V8

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Otto Hokkanen sanoi:
Mutta vaan melkein? Mä olisin valmis kanssasi pieneen vetoon asian tiimoilta koska tahansa.

Eikös Ferrarin V8 ja kuristettu V10 -autot ajaneet melkein samoja aikoja?

Olis se näky kun kärkitiimien autot keskeyttäisivät toinen toisensa jälkeen ja peräpään talleista joku korjaisi potin kuristetuilla V10:llä.. :wink:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
mitä tulee GP2:sten vauhtiin, 2005 Silverstonen kilpailun nopeimmat kierrokset:
F1 1:20, GP2 1:35...
Nyt oli McLaren Barcelonan testeissä jäänyt 4 sekuntia päättyneen kauden nopeimmista kierroksista (auton speksejä ei uutisessa mainittu mutta lienee KAUKANA siitä mikä tuodaan viivalle keväällä).
Uskallan veikata että kierrosajat heikkenevät vähemmän kuin ihmiset luulevat.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Harrastinhan aiheesta kiinnostuneena "tutkivaa journalismia" :ahem:

Testien arkistosta lähtötaso eroilla V8-koneiden ja kymppien välillä on ollut kesä-heinä-elokuussa 2005 asteikolla 4-8 sekuntia.Syyskuussa ajat vakiintuivat jo 4-4,5 sekunnin tasolle.Ferrarin Bahrainin testeissä nyt marraskuullahan erot vertailusta riippuen 3,5-4 sekuntia.

Toisaalta kaikki nuo ajat voi jättää taustalle Toyotan nyt alkaessa testaamaan ensimmäisenä tulevan kauden kalustolla joka on suunniteltu ja rakennettu vain ja ainoastaan V8-moottorille.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mickey sanoi:
Eikös Ferrarin V8 ja kuristettu V10 -autot ajaneet melkein samoja aikoja?

Olis se näky kun kärkitiimien autot keskeyttäisivät toinen toisensa jälkeen ja peräpään talleista joku korjaisi potin kuristetuilla V10:llä.. :wink:
Ferrari nimenomaan kuristi V10:n V8:n tasolle jotta testien ajamisessa olisi jotain mieltä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
J.Heldenview sanoi:
Ferrari nimenomaan kuristi V10:n V8:n tasolle jotta testien ajamisessa olisi jotain mieltä.
Jaahas, on onko jo päätetty, paljonko noi vanhat V10:t saa kiertää?
Ainakin luotettavuus pitäisi olla kunnossa.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Luulisi eräidenkin tallien (McLaren) jo oppineen, että menestystä ei tule ilman luotettavuutta. Eli en usko uusien V8-koneiden olevan epäluotettavia kauden alussa, koska lähes kaikki pelaavat niiden kanssa varman päälle.

Testiaikana tullaan varmasti konerikkoja näkemään, kun uusista moteista haetaan rajoja, mutta eiköhän niiden rajat olla kauden alkuun mennessä löydetty.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mickey sanoi:
Jaahas, on onko jo päätetty, paljonko noi vanhat V10:t saa kiertää?
Ainakin luotettavuus pitäisi olla kunnossa.
Samaa pohdin itse. Aiemmin olen nänhyt tekstejä, joissa on sanottu "ehdotettu kierrosluku" tai jotain vastaavaa. Eli en ole ainakaan itse nähnyt varmistettua rpm-rajaa. Tosin tiimien puheista voisi päätellä että raja on jo asetettu, koska purnataan että rajoitettu v10 tuottaa enemmin tehoa kuin v8. Mistäs tuon tietää ellei kierroslukua ole jo asetettu?

Tällä hetkellä v8-koneet näyttäisivät menevät talvitesteissä 3,5-4 sekuntia hitaammin kuin edelliset pohja-ajat. Mutta eihän talvitestien tässä vaiheessa varmaan kukaan lähde pohja-aikoja ajamaankaan radalle. Lisäksi renkaat varmasti kehittyvät vielä kohti kauden alkua, joten oma veikkaus voisi olla reilu sekunnin pudotus kierrosaikoihin. Ensimmäisissä kisoissa ero voi olla hieman suurempikin.

Konetehoista täälläkin paljon puhellaan, mutta pitää taas muistaa että koneteholla on varsin vähän vaikutusta. Parhaiten renkaita käyttävä auto tulee olemaan se nopein, vaikka tehoissa jäisikin. Tietysti sen koneen sitten pitäisi kestää...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Toni_V sanoi:
Aiemmin olen nänhyt tekstejä, joissa on sanottu "ehdotettu kierrosluku" tai jotain vastaavaa. Eli en ole ainakaan itse nähnyt varmistettua rpm-rajaa.
Viimeisimmässä julkisessa versiossa säännöistä sanotaan näin:

"For 2006 and 2007 only, the FIA reserves the right to allow any team to use an engine complying with the 2005 engine regulations, provided its maximum crankshaft rotational speed does not exceed a limit fixed from time to time by the FIA so as to ensure that such an engine will only be used by a team which does not have access to a competitive 2.4 litre V8 engine."

Eli tuota rajaa voidaan säätää koska tahansa, jotta V8 pysyy varmasti kilpailukykyisenä. Ilmeisesti FIA on nyt antanut talleille/moottorivalmistajille jonkin ehdotuksen rajoituksesta, jolla kausia aloitettaisiin. Itse en tätä rajaa ole missään nähnyt, vaan valitus on kohdistunut nimen omaan ehdotettuun rajoitukseen sitä sen tarkemmin määrittelemättä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Black Leopard sanoi:
Muistaakseni Ferrarin testeistä puhuttaessa jossain oltaisiin sanottu kympin rajoituksen olleen 16500 RPM :doubtful: :idea:
Niin muistan itsekin.. Olis se varmaan hienoa jossain pikkutiimissä kun alkukaudella kulkisi ihan hyvin, mut sit FIA määräisi kierroksia 1000 rpm alemmas... :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
V10:n kierrosrajottimesta en edelleenkään tiedä mitn tarkempaa, mutta näyttäis olevan kuristin tuossa Toro Rosson ilmanotossa:

 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mickey sanoi:
Jaahas, on onko jo päätetty, paljonko noi vanhat V10:t saa kiertää?
En ottanut kantaa siihen, vaan siihen että Ferrari kun testaa ensi kautta varten niin V10 moottorit on säädetty V8 tasolle jotta muiden jutskien (virtausten, renkaiden, ...) testailu onnistuisi luotettavasti ja totuudenmukaisesti.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eikös niillä sitten ole tarpeeksi V8 -moottorille tehtyjä runkoja?

Jospa ne varautuu tarvittaessa käyttämään V10 -moottoria? :rolleyes:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jospa V8 moottori vaatii vielä kehitystyötä, ja heillä on muutakin testailtavaa, joka ei oikein onnistu jos moottori temppuilee :doubtful:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Niin kai, mut ei V10 -moottorisella autolla enää kannata testata ellei ole ihan pakko..
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
V10:stä saadaan enemmän vääntöä pienemmillä kierroksilla, joita luulisi olevan helpompi hallita.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Mickey sanoi:
V10:stä saadaan enemmän vääntöä pienemmillä kierroksilla, joita luulisi olevan helpompi hallita.
Eikö teho määrää väännön suuruuden ennemmin kuin sylinterien määrä ja litratilavuus? :confused:

Vai onko näin; joskus oli tekniikan puolella tästä keskusteluakin :confused:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
312T4 sanoi:
Eikö teho määrää väännön suuruuden ennemmin kuin sylinterien määrä ja litratilavuus? :confused:

Vai onko näin; joskus oli tekniikan puolella tästä keskusteluakin :confused:
Siis enemmän vääntöä suhteessa kierrosmäärään..
 
Ylös