V8

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
McLaren-kuljettaja Kimi Räikkönen ei ole innostunut siitä, että formula ykkösissä siirrytään käyttämään ensi kaudella 2,4-litraisia V8-moottoreita.

- Jos GP2-autot on kohta meitä nopeampia, niin ei sekään ole ihan oikea homma. Formula ykkösten pitäisi olla kaikista nopeimpia autoja maailmassa. Kun otetaan parisataa hevosvoimaa pois, autot eivät tunnu enää oikein miltään. Suorilla vauhdit laskevat, mutta mutkiin mennään käytännössä yhtä kovaa, Räikkönen kritisoi MTV3:n haastattelussa.
FIA :jaska:
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Turhaa tekstiä. GP2 autot olivat yli 10 sekunttia kierroksella hitaampia ja V8 moottorit alle(ainakin testeissä, mutta tuskin ne hidastuu siitä).
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
hhanhi sanoi:
Turhaa tekstiä. GP2 autot olivat yli 10 sekunttia kierroksella hitaampia ja V8 moottorit alle(ainakin testeissä, mutta tuskin ne hidastuu siitä).
Turhaa tekstiä? Eheh.. :yuck:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tavallaan ihan siistiä nähdä kun F1 autot jätättävät GP2 autoja sekuntikaupalla, vaikka kone on puolta pienempi. Mun mielestä F1 autoissa ei ole tärkeää että ne olisivat tehomonstereitä, vaan se, että ne on nopeita!! Ehkäpä FIA taas sallii renkaanvaihdot ja vauhtia tulee lisää?
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
hhanhi sanoi:
Turhaa tekstiä. GP2 autot olivat yli 10 sekunttia kierroksella hitaampia ja V8 moottorit alle(ainakin testeissä, mutta tuskin ne hidastuu siitä).
Mikäli Pulkkisen juttuja on uskominen niin GP2 autojen vauhtia saatetaan lisätä ensi kaudelle slikseillä ja joillain muilla pienillä sääntömuutoksilla.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Koska GP2 on F1:siin suhteessa halvalla kasaan pistettetty yksityyppiluokka, sen kehitystahti pitää huolen siitä, että ne tulevat aina olemaan F1:siä hitaampia vaikka ajaisivat yhtä tehokkailla koneilla.

Eiköhän suuret kehitysbudjetit pidä huolen siitä, että kauden alussa ollaan jäljessä viime kauden kärkiaikoja ainoastaan 1-2s, vähän radan luonteesta riippuen. Jossain Monacossa voidaan mennä jopa lujempaa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
gnz sanoi:
Koska GP2 on F1:siin suhteessa halvalla kasaan pistettetty yksityyppiluokka, sen kehitystahti pitää huolen siitä, että ne tulevat aina olemaan F1:siä hitaampia vaikka ajaisivat yhtä tehokkailla koneilla.

Eiköhän suuret kehitysbudjetit pidä huolen siitä, että kauden alussa ollaan jäljessä viime kauden kärkiaikoja ainoastaan 1-2s, vähän radan luonteesta riippuen. Jossain Monacossa voidaan mennä jopa lujempaa.
Nojoo jos downforce todella lasketaan kymmenesosaan nykyisestä, niin on aika todennäköistä että GP2-autot menevät kovempaa. Tähän Räikkönenkin taisi viitata tuolla kommentillaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Juzo sanoi:
Nojoo jos downforce todella lasketaan kymmenesosaan nykyisestä, niin on aika todennäköistä että GP2-autot menevät kovempaa. Tähän Räikkönenkin taisi viitata tuolla kommentillaan.
Ai sanomalla, että mutkissa mennään edelleen yhtä kovaa? :doubtful: Downforceahan oltiin tiputtamassa rajummin vasta vuodeksi 2008 ja kyseessä taisi olla vasta ihan luonnostyyppinen ajatelma. Ja tuohon ehdotukseenhan liittyi myös siirtyminen takaisin slickseihin, mikä tietenkin kompensoisi eroa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Bobakki sanoi:
Ai sanomalla, että mutkissa mennään edelleen yhtä kovaa? :doubtful: Downforceahan oltiin tiputtamassa rajummin vasta vuodeksi 2008 ja kyseessä taisi olla vasta ihan luonnostyyppinen ajatelma. Ja tuohon ehdotukseenhan liittyi myös siirtyminen takaisin slickseihin, mikä tietenkin kompensoisi eroa.
Uskoisin Kimin tietävän, että F1-auto on nopeampi V8 moottorillakin kuin GP2-auto, jossa on muuten silti vähemmän tehoa. "Jos GP2-autot on kohta meitä nopeampia, niin ei sekään ole ihan oikea homma." mielestäni tässä Kimi ei puhu moottoreista vaan tulevista sääntömuutoksista yleensä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juzo sanoi:
Uskoisin Kimin tietävän, että F1-auto on nopeampi V8 moottorillakin kuin GP2-auto, jossa on muuten silti vähemmän tehoa. "Jos GP2-autot on kohta meitä nopeampia, niin ei sekään ole ihan oikea homma." mielestäni tässä Kimi ei puhu moottoreista vaan tulevista sääntömuutoksista yleensä.
No, niinhän ei tule käymään, joten Kimi tuskin tarkoitti asiaa kirjaimellisesti. Kyllä FIA ja GP2:n hallinnoijat pitävät huolen siitä, että F1 tulee pysymään nopeimpana luokkana. Merkkiluokkaa on helppo säädellä. Tosin en usko sitä edes tarvittavan, sillä F1 kompensoi sääntömuutokset hyvin nopeasti muulla kehitystyöllä.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
WebSlave sanoi:
No, niinhän ei tule käymään, joten Kimi tuskin tarkoitti asiaa kirjaimellisesti. Kyllä FIA ja GP2:n hallinnoijat pitävät huolen siitä, että F1 tulee pysymään nopeimpana luokkana. Merkkiluokkaa on helppo säädellä. Tosin en usko sitä edes tarvittavan, sillä F1 kompensoi sääntömuutokset hyvin nopeasti muulla kehitystyöllä.
Joo voi kyllä olla aivan varma, että F1 eivät ole siinä vaiheessa nopein luokka jos downforce pudotetaan siihen fian kaavailemaan 10% nykyisestä. Sitä ei ihan äkkiä kompensoida ykköstenkään kehitystyöllä, varsinkin kun nykyisin autojenkin kehitys perustuu lähinnä aerodynamiikkaan. Totta kai GP2 autojakin voi hidastaa, jolloin F1-autot olisivat sentään nopeampia kuin ne.

Onneksi mikään laadukas talli ei ole vielä edes ehtinyt sitoutua koko sarjaan.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Juzo sanoi:
Joo voi kyllä olla aivan varma, että F1 eivät ole siinä vaiheessa nopein luokka jos downforce pudotetaan siihen fian kaavailemaan 10% nykyisestä. Sitä ei ihan äkkiä kompensoida ykköstenkään kehitystyöllä, varsinkin kun nykyisin autojenkin kehitys perustuu lähinnä aerodynamiikkaan. Totta kai GP2 autojakin voi hidastaa, jolloin F1-autot olisivat sentään nopeampia kuin ne.

Onneksi mikään laadukas talli ei ole vielä edes ehtinyt sitoutua koko sarjaan.

Äkkiä ne nopudet on aina tuppaantuneet kasvamaan.
Kun downforce pienenee, niin riittää niissä tehoja vielä
pyörähdyksiin...
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Vilkku sanoi:
Äkkiä ne nopudet on aina tuppaantuneet kasvamaan.
Kun downforce pienenee, niin riittää niissä tehoja vielä
pyörähdyksiin...
Muuten, mihinkäs se paino sijoitetaan sen jälkeen, kun
siirrytään pienempiin(=kevyempiin koneisiin)?
Massaa alas pohjan tuntumaan? Nopeudet
nousevat!
Vai tuleeko min. painoon myös jotain muutosta?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Minimipainoon ei ainakaan ensi kaudeksi ole tulossa muutosta. Lisäpainot kai yleensä yritetään sijoittaa siten, että auton painojakauma tulisi mahdollisimman keskelle ja alas.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Vilkku sanoi:
Muuten, mihinkäs se paino sijoitetaan sen jälkeen, kun
siirrytään pienempiin(=kevyempiin koneisiin)?
Massaa alas pohjan tuntumaan? Nopeudet
nousevat!
Vai tuleeko min. painoon myös jotain muutosta?
Massaa kannattaa tietysti laittaa mahdollisimman alas, mutta lisäpainon paikka riippuu auton kokonaisuudesta. Yleisesti käsittääkseni autot tuppaavat olemaan hiukan takapainoisia, joten lisäpainoja pyritään laittamaan eteenpäin. Rellun tämän vuoden autossa lisäpainoa oli jopa etusiipikappaleessa. Painoa siellä ei voi kovin alas laittaa, joten auton toimivuuden kannalta oli tärkeämpää saada painoa eteen kuin mahdollisimman alas.

Nykyformulat tehdään alipainoisiksi, ensi kaudella alipainoa on hieman enemmin ja lyijyä päästään laittamaan lisää.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitäs höpinää maikkarin uutisissa oli, että
ensi kauden kierroslukujen odotetaan asettuvan 17 000 tuntumaan?!?!?!
:eek!:

Eikös kuitenkin aikasemmin puhuttu jopa 21 000?

Näin maikkarilla:
"Tällä kaudella moottorit kiersivät yli 19 000 kierrosta minuutissa. Ensi kauden moottorien kierroslukujen on arvioitu asettuvan 17 000 tuntumaan."

Onko tässä mennyt hillot ja jauhot sekaisin maikkarilla, vai olenko minä
missannut jotain?
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Ghost_Glove sanoi:
Mitäs höpinää maikkarin uutisissa oli, että
ensi kauden kierroslukujen odotetaan asettuvan 17 000 tuntumaan?!?!?!
:eek!:

Eikös kuitenkin aikasemmin puhuttu jopa 21 000?

Näin maikkarilla:
"Tällä kaudella moottorit kiersivät yli 19 000 kierrosta minuutissa. Ensi kauden moottorien kierroslukujen on arvioitu asettuvan 17 000 tuntumaan."

Onko tässä mennyt hillot ja jauhot sekaisin maikkarilla, vai olenko minä
missannut jotain?

Koko lainaus tässä.
Taitaa olla virheellistä tietoa tuo 17 000 kierrosta.

"Tällä kaudella moottorit kiersivät yli 19 000 kierrosta minuutissa. Ensi kauden moottorien kierroslukujen on arvioitu asettuvan 17 000 tuntumaan.

- Moottorin värinän suhteen olemme uudessa tilanteessa. V10-moottorilla kriittinen alue oli 12 000 - 14 000 kierroksella, jolla moottoria ei käytetty kovinkaan pitkää aikaa. Moottoria käytetään enemmän sen maksimikierroksilla, ja tästä aiheutuu V8:n kanssa ongelmia. Sen kanssa värinän kriittinen alue alkaa 16 000 kierroksesta ja lisääntyy siitä ylöspäin. Paras V8-moottori on se, jossa värinäongelma ratkaistaan tehokkaimmin, Theissen selvitti.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Tuosta Theissenin lausunnosta saa sellaisen käsityksen, että joko kierrosten on asetuttava alle 16 000 rpm tai sitten ylityttävä reilusti.Mitä nyt on kuullut uusien V-8:n ääniä niin taitavat kiertää jonkin matkaa yli 20tuhannen ja onhan se ainut järkevä suuntakin.
Maikkarin miehet ovat kuulleet usalaisten bensarohmujen käyntiäänen liikennevaloissa niin päättelivät kierrosten jäävän kymppitonniin :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
HUH! :alppu:

Mä jo luulin, että Theissen olis sattunut päästämään suustaan jotain ton suuntasta. Tai kai se päästikin, juuri niin kuin Vilkku sanoi.

Minustakin ainoa järkevä suunta on nostaa kierroksia kun moottorit pienenevät.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No ei se kierrosten nostattaminen niin yksinkertaista ole. Iskutilavuudella ei sinänsä ole merkitystä, vaan ratkaisevampaa on yhden sylinterin koko. Kierroksia rajaavana tekijänä on pääsääntöisesti männän keskimääräinen nopeus. Siviiliautoissa se on parhaimmillaan 25 m/s ja f1-kisakoneissa varmaan päälle 30 m/s. 2.4 litrainen V8 ja 3 litrainen V10 on tässä suhteessa samalla viivalla, molempien yhden sylinterin tilavuus on 300 cc. Mitä lyhytiskuisempi kone on, sitä alhaisemmalla tasolla männän keskimääräinen nopeus on. Aivan maalaisjärjelläkin voi ajatella, että kun kone pyörii 18000 r/min, eli 300 r/s, niin mäntä/kiertokankipaketti altistuu melkomoisille kiihtyvyyksille alakuolokohdan ja yläkuolokohdan välillä.

V8 ja V10 koneen välillä on eroja sitten myös värinöissä, mistä Theissen puhuikin. Jokaisella moottorityypillä on omat värinänsä. V8 ei todellakaan ole mikään ongelmaton kampe siinä suhteessa. V8 kisakoneissa on sellainenkin merkittävä ero siviilipuolen koneisiin, että niissä on 180 asteen kampiakseli. Siviiliautoissa kampiakselin kaulat on 90 asteen välein. Näin perinteistä V8:ia ei voi suoraan verrata kisakäyttöön tehtyyn V8:iin. En nyt muista mikä varsinainen hyöty tästä 180-asteen kampiakselista on, mutta se liittyy kierroskestävyyteen. Eli tällainen kampura kestää paremmin korkeita kierroksia.
 
Ylös