V8

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Jollain pitää autojen menoa hillitä, yksi kohde on konetehojen leikkaus jollain tapaa.

Jos autojen moottorit tuottavan "vain" 700-800 hv ensi kaudella niin kukaan sitä ei huomaa ulkoapäin. Sladeja ei tule, koska luistonesto hoitaa homman kuten tähänkin asti. Eihän tästä kuitenkaan kovin kauaa ole kun tehot olivat tuolla tasolla, ja tuskin silloin valitettiin ettei koneista lähde tehoa tai ettei auto tunnu formulalta. Ja ennusteiden mukaan nykykoneet kirivät lähes samat tehot parissa vuodessa kuin nykyiset v-10 vehkeet.

Itse kaipailisin sladituksia, mutta niitä ei käytännössä nähdä ennenkuin moottorinohjausbokseihin tulee tarkat rajoitukset, tai kun otetaan käyttöön FIAn standardiboksit. Sladit eivät ole kiinni moottoritehoista.
 

Ilesoft

Active member
Liittynyt
26.9.2005
Viestit
36
Sijainti
Stadi
sakuraba sanoi:
...Saadaan 626hp. Mutta noinhan sitä ei voi laskea, eli arvioidaan tehojen olevan luokkaa 700-750hp max. Kuulostaa paskalta.
Mitäs jos ei yritettäisi arvailla?

Kyllä se jostain muusta kuin koneiden tehosta on kiinni, jos >1hp/kg kilpa-autoa ei saada kulkemaan näyttävästi ;)

312T4 sanoi:
En ymmärrä teidän väitteitä; kyllä VEEKASISTAKIN saadaan tehoja irti ainakin 800 HP, jos jo 1982 BMW:n 1,5 litraisesta turbostakin saatiin jo 1500 hp! Nyrkkisääntöhän on se, että turbo lisää tehot kaksinkerataisiksi! siitä vaan laskemaan... :D
Entä jos laitettais neljä ahdinta, niin saatasko 8xtehot????
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
312T4 sanoi:
En ymmärrä teidän väitteitä; kyllä VEEKASISTAKIN saadaan tehoja irti ainakin 800 HP, jos jo 1982 BMW:n 1,5 litraisesta turbostakin saatiin jo 1500 hp! Nyrkkisääntöhän on se, että turbo lisää tehot kaksinkerataisiksi! siitä vaan laskemaan... :D
Riippuu aika rankasti ahtopaineesta tuo tehojen "kerroin". Aika rankkoja paineita noilla vehkeillä ajettiin, ja huipputehotkin vain arvioitiin nimenomaan tuon saavutetun ahtopaineen kautta, dynot ei riittänyt enää noille vehkeille.

Mutta noi turbokoneet oli kyllä varmaan kuskin kannalta aika painajaismaisia laitteita, alhaalla ei tapahdu yhtään mitään ja sitten aivan tolkuton turbopotku ja voimaa niin paljon että vehje sutii millä vaihteella tahansa. Koita siinä sitten ajaa nättejä linjoja pitkin ja viilata sadasosia ajasta..
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
V8 jälkeen siirrytään V6 tai rivi nelosiin...
( jos tehoja tulee löytymään V8:sta liikaa parin vuoden päästä :D :wink:)

Mielestäni sladituksia voi sitten seurailla ralleista...
Pääasia olisi saada mielenkiintoa kisoihin muutenkin kuin sladituksilla :dunno:

Ts. Kaikki apuvälineet pois ja V10 takaisin :D ...

Siinähän sitä sitten näkisi kuka on kuski :)
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Olihan se "helppoa" poistaa pari sylinteriä, mut olisihan sitä voinut säilyttää V10 -moottoritkin, tilavuutta oltaisiin vaan laskettu, vaikkapa nyt siihen 2,4L.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Mickey sanoi:
Olihan se "helppoa" poistaa pari sylinteriä, mut olisihan sitä voinut säilyttää V10 -moottoritkin, tilavuutta oltaisiin vaan laskettu, vaikkapa nyt siihen 2,4L.
Eipä siinä olisi ollut mitään järkeä ainakaan kustannusnäkökohdan kannalta. Pienempitilavuuksinen V10 moottori olisi vaatinut kokonaan uuden koneen suunnittelun, nyt riitta kärjistetysti vain kahden sylinterin poisto ja kampuran lyhennys, koska sylinterien tilavuus kestää samana.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tiesin tuon 'helppouden' ja 'kustannussäästöt.'

Mutta tiedostettiinko silloin sääntömuutosta tehtäessä jo nämä kuuluisaksi tulleet "värinät"?

Ja onhan ykkösissä, niin kuin kaikkialla muuallakin jatkuvasti kehitelty/kehitellään kokonaan uusia moottoreita.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eikä tuolla moottorikoon muutoksella haettu, ainakaan saavutettu mitään kustannussäästöjä. Tehoja haluttiin pudottaa. Niin kauan kun rahavirtoja ei konkreettisesti valvota (joka ei ole mahdollistakaan), markkinat määräävät sen, paljonko kannattaa/pystytään rahaa polttamaan.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
proMB sanoi:
Mitä se auttaa että moottorin tehoja pienennetään??? :jaska:
Formuloissahan moottoriteho menee nykyään pääosin siipien aiheuttaman ilmanvastuksen tappamiseen. Mitä tehokkaampi kone, niin sitä enemmän voidaan mutkissa hyödyntää downforcea suuremmilla siivillä. Nyt kun tehot tippuvat, niin downforcea on pakko pudottaa kierrosajan maksimaalisen hyödyntämisen takia. Suorilla tarvitaan edelleen huippunopeutta ja lähes entisiin nopeuksiin pystyvät myös nämä uudet tehottomammat moottorit pienemmän ilmanvastuksen/downforcen kanssa.

Eli summa summarum: Huippunopeudet pysyvät lähes samoina, mutta mutkanopeudet tulevat putoamaan rajusti. Turvallisuus parananee ja pienemmillä mutkanopeuksilla mutkien ihanneajolinja ei tule olemaan niin tarkka kuin ennen.

Samalla kun aerodynaamisen pidon osuus tulee tämän moottoriuudistuksen johdosta pienenemään, niin slicksien mukaantulo vuoden päästä ajoitetaan aivan oikeaan kohtaan. Mutkanopeuksia voidaan hieman kompensoida mekaanisen pidon avulla, joka taas mahdollistaa ohituksia paremmin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Henkka sanoi:
Formuloissahan moottoriteho menee nykyään pääosin siipien aiheuttaman ilmanvastuksen tappamiseen. Mitä tehokkaampi kone, niin sitä enemmän voidaan mutkissa hyödyntää downforcea suuremmilla siivillä. Nyt kun tehot tippuvat, niin downforcea on pakko pudottaa kierrosajan maksimaalisen hyödyntämisen takia. Suorilla tarvitaan edelleen huippunopeutta ja lähes entisiin nopeuksiin pystyvät myös nämä uudet tehottomammat moottorit pienemmän ilmanvastuksen/downforcen kanssa.

Eli summa summarum: Huippunopeudet pysyvät lähes samoina, mutta mutkanopeudet tulevat putoamaan rajusti. Turvallisuus parananee ja pienemmillä mutkanopeuksilla mutkien ihanneajolinja ei tule olemaan niin tarkka kuin ennen.

Samalla kun aerodynaamisen pidon osuus tulee tämän moottoriuudistuksen johdosta pienenemään, niin slicksien mukaantulo vuoden päästä ajoitetaan aivan oikeaan kohtaan. Mutkanopeuksia voidaan hieman kompensoida mekaanisen pidon avulla, joka taas mahdollistaa ohituksia paremmin.

Mitäs se Kimi sitten sanoi et suoranopeudet laskee huomattavasti, mut mutkiin lasketaan entisellä vauhdilla :confused:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
BAR-Hondan tallipäällikkö Nick Fry pelkää nopeasti muuttuvien sääntöjen uhkaavan F1-sarjan asemaa autourheilun kuninkuusluokkana.

Fryn mielestä tekniset innovaatiot ovat kiinteä osa formula ykkösiä. Edistystä ei hänen mielestään pitäisi yrittää kahlita jatkuvilla sääntömuutoksilla.

- Turvallisuutta täytyy tietenkin kunnioittaa, mutta toisaalta myös tekniset näkökulmat ovat tärkeitä. Yritykset kuten Michelin, Honda, BMW ja Mercedes ovat mukana sarjassa kehittääkseen teknologiaa. Tekniset rajoitukset vähentävät merkittävästi näiden yrityksien ja sponsorien mielenkiintoa sarjaa kohtaan, varoitti Fry.

BAR-pomon mielestä F1:n tulisi jatkossakin pysyä moottoriurheilun kuninkuusluokkana. Fry pitää GP2-sarjan kärkitalleja jo uhkana tälle tittelille.

- Olemme huolissamme siitä, että GP2-sarjan nopeimmat tallit ovat luultavasti jo yhtä nopeita elleivät nopeampiakin kuin peräpään F1-tallit, kertoi Fry.

F1-sarjassa siirrytään ensi kaudella käyttämään V8-moottoreita. V10-moottorit ovat sallittuja enää vain tehoiltaan rajoitettuina versioina. Kuluneella kaudella käytetyt V10-moottorit kehittivät enimmillään noin 940 hevosvoiman tehot. Fry uskoo useimpien valmistajien tavoittelevan uusista V8-moottoreista 750 hevosvoiman teholukemia alkukauden kilpailuissa.

- 750 hevosvoiman irrottaminen 2,4-litraisesta koneesta tulee olemaan varsin vaikeaa etenkin materiaaleja koskevien lisärajoitusten vuoksi. Olen kuitenkin täysin luottavainen sen suhteen, että saamme nopeasti suorituskykyämme takaisin, ennusti Fry.

(MTV3-Reuters)

Ehkäpä Kovalaisen ja Rosbergin olisi kannattanut pysyä GP2:ssa. Siitähän taitaa tulla uusi kuninkuusluokka!

:ahem: :ahem:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mua kiinnostaa nää V8 moottoreiden värinät. Jostain syystä (en tunne alaa riittävästi) kasissa värinät kasvaa kierroslukujen noustessa, kun taas kympissä se kriittinen alue oli jossain 14-16k tietämissä.

Eli koko auton konstruktio menee täysin uusiksi noiden värinöiden takia ja ne tulee myös vaikuttamaan kilpailukykyyn.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Moe Szyslak sanoi:
Mua kiinnostaa nää V8 moottoreiden värinät. Jostain syystä (en tunne alaa riittävästi) kasissa värinät kasvaa kierroslukujen noustessa, kun taas kympissä se kriittinen alue oli jossain 14-16k tietämissä.

Eli koko auton konstruktio menee täysin uusiksi noiden värinöiden takia ja ne tulee myös vaikuttamaan kilpailukykyyn.
http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth1.htm

Linkistä löytyy lätinää koneiden heiluvista massoista, melko asiallinen saitti muutenkin.

Mickey sanoi:
Mitäs se Kimi sitten sanoi et suoranopeudet laskee huomattavasti, mut mutkiin lasketaan entisellä vauhdilla :confused:
Varmaanin sitä että sääntömuutoksin alennetaan suoravauhteja muttei mutkanopeuksia (itseasiassa mutkanopeudet nousevat jos renkaanvaihdot, ja siten pehmeämmät seokset, palaavat)
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mickey sanoi:
Mitäs se Kimi sitten sanoi et suoranopeudet laskee huomattavasti, mut mutkiin lasketaan entisellä vauhdilla :confused:
Riippuu siitä, löytyykö nopein kierros viimekauden tyyliin "maksimisiivet joka radalla", vai onko heikommilla koneilla optimi se, että vapaaehtoisesti tiputetaan lisää siipeä. Kyllä mä luulen että Kimi on oikeessa. Suoranopeudet saattaa hyvinkin tippua jonkun 15km/h. Se on paljon, mutta ei niin paljon että tarvis mihinkään F3 siipiin mennä :)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Eiköhän ensikaudella mutkissa mennä aika kovaa kun renkaatkin on pehmeämpiä ja autojen painopiste on entistä parempi.

Tuli näistä värinöistä mieleen, ja tuolta trivian puolelta, että paljonkos Cosworthin v8 kiersi silloin kun se oli käytössä formuloissa? Tosin noina aikoina taisi v10-koneetkin olla melkoisesti nykyistä kesympiä
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Harmi kun noista uudemmista en löytänyt infoa. Hieman outoja lukemia nuo edelliset, jos vuonna '82 on koneesta saatu 166 hv/litra niin miksi 12 vuotta myöhemmin ollaan saatu irti vain 177 hv/litra? Polttoaine on tietysti yksi syy, noina turboaikoinahan ajeltiin polttoaineseoksella, jossa olis vain liraus bensaa. Eipä pahemmin fortin tehot ole nousseet v. 90-94 aikana.

Toinen mielenkiintoinen seikka on vuosituhannen lopun v-10 koneiden pyörimisnopeudet. Ne ovat olleet juuri pahimmillaan noiden koneiden värinä-nopeuksissa ('98 mersu 14 krpm) ja silti vehkeet on saatu kiertämään alueiden yli.

No, kunhan testit alkavat joissa eri tallit ovat samalla radalla niin nähdään ehkäpä jotain tallien voimasuhteista.
 

Kake

Banned
Liittynyt
8.11.2005
Viestit
12
Toni_V sanoi:
Eiköhän ensikaudella mutkissa mennä aika kovaa kun renkaatkin on pehmeämpiä ja autojen painopiste on entistä parempi.
Aivan oikein. Koneissa menetetään viisisekuntia, ja renkaissa parannetan muutama sekunti. Luulen että vain jonkun sekuntin ajat hidastuu, kun ottaa huomioon lisäksi kehitystyön ja sen, että tänä vuonna ei rajoiteta aerodynamiikkaa lisää. Ehkä ollaa jossain vuoden 2002 tasolla kierrosajoissa, joka on tosi kovaa näillä säännöillä. Mutkat vauhdikkaammin ja suorat hitaammin kuin viimevuonna se on selvä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ferrarin Bahrainin testiajoista voi tehdä jotain (raakoja) ennakkoarvioita:

Marc Gene ajoi parhaalla kierroksella aikaan: 1.34.455.Badoerin paras: 1.34.588

Tämän vuoden Bahrainin GP:n aika-ajoissa Alonso ajoi paalun ajalla: 1.29,848 (1 aika-ajo)

Kisan paras kierros Pedro de la Rosalle: 1.31,447

Puheet GP2-sarjan uhkasta kuninkuusluokalle ovat melko täydellisesti totuuspohjaa vailla.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Black Leopard sanoi:
Ferrarin Bahrainin testiajoista voi tehdä jotain (raakoja) ennakkoarvioita:

Marc Gene ajoi parhaalla kierroksella aikaan: 1.34.455.Badoerin paras: 1.34.588
Kumpi kuskeista ajoi V8:lla ja kumpi kuristetulla V10:llä? :doubtful:
 
Ylös