V8

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Taisi tälläkin forumilla pyöriä linkki Cosworthin koneeseen joka penkissä kiersi 20krpm. Ei tietysti kerro paljonko kone sitten koko kisan voisi pyöriä. 16 krpm värinä on tietysti hankalaa, koska tuollainen nopeusalue sattuisi juuri eniten käytettäviin kierroksiin.

Mutta eri lausunnoista vaikuttaisi siltä että v8-koneet ovat todellakin ongelmaisia. Ennen koneiden rakentamista uumoiltiin 25 000 rpm tasosta ja 850 hv:sta. Nykyisellään tuntuu tehoveikkaukset olevan tuolla aika reilustikin alle 800 hevosen. Tosin saattaahan kyseessä olla hiukan vastustajien sumuttaminen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Asiaa vähän mietittyäni ja muisteltua, alkoi asiasisältö palautumaan mieleen. Eli tämän 180-asteen kampiakselin edut liittyvät pakokaasujen aiheuttamiin pulsseihin. Eli tällä kampiakselityypillä sylinterin täytössä voidaan käyttää hyväksi pakokaasujen virtausta. Tämä on aivan basic-juttua moottorin virittämisen kannalta, mutta täysin oleellista. Kisakoneissa käytetään ns. overlapia venttiilien ajoituksessa. Eli siis imu- ja pakoventtiili on poistotahdin ja imutahdin välissä yhtä aikaa auki. Idea on siinä, että kun pakokaasut on saatu pois sylinteristä vinhasti, niin tämä kaasupatsas aiheuttaa pyttyyn alipainetta joka sitten auttaa täytöksessä. Näin ilmaa saadaan sylinteriin hieman enempi.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Jos v10-moottorin kriittinen kierrosalue oli 14-16krpm ja v8 moottorin 16krpm-?, niin miksei moottoria tehdä sitten vastaavasti kiertämään sen verran enemmän, että värinät vähenevät? Ei se nyt voi enää 21000 kierroksella väristä?

Perseestähän tämä juttu on, olisivat pitäneet sen moottorisäännön samana ja rajoittaneet imuilmaa kuristimella tai eipä kai tämäkään ole oikea keino.

Kyllähän se kai niin on, että ykkösissä täytyy moottorien saada olla tietyllä kuutiotilavuudella niin kireitä kuin olla ja voi ilman mitään kuristuksia tai polttoaineen määrä rajoituksia. Se on sitä huippuunsa vietyä tekniikka kun litrateho on 300+hp.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
sakuraba sanoi:
Jos v10-moottorin kriittinen kierrosalue oli 14-16krpm ja v8 moottorin 16krpm-?, niin miksei moottoria tehdä sitten vastaavasti kiertämään sen verran enemmän, että värinät vähenevät? Ei se nyt voi enää 21000 kierroksella väristä?
No kai ne nyt tehdään kiertämään jokseenkin niin paljon kuin mahdollista, vaan siellä tulee sitten muut rajat vastaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
sakuraba sanoi:
Jos v10-moottorin kriittinen kierrosalue oli 14-16krpm ja v8 moottorin 16krpm-?, niin miksei moottoria tehdä sitten vastaavasti kiertämään sen verran enemmän, että värinät vähenevät? Ei se nyt voi enää 21000 kierroksella väristä?
Päästäkseen 21000 kierrokseen täytyy koneen kierrosten nousta 16000->21000, ei sinne huippukierroksille voi hypätä minkään kierrosalueen yli tuosta vaan.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Jere1983 sanoi:
Mikäli Pulkkisen juttuja on uskominen niin GP2 autojen vauhtia saatetaan lisätä ensi kaudelle slikseillä ja joillain muilla pienillä sääntömuutoksilla.
Niin, slickseillä... Sillä, että Bridgestone on GP2:n ja Ferrarin rengastoimittaja, ja että F1:t siirtyvät mitä todennäköisimmin 2007 tai 2008 myös slickseille, ei ole mitään todellista yhteyttä!?
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Bobakki sanoi:
No kai ne nyt tehdään kiertämään jokseenkin niin paljon kuin mahdollista, vaan siellä tulee sitten muut rajat vastaan.
Tottahan toki tehdään, mutta pienempi moottori kiertää enemmän kuin suuri ja onhan tuossa se video jossa cossu vinkuu jo 20000rpm.

Felix sanoi:
Päästäkseen 21000 kierrokseen täytyy koneen kierrosten nousta 16000->21000, ei sinne huippukierroksille voi hypätä minkään kierrosalueen yli tuosta vaan.
No mitenkäs nuo v10 moottorit sitten toimivatkaan? Aivan, täytyy niidenkin nousta sen oman kriittisen pisteensä yli.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
sakuraba sanoi:
Tottahan toki tehdään, mutta pienempi moottori kiertää enemmän kuin suuri ja onhan tuossa se video jossa cossu vinkuu jo 20000rpm.



No mitenkäs nuo v10 moottorit sitten toimivatkaan? Aivan, täytyy niidenkin nousta sen oman kriittisen pisteensä yli.
V10-moottoreissa se kriittinen alue oli 12 000-14 000, jota ei jouduttu käyttämään pitkiä aikoja. V8-moottoreissa se kriittinen alue on siis 16 000:sta ylöspäin. Mitä enemmän ne kiertää yli 16 000 RPM sitä vaikeammaksi värinä tulee, ja nuo moottorit viettävät huomattavasti enemmän aikaa yli 16 000 kierroksessa kun tuossa 12 000-14 000 kierroksessa. V10:n kanssa ei ollut ongelmia kun pysyttiin alle 12 000 tai yli 14 000 kierroksen, V8:n kanssa pitäisi aina olla alle 16 000 kierroksen jos haluttaisiin välttyä värinä ongelmilta.

Ymmärsitköhän nyt?
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Itse olen ainakin käsittänyt asian niin että vaikka kriittinen alue värinöiden osalta alkaisi 16k kierroksessa, niin se ei tarkoita etteivätkö koneet kiertäisi reilusti sen yli. Koneiden kierroslukujen pitäisi pysy noin nykyisellä tasolla jos aiotaan päästä 700hv paremmalle puolelle ja ainakin on veikkailtu, että parhaimmat koneet kehittäisivät 750hv.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ymmärsin, en ole niin tyhmä kuin luulet. Oletin vain v8-moottorissa tuon värinän olevan samantyylinen kuin v10:ssä eli parin tuhannen kierroksen laajuisella alueella. Jos asia ei näin ole niin pakkohan ne on sitten jättää alle sen 16krpm. JOS joku ei keksi jotain keinoa tähän vaivaan. :)

Mitähän ne moottorit nyt sitten työntävät noilla kierroksilla?

Jos lasketaan suoraan v10-moottorin tehoista pois ensin 20% tilavuuden pienentämisen takia niin saadaan 744hp jos v10-moottori oli 930 heppanen. Tästä vielä pois 3000rpm siitä mitä v10 parhaimmillaan kiersi eli noin 19krpm = 16% vähennys kierroksiin. Saadaan 626hp. Mutta noinhan sitä ei voi laskea, eli arvioidaan tehojen olevan luokkaa 700-750hp max. Kuulostaa paskalta.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
En ymmärrä teidän väitteitä; kyllä VEEKASISTAKIN saadaan tehoja irti ainakin 800 HP, jos jo 1982 BMW:n 1,5 litraisesta turbostakin saatiin jo 1500 hp! Nyrkkisääntöhän on se, että turbo lisää tehot kaksinkerataisiksi! siitä vaan laskemaan... :D
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
sakuraba sanoi:
Ymmärsin, en ole niin tyhmä kuin luulet. Oletin vain v8-moottorissa tuon värinän olevan samantyylinen kuin v10:ssä eli parin tuhannen kierroksen laajuisella alueella. Jos asia ei näin ole niin pakkohan ne on sitten jättää alle sen 16krpm. JOS joku ei keksi jotain keinoa tähän vaivaan. :)

Mitähän ne moottorit nyt sitten työntävät noilla kierroksilla?
Kovasti vääntöä ja suuret välitykset! :idea:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Voe widdu. Ykkösen pitää olla sellanen että kun GP2-autosta istuu ykköseen ja polkasee sliidin kattoon niin tunne pitää olla semmonen kuin löi pesäpallomailalla selkään.

Ei muuta! :mad_old:
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Eli tehot putoavat enemmän kuin pelkästä tilavuuden prosentuaalisesta vähennyksestä voisi kuvitella, vitun FIA. :mad_old:

Tehoja pitäisi nostaa ja downforcea vähentää. :thumbup:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
gp2 on kyl sen suhteen kivempaa katsottavaa et siinä on oikeasti ohituksia ja autot menee sladissa ja luistelee. onko se niin vaikeata sitten saada ykkösiin?
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Mitä se auttaa että moottorin tehoja pienennetään??? :jaska:

prkl.

Heikommat jarrut ja/tai df pienemmäks niin alkais tapahtua. :cool:
 
Ylös