Törni
Well-known member
Esitit monia kysymyksiä. Analyyttinen vastaus noihin kysymyksiin edellyttäisi valtiotieteiden tohtorin tutkintoa. Ja vankkaa tutkintoa myös ulkomaankaupasta. Minusta Paavon kohdalla ei ole olennaista se, miten hän täyttää tuon nimenomaisen tehtävän kriteerit, johon hänet nyt on valittu. Olennaista on se, miten Väyrynen istuu hallitukseen ja miten hyvin hän puhaltaa yhteiseen hiileen. Olennaista on se, miten hyvin Väyrynen pidättäytyy potkimasta "aisan yli". Olennaista on se, miten Väyrynen hahmottaa Suomen edun suhteessa hallituksen linjauksiin ja päämääriin.Vesku sanoi:Mitäs epäloogisia ja vähemmän järkeviä syitä pohdit?
Ulkomaankauppaministeri ei kuitenkaan taida hyvin paljon- yleensä...- ottaa syvällisemmin tai näkyvästi kantaa kotimaan politikkaan? Jos miestä ei saatu pysymään parlamentissa, niin hoitakoon semmoista hommaa, että olisi mahdollisimman vähän sotkemassa kotimaassa kuitenkaan??
Minkä verran ulkoministeri ja ulkomaankauppaministeri tekevät yhteistyötä? EI varmaankaan kovinkaan paljon kuitenkaan? Paavo Ilkan "terävöittäjäksi" joihinkin neuvotteluihin, Kanerva lie kuitenkin paljon "pehmeämpi" kaveri??
Mitkä ovat Suomen ulkomaankaupan tavoitteet, kehittämiskohteet, suunnat yms lähitulevaisuudessa? Onko Paavo siihen toimeen "parasta A-ryhmää" kuitenkin??? Paavo tuntee EU;n hyvin, ja Venäjänkin - vaikka Venäjän kauppa lienee hyvinkin erilaista kuin "aikoinaan".
Millainen mielikuva maailmalla ( EU, Venäjä, Baltia, Ruotsi nyt ainakin) on Väyrysestä?? Miten on tehtävänsä hoitanut parlamentissa? Tavan meppi, ei muuta?? EI Paavolla kaiten noin itsepäisen pässin maine sentään liene noissa maissa?
Siis EDIT: Millainen henkilö pitää olla ulkomaankaupan ministerinä, jotta hän olisi hyvä toimessaan? Täyttääkö Väyrynen ehdot?
Tässä minun mietteitäni Väyrysestä:
Minulle tulee Väyrysestä mieleen Neuvostojan nuori terävä luovija, joka aloitti uransa Ahti Karjalaisen sihteerinä. Myöhemmin Väyrysestä tuli Kekkosen luottopoika. Edelleen tulee mieleen Väyrynen, joka Neuvostoliiton hajottua meni ulkoministerinä Moskovaan hakemaan uutta allekirjoitusta YYA-sopimukseen sen mentyä umpeen. Ei löytynyt Moskovasta enää tuon paperin allekirjoittajaa. Mieleen tulevat monet skismat Väyrysen ja median välillä. "Minä olen kuin pallo, jota voi potkia". Edelleen mieleen muistuu Väyrysen jyrkkä EU -vastaisuus ja maratonpuheet, joilla Väyrynen yritti estää liittymisen.
Väyrynen on mielestäni ollut aina ensisijaisesti poliittinen peluri. Hän on aina elännyt vallitsevassa ajassa. Visioita tulevaisuudesta hänellä ei ole juuri ollut, vaan hän on tarrautunut kiinni vallitseviin teeseihin. Aika on ajanut Paavosta ohi. Väyrysen jääräpäisyys, kykenemättömyys kompromisseihin ja myönnytyksiin tekee hänestä aikapommin valtioneuvostossa. Väyrysen huono kyky käsitellä mediaa tekee hänestä ennemmin tai myöhemmin pellen. Media on nykypäivänä monin verroin "ketterämpää" kuin viisitoista vuotta sitten.