Vaaran paikka : Mossahtaako renkaita Indyssä?

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Indy on vaarallinen paikka ajaa huonoilla renkailla.
Ralfin betonikosketus antoi siitä aiemmin vakavan muistutuksen.

Indyn radassa on paljon oikealle kääntyviä puolinopeita mutkia, jotka syövät vasenta eturengasta - kuin hullu näkkäriä.
Autot ovat nimittäin liikkeellä reilusti noissa mutkissa tarvittavaa downforcea pienemmällä siivellä - ja kaara puskee mutkissa tuntuvasti ajettaessa "rajoilla". Siiven vähyys johtuu luonnollisesti huikeasta ovaalista ja sen jälkeisestä suorasta.

Toivon vilpittömästi kuskien puolesta, ettei kenenkään rengas mossahda ovaalissa. -Siitä saattaa syntyä rumaa jälkeä.

Rengassääntö on tuonut mielenkiintoa kisoihin, mutta tällä radalla on lähes hulluutta ajattaa autoja renkailla, joiden tuotekehitys nykysääntöihin soveltuviksi on vielä puolitiessään!

Sääntöä voisi mielestäni rukata siten, että talli saa vaihdattaa autoon yhden renkaan kerrallaan (tankkaus eri stopilla kuin renkaan vaihto) ilman mitään sanktioita. Tällöin olisi pakko pysähtyä "ylimääräinen" stoppi yhtä rengasta varten tarvitsematta kuitenkaan pelätä seuraamuksia renkaanvaihdon vuoksi. Yhden renkaan vaihdolla ei luultavasti saavutettaisi kuitenkaan merkittävää nopeusetua - joten se tehtäisiin vain tarvittaessa tai turvallisuuden niin vaatiessa.

Tulipa pitkä luritus - mutta "jänskättää" oikeasti tuo ovaalin betoni ihan kuskien terveyden puolesta.

Toivotaan ainakin viileähköä keliä lisäämään renkaiden kestoa.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
kc4197 sanoi:
Sääntöä voisi mielestäni rukata siten, että talli saa vaihdattaa autoon yhden renkaan kerrallaan (tankkaus eri stopilla kuin renkaan vaihto) ilman mitään sanktioita. Tällöin olisi pakko pysähtyä "ylimääräinen" stoppi yhtä rengasta varten tarvitsematta kuitenkaan pelätä seuraamuksia renkaanvaihdon vuoksi. Yhden renkaan vaihdolla ei luultavasti saavutettaisi kuitenkaan merkittävää nopeusetua - joten se tehtäisiin vain tarvittaessa tai turvallisuuden niin vaatiessa.
Mitenkäs tuo nyt sitten eroaa nykyisistä säännöistä? :doubtful:

edit: niin noniin.. mutta tuskin tallit sitä rangaistusta ovat tähänkään asti pelänneet (Kimi nyrrellä), vaan nimenomaan sen takia ei pysähdytty koska voitto olisi mennyt siinä. Tälläinen tuskin toisi siis muutosta asiaan.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Onhan se ovaali ikävä paikka onnettomuudelle kuten viime vuonna nähtiin, mutta kun ajattelee, että Indy 500:ssa yli 20 autoa ajaa sen 500 mailia pelkkää ovaalia ja fykkösillä rataan kuuluu vain se yksi kallistettu mutka kisan pituuden ollessa vielä selvästi lyhyempi, niin riskit eivät tunnukaan enää ainakaan omasta mielestäni niin suurilta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
lfb sanoi:
Onhan se ovaali ikävä paikka onnettomuudelle kuten viime vuonna nähtiin, mutta kun ajattelee, että Indy 500:ssa yli 20 autoa ajaa sen 500 mailia pelkkää ovaalia ja fykkösillä rataan kuuluu vain se yksi kallistettu mutka kisan pituuden ollessa vielä selvästi lyhyempi, niin riskit eivät tunnukaan enää ainakaan omasta mielestäni niin suurilta.
Näkisin kyllä yhden ihan selkeän ongelman tässä: F1-kuskit (tai suurin osa) eivät ole ovaaleilla pyörimiseen tottuneet ja todennäköisesti tekevät niinkuin Amerikan ihmemaahan siirtyvät Euroopassa uran tehneet ratakuskit ovaaleilla yleensä, eli korjaavat sladin refleksinomaisesti myös tuossa kaarteessa. Tuloksena on yleensä osuminen muuriin keula edellä ja pahimmillaan kohtisuoraan.

Kuitenkin jos ajatellaan eturenkaan puhkeamista, niin se on yleensä sikäli "vaaraton" tapahtuma, että törmäyskulma on loiva. Sinällään kyllä ihan tarpeellinen pohdinta, että renkaita on tänä vuonna hajoillut kohtuullisen tiuhaankin, joskus myös ilman näkyvää syytä. Nykysäännöillähän rengasta ei voi vaihtaa "varmuuden vuoksi" vaan siinä pitää oikeasti olla jotain häikkää.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, onko rataan tehty viime vuoden jälkeen muutos, joka olisi todennäköisesti Ralfinkin vammautumisen estänyt, eli laitettu ovaaliradan mutkien ulostuloissa käytetty uudenlainen törmäysenergiaa varsin tehokkaasti absorboiva muuri myös tuohon Ykkösten kannalta tuiki tärkeään paikkaan tavallisen betonin tilalle. Kuninkuusluokkahan ajaa ovaalimutkan väärään suuntaan Amerikan urhoihin verrattuna.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mäkillä ja renolla ei eturenkaiden kulutus ole ollut hirveän suurta eli ei huolta mestaruustaiston kannalta. Sitä en tiedä jos Schumi lähtee varhaiseläkkeelle mutta etenkin Massaa veikkaisin hajottamaan renkaansa.

Ei se eturengas mhadottomasti kulu jos sen ajaa pehmeämmin. Ohituspaikkoja kyllä avautuu :ahem:
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Tuohon rengasvaihtokieltoon voisi tehdä yhden uudistuksen. Renkaat saisi vaihtaa kisassa kertaalleen (ja sen lisäksi vielä yksittäisen jos joku posahtaa), mutta sitten se tärkein pointti - samalla kertaa ei saa tankata.

Mitä tuossa pohdiskelin, niin taktiikat menisi erittäin mielenkiintoisiksi, kun erilaisia vaihtoehtoja olisi useita ajaa kisa läpi.

Ideaalinen taktiikka olisi todennäköisesti 2 tankkausstoppia 33,3% stinteillä ja yksi renkaanvaihto kisan puolessa välissä. Mutta mahdollisia modifikaatioita tuohon oli varmasti miljardittain. :)
 

Tuck

Well-known member
Liittynyt
7.6.2004
Viestit
610
Sijainti
Kotona
Henkka sanoi:
Tuohon rengasvaihtokieltoon voisi tehdä yhden uudistuksen. Renkaat saisi vaihtaa kisassa kertaalleen (ja sen lisäksi vielä yksittäisen jos joku posahtaa), mutta sitten se tärkein pointti - samalla kertaa ei saa tankata.

Mitä tuossa pohdiskelin, niin taktiikat menisi erittäin mielenkiintoisiksi, kun erilaisia vaihtoehtoja olisi useita ajaa kisa läpi.

Ideaalinen taktiikka olisi todennäköisesti 2 tankkausstoppia 33,3% stinteillä ja yksi renkaanvaihto kisan puolessa välissä. Mutta mahdollisia modifikaatioita tuohon oli varmasti miljardittain. :)
Ja jos sais vaihtaa ihan uudet renkaat ni toi sääntö olis täydellinen. Eikä mitään harjotuksis käytettyi.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
IMO Indyn ovaalimutka on oikeastaan yksi ainoista, tai ehkä ainoa paikka nykyisillä F1 radoilla, jossa kuljettaja voi päästä hengestään. Burtin törmäys vuonna '01 Spassa näytti, että rengasvalliin voit törmätä lähestulkoon miten vain, ja selvitä silti. McNish meni metallikaiteesta läpi, ja nousi omin jaloin autosta. Mutta Ralf oli pari kuukautta sivussa osuttuaan oikeastaan aika vaarattoman näköisesti betoniin.

Toivottavasti ei poksahtele tai muutenkaan osu, mutta pahaa pelkään.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Kun jenkit ajavat omia ovaalikisojaan on autot rakennettu juuri ovaalia silmälläpitäen. Esim ovaalikisoissa toisen puolen renkaat ovat erikokoiset. Johtuu siitä että rata on kallistettu. Samoin kulutus on täysin erilainen toisen puolen renkaissa. En nyt muista kuinka suuri osuus ovaalilla on radan pituudesta F1-kisassa, mutta suurin osa kuitenkin ajetaan lähes katurataa muistuttavalla syheröllä.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Voishan se vähän jänskättää vetää flatspotatulla renkaalla tuo ovaalikaarre ja toivoa että ripustukset kestää.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Henkka sanoi:
Tuohon rengasvaihtokieltoon voisi tehdä yhden uudistuksen. Renkaat saisi vaihtaa kisassa kertaalleen (ja sen lisäksi vielä yksittäisen jos joku posahtaa), mutta sitten se tärkein pointti - samalla kertaa ei saa tankata.

Tämä olisi järkevää. Toinen hyvä vaihtoehto ( turvallisuutta lisäävä muutos mutta ei kuitenkaaan taktikoinnin kannalta mitenkään seksikäs vaihtoehto) olisi se että yhden renkaan saa vaihtaa jokaisella tankkauskerralla. Kukaanhan ei varmaankaan tekisi tätä turhaan sillä sekarengastus ei varmasti paranna balanssia, mutta varmasti vaihdettaisiin jos renkaassa on vikaa (esim Kimi nyrrellä, renut Monacossa)
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
epeli sanoi:
IMO Indyn ovaalimutka on oikeastaan yksi ainoista, tai ehkä ainoa paikka nykyisillä F1 radoilla, jossa kuljettaja voi päästä hengestään. Burtin törmäys vuonna '01 Spassa näytti, että rengasvalliin voit törmätä lähestulkoon miten vain, ja selvitä silti. McNish meni metallikaiteesta läpi, ja nousi omin jaloin autosta. Mutta Ralf oli pari kuukautta sivussa osuttuaan oikeastaan aika vaarattoman näköisesti betoniin.

Toivottavasti ei poksahtele tai muutenkaan osu, mutta pahaa pelkään.
Muistaakseni Indyn ovaalin betonit on uusittu. Muutama kuukausi takaperin oli juttua uudesta jenkkien keksimästä betonivallista, joka vaimentaa törmäystä ilmeisesti vähän samaan tapaan kuin F1-autojen hiilikuitunokka. Eli seinä on rakennettu jollain tapaa kerroksiin, jotka vaimentavat törmäysenergiaa painumalla kasaan tms. Olikohan kyseisen keksinnön nimi "s.a.f.e" tai jotain sinnepäin.

'lähtee etsimään linkkiä'

EDIT: Siis vallin nimi olikin SAFER. Lontoon kielen taitoisille linkki. En ole tosin varma, oliko keksintö käytössä jo viime vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kaikki muutaman tovin miettimisen jälkeen keksityt uudet rengassäännöt saattavat käytännössä osoittautua huonoiksi. Pian ollaan saman ongelman edessä kuin aika-ajojen kanssa. Sääntöjä muutetaan tasalta ja puolelta, eikä ikinä päästä ratkaisuun joka tyydyttäisi enemmistöä.

Järkevintä olisi palata vanhaan käytäntöön, josta on pitkä kokemus. Nykymallia perusteltiin turvallisuusseikoilla. Turvallisuus ei ole parantanut vaan päinvastoin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves sanoi:
Muistaakseni Indyn ovaalin betonit on uusittu. Muutama kuukausi takaperin oli juttua uudesta jenkkien keksimästä betonivallista, joka vaimentaa törmäystä ilmeisesti vähän samaan tapaan kuin F1-autojen hiilikuitunokka. Eli seinä on rakennettu jollain tapaa kerroksiin, jotka vaimentavat törmäysenergiaa painumalla kasaan tms. Olikohan kyseisen keksinnön nimi "s.a.f.e" tai jotain sinnepäin.

'lähtee etsimään linkkiä'
Niinkun tossa yllä yritin viestiä, niin muualla radallahan ne oli jo viime vuonna, muttei siinä, mihin Ralf veti.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Bobakki sanoi:
Niinkun tossa yllä yritin viestiä, niin muualla radallahan ne oli jo viime vuonna, muttei siinä, mihin Ralf veti.
Jahas. Pitääpä ensi kerralla vaivautua lukemaan koko viestiketju läpi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tulinpa jo kommentoineeksi asiaa kisatopiciin mutta tehdäänpä nyt sama tännekin.Yksi rengassarjan vaihto kisaa kohden olisi paras kompromissi entisten täysin vapaiden vaihtojen ja nykyisen täydellisen kiellon sijaan.Vaihto pitäisi toki suorittaa eri varikkokäynnillä kuin tankkaus.Tuo jos mikä tekisi kisoista mielenkiintoisia maaliviivalle saakka ja vieläpä huomattavasti nykyistä turvallisemmin :ahem: :ahem:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Black Leopard sanoi:
Tulinpa jo kommentoineeksi asiaa kisatopiciin mutta tehdäänpä nyt sama tännekin.Yksi rengassarjan vaihto kisaa kohden olisi paras kompromissi entisten täysin vapaiden vaihtojen ja nykyisen täydellisen kiellon sijaan.Vaihto pitäisi toki suorittaa eri varikkokäynnillä kuin tankkaus.Tuo jos mikä tekisi kisoista mielenkiintoisia maaliviivalle saakka ja vieläpä huomattavasti nykyistä turvallisemmin :ahem: :ahem:
Eikös tuo loppujen lopuksi johtaisi samaan kuin ennenkin...ohitukset tehtäisiin varikolla, koska radalla ei kannata turhaan riskiä ottaa eikä kenelläkään vauhti hiivu kisan loppupuolella merkittävästi. Kuinka systeemi toisi mielenkiintoa kisan loppuun asti? Jonossa ajeltaisiin viimeisten varikkokäyntien jälkeen...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Henkka sanoi:
Tuohon rengasvaihtokieltoon voisi tehdä yhden uudistuksen. Renkaat saisi vaihtaa kisassa kertaalleen (ja sen lisäksi vielä yksittäisen jos joku posahtaa), mutta sitten se tärkein pointti - samalla kertaa ei saa tankata.

Mitä tuossa pohdiskelin, niin taktiikat menisi erittäin mielenkiintoisiksi, kun erilaisia vaihtoehtoja olisi useita ajaa kisa läpi.

Ideaalinen taktiikka olisi todennäköisesti 2 tankkausstoppia 33,3% stinteillä ja yksi renkaanvaihto kisan puolessa välissä. Mutta mahdollisia modifikaatioita tuohon oli varmasti miljardittain. :)
Hyväähän tässä olisi myös se että kisatilanne voisi vaikuttaa taktiikkaan, esim. ruuhkassa ajettaessa voisi olla hyvä käydä joko tankilla tai renkaidenvaihdossa.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Bobakki sanoi:
Niinkun tossa yllä yritin viestiä, niin muualla radallahan ne oli jo viime vuonna, muttei siinä, mihin Ralf veti.

Näyttää olevan vaimennusmuuri käytössä myös F1:ssä. Asennus tosin näyttää jotenkin "väliaikaiselta" ja tullaan varmaankin poistamaan kisojen jälkeen.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Miksi renkaiden vaihto nähdään ainoana ratkaisuna parantaa turvallisuutta? Eiköhän se ole renkaiden valmistajan vastuu tuoda niin kovat seokset kisaan, etteivät ne vasemmat eturenkaatkaan syövy räjähdyskuntoon, ja kieltäytyä antamasta talleille edes pyynnöstä liian pehmeitä renkaita.

Varikkopysähdyksistä olisi hyvä päästä kokonaan eroon, koska ne johtavat vain tuollaiseen ajellaan-jonossa-ja-kytätään-koska-kaveri-menee-varikolle nössöilyyn. Kun kukaan ei käy varikolla ja osa kuskeista osaa säästää renkaita paremmin kuin toiset niin kisassa voi loppupuolellakin tapahtua vielä mielenkiintoisia asioita (ja ei, irvileuat, en tarkoita renkaiden puhkeamisia).
 
Ylös