piti käyttää bensaa - tai no ainakin lähempänä bensaa olevaa litkua. Turbokauden huipulla ajettiin tolueenilla jossa oli ripaus bensaa seassa. Tolueenin puristuskestävyys kun oli aivan omaa luokkaa normibensaan verrattuna.

Kun pohditaan ensi kautta ja v8-koneita, niin pitää muistaa kuinka pieni merkitys koneella on nykyformuloissa (kunhan se kestää maaliin). Renkaat, runko ja niiden toimiminen yhteen on edelleenkin tärkeintä. Ehkäpä koneen osuus viimevuodesta on hiukan suurempi kun pitoa on suhteessa enemmän, mutta silti koneen osuus on aika pieni.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Mä muistelisin, että se bensarajoitus oli 80-luvulla 220 litraa per kisa. Toi luku tulee sitten täysin jostain pääkopan perukoilta, joten voin toki olla väärässäkin, mutta tommonen lukema on jostain jäänyt mieleen.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
FO110K sanoi:
ööö, valaiseppas vähän, jos tankkaaminen on kielletty, niin eikös sillon tankkiin kuulu laittaa niin paljon löpöä että pääsee maaliin asti?
en ainakaan muista että kulutusta sen kummemmin olis määritelty koskaan?
Tarkennetaan sen verran, että varsinaista polttoainemäärää ei säännöstelty vaan tankin kokoa. Se, sitten kuinka paljon tankkiin sai ahdettua polttoainetta johti varsin erikoisiin viritelmiin pakastimineen ja muine härveleineen. Rajoitukset koskivat siis vain turboja. Tankkaaminenhan kisan aikana kiellettiin -84.

84: 220L
86: 195L
87: ilmanpaine(ahtopaine) max 4, eli ns. turboruuvin käyttöä rajoitettiin
88: 150L, ilmanpaine max 2.5
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Felix sanoi:
Tarkennetaan sen verran, että varsinaista polttoainemäärää ei säännöstelty vaan tankin kokoa. Se, sitten kuinka paljon tankkiin sai ahdettua polttoainetta johti varsin erikoisiin viritelmiin pakastimineen ja muine härveleineen. Rajoitukset koskivat siis vain turboja. Tankkaaminenhan kisan aikana kiellettiin -84.

84: 220L
86: 195L
87: ilmanpaine(ahtopaine) max 4, eli ns. turboruuvin käyttöä rajoitettiin
88: 150L, ilmanpaine max 2.5
noniin, tämmöstäkään ollu aiemmin tiennyt, hyvä siis että selkiintyi tämäkin :thumbup:
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Onko kenelläkään tietoa, minkälaista jäähdytysnestettä käytetään jäähdytysjärjestelmissä?

Onkohan sillekkin joku oma sääntönsä...? :confused:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Felix sanoi:
Tarkennetaan sen verran, että varsinaista polttoainemäärää ei säännöstelty vaan tankin kokoa. Se, sitten kuinka paljon tankkiin sai ahdettua polttoainetta johti varsin erikoisiin viritelmiin pakastimineen ja muine härveleineen. Rajoitukset koskivat siis vain turboja. Tankkaaminenhan kisan aikana kiellettiin -84.

84: 220L
86: 195L
87: ilmanpaine(ahtopaine) max 4, eli ns. turboruuvin käyttöä rajoitettiin
88: 150L, ilmanpaine max 2.5
Kiitos! Tämä selvensi asiaa.
 

luisto

Well-known member
Liittynyt
7.4.2005
Viestit
196
Katsojien kannalta ongelma on palotapahtumien määrä aikayksikköä kohden. Tehon lasku ja ajan huonontuminen jonkun sekunnin ei näy radan varteen, mutta koneen kiekuminen kuluu aina. Luulen, että mitään ei ole menetetty.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
luisto sanoi:
Katsojien kannalta ongelma on palotapahtumien määrä aikayksikköä kohden. Tehon lasku ja ajan huonontuminen jonkun sekunnin ei näy radan varteen, mutta koneen kiekuminen kuluu aina. Luulen, että mitään ei ole menetetty.
Minulla on jotenkin semmoinen tunne että ensi kaudella saatetaan mennä jopa 2004 vauhtiin tai kovempaa kuin koskaan! :ahem: Pääosin siitä että renkaat ovat taas pehmempiä ja kehitys nykyaika niin sairaan huimaa et huhhuh plus aerodynamiikkaa sääntöihin ei mitään muutoksia ja sielläkin kehitys todella huimaa että eipä tarvii valitella hitaita kierrosaikoja sanon minä! :thumbup:

Luultavasti kuitenkin ne kaikkein kovimmat ajat tullaan tekemään aika ajossa kun vedetään suurinosa höyryillä ja uusilla superpehmeillä renkailla että mennään kyllä niin vitun kovaa!
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Joni sanoi:
Minulla on jotenkin semmoinen tunne että ensi kaudella saatetaan mennä jopa 2004 vauhtiin tai kovempaa kuin koskaan! :ahem: Pääosin siitä että renkaat ovat taas pehmempiä ja kehitys nykyaika niin sairaan huimaa et huhhuh plus aerodynamiikkaa sääntöihin ei mitään muutoksia ja sielläkin kehitys todella huimaa että eipä tarvii valitella hitaita kierrosaikoja sanon minä! :thumbup:

Luultavasti kuitenkin ne kaikkein kovimmat ajat tullaan tekemään aika ajossa kun vedetään suurinosa höyryillä ja uusilla superpehmeillä renkailla että mennään kyllä niin vitun kovaa!
vuodenpäästä ollaan paljon viisaanpia, hyvä jos noin kävis... ainaskin mutka nopeudet kasvaa huomattavasti...

edit:

Meneepään Dc:llä kuset housuun kirjaimellisesti :) :) :) :) :) :)
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Muistelen, että FIA:n taholta ehdotettiin vakioitua sylinterikulmaa ja liityntää vaihdelaatikkoon yms. asioita, jotka olisivat tehneet moottorin vaihdot valmistajien välillä teknisesti helpommaksi. Mutta ilmeisesti suuri osa valmistajista taisi hylätä ehdotuksen, kun huhuttiin että ne olivat samat, kuin Ferrarilla oli käytössä.

Onko teillä tietoa sylinterikulmista? Loogisin olisi tasajako 72 astetta, mutta muistaakseni V10:ssä ei kukaan käyttänyt niin loivaa. (edit: 72 V10:llä ja 90 V8:lla)
2Lman sanoi:
Onko teillä tietoa sylinterikulmista? Loogisin olisi tasajako 72 astetta, mutta muistaakseni V10:ssä ei kukaan käyttänyt niin loivaa.
Itse näköjään sekoilin kulmissa. V8:lla halutessa saadaan tasavälein sytytykset juuri 90 asteella kun V10:llä se olisi ollut 72 astetta.

Siis todennäköisesti pelkän toisen valmistaman moottorin vaihto on mahdollista, mutta todennäköisesti yhä hankalaa, jollei muuta ole standardisoitu.

Ilmeisesti Mercedes on pystynyt resurssiensa avulla edelleen käyttämään eksoottisempia materiaaleja. Tavallaan harmittaa, kun kehitystä jarrutetaan, mutta samalla ymmärrän että rajoja on jossain oltava. Muistaakseni Beryllium kiellettiin turvallisuuteen vedoten. Itse törmäsin Berylliumin myrkyllisyyteen korjatessani säätutkia 80-luvulla. Sehän teki metallista sitkeämpää kun tuli homogeenisemmaksi.

Mulle kylläkin jäi Renaultista mieleen, että heidän V10 olisi ollut juuri 72 kulmalla ja siksi melko tehokas ja tasaisemmin vähemmän värisevä.

Entäs onko kukaan julkaissut testeissä mitattuja kierroksia?
 
Viimeksi muokattu:

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
2Lman sanoi:
Muistelen, että FIA:n taholta ehdotettiin vakioitua sylinterikulmaa ja liityntää vaihdelaatikkoon yms. asioita, jotka olisivat tehneet moottorin vaihdot valmistajien välillä teknisesti helpommaksi. Mutta ilmeisesti suuri osa valmistajista taisi hylätä ehdotuksen, kun huhuttiin että ne olivat samat, kuin Ferrarilla oli käytössä.

Onko teillä tietoa sylinterikulmista? Loogisin olisi tasajako 72 astetta, mutta muistaakseni V10:ssä ei kukaan käyttänyt niin loivaa.

Entäs onko kukaan julkaissut testeissä mitattuja kierroksia?
V8:n sylinterikulma on kaikille 90-astetta, Renault käytti V10:ssä 110-astetta, joten Rellulle tämä on suuri muutos.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Uudet säännöthän ovat moottorin osalta todella tiukat. V-kulma (onko tää oikea sana?) on tosiaan kaikille 90°. Lisäksi sylinterin halkaisija on määrätty 98 millimetriin. Moottoreille on myös minimipaino (95kg) ja painopisteen täytyy olla vähintään 165mm "referenssitason" (auton pohjalevyn?) yläpuolella.

Myös sallitut valmistusmateriaalit on rajattu moottorin osalta varsin tarkkaan säännöillä ja tämän on kerrottu tuottaneen erityisesti Mercedesille ongelmia.

Säännöt kokonaisuudessaan löytyvät FIA:n sivulta: http://www.fia.com/resources/documents/1603301296__2006_F1_TECHNICAL_REGULATIONS.pdf
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Otto Hokkanen sanoi:
Myös sallitut valmistusmateriaalit on rajattu moottorin osalta varsin tarkkaan säännöillä ja tämän on kerrottu tuottaneen erityisesti Mercedesille ongelmia.
En yhtään ihmettelisi jos mersu pakkaisi tavaransa ja myisi ison osuutensa McLarenista pois, sen verran FIA onnistuu tuhoamaan mersun hyvää kehitystyötä. Harvanen moottorivalmistaja onnistuu hyvällä kehitystyöllä nostamana kaikista tehoja moottorista.
 
Ylös