Tärinä johtunee siitä, että kun sylintereitä on vähemmän myös työtahteja on vähemmän. Koneen värähtely johtuu kolmesta asiasta: sytytyksestä, mäntien liikkeistä ja kiertokangesta. V10-koneessa näiden tasapainottaminen on helpompaa, koska sylintereitä on enemmän.
Ideahan on siis se, että kun mäntä liikkuu vasemmalle yläviistoon (puristus- tai pakotahti) se aiheuttaa samalla vastaavaan suuntaan tärähdyksen. Tämän tärähdyksen täydelliseksi kumoamiseksi olisi tapahduttava samanaikainen liike oikealle alaviistoon. Koska se ei ole mahdollista, liike kumotaan joko viereisten mäntien liikkeellä oikealle alaviistoon (imu- tai työtahti), vastakkaisen männän liikkeellä yläviistoon (puristus- tai pakotahti) tai molemmilla. Käytännössä nämä liikkeet on siis kaikki saatava tapahtumaan ideaalisessa järjestyksessä, jotta mahdollisimman suuri osa tärähdyksistä vaimenisi. Toisten mäntien lisäksi tärähdyksiä voidaan vaimentaa myös kampiakselilla männänvartta vastapäätä olevilla vastapainolla. V10-moottorissa sylintereitä on enemmän ja tasapainottaminen helpompaa.
Mäntien liikkeen lisäksi sytytys aiheuttaa vastaavia tärähdyksiä. V10-moottorissa sylintereitä on enemmän ja sytytysjärjestyksellä ja sen ajoituksella on useampi mahdollisia yhdistelmiä kuin V8-moottorissa, jolloin tasapainottaminen on helpompaa.
Kiertokanki taas lisää omat värähtelynsä, kun siinä oleva männän/männänvarren vastapaino pyörii. Kiertokangen värähtelyt kyetään poistamaan suhteellisen tehokkaasti niinsanotuilla tasapainotusakseleilla, joissa on vastakkaiseen suuntaan pyöriviä vastapainoja.
Kierroksia syntyy sitä enemmän, mitä pienempi iskunpituus on. Samalla myös vääntö vähenee. Käytännössä on mahdollista, että V8-koneet kiertävät enemmän, sillä vaikka sylinteritilavuus on sama, on sylinterit voitu muotoilla eri tavalla (laajemmaksi) ja iskunpituutta lyhentää. Lisäksi kahden sylinterin poistuttua myös jo mainittu kitka laskee ja kampiakselilla on vähemmän kuormaa, mikä mahdollistaa suuremman pyörimisnopeuden. Samaan olisi päästy jos V10-moottorin sylinterikokoa olisi pienennetty.
Edit: Lisättäköön vielä se, että mitä suuremmat kierrokset, sitä suuremmat voimat sekä pyörintänopeudet ja sitä suuremmat värinät. Mutta kuten sanottu, niiden minimoiminen ei nykyiselle moottoritekniikalle ole mikään ongelma.
Tekniikan tohtorit/insinöörit korjatkoot virheet