V8

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
mustavihannes sanoi:
En usko että tuo moottorimuutos tuo minkäänlaisia suuria muutoksia lajin luonteeseen. Tällä hetkellä kuskeilla on käytössään luistoneston kahlitsemat ~1000 heppaa, kasien myötä siis about 800hp?
Puhdasta spekulaatiota mutta kenties paremminkin 900 vs 700. Eikös tosiaan Mikan mestaruusvuonna 1998 puhuttu että Mercedes olis kehittänyt jotain 750-800hp...
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Matxi sanoi:
Puhdasta spekulaatiota mutta kenties paremminkin 900 vs 700. Eikös tosiaan Mikan mestaruusvuonna 1998 puhuttu että Mercedes olis kehittänyt jotain 750-800hp...
Nojuu, lukuarvoista en ota mitään vastuuta, pointtina oli kuitenkin ettei kovin montaa vuotta tarvitse mennä taaksepäin kun oltiin tehojen puolesta samoissa lukemissa...
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Toisaalta voisi kuvitella että se samantehoinen V10-kone on silti varmaan ollut teho- ja vääntöalueiltaan laajempi ja siten "ajettavampi", kuin mitä nämä uudet kasit tulevat olemaan. Mutta se onkin nyt sitten taas puhdasta spekulaatio vailla mitään faktan häivääkään.
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Kannattaa kans muistaa, että mikäli tuo lausunto 200 hvn puuttumisesta koskee prototyyppi moottoria, ennen ensimmäisestä kisaa ollaan jo paljon lähempänä nykyisiä tehoja..
 

Ilesoft

Active member
Liittynyt
26.9.2005
Viestit
36
Sijainti
Stadi
mn97 sanoi:
Auton painopistettä voidaan laskea alemmaksi ja näin ollen mutkanopeudet tulevat kasvamaan ja jarrutusmatkat lyhentymään.
Mikä tekee ohittamisesta entistä vaikeampaa...

Lukiko kukaan VM:stä sääntöuudistusehtoja kaudelle 2008? Jotkut niistä kuullostivat jopa niin hyviltä, ettei voi uskoa niiden tulleen FIA:n suunnalta.

Esim. "FIA tekisi itse(=standardoisi) kaikkien moottorien ohjausjärjestelmät, autojen aerodynaamista pitoa vähennettäisiin ja ilmanvastus pidettäisiin nykyisellään, siirryttäsiin takaisin slickseihin..." jne.

Kovin puhutaan siitä että sääntöuudistukset karsisivat kuluja ja tekisivät menosta näyttävämpää ja yleisöystävällisempää. Todellisuudessa mennään aina vaan enemmän metsään.

EDIT:Vuosiluku
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
IRL- ja CART-sarjoissa ajellaan v8-koneilla, saas nähdä, saako siellä mukana olevat moottorivalmistajat mitään hyötyä kyseisestä seikasta.

Noissa sarjoissa on mukana Honda, Toyota, Cosworth ja Ilmor(=Mersu). Jokohan nyt Mersun kone kestäisi kunnolla?
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Toni_V sanoi:
IRL- ja CART-sarjoissa ajellaan v8-koneilla, saas nähdä, saako siellä mukana olevat moottorivalmistajat mitään hyötyä kyseisestä seikasta.

Noissa sarjoissa on mukana Honda, Toyota, Cosworth ja Ilmor(=Mersu). Jokohan nyt Mersun kone kestäisi kunnolla?
Siellä käytetään turboahdettuja metanolilla käyviä 2,65 l V8 koneita, kun taas formula ykkösissä käytetään ensi kaudella bensiinikäyttöisiä 2,4 l vapaasti hengittäviä. Metanoli mahdollistaa paljon korkeammat puristussuhteet ja metanoli jäähdyttää merkittävästi kun se höyrystyy sylinterissä. Koneilla on ilmeisesti siis suuret erot, ei taida olla paljoa hyötyä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin Cartissahan (Cosworth) se on noin, IRL:n (Toyota ja Honda) koneet ovat kolmilitraisia, vapaastihengittäviä ja metanolikäyttöisiä kaseja.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Ilesoft sanoi:
"FIA tekisi itse(=standardoisi) kaikkien moottorien ohjausjärjestelmät
Öh. Itse en kyllä pahemmin arvosta tällaista.

Siinä vaiheessa kun F1-autoja aletaan rakentamaan standardoiduista tasa-arvoisista osista, loppuu ainakin minun mielenkiintoni sarjaan. Huijaukset, lobbauksen avulla hyväksytyt rajatapaukset ja äärimmäiset teknologiat ovat aina olleet osa F1:stä, mutta nyt teknologian ja kehittelyn rajoittaminen (varsinkin aerodynamiikan osalta) alkaa jo nyt olla ongelma. Nykyään ei esimerkiksi olisi mitään mahdollisuutta sille, että historiallisesti merkittävät läpimurrot kuten pohjaefektin hyödyntämisen tai hiilikuidun käyttö voisivat tapahtua. Rakennetaan vain vuodesta vuoteen samannäköisiä ja -kaltaisia autoja ja fanit sitten hypettävät miten jonkun auton etusiivessä on pari uutta härpäkettä.

Tässäkö on sitten autourheilun huippu? Hah. :thumbfh:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kyllä kokemusta on v8 koneista useilla moottorivalmistajilla.
Onhan siitä hyötyä, kun on kokeiluja tehty varmasti paljon.
On se nähty, että kun lähetään puhtaalta pöydältä, menee
monta vuotta etenkin luotettavuuden luomiseksi. Muistatteko esim.
Pösön F1-moottorin vaikeudet!

Toisaalta joku kaavoihin kangistatumaton valmistaja saattaa
löytää jotain uutta ja kumouksellista. Toisaalta eiköhän nuo
moottoriasiat ole asiantuntijoille tuttuja niiden säntöjen puitteissa
mitä f1 määrittelee.

Veikkaan, että Ferrarilla tulee olemaan kova kone taas käytössä.
Renkaista sitten on taas paha sanoa vielä tässä vaiheessa, mutta ei niissä suuria
muutoksia voi tulla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tehomylly sanoi:
Siinä vaiheessa kun F1-autoja aletaan rakentamaan standardoiduista tasa-arvoisista osista, loppuu ainakin minun mielenkiintoni sarjaan.
Tässähän kyse oli siitä, että tuolla varmistetaan ajoapujen (kuten luistonesto) poistuminen. Useimmat tervehtivät tätä postitiivisena ilmiönä, koska kuskin merkitys kasvaa. Mutta kaikkia ei tietenkään voi miellyttää.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vilkku: Ei se Pösö miltään puhtaalta pöydältä lähtenyt. Kyseinen moottori oli lähes suoraan C-ryhmän 905:sta. Kestävyyskisoja peruskonstruktiolla oli takana 2-3 kautta. Tuolloin kestävyyttä löytyi.

Olen edelleenkin sitä mieltä, ettei se Pösön moottori ensimmäisellä kaudellaan ollut ollenkaan niin huono kuin eräs Mika H. antoi ymmärtää. Enemmän Ilmorilla ja Mesellä oli koneensa kanssa ongelmia.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Zep sanoi:
, ettei se Pösön moottori ensimmäisellä kaudellaan ollut ollenkaan niin huono kuin eräs Mika H. antoi ymmärtää.
Mutta kyllä yhä huvittaa että viralliseksi syyksi annettiin joku "vika vaihteensiirrossa" tai jotain yhtä pöljää kun kone räjähti ja paloi näyttävästi. Eurosportin John Watsonkin kommentoi asiaa tyylikkäästi kunhan hämmästykseltään kykeni...
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Toyotan testikuljettaja Ricardo Zonta kertoo Autosportin haastattelussa ensi kaudella pakollisiksi tulevien V8-moottoreiden suorastaan pilaavan Formula ykköset. Zontan mukaan V8-moottorilla ajaminen tuntuu suorastaan videopeliltä. Hän vitsaileekin, että jopa pieni tyttö pystyisi ajamaan V8-moottorilla varustettua F1-autoa. Mutkissa kuljettajilla on Zontan mukaan jatkossa varaa jopa virheisiin, koska tehoa on niin paljon vähemmän, että kuljettaja ehtii hyvin korjaamaan ajolinjansa virheen jälkeen.

V8-moottoreiden myötä kierrosajat ovat jatkossa noin kolme sekuntia nykyistä hitaampia. Zonta ei ole ainoa kuljettaja, joka on kritisoinut V10-moottoreiden kieltämistä.

Että silleen! Odotan sitä kisaa jolloin GP2:t kiertävät radat nopeammin kuin nämä teknologian lippulaivat! En ihmettele että autonvalmistajia ei kauan jaksa kiinnostaa tämä Mosleyn hiekkalaatikko! :thumbdown
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
HÖYNÄ sanoi:
Toyotan testikuljettaja Ricardo Zonta kertoo Autosportin haastattelussa ensi kaudella pakollisiksi tulevien V8-moottoreiden suorastaan pilaavan Formula ykköset. Zontan mukaan V8-moottorilla ajaminen tuntuu suorastaan videopeliltä. Hän vitsaileekin, että jopa pieni tyttö pystyisi ajamaan V8-moottorilla varustettua F1-autoa. Mutkissa kuljettajilla on Zontan mukaan jatkossa varaa jopa virheisiin, koska tehoa on niin paljon vähemmän, että kuljettaja ehtii hyvin korjaamaan ajolinjansa virheen jälkeen.

V8-moottoreiden myötä kierrosajat ovat jatkossa noin kolme sekuntia nykyistä hitaampia. Zonta ei ole ainoa kuljettaja, joka on kritisoinut V10-moottoreiden kieltämistä.

Että silleen! Odotan sitä kisaa jolloin GP2:t kiertävät radat nopeammin kuin nämä teknologian lippulaivat! En ihmettele että autonvalmistajia ei kauan jaksa kiinnostaa tämä Mosleyn hiekkalaatikko! :thumbdown


No ehkä semmoselta joka ajaa ammatiltaan testejä satoja kilometrejä niin alkaa tuntua pienempi kone täysin "potkimattomalta", joten en päästäisi pikkutyttöjä enkä pikkupoikia eikä edes isoja poikia ilman pitkää valmennusta F1- auton rattiin.

Kyllä tusinataaveista tuntuu F1 -auto olevan kun toisesta maailmasta.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Tässähän kyse oli siitä, että tuolla varmistetaan ajoapujen (kuten luistonesto) poistuminen. Useimmat tervehtivät tätä postitiivisena ilmiönä, koska kuskin merkitys kasvaa. Mutta kaikkia ei tietenkään voi miellyttää.
Joo. Kyllähän minä tuon tarkoituksen ymmärrän, mutta siinäkin mennään mielestäni pieleen. Itse ainakin näen, että kuninkuusluokassa pitäisi tekniikkaa rajoittaa hyvin vähän jos ollenkaan. Nyt kun FIA ja tallit yhdessä haluavat säästää kuluja, niin eipä tälle kehitykselle kai voi mitään. Tehdään sitten kuninkuusluokastakin halpahallisarja muiden joukkoon. :nope:

Itse ainakin kaipaan ISON rahan innovaatioita mitä aktiivijousitus, telemetria, erikoisrenkaat, luistonesto, pohjaefektit, jne. olivat aikoinaan. Nyt tuollainen ei ole mahdollista. Ei ihme, että Newey halajaa muiden autoluokkien ja jopa veneiden pariin.
 
Viimeksi muokattu:

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Väärään suuntaan ollaan menossa. Tehoja täytyy saada lisää ja pitoa huonontaa. Luistonesto ja launch control helvettiin ja aktiivijousitus takasin. Samalla sitten slicksit takasin ja aerodynaamista pitoa vähennetään, kuten on kai ollut tarkoituksenakin. Mutta tuo moottorien pienentäminen ei missään tapauksessa pienennä kuluja millään aikavälillä koska koneet menivät kokonaan uusiksi. Halvempaa olisi ollut jatkaa näillä moottoreilla ja rajoittaa vaikka kisaan saatavan bensan määrää kuten motogp:ssä on tehty. Se olisi ollut halpa ratkaisu tähän tehojuttuun.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kyllä nykyiset tehot riittäisi, mut ei tosiaankaan järkee lähteä noihin 2,4 V8 -moottoreihin. :thumbdown lauchh controlin vois poistaa, mut jos aktiivijousitus sallittaisiin, niin miksei luistonestoakin.. slicksit tietty takasin. :) Bensan määrän rajoittamista on kokeiltu ennenkin, voit kysyä vaikka Kekeltä mielipidettä siihen.. :D :D
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Eikö Alesi tokaissut (ainakin jonkun "aina niin luotettavan" äfyksi-julkaisun mukaan) taannoin Peugeot-aikanaan jotain tyyliin : "jos tässä moottorissa on 810 hevosvoimaa, on muilla oltava 850". Ja kun Alesihan ajoi Peugeotilla ensimmäisen kauden vuonna 2000??, niin siitähän voi miettiä mitä huipputalleilla oli silloin ja mitä huipputalleilla on nyt parhaillaan autoissaan kiinni. Ehkä joku 940 on realistinen lukema viimeisille varsinaisille aika-ajomoottoreille. Se tekisi siis ehkä n.100 hevosvoiman lisäyksen kaudesta 2000...
 
Ylös