V8

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
azai sanoi:
Ei nämä testit kyllä mitään todista. Prototyyppi mikä prototyyppi. Ensi kauden alkuun on aikaa yli ½ vuotta. Jos katsotaan positiivisessa valossa, niin Mclaren oli ainakin nopeampi Toyotaan verrattuna V8 kone testissä. Mclaren oli perässä omaa V10:ä n.7 sekunttia, kun Toyota oli ensimmäisessä testissä perässä yli 8 sekkaa.

Edit: Ja itseasiassa Toyotan V8 hajosi toisena testipäivänä ensitesteissä.
Todellisuudessa Panis hävisi V8:n ensitesteissä (Jerez, 13-15 Heinäkuuta) 4-5 sekuntia, joka päivä, nopeimmalle Toyotalle tai ylipäätänsä nopeimmalle kuljettajalle. Monzassa, joka ei enää ensitesti ollut, eroa sitten oli se 7 sekuntia.

Tällä viikolla Toyota ei ole V8 testannut ollenkaan eikä tule testaamaankaan. Panis on ajanut TF105B mallia, mutta ei V8 moottoria.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Samoin ajelee myös BAR Honda muistini mukaan jo ensivuoden kehitysversiota täl viikolla testeissään.
Teidä sitten onko myös V8 autossa kiinni!?

Vit*sti tuo uusien pannujen tekeminen vaatii aikaa ja rahaa, vaikkei FIA sitä näytäkkään ymmärtävän...

Ja kyllä noit pannuja tulee paukkuu tulevissa testeissä yhdellä jos toisella valmistajalla... Joten osan kustanuksista voisi lähettää vaikka FIAlle, kiitoksena kustannusten karsimisesta :D
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eipä ollut kovin lupaavia Mclarenin ensimmäisen V8-ajelun ajat :(
Vaan toivotaan että se lähtee vielä menemään oikeaan suuntaan, tosiaan kun oli kyse vasta ensimmäisestä kerrasta.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
R24 sanoi:
Tällä viikolla Toyota ei ole V8 testannut ollenkaan eikä tule testaamaankaan. Panis on ajanut TF105B mallia, mutta ei V8 moottoria.
Itse asiassa Panis testasi tiistaina koko päivän V8:lla Silverstonessa. Vasta keskiviikkona ranskalainen hyppäsi TF105B:n puikkoihin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Onkohan noissa V8:sien suunnitteluissa mennyt joku asia metsään, kun tehoero tuntuu olevan melkoisen huima v10 ja v8 koneiden välillä. Ennakkoarveluissahan ero ei pitänyt kuitenkaan niin suuri olla kuin nyt näyttäisi.

Onhan nämä tietysti vasta ensimmäisiä versioita radalla, mutta eiköhän aika monta koneenversiota ole jo penkissä käynyt.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
jupla sanoi:
Panis kertoi Monzan V8-testien jälkeen, että nauratti aina kun V10 paineli suorilla ohitse...
:D :D :D

Mutta, mutta... Ei kyllä hyvältä kuulosta... Minkähänlaiseksi moposarjaksi F1-muuttuu ensikaudella? :nope:
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Olokeehan huoleti!

Luotan insinöörien taitoihin ja uskon, ettei se vauhti ensi kaudella tähän aikaan kovin paljon nykyvauhdista ole jäljessä.

Näinhän se on aina ollut...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Onhan se tietysti vähän niin, että 2.4 litran V8 ahtamattomana on vähän pirra f1-luokkaan. Mutta samaa sanottiin joskus näistä kolmelitraisistakin. Kyllä näillä päästään reilusti paremmalle tasolle kuin 10 vuotta sitten ekoilla kolmilitraisilla.

Ajamisen luonne muuttuu, eikä se mielestäni ole hyvä. Tosin autojen nopeudelle ja kustannuksille on/oli syytä tehdä jotain. Jos tämä on ainoa vaihtoehto, niin hyvä sitten. Mielelläni olisin nähnyt suuntauksen menevän kumminkin jollain lailla vakiompiin koneisiin. Älyttömät huippukierrosluvut ei palvele ketään. Parasta moottoriurheiluviihdettä saadaan kun tehoa on paljon ja pitoa vähän!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
pmv sanoi:
Onhan se tietysti vähän niin, että 2.4 litran V8 ahtamattomana on vähän pirra f1-luokkaan. Mutta samaa sanottiin joskus näistä kolmelitraisistakin. Kyllä näillä päästään reilusti paremmalle tasolle kuin 10 vuotta sitten ekoilla kolmilitraisilla.

Ajamisen luonne muuttuu, eikä se mielestäni ole hyvä. Tosin autojen nopeudelle ja kustannuksille on/oli syytä tehdä jotain. Jos tämä on ainoa vaihtoehto, niin hyvä sitten. Mielelläni olisin nähnyt suuntauksen menevän kumminkin jollain lailla vakiompiin koneisiin. Älyttömät huippukierrosluvut ei palvele ketään. Parasta moottoriurheiluviihdettä saadaan kun tehoa on paljon ja pitoa vähän!
Kaikessa muussa olen samaa mieltä, mutta mitähän tarkoitat tuolla ajamisen luonteen muuttumisella? Toki suorassa vertailussa V10 koneseen voi kuski kokea V8 olevan säälittävän tehoton, jolla joutuu ajamaankin eritavalla, mutta uskoisin viimeistään kauden alkaessa kaiken olevan kuskin(sekä katsojan) kannalta aivan sitä samaa kuin ennenkin. Fysiikan lait pysyy kuitenkin samoina joten nopein tapa ajaa kierros ei siitä mihinkään muutu.

Ja nykyisilläkään koneilla suoranaista tehoa tarvitse kuskin varoa, joten tehon pudotus tuskin paljoa tilannetta muuttaa.

Voin toki olla väärässäkin kun en ole muutokseen perehtynyt, mutta tämä näin fiilispohjalta :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
E. Tuhero sanoi:
Kaikessa muussa olen samaa mieltä, mutta mitähän tarkoitat tuolla ajamisen luonteen muuttumisella? Toki suorassa vertailussa V10 koneseen voi kuski kokea V8 olevan säälittävän tehoton, jolla joutuu ajamaankin eritavalla, mutta uskoisin viimeistään kauden alkaessa kaiken olevan kuskin(sekä katsojan) kannalta aivan sitä samaa kuin ennenkin. Fysiikan lait pysyy kuitenkin samoina joten nopein tapa ajaa kierros ei siitä mihinkään muutu.

Ja nykyisilläkään koneilla suoranaista tehoa tarvitse kuskin varoa, joten tehon pudotus tuskin paljoa tilannetta muuttaa.

Voin toki olla väärässäkin kun en ole muutokseen perehtynyt, mutta tämä näin fiilispohjalta :)
Onhan tuossa jo useampikin kuski tainnut todeta, että koska kiihtyvyys on selkeästi aiempaa huonompi, pitää mutkat ajaa eri tavalla. Aiemmin tärkeää oli päästä mahdollisimman aikaisin kaasulle, nyt nopeus pitää säilyttää kaarteen läpi. De la Rosa taisi mainita myös sen, että tuo rankaisee myös virheistä aiempaa enemmän.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Bobakki sanoi:
De la Rosa taisi mainita myös sen, että tuo rankaisee myös virheistä aiempaa enemmän.
Eikö tämä ole kuitenkin positiivinen asia kilpailujännityksen (katsojien) kannalta?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Pakka menee muutenkin täysin sekaisin, sillä renkaiden kulutus muuttuu erilaisen rasituksen myötä. Pahoin pelkään että McLarenin ja Misukan juhlat päättyvät tähän kauteen... :frown:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
McLaren-talli on testannut onnistuneesti kahden päivän ajan uutta ensi kauden kahdeksansylinteristä moottoriaan.

- Ei mitään ongelmia. Olemme täysin aikataulussa, Mercedeksen moottoripäällikkö Norbert Haug myhäili.

McLarenin uutta V-8-moottorilla varustettua autoa ajoi espanjalainen Pedro de la Rosa. Hän kiersi kahden päivän aikana Silverstonen rataa 78 kierrosta.

Nopein kierros taittui aikaan 1.22,974, kun samaan aikaan radalla testannut Renault-kuljettaja Fernando Alonso ajoi 10-sylinterisellä autollaan nopeimmallaan kuutisen sekuntia kovemman ajan (1.17,018).

Formula ykkösissä ajetaan ensi kaudella kahdeksansylinterisillä moottoreilla, jotta autojen huippuvauhdit eivät enää ainakaan kasvaisi nykyisestä. Hevosvoimia moottoreista vähenee noin 200.

McLaren-talli keräsi tarkasti talteen testikokemukset Silverstonesta. -Moottori on vielä kehitteillä. Nyt tutkimme tarkasti saamamme datan moottorin jatkokehittelyä varten, tyytyväinen moottoripomo Haug totesi.

Mercedeksen uusi moottori, tyyppimerkinnältään FO 108S, on täysin uusi konstruktio. Lähde MTV3.fi F1-uutiset 15.9.2005
Hmm. Vai täysin uusi konstruktio. Aiemmin onkin huhuttu ettei Mario Illien ryhmineen johtaisi uuden V8-koneen suunnittelua. Ilmeisesti huhu pitää paikkaansa. Henk.kohtaisesti olen pitänyt Mercedeksen maineen pilaajana Mario Illieniä.

Tämähän näyttää ihan hyvältä, jos prototyyppi ei aiheuta päänvaivaa ja kaikki meni testissä odotetusti, eikä aikataulussa olla edes myöhässä. Keep up the good work! :thumbup:
 

mikromanageri

Well-known member
Liittynyt
3.8.2005
Viestit
65
karpowillahan on hauska sigi :thumbup:
mersun v8 tuskin on yhtään huonompi tai parempi kuin v10 (suhteessa muihin siis ofcourse)
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
RK-62 sanoi:
Itse asiassa Panis testasi tiistaina koko päivän V8:lla Silverstonessa. Vasta keskiviikkona ranskalainen hyppäsi TF105B:n puikkoihin.
Mun tietojeni mukaan Oliver on testannut TF105B:tä tiistain ja keskiviikon, ja tänään sitä kehitysversiota oli tarkoitus testata Ralf, mutta ilmeisesti vesisade vaikeutti ainakin osittain sitä tehtävää. V8:ia ei ainakaan ollut tarkoitus testata ollenkaan tällä testiviikolla. En täysin varmuudella voi sanoa, mutta sellasta olen kuullut.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
En usko että tuo moottorimuutos tuo minkäänlaisia suuria muutoksia lajin luonteeseen. Tällä hetkellä kuskeilla on käytössään luistoneston kahlitsemat ~1000 heppaa, kasien myötä siis about 800hp? Eipä tästä nyt niin mahdottoman montaa vuotta ole, kun nuo kolmelitraiset kympit kehittivät saman verran... Ja mitä vauhtien laskemiseen tulee, niin jos näin paljon ennen kauden alkua ollaan 6 sekkaa/kierros perässä, niin eiköhän se (moottorista johtuva)ero ole kutistunut 2-3 sekuntiin ensi kauden puoliväliin mennessä. Samalla kun autot ovat muuten taas tulleet nopeammaksi. Joten nopeuksien kasvua jälleen kerran hidastetaan, mutta mitään mopoluokkaa ei Ykkösistä ole tulossa...
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
mustavihannes sanoi:
En usko että tuo moottorimuutos tuo minkäänlaisia suuria muutoksia lajin luonteeseen. Tällä hetkellä kuskeilla on käytössään luistoneston kahlitsemat ~1000 heppaa, kasien myötä siis about 800hp?
Näin tämän itsekkin näkisin(tosin hepoista en tiedä). Mitä tulee noihin kuskien ensikommentteihin niin niistä tuskin kannattaa vetää liian nopeita johtopäätöksiä. Aikanaan kun testattiin kapeita autoja ja urarenkaita oli kommentit(myös kuljettajien) jokseenkin murhaavia,ykkösiä verrattiin suurin piirtein F3000:n.

Ainut itseä huolestuttava asia muutoksessa on lähinnä mersun kyky rakentaa huippumoottori ilman jatkuvia "välivuosia".
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Uskoisin että toistaiseksi vain testataan moottorien käyttäytymistä ja niiden toimimista rata-olosuhteissa, ei niinkään lähdetä suoraan vertaamaan V8 ja V10 nopeuksia. Nykyiset testithän ajetaan V10 koneille suunnitelluilla kokonaisuuksilla ja ei olla päästy optimoimaan aerodynaamisia muutoksia autoihin joita pienempi kone tuo tullessaan, lisäksi painojakauma muuttuu etc monet asiat jotka vaikuttavat vielä auton käyttäytymiseen.
Tilanne tulee olemaan aivan toinen jahka tallit saa -06 autot radalle jotka ovat suunniteltu nimenomaan näille V8 moottoreille
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
-Teme- sanoi:
Uskoisin että toistaiseksi vain testataan moottorien käyttäytymistä ja niiden toimimista rata-olosuhteissa, ei niinkään lähdetä suoraan vertaamaan V8 ja V10 nopeuksia. Nykyiset testithän ajetaan V10 koneille suunnitelluilla kokonaisuuksilla ja ei olla päästy optimoimaan aerodynaamisia muutoksia autoihin joita pienempi kone tuo tullessaan, lisäksi painojakauma muuttuu etc monet asiat jotka vaikuttavat vielä auton käyttäytymiseen.
Tilanne tulee olemaan aivan toinen jahka tallit saa -06 autot radalle jotka ovat suunniteltu nimenomaan näille V8 moottoreille
Nimenomaan näin. v8:t eivät pelkästään tuo vain negatiivisia asioita auton nopeuteen, vaa tuovat myös hyötyjä. mm. Auton painopistettä voidaan laskea alemmaksi ja näin ollen mutkanopeudet tulevat kasvamaan ja jarrutusmatkat lyhentymään.

Nopeusero tulee pienentymään reilusti, kunhan -06 autot, jotka on siis suunniteltu v8:ja silmälläpitäen, tulevat radalle.
 
Ylös