-ha-
Well-known member
Kootaanpa yleisiä vaikutelmia uudistuksista nimenomaan tv-katsojan näkökulmasta uuteen otsikkoon, jos Moderaattoreille sopii.
Aika-ajot ovat ainakin näin lyhyen kokemuksen perusteella aiempaa parempaa televisioviihdettä. Kaikki pääsevät ruutuun ja kaikkien nopein kierros näytetään varmasti. Aiemminhan varsinkin aamutuimaan ajetut aika-ajot olivat tuskallisia, kun piti koettaa pysyä hereillä katsomalla tv-ruutua, jossa ei tapahdu yhtään mitään. Nyt koko ajan tapahtuu ja melkein kaikella ruudussa näkyvällä ajamisella on suuri merkitys paitsi lähtöjärjestyksen, mutta myös itse kisan kannalta.
Näkisin, että on vain hyvä asia, jos kisan merkitys kasvaa aika-ajojen kustannuksella. Tähän uusi käytäntö ymmärtääkseni tähtää.
Uusien aika-ajojen huonompi puoli on se, että hidastukset hienoista ja näyttävistä ajolinjoista ja muusta mielenkiintoisesta jäävät vähemmälle; aikaa ei yksinkertaisesti riitä kun koko ajan radalla tapahtuu lisää. Ehkä lyhyemmillä radoilla autojen radallalähtöä voitaisiin hiukan väljentää, jolloin päätäisiin naatiskelemaan vaikkapa Webberin ja Frentzenin yllättävän ahneista linjoista tai tuskailemaan Kimin ajovirhettä uudelleen. Toki tämä edellyttää ohjaajalta nopeutta ja luovuutta, eikä sellaista ole juuri F1-lähetyksissä ennenkään nähty.
Selostajilta vaaditaan uudessa tilanteessa entistä enemmän valppautta ja asiantuntevia johtopäätöksiä. Ei tietenkään voi olettaakaan, että selostajat osaisivat sanoa johtuuko hitaus tai nopeus bensamäärästä, mutta huonot säädöt (siis huonot, ei kisasäädöt) ja vähän ulosajoa pienemmätkin ajovirheet ammattimiesten on nähtävä. En usko, että JJ:kään tuo tarpeeksi tätä Maikkarin lähetyksiin, vaikka toki selkeästi yksin kopissa ympäripyöreitä puhuvaa Tuomista paremmin asioita havaitseekin. Kaksikon jutut tahtovat jäädä valitettavan yleisluontoisiksi ja itsestäänselviksi. Taas kerran tekisi mieli alkaa leuka väpättäen muistella Eurosportin aikoja, mutta antaa olla tämän kerran.
Muutenkin televisiointiin olisi voitu puuttua raskaammalla kädellä. Itse asiassa ei ole tehty mitään radikaalia, vaikka juuri nyt olisi ollut hieno tilaisuus uudistaa ja ajanmukaistaa formaattia radikaalisti. Uutta kisaviikonloppua viedään läpi käytännössä yhä edelleen samoilla puutteellisilla ja vanhoilla tilastointi-, seuranta- ja grafiikkamalleilla kuin ennenkin. Luulisi että vuonna 2003 ruutuun saataisiin vähän enemmän infoa kuin vuonna 1993, mutta ei. Jälleen kerran sanon, että oppia näissä katsojaa palvelevissa asioissa olisi voitu ottaa Pohjois-Amerikan moottoriurheilusarjojen mainioista tv-lähetyksistä. Yksi uudistusten päätarkoitushan oli nimenomaan katsojien mielenkiinnon ylläpitäminen ja jopa lisääminen entisestään. Nyt televisiointi ei ole entisenkään vertaa ajan tasalla.
Kaiken kaikkiaan uudistukset olivat mielestäni kuitenkin lajin mielenkiinnon kannalta mukavia ja piristäviä. Pitemmällä tähtäimellä nähdään onnistuttiinko niillä tasoittamaan mm-sarjaa. Tarkoitushan ei ollut estää parasta tallia ja kuljettajaa olemasta paras, vaan mahdollistaa parhaaksi pääseminen muillekin kuin rikkaimmille talleille. Tosin mitkään uudistukset tuskin nostavat Minardia huipulle kuin Paul Stoddardin ajatusmaailmaan uudistaminen. Köyhyydessä rypeminen ja loputon almujen aneleminen on Michael Schumacherin, Ron Dennisin ja Frank Williamsin kaltaisten yleisöstä vieraantuneiden teknologiafanien vastakohta.
Aika-ajot ovat ainakin näin lyhyen kokemuksen perusteella aiempaa parempaa televisioviihdettä. Kaikki pääsevät ruutuun ja kaikkien nopein kierros näytetään varmasti. Aiemminhan varsinkin aamutuimaan ajetut aika-ajot olivat tuskallisia, kun piti koettaa pysyä hereillä katsomalla tv-ruutua, jossa ei tapahdu yhtään mitään. Nyt koko ajan tapahtuu ja melkein kaikella ruudussa näkyvällä ajamisella on suuri merkitys paitsi lähtöjärjestyksen, mutta myös itse kisan kannalta.
Näkisin, että on vain hyvä asia, jos kisan merkitys kasvaa aika-ajojen kustannuksella. Tähän uusi käytäntö ymmärtääkseni tähtää.
Uusien aika-ajojen huonompi puoli on se, että hidastukset hienoista ja näyttävistä ajolinjoista ja muusta mielenkiintoisesta jäävät vähemmälle; aikaa ei yksinkertaisesti riitä kun koko ajan radalla tapahtuu lisää. Ehkä lyhyemmillä radoilla autojen radallalähtöä voitaisiin hiukan väljentää, jolloin päätäisiin naatiskelemaan vaikkapa Webberin ja Frentzenin yllättävän ahneista linjoista tai tuskailemaan Kimin ajovirhettä uudelleen. Toki tämä edellyttää ohjaajalta nopeutta ja luovuutta, eikä sellaista ole juuri F1-lähetyksissä ennenkään nähty.
Selostajilta vaaditaan uudessa tilanteessa entistä enemmän valppautta ja asiantuntevia johtopäätöksiä. Ei tietenkään voi olettaakaan, että selostajat osaisivat sanoa johtuuko hitaus tai nopeus bensamäärästä, mutta huonot säädöt (siis huonot, ei kisasäädöt) ja vähän ulosajoa pienemmätkin ajovirheet ammattimiesten on nähtävä. En usko, että JJ:kään tuo tarpeeksi tätä Maikkarin lähetyksiin, vaikka toki selkeästi yksin kopissa ympäripyöreitä puhuvaa Tuomista paremmin asioita havaitseekin. Kaksikon jutut tahtovat jäädä valitettavan yleisluontoisiksi ja itsestäänselviksi. Taas kerran tekisi mieli alkaa leuka väpättäen muistella Eurosportin aikoja, mutta antaa olla tämän kerran.
Muutenkin televisiointiin olisi voitu puuttua raskaammalla kädellä. Itse asiassa ei ole tehty mitään radikaalia, vaikka juuri nyt olisi ollut hieno tilaisuus uudistaa ja ajanmukaistaa formaattia radikaalisti. Uutta kisaviikonloppua viedään läpi käytännössä yhä edelleen samoilla puutteellisilla ja vanhoilla tilastointi-, seuranta- ja grafiikkamalleilla kuin ennenkin. Luulisi että vuonna 2003 ruutuun saataisiin vähän enemmän infoa kuin vuonna 1993, mutta ei. Jälleen kerran sanon, että oppia näissä katsojaa palvelevissa asioissa olisi voitu ottaa Pohjois-Amerikan moottoriurheilusarjojen mainioista tv-lähetyksistä. Yksi uudistusten päätarkoitushan oli nimenomaan katsojien mielenkiinnon ylläpitäminen ja jopa lisääminen entisestään. Nyt televisiointi ei ole entisenkään vertaa ajan tasalla.
Kaiken kaikkiaan uudistukset olivat mielestäni kuitenkin lajin mielenkiinnon kannalta mukavia ja piristäviä. Pitemmällä tähtäimellä nähdään onnistuttiinko niillä tasoittamaan mm-sarjaa. Tarkoitushan ei ollut estää parasta tallia ja kuljettajaa olemasta paras, vaan mahdollistaa parhaaksi pääseminen muillekin kuin rikkaimmille talleille. Tosin mitkään uudistukset tuskin nostavat Minardia huipulle kuin Paul Stoddardin ajatusmaailmaan uudistaminen. Köyhyydessä rypeminen ja loputon almujen aneleminen on Michael Schumacherin, Ron Dennisin ja Frank Williamsin kaltaisten yleisöstä vieraantuneiden teknologiafanien vastakohta.