Vakioautosarjat 2020

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3735
Viimeinen sammuttaa valot.

Tosin aivan vähän aikaa sittenhän joku maine-kuski ehdotti että GT3-masiinat pitäisi ottaa käyttöön DTM:ssä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3183
Sijainti
Helsinki
Uutinen vetäytymisestä.

Reaktiot Bergeriltä ja Bemarilta.

 

Silk Cut Jaguar

Super Moderator
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3502
Ei voi kestää "BMW Cup" muodossa kovin kauaa vaikka rukoilisivatkin jotain valmistajaa Super GT:stä. Nopeasti voisivat ottaa käyttöön jonkun olemassa olevan luokan kuten NGTC jota BTCC käyttää. TCR kuulostaa liian tiukalta sääntöjen osalta ja hitaalta eikä se salli takavetoisia.

Periaatteessa GT3 olisi lähin korvaaja, mutta kun se ei ole edes nimellisesti "touring car" ja lisäksi on jo ADAC GT Masters, joka on SRO:n (Stephane Ratelin organisaatio) sarja ja kaikki joka on GT3 yleensä kuuluu Ratelille.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3062
Sijainti
Lohja
Taisi olla DTM sitten siinä. GT3:sta en minäkään usko vaihtoehdoksi juurikin tuon ADAC GT Mastersin samankaltaisuuden vuoksi.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3183
Sijainti
Helsinki
Jonathan Palmerin mukaan koronaviruksen vaikutukset brittisarjoihin kestää kahdesta kolmeen vuotta.


Miten NGTC-luokituksen autot sopisivat parhaiten DTM:ään?
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
1937
Täydellinen BTCC:n kopiointi voisi olla DTM:lle ihan kiinnostava vaihtoehto. Tietysti siinä mentäisiin ihan ääripäästä toiseen, mitä tulee autojen suorituskykyyn.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3062
Sijainti
Lohja
Täydellinen BTCC:n kopiointi voisi olla DTM:lle ihan kiinnostava vaihtoehto. Tietysti siinä mentäisiin ihan ääripäästä toiseen, mitä tulee autojen suorituskykyyn.
Toisaalta, ei olisi ensimmäinen kerta kuin Saksassa ja Britanniassa kalusto on yhtenevää. 90-luvulla kun DTM oli tauolla, korvikkeeksi tullut STW ja BTCC ajoivat identtisellä kalustolla. Toki Super Touring -autoja oli muuallakin, mutta mutta...

Suorituskyky toki kärsii, mutta NGTC:ssä on niin paljon spec-osaa, että käytännössä tuo on kuin yksityyppiluokka. Mikä takaa sen ns. pack racingin, mihin BTCC:ssä on totuttu (toki siinä tarvitaan myös tasaisen korkealaatuinen kuljettajamateriaali).
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
1937
Järkevällä kalenterilla osa talleista voisi ajaa molempia sarjoja. Miksei myös joku Macaon GP-henkinen mastersfinaali, jossa molemmat sarjat vierailijoineen Nordschleifelle. (y)
 

Silk Cut Jaguar

Super Moderator
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3502
Järkevällä kalenterilla osa talleista voisi ajaa molempia sarjoja. Miksei myös joku Macaon GP-henkinen mastersfinaali, jossa molemmat sarjat vierailijoineen Nordschleifelle. (y)
Vastaavahan yritettiin jo viime vuonna DTM-Super GT viikonlopulla Fujissa kun viimein säännöt oli saatu jotakuinkin vastaaviksi. Paitsi renkaat, Super GT -tiimit olivat hukassa ja joutuivat käyttämään DTM:n renkaita (Super GT:ssä kun on vielä vissiin maailman ainoana sarjana vapaa rengaskehitys usealla valmistajalla). Vähän oli meh meno koska kun ei tietenkään jaettu mitään pisteitä niin panokset muutenkin minimit.

Tuo lähentyminen Super GT:n kanssa mennee varmaan nyt jäihin ellei yllättäen sieltä tule kiinnostusta DTM:ssä ajamiseen ja kun tähän asti ei ole tullut niin tuskin toivo on siihen laitettukaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3183
Sijainti
Helsinki
Audin Dieter Gassin mukaan merkin vetäytyminen ei tappanut DTM:ää vaan Mersu. Aika ironista, DTM:n haihtuminen alkoi kalliiden autojen lisäksi VW:n päästöhuijauksesta ja sen vaikutuksesta konsernin kilpatomintaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3183
Sijainti
Helsinki
Manuel Reuterin mukaan DTM sortui samoihin virheisiin, kuin ITC-aikakaudella eli autojen kalleuteen.
“It’s exactly the same mistakes [as the ITC made]. The end the money that you have to spend to be successful is by far too much.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3062
Sijainti
Lohja
Manuel Reuterin mukaan DTM sortui samoihin virheisiin, kuin ITC-aikakaudella eli autojen kalleuteen.
Niinhän siinä kävi. Vanha DTM sortui myös liiallisiin laajenemispyrkimyksiin, eritoten Opelia ei olisi voinut vähempää kiinnostaa ajella alueilla (Brasilia, Japani) missä merkillä ei ollut myyntiverkostoa. TenTenthsin forumilta bongasin tämän varsin syväluotaavan pohdinnan mahdollisesta korvaavasta autoluokasta ennen hypoteettista täyssähköluokkaa, kun Class 1 tulee katoamaan.

https://tentenths.com/forum/showpost.php?p=3973772&postcount=1

Eli kaikissa vaihtoehdoissa on huonoja puolia. TCR ja GT3:n ongelmana olisi sarjan oman identiteetin katoaminen, molempi kun ajetaan eri puolella maailmaa kyllästymiseen asti. Tämän lisäksi molemmat ovat vahvasti BoPattuja, DTM:ssä taas voittaja on voittaja. GT3:ssa myös ABS:t ja luistonesto vievät näyttävyydestä osan pois.

GTE olisi kilpailullisesti paras vaihtoehto, mutta kustannukset ovat korkeat, eikä tällä hetkellä silläkään puolella ole kuin kaksi saksalaista automerkkiä.

Sitten taas bubbling under -vaihtoehtona Yhdysvalloista peräisin oleva TA2. Kustannukset tällä vaihtoehdolla olisivat edulliset, mutta autot eivät välttämättä olisi riittävän nopeita. Ja koska luokka on sen verran nakit ja muusit tason perustekniikkaa, autonvalmistajia tuskin kiinnostaisi ja saksalaiseksi premium-autoksi muotoiltu siluetti toisi mukanaan tiettyjä juridisia ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3183
Sijainti
Helsinki
Supercars-sarja palasi tauolta viime viikonloppuna Sydneyssä. Voittoihin ajoivat Nick Percat ja Scott McLaughlin

 
Ylös