V8

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Asiakirjoittajia ei ole koskaan liikaa. Iso :thumbup: Spammille että jaksaa valaista tekniikkaan liittyvissä kysymyksissä.

Ps. Heywoodin Internal Combustion Engine Fundamentals oli tosiaan melkoinen tietojärkäle. Kun vain jaksaisi perehtyä paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Siis vääntöhän on (voima x voimanvarsi) (Nm=Fd), mutta missä kohtaa se mitataan? Missä asennossa on kampiakseli tai jotain...? :confused:

Eli jos Spam valaisisi vielä vähän... :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Harrastanhan jälleen aikavertailua: Kun Barcelonassa 2005 kisassa ajettiin nopeimmilla kierroksilla: 1.14,819 (Kimin ensim. aika-ajo) ja kisassa 1.15,641 (Fisico) niin nyt Toyota ylsi jo parhaimmillaan 1'17''821 Zontan toimesta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Buttonilta huima aika tänään?

1 Jenson Button (M) BAR HONDA M 1'14.693 62 - 223.0 73

Ehkei silti V8?
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Vertailut kisan parhaisiin aikoihin on aika turhaa, nyt kiinnostaisi ajat verrattuna vuoden takaisiin ensimmäisiin testeihin 2005-säännöillä. Nykytilanteessa kellään ei kuitenkaan vielä ole uudet autot, koneet ja renkaat viilattuna huippuvauhtiin, joten vauhti vielä tulee kasvamaan.

btw. Noita teho vs. vääntöasioita voisi kasata johonkin kun tuntuu että niitä aina silloin tällöin kysellään.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Vielä on matkaa rataennätykseen puolisen sekuntia. Ja tolla autolla siihen pitäis helposti päästä, jos olis vaan siipeä ja diffuusoria niinkuin ennen.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Mossi Superstar sanoi:
Jaa, ja oleten sinulla olevan tästä jonkin laista faktaa??? Taitaa olla kyllä yleensä ahdetut pelit aika "hengettömiä" pienillä kierroksilla, suosittelen ajamaan muutakin kuin "Pappa-Tunturia" niin tiedät...
Yleensä ovat. Mutta jos pysytään kilpa-autoilussa, niin rallipuolelta löytyy ainakin ALS jolla sitä voimaa saadaa alakierroksillekkin.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
gnz sanoi:
Yleensä ovat. Mutta jos pysytään kilpa-autoilussa, niin rallipuolelta löytyy ainakin ALS jolla sitä voimaa saadaa alakierroksillekkin.
Taisi kyse ollakkin 80-luvun F1-turbomoottorista, eikä nykypäivän ralliauton moottorista... Ja on se aika suhteellista se ralliautonkin alakierros vääntö.... Jos se on + 2500 rpm
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mossi Superstar sanoi:
Taisi kyse ollakkin 80-luvun F1-turbomoottorista, eikä nykypäivän ralliauton moottorista... Ja on se aika suhteellista se ralliautonkin alakierros vääntö.... Jos se on + 2500 rpm

No millä kierroksilla sen alaväännön sinusta pitäisi löytyä?

Hyvä alavääntö merkitsee useinmiten sitä, että ylhäältä ei löydykään mitään??
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Mickey sanoi:
No millä kierroksilla sen alaväännön sinusta pitäisi löytyä?

Hyvä alavääntö merkitsee useinmiten sitä, että ylhäältä ei löydykään mitään??
Nämä on taas keskusteluja jotka eivät johda mihinkaan...

Mutta kun aloitettiin niin jatketaan...

Omasta mielestäni "Alhaalta" vääntävä moottori on sellainen joka tuottaa 85% väännöstä, yksineljäsosa kierroksilla koneen max. tehosta...

Tehdääs päälle eskimerkki:

Mercedes Cl 600 Max teho. 368 kw/5000rpm.Max vääntö.800Nm./1800rpm. 85% väänöstä löytyy 1300/rpm.

No saatto olla pikkasen karrikoitu esimerkki, mutta kumminkin...
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
J.Heldenview sanoi:
Buttonilta huima aika tänään?

1 Jenson Button (M) BAR HONDA M 1'14.693 62 - 223.0 73

Ehkei silti V8?

V10 oli siis Buttonilla, kuristettu versio.

BTW: Vain HONDA nykyään :thumbup: ...
Eikös :wink: ??!!

Ihmetyttää ihan tuolla MTW3 sivuilla, BAR & Button vauhdissa.
Nykyäänhän se on HONDA ... :ahem:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Toni_V sanoi:
Vertailut kisan parhaisiin aikoihin on aika turhaa, nyt kiinnostaisi ajat verrattuna vuoden takaisiin ensimmäisiin testeihin 2005-säännöillä. Nykytilanteessa kellään ei kuitenkaan vielä ole uudet autot, koneet ja renkaat viilattuna huippuvauhtiin, joten vauhti vielä tulee kasvamaan.
Ensimmäisessä testissä Barcelonassa kauden 2004 jälkeen Badoer ajoi parhaalla 1.17,676 ajokkina 05 sääntöihin muokattu Ferrari.Yleensä ajat pyörivät ennen joulua ajetuissa testeissä 1.17-1.18-1.19 tasolla.Kieltämättä melkoisen sekavaa tutkia aikoja kun toiset olivat mukana 2004 aerodynamiikalla, toisilla 04/05 sekoitus ja vielä yhtenä ryhmänä nuo oikeat eli 2005-versiot :alppu: :)
 

Saukki

Well-known member
Liittynyt
13.1.2004
Viestit
101
roenick97 sanoi:
V10 oli siis Buttonilla, kuristettu versio.

BTW: Vain HONDA nykyään :thumbup: ...
Eikös :wink: ??!!

Ihmetyttää ihan tuolla MTW3 sivuilla, BAR & Button vauhdissa.
Nykyäänhän se on HONDA ... :ahem:
Sitä nimimuutosta ei kai ole vielä virallisesti tehty...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mossi Superstar sanoi:
Nämä on taas keskusteluja jotka eivät johda mihinkaan...

Mutta kun aloitettiin niin jatketaan...

Omasta mielestäni "Alhaalta" vääntävä moottori on sellainen joka tuottaa 85% väännöstä, yksineljäsosa kierroksilla koneen max. tehosta...

Tehdääs päälle eskimerkki:

Mercedes Cl 600 Max teho. 368 kw/5000rpm.Max vääntö.800Nm./1800rpm. 85% väänöstä löytyy 1300/rpm.

No saatto olla pikkasen karrikoitu esimerkki, mutta kumminkin...
No onko tuo kenties ahdettu moottori?
Tuosta näkee selvästi, että huipputehoja on reilusti karsittu (suhteellisen)alaväännön saamiseksi. Mulle tosta saatava vääntö riittäisi joka tapauksessa, enemmän mua kiinnostaisi, paljonko tosta irtoaisi esim. 7000 RPM ! :D :ahem:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
roenick97 sanoi:
V10 oli siis Buttonilla, kuristettu versio.

BTW: Vain HONDA nykyään :thumbup: ...
Eikös :wink: ??!!

Ihmetyttää ihan tuolla MTW3 sivuilla, BAR & Button vauhdissa.
Nykyäänhän se on HONDA ... :ahem:

Jospa joku kertoisi, miksi huipputallit käyttää vielä V10 -moottoreita?

Joku tässä haisee...
 
Ylös