Valencia, Grand Prix of Europe 22-24.8

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Videomatskua Valencian katuradalla ajetusta GT-kisasta. GP2 -sarjan kilpailijoita oli mukana tutustumassa rataan.
Näyttää paljon paremmalta mitä uskalsin odottaa. Muistuttaa perinteistä katurataa suunnilleen yhtä paljon kuin Montreal, ja sehän on pelkästään hyvä asia. Formulalla varmaan mennään nuo loivat kaarteet ihan huoletta lappu lattiassa, kun rata on noin leveä. :rolleyes:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Onpas pitkiä videoita youtubessa... anyway ihan hyvältä radalta vaikuttaa kyllä.

Jenson Button sanoi, että tämä Valencian rata tuleekin olemaan nopea, mutta Singapore sen sijaan äärimmäisen hidas...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näyttää paljon paremmalta mitä uskalsin odottaa. Muistuttaa perinteistä katurataa suunnilleen yhtä paljon kuin Montreal, ja sehän on pelkästään hyvä asia. Formulalla varmaan mennään nuo loivat kaarteet ihan huoletta lappu lattiassa, kun rata on noin leveä. :rolleyes:
Mjoo, kyllä minulla oli tiedossa, että tulossa on jotain ihan muuta kuin Monacoa. Kanadan ja Melbournen puistoradoista tuo kuitenkin poikkeaa siinä, että koko ajan mennään muurien välissä. Mikä tarkoittaa, että 100%:lla varmuudella tulemme näkemään Safety Carin kisassa.

Singapore on varta vasten rakennettua lähtöosuutta lukuunottamatta pelkkää (about) ysikymppistä toisensa perään. Mutta ei siitä niin hidasta tule kuin Monaco.
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Ei tuon GT-kisavideon perusteella näyttänyt olevan paljoa run-offia missään (EDIT: No jonkun suorien päässä näkyi olevan , hämää tuo kun muuri vilistää koko ajan kuvassa).
Miksi näin?
EDIT 2 : Muutama ihan mielenkiintoisen näköinen mutka :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei tuon GT-kisavideon perusteella näyttänyt olevan paljoa run-offia missään (EDIT: No jonkun suorien päässä näkyi olevan).
Miksi näin?
Kyllähän radan nopeimpien osuuksien jälkeen oli ihan reilut asvalttiparkkipaikat radan reunuksella.

Webslave sanoi:
Kanadan ja Melbournen puistoradoista tuo kuitenkin poikkeaa siinä, että koko ajan mennään muurien välissä. Mikä tarkoittaa, että 100%:lla varmuudella tulemme näkemään Safety Carin kisassa.
Mikäli auto tosiaan edes hyytyy radan kapeikkokohtiin, sitä on hankala siirtää sivuun ilman turva-autoa.

Radasta yleensä vielä: Kakkoslähdön startti kohdassa 0:48:23 todistaa sen, että ensimmäinen jarrutus tulee olemaan melkoinen sumppu. Massakolareita odotellessa :dunno:
http://www.youtube.com/watch?v=WXOc5cAqYwU
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Rata-aluehan on vielä kesken ja huhuja on liikkunut, että saadaanko sitä valmiiksi F1-viikonloppuun mennessä.

Nuo ensimmäiset lähdöt katsottuani petyin kyllä todella pahasti, sillä suurin osa rata-alueesta ei ole lainkaan niin kaunis, kuin olin antanut itseni ymmärtää ja rata on erittäin halvan näköinen verrattuna amerikkalaisiin katuratoihin. Varsinkin lähtö- ja varikkoalue on todella masentavan näköinen paikka.

Tuosta ylipitkästä betonirännistä on kyllä glamour ja prestiisi kaukana. Odotin kyllä tulevalta Maailman Grand Prix – isännältä hieman enemmän...

Ensimmäisessä kaarteessa näemmä ainakin kokeillaan SAFER-muurin kaltaista ratkaisua, jollaista olen omassa päässäni pyöritellyt useamman vuoden ajan. Siellä on betoniseinän eteen laitettu kasa renkaita ja sitten pieni väli ja toinen muuri. Tällä estetään ainakin Kovalaisen Barcelonan tilanne, jossa auto uppoaa rengasvalliin. Takana olevat renkaat kuitenkin pehmentävät iskua, kun seinä liikkuu hieman. Aivan kuten ovaaleilla käytettävä SAFER-muuri.

F3-kisassa nähtiin kivasti ohituksia, joten ainakin ohituspaikkoja on. Olisin kyllä itse laittanut hieman korkeamman betoniseinän ja ehdottomasti korkeammat verkkoaidat noille pitkille suorille, sillä renkaiden koskettaessa siitä ei kaunista jälkeä tule. Muutama aukinainen seinäkin huolestuttaa, mutta palataan asiaan, kun GPDA on tarkastanut radan ja se on täysin valmis.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Tulipa sitten rFactorilla ajeltua muutama rinki ja voi jösses että on surkea rata. Toivotaan että on kuitenkin hyvä kisa.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16915
Tulipa sitten rFactorilla ajeltua muutama rinki ja voi jösses että on surkea rata. Toivotaan että on kuitenkin hyvä kisa.
No eh? Ei oikee betaversiot täsmää todellisuutta todellakaan. Muistan kun Bahrainista tuli F1c:he eka beta niin se oli kunnon lentokenttärata johon mahtu kait 20 autoo rinnakkain! :D
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Rata vaikuttaisi olevan tylsä "pitkä suora - tiukka jarrutus" -rata, mutta positiivista on ohituspaikkojen runsaus, vaikkakin luultavasti ainakin 70% ohituksista nähdään pisimmän suoran jarrutuksessa. Vaikka profiili onkin hieman tylsähkö, niin on joka tapauksessa mukavaa vaihtelua, kun on Monakon lisäksi muitakin katuratoja.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Näyttää hirveen rumalta ja aika tylsältä sekä mielikuvituksettomalta radalta.
Rata-alue näyttää varmasti F1-viikonloppuna erilaiselta kuin tossa GT-kisavideossa jossa ei ollut esim mainoksen mainosta muureissa. Lisäksi em. pätkä oli kuvattu aika ahtaasta kuvakulmasta.

Mitä rataan tulee niin meren rannalle ei paljon korkeuseroja saa (joku huutaa "Entäs Monaco?!?!").
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Gibraltarille kun saataisiin GP niin siinä olisi kunnon korkeuseroja ihan rannassa. :alppu:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Rakentasivat rahoillaan jotain ihan älyttömiä ratoja, sellasia, mistä ei osata edes unelmoida. Mutta ei. Tasanen pannukakku 90 asteen mutkilla ja maisema muodostuu betoniseinistä ja metalliverkosta :nope:

Ottasivat esimerkkiä vaikka Spa:sta tai jotain. Vähän sais olla edes yritystä.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Radoista pitäisi tehdä pitempiä kuin nykyään. Nykyisinhän uudet Hermanni Tilken suunnittelemat radat ovat jotakuinkin kaikki 5,3-5,6 kilometriä pitkiä. Hyvä pituus olisi vähintään se 7 kilometriä, mitä on Span rata. Mielellään voisi olla pitempiäkin ja radoilla voisi olla myös yksi vähintään 1,5 kilometrin pituinen suora, jolloin ohituksia nähtäisiin paljon nykyistä enemmän.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Valenciassa ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin että korkeuserot puuttuvat. Mutkat ovat aika pitkälle erilaisia ja "suorat" (tai nopeat osuudet, whatever) mutkittelevat melko paljon. Rataympäristöön kun vielä panostetaan niin A'vot!
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Radoista pitäisi tehdä pitempiä kuin nykyään. Nykyisinhän uudet Hermanni Tilken suunnittelemat radat ovat jotakuinkin kaikki 5,3-5,6 kilometriä pitkiä. Hyvä pituus olisi vähintään se 7 kilometriä, mitä on Span rata. Mielellään voisi olla pitempiäkin ja radoilla voisi olla myös yksi vähintään 1,5 kilometrin pituinen suora, jolloin ohituksia nähtäisiin paljon nykyistä enemmän.
FIA taitaa pitää ylärajana tuota 7 km pituutta radalle. Muitakin rajoitteita jotka eivät minulle astu aivoon, löytyy.
EDIT: Haa , tässä
Muistelin että mm kiristyvistä mutkista olisi ollut tiukat rajoitteet mutta tosta dokumentista en nyt löytänyt..
Rakentasivat rahoillaan jotain ihan älyttömiä ratoja, sellasia, mistä ei osata edes unelmoida. Mutta ei. Tasanen pannukakku 90 asteen mutkilla ja maisema muodostuu betoniseinistä ja metalliverkosta :nope:

Ottasivat esimerkkiä vaikka Spa:sta tai jotain. Vähän sais olla edes yritystä.
Valitettavasti päivän sana on "ohituspaikat" , ei Pouhon tai Eau Rouge.
Ylläolevan linkin takaa kun lueskelee niin aika paljon sellaista on mitä ei pykälät radan suunnittelussa salli, vaikka sille tilausta olisi.

Takaisin Valencian rataan, huomasin että siinä ei ole yhtään überhidasta paikkaa kuten esim Monacossa :thumbup: ,
ja "Estimated average speed 201,3 Km/h" on sopivan korkea ottaen huomioon että muurien välissä mennään (Monacon vastaava ~160km/h).
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rakentasivat rahoillaan jotain ihan älyttömiä ratoja, sellasia, mistä ei osata edes unelmoida.
Paluu katuradoille ja betoniränniin on jo älyttömämpää kuin uskalsin odottaa. Luulin Monacon olevan viimeinen mohikaani tradition vuoksi. Mitähän ne haluamasi älyttömyydet olisivat? Avus takaisin kalenteriin? 360-looppi Scaletrixin tapaan? Pelkkiä hitaita mutkia?

Tasanen pannukakku 90 asteen mutkilla ja maisema muodostuu betoniseinistä ja metalliverkosta :nope:
Alue on tietysti kiinni siitä kuka GP:n saa järjestettäväkseen. Jos kyse on katuradasta, niin betonimuurit on välttämättömyys. 90 asteen mutkia ei taida radassa kovin montaa olla katuradaksi.
Ottasivat esimerkkiä vaikka Spa:sta tai jotain. Vähän sais olla edes yritystä.
Ei ole järkeä tehdä toista Spatakaan, vaikka se olisi mahdollistakin. Span hyvät puolet varmasti ovat tiedossa, mutta niitä nyt vain ei voi - eikä kannata - soveltaa sellaisenaan annettuihin tontteihin. Mielummin minä näen jotain uutta, kuin jo kerran nähtyä.
 
Ylös