kc4197
Polliarvonnassa voittanut
- Liittynyt
- 13.6.2005
- Viestit
- 813
Indy on vaarallinen paikka ajaa huonoilla renkailla.
Ralfin betonikosketus antoi siitä aiemmin vakavan muistutuksen.
Indyn radassa on paljon oikealle kääntyviä puolinopeita mutkia, jotka syövät vasenta eturengasta - kuin hullu näkkäriä.
Autot ovat nimittäin liikkeellä reilusti noissa mutkissa tarvittavaa downforcea pienemmällä siivellä - ja kaara puskee mutkissa tuntuvasti ajettaessa "rajoilla". Siiven vähyys johtuu luonnollisesti huikeasta ovaalista ja sen jälkeisestä suorasta.
Toivon vilpittömästi kuskien puolesta, ettei kenenkään rengas mossahda ovaalissa. -Siitä saattaa syntyä rumaa jälkeä.
Rengassääntö on tuonut mielenkiintoa kisoihin, mutta tällä radalla on lähes hulluutta ajattaa autoja renkailla, joiden tuotekehitys nykysääntöihin soveltuviksi on vielä puolitiessään!
Sääntöä voisi mielestäni rukata siten, että talli saa vaihdattaa autoon yhden renkaan kerrallaan (tankkaus eri stopilla kuin renkaan vaihto) ilman mitään sanktioita. Tällöin olisi pakko pysähtyä "ylimääräinen" stoppi yhtä rengasta varten tarvitsematta kuitenkaan pelätä seuraamuksia renkaanvaihdon vuoksi. Yhden renkaan vaihdolla ei luultavasti saavutettaisi kuitenkaan merkittävää nopeusetua - joten se tehtäisiin vain tarvittaessa tai turvallisuuden niin vaatiessa.
Tulipa pitkä luritus - mutta "jänskättää" oikeasti tuo ovaalin betoni ihan kuskien terveyden puolesta.
Toivotaan ainakin viileähköä keliä lisäämään renkaiden kestoa.
Ralfin betonikosketus antoi siitä aiemmin vakavan muistutuksen.
Indyn radassa on paljon oikealle kääntyviä puolinopeita mutkia, jotka syövät vasenta eturengasta - kuin hullu näkkäriä.
Autot ovat nimittäin liikkeellä reilusti noissa mutkissa tarvittavaa downforcea pienemmällä siivellä - ja kaara puskee mutkissa tuntuvasti ajettaessa "rajoilla". Siiven vähyys johtuu luonnollisesti huikeasta ovaalista ja sen jälkeisestä suorasta.
Toivon vilpittömästi kuskien puolesta, ettei kenenkään rengas mossahda ovaalissa. -Siitä saattaa syntyä rumaa jälkeä.
Rengassääntö on tuonut mielenkiintoa kisoihin, mutta tällä radalla on lähes hulluutta ajattaa autoja renkailla, joiden tuotekehitys nykysääntöihin soveltuviksi on vielä puolitiessään!
Sääntöä voisi mielestäni rukata siten, että talli saa vaihdattaa autoon yhden renkaan kerrallaan (tankkaus eri stopilla kuin renkaan vaihto) ilman mitään sanktioita. Tällöin olisi pakko pysähtyä "ylimääräinen" stoppi yhtä rengasta varten tarvitsematta kuitenkaan pelätä seuraamuksia renkaanvaihdon vuoksi. Yhden renkaan vaihdolla ei luultavasti saavutettaisi kuitenkaan merkittävää nopeusetua - joten se tehtäisiin vain tarvittaessa tai turvallisuuden niin vaatiessa.
Tulipa pitkä luritus - mutta "jänskättää" oikeasti tuo ovaalin betoni ihan kuskien terveyden puolesta.
Toivotaan ainakin viileähköä keliä lisäämään renkaiden kestoa.