Vice
Reality bites
- Liittynyt
- 25.1.2007
- Viestit
- 6418
Ei Spalla muuta olekaan kuin hyviä puolia :thumbup:Span hyvät puolet varmasti ovat tiedossa
Ei Spalla muuta olekaan kuin hyviä puolia :thumbup:Span hyvät puolet varmasti ovat tiedossa
Voi olla että Bernie näkee märkiä unia moisesta, varsinkin jos kyseinen kisa liittyisi jollain tapaa siihen tarunomaiseen Atlantiksen mantereeseen.Ja Pacific GP palautetaan, ajetaan nimenmukaisesti keskellä valtamerta ulapalla... vaiko Atlantis GP? :eek!:
Bussipysäkki ei koskaan ollut "hyvä puoli", vaan välttämätön paha.Ei Spalla muuta olekaan kuin hyviä puolia :thumbup:
Yrititkö ollenkaan ymmärtää, mitä tarkoitin tolla viestillä, vai nautitko vain tuosta näsäviisastelusta?Paluu katuradoille ja betoniränniin on jo älyttömämpää kuin uskalsin odottaa. Luulin Monacon olevan viimeinen mohikaani tradition vuoksi. Mitähän ne haluamasi älyttömyydet olisivat? Avus takaisin kalenteriin? 360-looppi Scaletrixin tapaan? Pelkkiä hitaita mutkia?
Alue on tietysti kiinni siitä kuka GP:n saa järjestettäväkseen. Jos kyse on katuradasta, niin betonimuurit on välttämättömyys. 90 asteen mutkia ei taida radassa kovin montaa olla katuradaksi.
Ei ole järkeä tehdä toista Spatakaan, vaikka se olisi mahdollistakin. Span hyvät puolet varmasti ovat tiedossa, mutta niitä nyt vain ei voi - eikä kannata - soveltaa sellaisenaan annettuihin tontteihin. Mielummin minä näen jotain uutta, kuin jo kerran nähtyä.
Mutta noissahan ei ole mitään "älytöntä", vaan nuo ovat ihan peruskauraa ratasuunnittelussa. Korkeuserot tietenkin ovat ihan paikasta kiinni, mutta Tilke on tehnyt niitä sinnekin, missä niitä ei ole ollut. Turkissa onneksi oli ihan omasta takaa. Komeista maisemista Tilkeä on lähinnä kritisoitu.Tarkoitin älytöntä posittiivisessa mielessä. Korkeuseroja, nopeita mutkia, kaikkea hienoa ja haastavaa ja komeita maisemi jne. Joo, joo ja saa olla myös niitä hitaitakin mutkia, että tulee ohituksia jne
En tiedä mitä tarkoitit. Joten vastasin siihen mitä kirjoitit. Penäsit "yritystä", ja sitä mielestäni on ollutkin. Tilke on selvästi oppinut matkan varrella ja kokeillut aina seuraavalla radalla jotain uutta.Voitko oikeasti luulla, että tarkoitin kirjaimellisesti, että pitäs rakentaa "toinen spa".
Tällaisessa katuradassahan virhe tehdään siinä vaiheessa kun tien pätkä valitaan. Eli ongelma ei ole suunnittelussa vaan kilpailupaikan valinnassa (vaikka ehkä osa radasta onkin rakennettua).Minä lähestyn asiaa siltä kantilta, että pystyisinkö itse parempaan annetulla tontilla, onko uusissa radoissa joitain selviä epäkohtia, jotka itse olisin suunnitellut toisin. En ainakaan suoralta kädeltä osaa mitään radikaaleja suunnitteluvirheitä osoittamaan.
Tehtiinhän Sepangin radastakin uusi versio (Shanghai) niin miksei Spastakin? Poistetaan pari mutkaa ja tiukennetaan joitakin niin hyvä tulee.Ei ole järkeä tehdä toista Spatakaan, vaikka se olisi mahdollistakin. Span hyvät puolet varmasti ovat tiedossa, mutta niitä nyt vain ei voi - eikä kannata - soveltaa sellaisenaan annettuihin tontteihin. Mielummin minä näen jotain uutta, kuin jo kerran nähtyä.
Pyh, wanha bussipysäkki hienoine kanttarinylityksineen oli hieno paikka.Bussipysäkki ei koskaan ollut "hyvä puoli", vaan välttämätön paha.
Valenciassa sentään oli jonkin verran valinnanvapautta, sillä puolet radasta oli suunnitteluvaiheessa rakentamatonta, ja jo rakennettuakin muutettiin radan vuoksi. Siksi Valenciasta ei tullut toista Monacoa.Tällaisessa katuradassahan virhe tehdään siinä vaiheessa kun tien pätkä valitaan. Eli ongelma ei ole suunnittelussa vaan kilpailupaikan valinnassa (vaikka ehkä osa radasta onkin rakennettua).
Ei verrattuna siihen, ettei siinä ollut shikaania. Kuulun sukupolveen, jolle jälkeenpäin tehdyt shikaanit olivat enemmän tai vähemmän radan raiskaus (Vaikken Spata ilman Bussipysäkkiä ehtinytkään nähdä). Ei se olennaisesti eroa siitä, että nykysukupolvi itkee jokaisen uudemman radanmuutoksen vuoksi.Pyh, wanha bussipysäkki hienoine kanttarinylityksineen oli hieno paikka.
Niin, turhahan meidän fanaatikkojen täällä on itkeä joidenkin unelmaratojen perään, kun ei niistä ole kenellekkään oikeasti mitään hyötyä. Tavista ei kiinnosta, eikä Bernietäkään. No, onneksi meillä on SpaSyyt tietyn paikan valintaan ovat luonnollisesti muualla kuin siinä, että valitaan optimaalinen neitseellinen paikka F1-radalle.
Niin se taitaa olla, että jokaisella sukupolvella on ne omat legendaratansa. Minullekin bussipysäkillinen Spa on aina ja ikuisesti se paras ja käyttökelpoisin F1:lle soveltuva kilparata. Nürburgring Nordschleife olisi vielä legendaarisempi, mutta sinne on luonnollisesti ihan turha mennä 1990/2000-luvun formulalla tosissaan kilpailemaan.Ei verrattuna siihen, ettei siinä ollut shikaania. Kuulun sukupolveen, jolle jälkeenpäin tehdyt shikaanit olivat enemmän tai vähemmän radan raiskaus (Vaikken Spata ilman Bussipysäkkiä ehtinytkään nähdä). Ei se olennaisesti eroa siitä, että nykysukupolvi itkee jokaisen uudemman radanmuutoksen vuoksi.
Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi.Niin se taitaa olla, että jokaisella sukupolvella on ne omat legendaratansa. Minullekin bussipysäkillinen Spa on aina ja ikuisesti se paras ja käyttökelpoisin F1:lle soveltuva kilparata.
Minulle, kuten sanottua, Spa 2000-luvun vaihteen kuosissaan on ehdottomasti se ikuinen suosikki. Bussipysäkkikin oli hieno mutka, tavallaan Span kauneuspilkku. Se oli niin erilainen verrattuna koko muuhun rataan. Usein esim. kilpa-ajosimulaattoreissa auto oli pakko säätää koko muun radan ehdoilla, ja bussipysäkki oli se kierroksen viimeinen haaste josta oli vaan "pakko selvitä" jollain keinolla, jos halusi kovan kierrosajan.
Käytännössä rata käsittääkseni kulki "takaisinpäin" nykyistä varikkosuoraa pitkin. Uima-allas ja Rascasse tulivat 1973.Katselin eilen elokuvan Grand Prix (valmistunut vuonna 1966) jossa ajettiin mm. sen aikaisilla Monacon, Monzan, Zandvoortin, Brands Hatchin ja Span radoilla. Monacon uima-allas osuutta ei käytännössä silloin ollut, vaan nykyisen radan viimeinen mutka oli U-muotoinen johon ajettiin pitkää vasemmalla kaartuvaa suoraa sieltä tunnelin jälkeisestä hidasteshikaanista asti.
Brandsin profiili ei ole muuttunut noista ajoista. Zandvoort on, ja vasta pikku hiljaa alan tottua uuteen profiiliin, vaikken vanhaa hirvittävän monesti edes nähnyt.Brands Hatchista ja Zandvoortista tunnisti helposti lähtösuoran ja ensimmäisen + viimeisen mutkan, mutta muuten näytti aika oudolta.
Oletko ihan varma tuosta puolesta kierroksesta? Itselläni on se käsitys, että leffassa ajettiin pitkää tuplarataa (1955-56 profiili). Sitä ajettiinko siinä ovaalin shikaanien kautta (1966-1969 profiili, tosin ei F1:llä) en muista, sillä leffan näkemisestä on jonkin aikaa. Puolta ovaalia on ajettu vain 1934 versiossa.Monzassa ajettiin puoli kierrosta sillä vanhalla ovaaliosuudella. Spasta tunnisti ainoastaan Eau Rougen ja lähtösuoran, mutta muuten mentiin lappu lattiassa sellaisia loivasti kaartuvia maantiesuoria.
Vaikka nimesinkin Span suosikkiradakseni tuolla Vapaan puolella, niin muutoin en ole rajoittunut pitämään vain oman F1-innostukseni alkuvuosien radoista. Heti Span jälkeen tuli Bahrain ja uusi Hocke. Vanhasta Hockesta en erityisemmin koskaan pitänyt (ratana, erilaisuutensa vuoksi kyllä jonkin verran).Aloitteleva F1-fani saattaa löytää suosikkinsa Turkista, Shangaista tai vaikka Bahrainista. Miten se sitten määrittyy mihin radan ominaisuuksiin kukin fani tykästyy, on varmasti pitkälti makuasia. :doubtful:
Niin no, esim. Silverstone, Monza ja Hockenheim ovat kaikki varsin lättänöitä. Korkeuserot eivät ole ikäkysymys. Merkittäviä korkeuseroja on aina ollut aika harvassa kalenterin radoista.Nipsuhuuli sanoi:Vanhoista radoista puolestaan voi löytää korkeuseroja
En todellakaan. :tongue: Mutta joka tapauksessa, leffassa ajettiin sekä ovaalilla että nykyisestä profiilista mm. se mutka jossa Räikkösellä meni viime kaudella takapyörät lukkoon. Ja siinä kohtaahan tämä vanha osuus risteää nykyisen radan. Siitä vaan tuli sellainen mielikuva, että suurinpiirtein puolet oli tämän nykyisen kaltaista ja puolet ovaalia. Tosiaan jostain "tuplaradasta" puhuttiin ennen sitä kisaa, mutta se meni vähän ohi että mitä kaikkia profiileja se sitten käsitti.Oletko ihan varma tuosta puolesta kierroksesta? Itselläni on se käsitys, että leffassa ajettiin pitkää tuplarataa (1955-56 profiili). Sitä ajettiinko siinä ovaalin shikaanien kautta (1966-1969 profiili, tosin ei F1:llä) en muista, sillä leffan näkemisestä on jonkin aikaa. Puolta ovaalia on ajettu vain 1934 versiossa.
Tarkoitat ilmeisesti Variante Ascaria (tai ennen shikaania se oli Vialone). Kohta jossa ovaali ja perusrata risteävät on se sillanalitus vähän ennen Ascaria. Ovaalille pääsi vain lähtösuoralta.En todellakaan. :tongue: Mutta joka tapauksessa, leffassa ajettiin sekä ovaalilla että nykyisestä profiilista mm. se mutka jossa Räikkösellä meni viime kaudella takapyörät lukkoon. Ja siinä kohtaahan tämä vanha osuus risteää nykyisen radan.
Mutkaa ei saa kallistaa sisäänpäin kuin määrätyn astemäärän poislukien ovaaliradat , ja ulospäin ei mielellään ollenkaan. Korkeuseroista puhuttaessa nousu/laskukulman muutokselle on enimmäisraja. Tällaisia rajoja lyötyy pilvin pimein kun radalle haetaan hyväksyntää F1-kisaa varten. Uuden Nürburgringin tai Span suunnitteleminen on tehty vaikeaksi.Vielä vähän aikaa sitten olin itse todella kiinnostunut uusista radoista. Nykyisin olen kuitenkin sitä mieltä, että uudet tietokoneella suunnitellut radat eivät ole mitään verrattuna vanhoihin ympäristön ehdoilla (tästä en ole varma) rakennettuihin ratoihin, kuten Spahan tai Nordschleifeen... ..Vanhoista radoista puolestaan voi löytää korkeuseroja (kuten em. radat) ja sellaista sanoin kuvailematonta vanhan ajan tunnelmaa, mitkä piristävät muiden ratojen yleisen harmauden keskellä. Pidän myös sellaisista pitkistä nopeista osuuksista jotka eivät kuitenkaan ole suoria, joita Spasta löytyy parikin kappaletta.
Tarkoitatko että 'Ringille on turha mennä nykyvehkeillä koska maavara ei riitä tai auto ei kestä röykytystä?Minullekin bussipysäkillinen Spa on aina ja ikuisesti se paras ja käyttökelpoisin F1:lle soveltuva kilparata. Nürburgring Nordschleife olisi vielä legendaarisempi, mutta sinne on luonnollisesti ihan turha mennä 1990/2000-luvun formulalla tosissaan kilpailemaan.
Lisäksi sitä pitäisi leventää tuplalevyiseksi nykyisestä ja tehdä aikamoinen määrä turva-alueita.Niin paljon kuin vanhoja ratoja arvostankin niin täytyy myöntää että Nordschleifelle saisi tehdä puolenkymmentä shikaania jotta F1 kisan turvallisuus olisi edes siedettävällä tasolla.
Pitäisi. Yksi ketju, jossa vatvotaan nykyisistä, tulevista ja menneistä radoista, suunnitteluperiaatteista jne.EDIT: Pitäisikö laittaa pystyyn oma topic näille yleisille rata-keskusteluille? Näistä radansuunnittelujutuista on keskustelua vähän siellä täällä.