V8

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Abel sanoi:
Lähde: http://www.f1db.com/f1/page/en10208

Ford Zetec-R 3.5 V8
Season: 1994
Capacity: 3,494 cc
Cylinders: V8
Bhp: 620
RPM: 11000
Lähde: http://www.f1db.com/f1/page/en10259
Kuulostaapa omituiselta. Muistan VM:ssä olleen arviot moottoritehoista tuolloin jotka olivat:
Ford 750 hv
Renault (V10) 780/810 hv
Ferrari (V12) 840/850 hv
Ainakin tuo 11000 rpm vaikuttaa aika matalalta, sillä silloista Zeteciä mainostettiin kaikkien aikojen korkeimmalle kiertävänä kasina (jotain luokkaa 15000). Paha tässä tosin on vastaan väittää, kun en netistä löytänyt mitään tietoa aiheesta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JNF sanoi:
Kuulostaapa omituiselta. Muistan VM:ssä olleen arviot moottoritehoista tuolloin jotka olivat:
Ford 750 hv
Renault (V10) 780/810 hv
Ferrari (V12) 840/850 hv
Ainakin tuo 11000 rpm vaikuttaa aika matalalta, sillä silloista Zeteciä mainostettiin kaikkien aikojen korkeimmalle kiertävänä kasina (jotain luokkaa 15000). Paha tässä tosin on vastaan väittää, kun en netistä löytänyt mitään tietoa aiheesta.
Njoo, samaa kyllä väittäisin ihan vaan jo senkin takia, että tuossa vaiheessa yleistyi pneumaattinen venttiilitekniikka, joka sekin varmasti nosti kierroksia enemmän kuin tuon 250 rpm.

Edit: Mulla näkyi yhdessä formulakirjassa olevan noille arvoja, Benettonin vuoden 1994 Zetec R:lle on laitettu 740 hv / 14500 rpm. Vuoden 1991 Fordille taas 660 hv/12000 rpm.
 
Viimeksi muokattu:

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Bobakki sanoi:
Njoo, samaa kyllä väittäisin ihan vaan jo senkin takia, että tuossa vaiheessa yleistyi pneumaattinen venttiilitekniikka, joka sekin varmasti nosti kierroksia enemmän kuin tuon 250 rpm.
Aivan, olisi aika omituista, mikäli pneumaattisen venttiilikoneiston avulla ei olisi saatu kierroksia nostettua, koska venttiilien sekoaminen tasi olla se suurin ongelma tuolloin kierrosten nostamisessa.

Bobakki sanoi:
Edit: Mulla näkyi yhdessä formulakirjassa olevan noille arvoja, Benettonin vuoden 1994 Zetec R:lle on laitettu 740 hv / 14500 rpm. Vuoden 1991 Fordille taas 660 hv/12000 rpm.
Nuo kuulostaa jo huomattavasti uskottavimmilta arvoilta. Olisi aika omituista logiikkaa, mikäli välillä 90-94 ei olisi tehoa tullut kuin 20 hv lisää, kun puolestaan seuraavan neljän vuoden aikana tehot (verrattuna kymppeihin)olisivat nousseet n. 150hv vaikka tilavuus pieneni puolella litralla. Ei kait samantilavuisten kasien ja kymppien tehoero tuskin kovin iso ole. n.5%?

E: quotet korjattu
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Renaultin V10:lle on tuohon saatu arvot 790 hv/14300 rpm. Tuossakin tosin nuo huippukierrokset hämää, että olisivat pienemmät kuin kasissa, mutta tiedä sitten.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
J.Heldenview sanoi:
Se on paljon, mutta ei niin paljon että tarvis mihinkään F3 siipiin mennä :)
Mikäs vika F3:n siivissä on? Moni on muistaakseni täälläkin ehdotellut yksiprofiilista takasiipeä CDG:n sijasta. Sitä en sitten osaa toki sanoa miten moinen mihinkään vaikuttaisi...

Mutta tuota. Etusiivet sentään kolmosissa oli vielä muutama vuosi sitten yhtä kauniita kuin ykkösissä aivan 90-luvun alussa konsanaan. Eli siis keskeltä korkeammalla kuin reunoista ja vieläpä ne päädyt hieman keskikohtaa edenpänä... nykyisin ovat hieman tasaisempia, joskin edelleen on "lusikka" eri suuntaan kuin fykösissä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Mikäs vika F3:n siivissä on? Moni on muistaakseni täälläkin ehdotellut yksiprofiilista takasiipeä CDG:n sijasta. Sitä en sitten osaa toki sanoa miten moinen mihinkään vaikuttaisi...
Oma mielipiteeni tällä hetkellä vaan sattuu olemaan se, että ykkösissä downforcen ja kaarrenopeuksien pitää kovempia kuin missään muussa sarjassa. Ei tarvita mitään massiivisia monumenttisiipiä, mutta kuitenkin riittävät kaarrenopeudet takaavat. V8 koneet on ok, jotta suoranopeudet pysyy aisoissa ja tehot mielellään siinä 800 hepan paremmalla puolella.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Miten lie muuten olleet kone tehot v. 1995 kun siirryttiin 3.5 litrasista 3.0 litrasiin... Ei tainnut silloin kukaan "purnata" kone tehoista pahammin....
Btw ei siinä mene kuin kymmenenvuotta kun konet ovat takas 900 hp. luokassa... Ja sitten kukaan ei edes haaveile enää 3.0 l. v-10 moteista.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mossi Superstar sanoi:
Miten lie muuten olleet kone tehot v. 1995 kun siirryttiin 3.5 litrasista 3.0 litrasiin... Ei tainnut silloin kukaan "purnata" kone tehoista pahammin....
Btw ei siinä mene kuin kymmenenvuotta kun konet ovat takas 900 hp. luokassa... Ja sitten kukaan ei edes haaveile enää 3.0 l. v-10 moteista.
En muista paljonko sillon oli tehoja, varmaan päälle 800hv.. mut sillon ei sylinterimäärä pienentynyt (vai muistanko väärin) ja entiset tehot uskottiin saavutettavan hyvinkin pian. Voi olla, että kehitys oli juuri silloin ottamassa suuren askeleen eteen päin moottorikehityksessä.

Kyse tehojen suhteen on varmaan hyvin pitkälti siinä, että Formula ykkösten tulee joka tapauksessa olla ylivoimaisesti suorituskykyisimpiä rata-autoja.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Mickey sanoi:
En muista paljonko sillon oli tehoja, varmaan päälle 800hv.. mut sillon ei sylinterimäärä pienentynyt (vai muistanko väärin) ja entiset tehot uskottiin saavutettavan hyvinkin pian. Voi olla, että kehitys oli juuri silloin ottamassa suuren askeleen eteen päin moottorikehityksessä.

Kyse tehojen suhteen on varmaan hyvin pitkälti siinä, että Formula ykkösten tulee joka tapauksessa olla ylivoimaisesti suorituskykyisimpiä rata-autoja.
Minä kyllä muistan toisin... jos otetaan köyhän miehen lasku tapa... 3.5l = 900 hp niin silllon 3 litraa olis ollut 771 hp. näin karkeen insinöörin laskuopilla... ja mukaan ei ole otettu muuttuvia tekiöitä, eli arvelen 3 litrasen V-10:pin tuottanee n alussa n. 700 hp
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mossi Superstar sanoi:
Minä kyllä muistan toisin... jos otetaan köyhän miehen lasku tapa... 3.5l = 900 hp niin silllon 3 litraa olis ollut 771 hp. näin karkeen insinöörin laskuopilla... ja mukaan ei ole otettu muuttuvia tekiöitä, eli arvelen 3 litrasen V-10:pin tuottanee n alussa n. 700 hp
800hv vuoden 1994 V10:lle on tarkempi arvio.
Sillon pelkällä tilavuuden pudotuksella tehot olisivat olleet vuoden 1995 alussa 686hv, mutta kehitystyön seurauksena loppupuolella varmasti päälle 700hv.

Ja mitä muuttuvia tekijöitä tuossa olisi sitten pitänyt ottaa huomioon ???
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Mickey sanoi:
Tilavuuden pienentyessä, kitka kasvaa suhteessa tuotettuun energiaan... Elikkä miten tuon nyt vääntäs rautalangasta.... Isommalla kuutiotilavuudella on mahdollisuuta saada isompi teho,kitkan osuus on pienemipi suhteessa, mottorinilavuuten, ja koska kitka häviöt jakautuvat isommalle aluelle....

En tiedä tajusitko mitä tarkoitan... mutta näin se menee.... tai ainaki minä kuvittelen sen menevän näin...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mossi Superstar sanoi:
Tilavuuden pienentyessä, kitka kasvaa suhteessa tuotettuun energiaan... Elikkä miten tuon nyt vääntäs rautalangasta.... Isommalla kuutiotilavuudella on mahdollisuuta saada isompi teho,kitkan osuus on pienemipi suhteessa, mottorinilavuuten, ja koska kitka häviöt jakautuvat isommalle aluelle....

En tiedä tajusitko mitä tarkoitan... mutta näin se menee.... tai ainaki minä kuvittelen sen menevän näin...

Mutta sanotaan myös että kun liikkuvat massat pienenee, voidaan antaa enemmän jenkaa, jolloin tuotettu tehomäärä taas kasvaa... :p
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Hiukan asiasta & asian vierestä...

Aikanaan mainitsin että Hondan moottorista olisi Suzukassa löytynyt ~1000hv.

Nyt asiasta kysyttiin Hondan moottoripomolta Y. Wadalta haastattelussa viime viikolla missä hän vertaili muutenkin V8 & V10 koneita.
Honda was rumoured to be seeking 1000bhp from its final specification V10 engine. How close did you come to this emotive target figure?

“Close! But I’m sure, if we’d kept working on the V10, we could have reached that figure soon.”

V8 moottoreista hän tokaisi että uudet koneet tulevat olemaan varsinkin alkukaudella tehottomampia kuin nykyiset "kuristetut" V10 koneet, johon hän odottaa FIAn kantaa/ muutosta sääntöihin.

Persiistä edelleekin nuo V8 koneet :thumbdown
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Kimi sanoi YLEn haastattelussa että "V8 kiertää enemmän".. Siis enemmän kuin V10 kai.
Yksi tehojen nousua rajoittava tekijä on se että nyt on rajattu sylinterin enimmäishalkaisija: iskua ei voi lyhentää, mikä sallisi isommat kierrokset, eikä rajatun kokoiseen kanteen mahdu määräänsä suurempia venttiileitä.

Ensilukemalta moottorisäännöt ovat melko hanurista.
 
Viimeksi muokattu:

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Miten se muuten on tämän uuden myllyn kestävyyden kanssa, pitääkö sen kestää kaksi kisaa vai onko tässä suhteessa tullut sääntömuutoksia? Nyt olisi aika heittää koko kestävyyssääntö romukoppaan.
Voisinpa melkein lyödä vetoa siitä että ensi vuonna parhaat GP2-autot ajavat nopeampia kierroksia kuin keskikastin F1:t. Hyvästi Minardi, hyvästi F1! :thumbdown
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
HÖYNÄ sanoi:
Voisinpa melkein lyödä vetoa siitä että ensi vuonna parhaat GP2-autot ajavat nopeampia kierroksia kuin keskikastin F1:t.
Mutta vaan melkein? Mä olisin valmis kanssasi pieneen vetoon asian tiimoilta koska tahansa.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
HÖYNÄ sanoi:
Miten se muuten on tämän uuden myllyn kestävyyden kanssa, pitääkö sen kestää kaksi kisaa vai onko tässä suhteessa tullut sääntömuutoksia? Nyt olisi aika heittää koko kestävyyssääntö romukoppaan.
Moottorien pitää kestää edellee kaksi kilpailua, persesstä :thumbdown

Värinöistä johtuvat mekaaniset keskeytykset tulevat varmasti lisääntymään :dunno: ...

Vehkeestä koko laji just sillään... ( Jos ei oo jo :wink: )
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
petrolhead sanoi:
Kimi sanoi YLEn haastattelussa että "V8 kiertää enemmän".. Siis enemmän kuin V10 kai.
Yksi tehojen nousua rajoittava tekijä on se että nyt on rajattu sylinterin enimmäishalkaisija: iskua ei voi lyhentää, mikä sallisi isommat kierrokset, eikä rajatun kokoiseen kanteen mahdu määräänsä suurempia venttiileitä.

Ensilukemalta moottorisäännöt ovat melko hanurista.

Toi on kyllä ihan persiistä. :thumbdown

Itse olisin ollu VAIN tilavuuden vähäisen pienentämisen kannalla, V10 olisi muuten säilynyt ennallaan.
 
Ylös