Vaikutelmat uudistuneesta F1-viikonlopusta

  • Viestiketjun aloittaja -ha-
  • Aloituspäivämäärä

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Kootaanpa yleisiä vaikutelmia uudistuksista nimenomaan tv-katsojan näkökulmasta uuteen otsikkoon, jos Moderaattoreille sopii.

Aika-ajot ovat ainakin näin lyhyen kokemuksen perusteella aiempaa parempaa televisioviihdettä. Kaikki pääsevät ruutuun ja kaikkien nopein kierros näytetään varmasti. Aiemminhan varsinkin aamutuimaan ajetut aika-ajot olivat tuskallisia, kun piti koettaa pysyä hereillä katsomalla tv-ruutua, jossa ei tapahdu yhtään mitään. Nyt koko ajan tapahtuu ja melkein kaikella ruudussa näkyvällä ajamisella on suuri merkitys paitsi lähtöjärjestyksen, mutta myös itse kisan kannalta.
Näkisin, että on vain hyvä asia, jos kisan merkitys kasvaa aika-ajojen kustannuksella. Tähän uusi käytäntö ymmärtääkseni tähtää.
Uusien aika-ajojen huonompi puoli on se, että hidastukset hienoista ja näyttävistä ajolinjoista ja muusta mielenkiintoisesta jäävät vähemmälle; aikaa ei yksinkertaisesti riitä kun koko ajan radalla tapahtuu lisää. Ehkä lyhyemmillä radoilla autojen radallalähtöä voitaisiin hiukan väljentää, jolloin päätäisiin naatiskelemaan vaikkapa Webberin ja Frentzenin yllättävän ahneista linjoista tai tuskailemaan Kimin ajovirhettä uudelleen. Toki tämä edellyttää ohjaajalta nopeutta ja luovuutta, eikä sellaista ole juuri F1-lähetyksissä ennenkään nähty.

Selostajilta vaaditaan uudessa tilanteessa entistä enemmän valppautta ja asiantuntevia johtopäätöksiä. Ei tietenkään voi olettaakaan, että selostajat osaisivat sanoa johtuuko hitaus tai nopeus bensamäärästä, mutta huonot säädöt (siis huonot, ei kisasäädöt) ja vähän ulosajoa pienemmätkin ajovirheet ammattimiesten on nähtävä. En usko, että JJ:kään tuo tarpeeksi tätä Maikkarin lähetyksiin, vaikka toki selkeästi yksin kopissa ympäripyöreitä puhuvaa Tuomista paremmin asioita havaitseekin. Kaksikon jutut tahtovat jäädä valitettavan yleisluontoisiksi ja itsestäänselviksi. Taas kerran tekisi mieli alkaa leuka väpättäen muistella Eurosportin aikoja, mutta antaa olla tämän kerran.

Muutenkin televisiointiin olisi voitu puuttua raskaammalla kädellä. Itse asiassa ei ole tehty mitään radikaalia, vaikka juuri nyt olisi ollut hieno tilaisuus uudistaa ja ajanmukaistaa formaattia radikaalisti. Uutta kisaviikonloppua viedään läpi käytännössä yhä edelleen samoilla puutteellisilla ja vanhoilla tilastointi-, seuranta- ja grafiikkamalleilla kuin ennenkin. Luulisi että vuonna 2003 ruutuun saataisiin vähän enemmän infoa kuin vuonna 1993, mutta ei. Jälleen kerran sanon, että oppia näissä katsojaa palvelevissa asioissa olisi voitu ottaa Pohjois-Amerikan moottoriurheilusarjojen mainioista tv-lähetyksistä. Yksi uudistusten päätarkoitushan oli nimenomaan katsojien mielenkiinnon ylläpitäminen ja jopa lisääminen entisestään. Nyt televisiointi ei ole entisenkään vertaa ajan tasalla.

Kaiken kaikkiaan uudistukset olivat mielestäni kuitenkin lajin mielenkiinnon kannalta mukavia ja piristäviä. Pitemmällä tähtäimellä nähdään onnistuttiinko niillä tasoittamaan mm-sarjaa. Tarkoitushan ei ollut estää parasta tallia ja kuljettajaa olemasta paras, vaan mahdollistaa parhaaksi pääseminen muillekin kuin rikkaimmille talleille. Tosin mitkään uudistukset tuskin nostavat Minardia huipulle kuin Paul Stoddardin ajatusmaailmaan uudistaminen. Köyhyydessä rypeminen ja loputon almujen aneleminen on Michael Schumacherin, Ron Dennisin ja Frank Williamsin kaltaisten yleisöstä vieraantuneiden teknologiafanien vastakohta.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Kuten olen jo tuossa toisessa aika-ajotopikissa sanonut niin aika-ajouudistus on ehdottoman onnistunut. Koko ajan tapahtuu eikä siihen väliin ja mitään pitkiä taukoja. Tänään tosin nähtiin se, että nopealla kierroksella olevat kuskit alkoivat saavuttaa jäähdyttelikierroksella olevaa joten pitäisikö tuota 30 sekunnin aikarajaa hieman pidentää? Koko sessio kun kestää semmoiset 50 minuuttia niin siinä olisi ihan hyvin varaa venyttää sitä hieman pidemmillä aikaväleillä. Tosin tulisiko siinä sitten liikaa sitä väliä, vaikea sanoa. Nyt tuntuu juuri sopivalta että kun kuljettaja suorittaa oman nopeansa niin seuraava on jo radan viimeisellä sektorilla.

Jotkut tosiaankin mainitsevat, että tämä uusi systeemi tappaa jännityksen. Toistan vielä senkin, että ainakin minun mielestäni tämä järjestelmä toimii paljon paremmin. Saa mahdollisuuden nähdä kaikki kierrokset ja ainakin itseäni kiinnostaa nähdä myös huonompien tiimien kierroksia. Ja kun perjantain sessiossa joku huipputiimin kuski mokaa niin siinähän ne jakautuvat sopivasti pitkin sessiota, eli ei käy niin että kaikki huippukuskit tulevat kaikki viimeisessä ryhmässä. Lopussa on joka tapauksessa jännitettävää kun ne nopeimmat lähtevät yrittämään paaluaikaa. Ero on siinä että nyt koko porukka ei tule samassa ryppäässä.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Hyvältä vaikutti, mutta täytyy odotella muuta kisa vielä enemmän jotta voi paremmin päätellä missä mennään. Nyt Ferrari vei taas miten halusi ja se tuskin oli haluttu lopputulos.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Huomasin, ettei aika-ajossa ollut yhtään jännitystä. Ennen tuli aina sellanen tutina kun kuski lähti radalle yrittämään parantamaan sijoituksia, mutta nyt oli tasapaksua katsottavaa.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kyllä tällä systeemillä saadaan erikosia lähtöjärjestyksiä, niin monet ovat jo ennakkoonkin sanoneet. Tästä kyllä seuraa "tuo ei ollut ajajan kykyjen mukainen voitto/paalu"-mussutus, jos kärkipaikalle saadaan joku muu kuin Ferrari, Williams tai McLaren.

Mutta parhaimmillaan tilanne tasottuu kärjen osalta, ja olisihan se mukavaa saada kunnon yllätysvoittaja, vaikka voitto ei tulisikaan puhtaasti tallin/kuljettajan ominaisuuksilla.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Ihan mielenkiintonenhan toi uus systeemi oli, kiusaus vaan oli suuri herätä puoli tuntia myöhässä ja katsella vaan kärkiautot.
Ainoa ongelma taitaa olla Ferrarin ylivoima frown
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
vermula:
Huomasin, ettei aika-ajossa ollut yhtään jännitystä. Ennen tuli aina sellanen tutina kun kuski lähti radalle yrittämään parantamaan sijoituksia, mutta nyt oli tasapaksua katsottavaa.
Nimenomaan näin. Tylsää. Tasapuolista näkyvyyttä kaikille, mutta puuduttavaa katsottavaa: Samat kuvakulmat samassa järjestyksessä uudelleen ja uudelleen...

Aiemmin aika-ajot olivat todella mielenkiintoista säpinää, viikonlopun suola - etenkin viime kaudella.

Metikköön mentiin tässä suhteessa. Josko kisa sitten olisi mielenkiintoinen. :confused:
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Hyvä systeemi. Asetelmat kärjessä on toisenlaiset, ja epäilen sen johtuvan erilaisista painotaktiikoista. Lisäksi virhemahdollisuuden jännitys tuli aika konkreettisesti esiin, ja paineensietokyky joutui koetukselle tavalla jota ei ole aiemmin nähty =) Muutama kisa lisää, ja sitten vasta pystyy ehkä sanomaan jotain todellisempaa tosta. Vielä se tulee Ferrarinkin aika epäonnistua noissa, ja jos ei tuukkaan, niin sittenhän ne ovat asemapaikkansa ansainneet.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Mielestäni tähän asti on ollut tylsempää katsottavaa, mutta pitää odottaa kilpailuun saakka! Sillä kaikkein eniten nämä uudet aika-ajot vaikuttavat kilpailun kulkuun, sillä eihän kukaan tiedä vielä tallien GP suunnitelmia(Autojen bensan määrää ja varikko käyntien luku määrää)!? Pahaksi onneksi 'icemannistä' tuli 'sandman'!!!
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Emmänyttiä oliko tuo loistava, kisasta tosin Ferrareiden takana voi tulla mielenkiintoinen. Mutta kuten joskus todettiin niin Minardilla kolmen joukkoon ei todellakaan toteudu vaikka ne kokeilis kuinka kevyellä autolla.
Kyllä ne yllätykset tulee lähinnä noista lipsahduksista.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Eliel:
Tylsää. Tasapuolista näkyvyyttä kaikille, mutta puuduttavaa katsottavaa: Samat kuvakulmat samassa järjestyksessä uudelleen ja uudelleen...

Aiemmin aika-ajot olivat todella mielenkiintoista säpinää, viikonlopun suola - etenkin viime kaudella.
...ja tyhjä rata, inssien kanssa rupattelevat kuskit (haalarit auki), ilmakuvaa ihanan kauniista rata-alueesta, kuvaa läskistä saksalaisturistista joka mutustelee nakkia on sitten mielenkiintoisempaa vai? Tuollaistahan kolmasosa siitä vanhasta aika-ajosta oli. Aina vähintään 15 minuuttia hiljaista ja joskus jopa lähemmäksi puolituntia. Ja silloin radalle tulivat Minardit, Arrowsit, Jordanit, Sauberit. Huipputiimit aloittivat aika-ajonsa varsinaisesti vasta n. 25-15 minuuttia ennen loppua.

Eli n. 20-40 minuuttia siinä vanhassa systeemissä oli täysin turhaa eikä mitään ratkaisevaa oikeastaan tapahtunut. Sitten tuli se viimeinen viisi minuuttinen joka usein oli varsin jännittävä. Valitettavasti TV-ruudussa voidaan keskittyä vain yhteen kuskiin kerrallaan ja usein kävi niin että se "mieletön jännitys" latistui siihen ettei niitä ratkaisuja oikeastaan päässyt edes näkemään.

Sellaisen kysymyksen esittäisin, että mikäli näitä kahta aika-ajoa verrataan toisiinsa kokonaisuudessaan niin mikä teki siitä vanhasta paremman? Vain se pari minuuttinen jännitys siinä lopussako?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Uusi aika-ajoformaatti toimi mainiosti jännityksen ja yksittäisten kuljettajan seuraamisen kannalta. Tulevaisuudessa tullaan näkemään varmasti enemmän yllätyksiä. Ilmeisesti monella on vielä opeteltavaa - kuljettajat, tallit, tv, f1-kansa - ennen kuin tämä muutos hyväksytään täysin.

Ylipäätään ennen 'lopullisia' johtopäätöksiä pitää nähdä vähintään 2-3 GP:tä lisää.

Tätä pitää varmaan täydentää sitten kun koko kisaviikonloppu on pulkassa. :)
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Aina täytyy ennustella hurjia ja siksipä luen kristallipallostani, että ensi kaudella sallitaan kahden nopean peräkkäisen kierroksen ajaminen. Ensimmäisellä voi ottaa varman päälle ja toisella yrittää hullun lailla. Se tosin pidentää aika-ajoja melkoisesti, mutta...

Kunhan ennustelen. wink
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
En kyllä vaihtaisi nykyistä aika-ajojärjestelmää enää siihen vanhaan. En kaipaa sitä pitkää autojen odottelua radalle enkä lopun hässäkkää josta huonon ohjauksen takia jää suurin osa näkemättä. Enkä sitäkään että autot ovat session päätteeksi yllätyksettömässä ja tarkassa nopeusjärjestyksessä.

Sääolojen ollessa tasapuoliset, kukaan ei pääse valittamaan siitä iänikuisesta ruuhkastakaan joka aina pilasi ne omat nopeat kierrokset. (Mitähän Mika Salo nykyään selittäisi?) Näemme jokaisen kuljettajan suorituksen alusta loppuun, mainoskatkoille on varattu omat paikat, lähtöruudukko sekoittuu mukavasti pienien virheiden takia.

Ehkä perjantain aika-ajo tulee jatkossa kaipaamaan lisää merkitystä. Nyt alussa sitäkin katsoo innoissaan kun on pitkä talvi takana, jatkossa voi olla vähän hiljaisempaa. Tosin aiemmin perjantai ei tarjonnut mitään jota ainakaan MTV3 katsoi tarpeelliseksi näyttää. Nyt on valinnanvaraa ja jokainen voi katsoa mitä jaksaa/huvittaa.

Kisaa odotan mielenkiinnolla, kukaan ei voi tarkkaan tietää mitä tulee tapahtumaan.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Nasu:
Mielestäni tähän asti on ollut tylsempää katsottavaa, mutta pitää odottaa kilpailuun saakka! Sillä kaikkein eniten nämä uudet aika-ajot vaikuttavat kilpailun kulkuun, sillä eihän kukaan tiedä vielä tallien GP suunnitelmia(Autojen bensan määrää ja varikko käyntien luku määrää)!? Pahaksi onneksi 'icemannistä' tuli 'sandman'!!!
Samaa mieltä. Lähtölista on osittain tuttu - Ferrarit kärjessä, Minardit pohjalla. Muutoin tallien autot "hajosivat", eivätkä ne ole enää starttiruuduissa "paritellen", kuten aiempina kausina usein oli. Syynä muutokseen on ilmeisesti kuskimuutokset ja erilaiset taktiikat.
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Ihan mielenkiintoinenhan tuo uusi systeemi on.
Vielä mielenkiintoisemmaksi se menee silloin kun ferrari kaksikostakin jompi kumpi epäonnistuu aika-ajossa samoin kuin Kimi tänään. Silloin nähdään todellista kisailua ja varmasti ohituksia.
Ns. kärkitallien perälle jääminen on vain mukava lisämauste itse kisaan :)
...sitä nyt ei kuitenkaan olisi toivonut Kimille frown
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Oikein onnistunut. Mielenkiintoa on huomattavasti enemmän kuin ennen. Nyt saa jännittää kokoajan sitä, että kuinka kuski selviää kierroksestaan. Ennen kuskilla oli neljä yritystä mutta nyt vain yksi, elikkä jännitystä lisää.

Nyt pelaamalla Veikkauksen pelejä on huomattavasti suurempi mahdollisuus saada kunnon rahat. Ennenttäin kun aika-ajojen voitto kerroin pyöri 1-5 välillä.
 

Targa

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
1681
Sijainti
Espoo
Kyllähän tuo uusi systeemi vaikuttaa hyvältä. Koko ajan autoa ruudussa.

Suurin ongelma vain on se, että tulokset eivät enää ole todellisia erilaiseten bensamäärien vuoksi. Onhan se toki hyvä asia kisaa ajatellen, mutta aika-ajon hohto autosta kaiken irti ottamisen muodossa laski nyt roimasti.

Bensamäärät voisivat ehkä olla julkisia? Silloinkin vielä aluksi jäisi hämärään kisaa ajatellen kulutukset ja näin ollen ensimmäisten stoppien tarpeet. Myöhemmin tosin taktiikat olisivat liiaksi muiden tiedossa, eli ehkä tämä ei sittenkään toimisi.

Ja kuten Charlie sanoi, perjantaista pitää tulla merkityksellisempi, tai sitten sen voisi poistaa kokonaan.

Jotain voitetaan - jotain hävitään ja ehkä se onkin parempi, että painopiste siirtyy enemmän kisan puolelle. Joskin "täydellistä" toimivuutta saadaan kai odotella kunnes vakio-osat otetaan käyttöön.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tässä olisi lähtölista, jos Pe ja La aika-ajot laskettaisiin yhteen (edellyttäen, että olen laskenut ajat oikein):

1. Rubens Barrichello Ferrari 2.53,790
2. Michael Schumacher Ferrari 2.54,276
3. Jacques Villeneuve BAR 2.55,252
4. Juan Pablo Montoya Williams 2.55,551
5. Olivier Panis Toyota 2.55,640
6. Heinz-Harald Frentzen Sauber 2.55,837
7. Jenson Button BAR 2.55,841
8. Nick Heidfeld Sauber 2.55,974
9. Kimi Räikkönen McLaren 2.56,021
10. Fernando Alonso Renault 2.56,183
11. David Coulthard McLaren 2.56,347
12. Jarno Trulli Renault 2.56,547
13. Giancarlo Fisichella Jordan 2.56,977
14. Cristiano Da Matta Toyota 2.57,016
15. Mark Webber Jaguar 2.57,042
16. Ralf Schumacher Williams 2.57,096
17. Ralph Firman Jordan 3.01,219
18. Antonio Pizzonia Jaguar 3.01,815
19. Jos Verstappen Minardi ei aikaa
20. Justin Wilson Minardi ei aikaa
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
On han se tosi uusi aika-ajo on perseestä!!
aika-ajosta on jo tehty osa kilpailua se ei jotenkin käy, pirun ja karjalaisen jälkeläiseenn. ( lue savolainen) Muutenkin ei siinä ole mitään järkeä jos BAR on kärjessä.

Jos tässä ei olemitään järkeä syyttäkäää 14 ystävääni jotka olen nautttinut
 
Ylös