Bobakki
@f1hog
Genellä näkyy olleen F2004, jossa uusi V8, Badoerilla F2005 kuristetulla V10:lla jos nyt oikein ymmärsin.Moe Szyslak sanoi:Kumpi kuskeista ajoi V8:lla ja kumpi kuristetulla V10:llä? :doubtful:
Genellä näkyy olleen F2004, jossa uusi V8, Badoerilla F2005 kuristetulla V10:lla jos nyt oikein ymmärsin.Moe Szyslak sanoi:Kumpi kuskeista ajoi V8:lla ja kumpi kuristetulla V10:llä? :doubtful:
Kuulostaapa omituiselta. Muistan VM:ssä olleen arviot moottoritehoista tuolloin jotka olivat:Abel sanoi:Lähde: http://www.f1db.com/f1/page/en10208
Ford Zetec-R 3.5 V8
Season: 1994
Capacity: 3,494 cc
Cylinders: V8
Bhp: 620
RPM: 11000
Lähde: http://www.f1db.com/f1/page/en10259
Njoo, samaa kyllä väittäisin ihan vaan jo senkin takia, että tuossa vaiheessa yleistyi pneumaattinen venttiilitekniikka, joka sekin varmasti nosti kierroksia enemmän kuin tuon 250 rpm.JNF sanoi:Kuulostaapa omituiselta. Muistan VM:ssä olleen arviot moottoritehoista tuolloin jotka olivat:
Ford 750 hv
Renault (V10) 780/810 hv
Ferrari (V12) 840/850 hv
Ainakin tuo 11000 rpm vaikuttaa aika matalalta, sillä silloista Zeteciä mainostettiin kaikkien aikojen korkeimmalle kiertävänä kasina (jotain luokkaa 15000). Paha tässä tosin on vastaan väittää, kun en netistä löytänyt mitään tietoa aiheesta.
Aivan, olisi aika omituista, mikäli pneumaattisen venttiilikoneiston avulla ei olisi saatu kierroksia nostettua, koska venttiilien sekoaminen tasi olla se suurin ongelma tuolloin kierrosten nostamisessa.Bobakki sanoi:Njoo, samaa kyllä väittäisin ihan vaan jo senkin takia, että tuossa vaiheessa yleistyi pneumaattinen venttiilitekniikka, joka sekin varmasti nosti kierroksia enemmän kuin tuon 250 rpm.
Nuo kuulostaa jo huomattavasti uskottavimmilta arvoilta. Olisi aika omituista logiikkaa, mikäli välillä 90-94 ei olisi tehoa tullut kuin 20 hv lisää, kun puolestaan seuraavan neljän vuoden aikana tehot (verrattuna kymppeihin)olisivat nousseet n. 150hv vaikka tilavuus pieneni puolella litralla. Ei kait samantilavuisten kasien ja kymppien tehoero tuskin kovin iso ole. n.5%?Bobakki sanoi:Edit: Mulla näkyi yhdessä formulakirjassa olevan noille arvoja, Benettonin vuoden 1994 Zetec R:lle on laitettu 740 hv / 14500 rpm. Vuoden 1991 Fordille taas 660 hv/12000 rpm.
Mikäs vika F3:n siivissä on? Moni on muistaakseni täälläkin ehdotellut yksiprofiilista takasiipeä CDG:n sijasta. Sitä en sitten osaa toki sanoa miten moinen mihinkään vaikuttaisi...J.Heldenview sanoi:Se on paljon, mutta ei niin paljon että tarvis mihinkään F3 siipiin mennä
Oma mielipiteeni tällä hetkellä vaan sattuu olemaan se, että ykkösissä downforcen ja kaarrenopeuksien pitää kovempia kuin missään muussa sarjassa. Ei tarvita mitään massiivisia monumenttisiipiä, mutta kuitenkin riittävät kaarrenopeudet takaavat. V8 koneet on ok, jotta suoranopeudet pysyy aisoissa ja tehot mielellään siinä 800 hepan paremmalla puolella.Otto Hokkanen sanoi:Mikäs vika F3:n siivissä on? Moni on muistaakseni täälläkin ehdotellut yksiprofiilista takasiipeä CDG:n sijasta. Sitä en sitten osaa toki sanoa miten moinen mihinkään vaikuttaisi...
En muista paljonko sillon oli tehoja, varmaan päälle 800hv.. mut sillon ei sylinterimäärä pienentynyt (vai muistanko väärin) ja entiset tehot uskottiin saavutettavan hyvinkin pian. Voi olla, että kehitys oli juuri silloin ottamassa suuren askeleen eteen päin moottorikehityksessä.Mossi Superstar sanoi:Miten lie muuten olleet kone tehot v. 1995 kun siirryttiin 3.5 litrasista 3.0 litrasiin... Ei tainnut silloin kukaan "purnata" kone tehoista pahammin....
Btw ei siinä mene kuin kymmenenvuotta kun konet ovat takas 900 hp. luokassa... Ja sitten kukaan ei edes haaveile enää 3.0 l. v-10 moteista.
Minä kyllä muistan toisin... jos otetaan köyhän miehen lasku tapa... 3.5l = 900 hp niin silllon 3 litraa olis ollut 771 hp. näin karkeen insinöörin laskuopilla... ja mukaan ei ole otettu muuttuvia tekiöitä, eli arvelen 3 litrasen V-10in tuottanee n alussa n. 700 hpMickey sanoi:En muista paljonko sillon oli tehoja, varmaan päälle 800hv.. mut sillon ei sylinterimäärä pienentynyt (vai muistanko väärin) ja entiset tehot uskottiin saavutettavan hyvinkin pian. Voi olla, että kehitys oli juuri silloin ottamassa suuren askeleen eteen päin moottorikehityksessä.
Kyse tehojen suhteen on varmaan hyvin pitkälti siinä, että Formula ykkösten tulee joka tapauksessa olla ylivoimaisesti suorituskykyisimpiä rata-autoja.
800hv vuoden 1994 V10:lle on tarkempi arvio.Mossi Superstar sanoi:Minä kyllä muistan toisin... jos otetaan köyhän miehen lasku tapa... 3.5l = 900 hp niin silllon 3 litraa olis ollut 771 hp. näin karkeen insinöörin laskuopilla... ja mukaan ei ole otettu muuttuvia tekiöitä, eli arvelen 3 litrasen V-10in tuottanee n alussa n. 700 hp
Tilavuuden pienentyessä, kitka kasvaa suhteessa tuotettuun energiaan... Elikkä miten tuon nyt vääntäs rautalangasta.... Isommalla kuutiotilavuudella on mahdollisuuta saada isompi teho,kitkan osuus on pienemipi suhteessa, mottorinilavuuten, ja koska kitka häviöt jakautuvat isommalle aluelle....Mickey sanoi:
Mossi Superstar sanoi:Tilavuuden pienentyessä, kitka kasvaa suhteessa tuotettuun energiaan... Elikkä miten tuon nyt vääntäs rautalangasta.... Isommalla kuutiotilavuudella on mahdollisuuta saada isompi teho,kitkan osuus on pienemipi suhteessa, mottorinilavuuten, ja koska kitka häviöt jakautuvat isommalle aluelle....
En tiedä tajusitko mitä tarkoitan... mutta näin se menee.... tai ainaki minä kuvittelen sen menevän näin...
Mutta vaan melkein? Mä olisin valmis kanssasi pieneen vetoon asian tiimoilta koska tahansa.HÖYNÄ sanoi:Voisinpa melkein lyödä vetoa siitä että ensi vuonna parhaat GP2-autot ajavat nopeampia kierroksia kuin keskikastin F1:t.
Moottorien pitää kestää edellee kaksi kilpailua, persesstä :thumbdownHÖYNÄ sanoi:Miten se muuten on tämän uuden myllyn kestävyyden kanssa, pitääkö sen kestää kaksi kisaa vai onko tässä suhteessa tullut sääntömuutoksia? Nyt olisi aika heittää koko kestävyyssääntö romukoppaan.
petrolhead sanoi:Kimi sanoi YLEn haastattelussa että "V8 kiertää enemmän".. Siis enemmän kuin V10 kai.
Yksi tehojen nousua rajoittava tekijä on se että nyt on rajattu sylinterin enimmäishalkaisija: iskua ei voi lyhentää, mikä sallisi isommat kierrokset, eikä rajatun kokoiseen kanteen mahdu määräänsä suurempia venttiileitä.
Ensilukemalta moottorisäännöt ovat melko hanurista.