Vakioautosarjat 2020

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Viimeinen sammuttaa valot.

Tosin aivan vähän aikaa sittenhän joku maine-kuski ehdotti että GT3-masiinat pitäisi ottaa käyttöön DTM:ssä.
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
bemari sitten kaudelle 2021 super gt sarjaan ja muutama kisa Eurooppaan?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei voi kestää "BMW Cup" muodossa kovin kauaa vaikka rukoilisivatkin jotain valmistajaa Super GT:stä. Nopeasti voisivat ottaa käyttöön jonkun olemassa olevan luokan kuten NGTC jota BTCC käyttää. TCR kuulostaa liian tiukalta sääntöjen osalta ja hitaalta eikä se salli takavetoisia.

Periaatteessa GT3 olisi lähin korvaaja, mutta kun se ei ole edes nimellisesti "touring car" ja lisäksi on jo ADAC GT Masters, joka on SRO:n (Stephane Ratelin organisaatio) sarja ja kaikki joka on GT3 yleensä kuuluu Ratelille.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Taisi olla DTM sitten siinä. GT3:sta en minäkään usko vaihtoehdoksi juurikin tuon ADAC GT Mastersin samankaltaisuuden vuoksi.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Täydellinen BTCC:n kopiointi voisi olla DTM:lle ihan kiinnostava vaihtoehto. Tietysti siinä mentäisiin ihan ääripäästä toiseen, mitä tulee autojen suorituskykyyn.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Täydellinen BTCC:n kopiointi voisi olla DTM:lle ihan kiinnostava vaihtoehto. Tietysti siinä mentäisiin ihan ääripäästä toiseen, mitä tulee autojen suorituskykyyn.
Toisaalta, ei olisi ensimmäinen kerta kuin Saksassa ja Britanniassa kalusto on yhtenevää. 90-luvulla kun DTM oli tauolla, korvikkeeksi tullut STW ja BTCC ajoivat identtisellä kalustolla. Toki Super Touring -autoja oli muuallakin, mutta mutta...

Suorituskyky toki kärsii, mutta NGTC:ssä on niin paljon spec-osaa, että käytännössä tuo on kuin yksityyppiluokka. Mikä takaa sen ns. pack racingin, mihin BTCC:ssä on totuttu (toki siinä tarvitaan myös tasaisen korkealaatuinen kuljettajamateriaali).
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Järkevällä kalenterilla osa talleista voisi ajaa molempia sarjoja. Miksei myös joku Macaon GP-henkinen mastersfinaali, jossa molemmat sarjat vierailijoineen Nordschleifelle. (y)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Järkevällä kalenterilla osa talleista voisi ajaa molempia sarjoja. Miksei myös joku Macaon GP-henkinen mastersfinaali, jossa molemmat sarjat vierailijoineen Nordschleifelle. (y)
Vastaavahan yritettiin jo viime vuonna DTM-Super GT viikonlopulla Fujissa kun viimein säännöt oli saatu jotakuinkin vastaaviksi. Paitsi renkaat, Super GT -tiimit olivat hukassa ja joutuivat käyttämään DTM:n renkaita (Super GT:ssä kun on vielä vissiin maailman ainoana sarjana vapaa rengaskehitys usealla valmistajalla). Vähän oli meh meno koska kun ei tietenkään jaettu mitään pisteitä niin panokset muutenkin minimit.

Tuo lähentyminen Super GT:n kanssa mennee varmaan nyt jäihin ellei yllättäen sieltä tule kiinnostusta DTM:ssä ajamiseen ja kun tähän asti ei ole tullut niin tuskin toivo on siihen laitettukaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Manuel Reuterin mukaan DTM sortui samoihin virheisiin, kuin ITC-aikakaudella eli autojen kalleuteen.
https://www.motorsport.com/dtm/news/same-mistakes-itc-1996-reuter/4798286/
Niinhän siinä kävi. Vanha DTM sortui myös liiallisiin laajenemispyrkimyksiin, eritoten Opelia ei olisi voinut vähempää kiinnostaa ajella alueilla (Brasilia, Japani) missä merkillä ei ollut myyntiverkostoa. TenTenthsin forumilta bongasin tämän varsin syväluotaavan pohdinnan mahdollisesta korvaavasta autoluokasta ennen hypoteettista täyssähköluokkaa, kun Class 1 tulee katoamaan.

https://tentenths.com/forum/showpost.php?p=3973772&postcount=1

Eli kaikissa vaihtoehdoissa on huonoja puolia. TCR ja GT3:n ongelmana olisi sarjan oman identiteetin katoaminen, molempi kun ajetaan eri puolella maailmaa kyllästymiseen asti. Tämän lisäksi molemmat ovat vahvasti BoPattuja, DTM:ssä taas voittaja on voittaja. GT3:ssa myös ABS:t ja luistonesto vievät näyttävyydestä osan pois.

GTE olisi kilpailullisesti paras vaihtoehto, mutta kustannukset ovat korkeat, eikä tällä hetkellä silläkään puolella ole kuin kaksi saksalaista automerkkiä.

Sitten taas bubbling under -vaihtoehtona Yhdysvalloista peräisin oleva TA2. Kustannukset tällä vaihtoehdolla olisivat edulliset, mutta autot eivät välttämättä olisi riittävän nopeita. Ja koska luokka on sen verran nakit ja muusit tason perustekniikkaa, autonvalmistajia tuskin kiinnostaisi ja saksalaiseksi premium-autoksi muotoiltu siluetti toisi mukanaan tiettyjä juridisia ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Supercars-sarja palasi tauolta viime viikonloppuna Sydneyssä. Voittoihin ajoivat Nick Percat ja Scott McLaughlin

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
DTM, Spa, 1. lähtö.

1. Nico Müller
2. Jamie Green
3. Loic Duval
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Scott McLaughlin johtaa edelleen Australian Supercars-sarjaa. Seuraava osakilpailu ajetaan viikon päästä Darwinissa. Vuorossa kolme lähtöä.

 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
ADAC TCR Lausitzring

Kisa 1:
1. Niclas Gruber - Engstler Hyunday
2. Mike Halder - Profi-Car Honda
3. Antti Buri - Engstler Hyundai

9. Harri Salminen - Positione VW

Kisa 2:
1. Dominik Fugel - Profi-Car Honda
2. Harald Proczyk - HP Hyundai
3. Antti Buri - Engstler Hyundai

8. Harri Salminen - Positione VW
 
Ylös