Valencia, Grand Prix of Europe 22-24.8

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ja Pacific GP palautetaan, ajetaan nimenmukaisesti keskellä valtamerta ulapalla... vaiko Atlantis GP? :eek!:
Voi olla että Bernie näkee märkiä unia moisesta, varsinkin jos kyseinen kisa liittyisi jollain tapaa siihen tarunomaiseen Atlantiksen mantereeseen. ;)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Paluu katuradoille ja betoniränniin on jo älyttömämpää kuin uskalsin odottaa. Luulin Monacon olevan viimeinen mohikaani tradition vuoksi. Mitähän ne haluamasi älyttömyydet olisivat? Avus takaisin kalenteriin? 360-looppi Scaletrixin tapaan? Pelkkiä hitaita mutkia?

Alue on tietysti kiinni siitä kuka GP:n saa järjestettäväkseen. Jos kyse on katuradasta, niin betonimuurit on välttämättömyys. 90 asteen mutkia ei taida radassa kovin montaa olla katuradaksi.

Ei ole järkeä tehdä toista Spatakaan, vaikka se olisi mahdollistakin. Span hyvät puolet varmasti ovat tiedossa, mutta niitä nyt vain ei voi - eikä kannata - soveltaa sellaisenaan annettuihin tontteihin. Mielummin minä näen jotain uutta, kuin jo kerran nähtyä.
Yrititkö ollenkaan ymmärtää, mitä tarkoitin tolla viestillä, vai nautitko vain tuosta näsäviisastelusta?

Tarkoitin älytöntä posittiivisessa mielessä. Korkeuseroja, nopeita mutkia, kaikkea hienoa ja haastavaa ja komeita maisemi jne. Joo, joo ja saa olla myös niitä hitaitakin mutkia, että tulee ohituksia jne

Tietenkin jos kisa jäjrestetään tietyssä maassa ja tietyssä paikassa, niin aika vähän on tehtävissä. Kannattaa siis valita paikka paremmin ja rakentaa rata, eikä ajella katuja pitkin.

Voitko oikeasti luulla, että tarkoitin kirjaimellisesti, että pitäs rakentaa "toinen spa"? Tarkoitin, että siinä on rata, jossa on mielenkiintoisia mutkia sekä korkeuseroja, jotka ovat molemmat ihan hyviä lähtökohtia uudelle radalle. Tietysti maisematkin ovat ihan hyvät.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoitin älytöntä posittiivisessa mielessä. Korkeuseroja, nopeita mutkia, kaikkea hienoa ja haastavaa ja komeita maisemi jne. Joo, joo ja saa olla myös niitä hitaitakin mutkia, että tulee ohituksia jne
Mutta noissahan ei ole mitään "älytöntä", vaan nuo ovat ihan peruskauraa ratasuunnittelussa. Korkeuserot tietenkin ovat ihan paikasta kiinni, mutta Tilke on tehnyt niitä sinnekin, missä niitä ei ole ollut. Turkissa onneksi oli ihan omasta takaa. Komeista maisemista Tilkeä on lähinnä kritisoitu.
Voitko oikeasti luulla, että tarkoitin kirjaimellisesti, että pitäs rakentaa "toinen spa".
En tiedä mitä tarkoitit. Joten vastasin siihen mitä kirjoitit. Penäsit "yritystä", ja sitä mielestäni on ollutkin. Tilke on selvästi oppinut matkan varrella ja kokeillut aina seuraavalla radalla jotain uutta.

Minä lähestyn asiaa siltä kantilta, että pystyisinkö itse parempaan annetulla tontilla, onko uusissa radoissa joitain selviä epäkohtia, jotka itse olisin suunnitellut toisin. En ainakaan suoralta kädeltä osaa mitään radikaaleja suunnitteluvirheitä osoittaa.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Minä lähestyn asiaa siltä kantilta, että pystyisinkö itse parempaan annetulla tontilla, onko uusissa radoissa joitain selviä epäkohtia, jotka itse olisin suunnitellut toisin. En ainakaan suoralta kädeltä osaa mitään radikaaleja suunnitteluvirheitä osoittamaan.
Tällaisessa katuradassahan virhe tehdään siinä vaiheessa kun tien pätkä valitaan. Eli ongelma ei ole suunnittelussa vaan kilpailupaikan valinnassa (vaikka ehkä osa radasta onkin rakennettua).
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ei ole järkeä tehdä toista Spatakaan, vaikka se olisi mahdollistakin. Span hyvät puolet varmasti ovat tiedossa, mutta niitä nyt vain ei voi - eikä kannata - soveltaa sellaisenaan annettuihin tontteihin. Mielummin minä näen jotain uutta, kuin jo kerran nähtyä.
Tehtiinhän Sepangin radastakin uusi versio (Shanghai) niin miksei Spastakin? Poistetaan pari mutkaa ja tiukennetaan joitakin niin hyvä tulee.

Bussipysäkki ei koskaan ollut "hyvä puoli", vaan välttämätön paha.
Pyh, wanha bussipysäkki hienoine kanttarinylityksineen oli hieno paikka.

Ps. Ensimmäinen kohta oli kirjoitettu EHKÄ vähän huumorilla, ei tarvitse kommentoida.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tällaisessa katuradassahan virhe tehdään siinä vaiheessa kun tien pätkä valitaan. Eli ongelma ei ole suunnittelussa vaan kilpailupaikan valinnassa (vaikka ehkä osa radasta onkin rakennettua).
Valenciassa sentään oli jonkin verran valinnanvapautta, sillä puolet radasta oli suunnitteluvaiheessa rakentamatonta, ja jo rakennettuakin muutettiin radan vuoksi. Siksi Valenciasta ei tullut toista Monacoa.

Syyt tietyn paikan valintaan ovat luonnollisesti muualla kuin siinä, että valitaan optimaalinen neitseellinen paikka F1-radalle. On oikeastaan aika hienoa, että Turkissa paikanvalinta oli niinkin onnistunut. En tiedä oliko se tarkoituksellista, mutta toivoa voi, että oli.

Sinällään monipuolisuus radoissa on vain hyvä asia. Kalenterissa on hyvä olla muunlaisiakin ratoja kuin Spa ja Turkki.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pyh, wanha bussipysäkki hienoine kanttarinylityksineen oli hieno paikka.
Ei verrattuna siihen, ettei siinä ollut shikaania. Kuulun sukupolveen, jolle jälkeenpäin tehdyt shikaanit olivat enemmän tai vähemmän radan raiskaus (Vaikken Spata ilman Bussipysäkkiä ehtinytkään nähdä). Ei se olennaisesti eroa siitä, että nykysukupolvi itkee jokaisen uudemman radanmuutoksen vuoksi.

Jos taas ajatellaan loogisesti, niin ratamuutokset ovat olleet välttämättömiä turvallisuuden vuoksi, ja siksi perusteltuja. Niin Span Bussipysäkki kuin myöhemmätkin muutokset.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Syyt tietyn paikan valintaan ovat luonnollisesti muualla kuin siinä, että valitaan optimaalinen neitseellinen paikka F1-radalle.
Niin, turhahan meidän fanaatikkojen täällä on itkeä joidenkin unelmaratojen perään, kun ei niistä ole kenellekkään oikeasti mitään hyötyä. Tavista ei kiinnosta, eikä Bernietäkään. No, onneksi meillä on Spa ;)
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ei verrattuna siihen, ettei siinä ollut shikaania. Kuulun sukupolveen, jolle jälkeenpäin tehdyt shikaanit olivat enemmän tai vähemmän radan raiskaus (Vaikken Spata ilman Bussipysäkkiä ehtinytkään nähdä). Ei se olennaisesti eroa siitä, että nykysukupolvi itkee jokaisen uudemman radanmuutoksen vuoksi.
Niin se taitaa olla, että jokaisella sukupolvella on ne omat legendaratansa. Minullekin bussipysäkillinen Spa on aina ja ikuisesti se paras ja käyttökelpoisin F1:lle soveltuva kilparata. Nürburgring Nordschleife olisi vielä legendaarisempi, mutta sinne on luonnollisesti ihan turha mennä 1990/2000-luvun formulalla tosissaan kilpailemaan.

Katselin eilen elokuvan Grand Prix (valmistunut vuonna 1966) jossa ajettiin mm. sen aikaisilla Monacon, Monzan, Zandvoortin, Brands Hatchin ja Span radoilla. Monacon uima-allas osuutta ei käytännössä silloin ollut, vaan nykyisen radan viimeinen mutka oli U-muotoinen johon ajettiin pitkää vasemmalla kaartuvaa suoraa sieltä tunnelin jälkeisestä hidasteshikaanista asti.

Brands Hatchista ja Zandvoortista tunnisti helposti lähtösuoran ja ensimmäisen + viimeisen mutkan, mutta muuten näytti aika oudolta. Monzassa ajettiin puoli kierrosta sillä vanhalla ovaaliosuudella. Spasta tunnisti ainoastaan Eau Rougen ja lähtösuoran, mutta muuten mentiin lappu lattiassa sellaisia loivasti kaartuvia maantiesuoria.

Aika paljon on menty eteenpäin niistä ajoista, mutta joillekin ne sen aikaiset radat ovat varmaankin niitä legendaarisimpia. Minulle, kuten sanottua, Spa 2000-luvun vaihteen kuosissaan on ehdottomasti se ikuinen suosikki. Bussipysäkkikin oli hieno mutka, tavallaan Span kauneuspilkku. Se oli niin erilainen verrattuna koko muuhun rataan. Usein esim. kilpa-ajosimulaattoreissa auto oli pakko säätää koko muun radan ehdoilla, ja bussipysäkki oli se kierroksen viimeinen haaste josta oli vaan "pakko selvitä" jollain keinolla, jos halusi kovan kierrosajan. :rolleyes:

Aloitteleva F1-fani saattaa löytää suosikkinsa Turkista, Shangaista tai vaikka Bahrainista. Miten se sitten määrittyy mihin radan ominaisuuksiin kukin fani tykästyy, on varmasti pitkälti makuasia. :doubtful:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Vielä vähän aikaa sitten olin itse todella kiinnostunut uusista radoista. Nykyisin olen kuitenkin sitä mieltä, että uudet tietokoneella suunnitellut radat eivät ole mitään verrattuna vanhoihin ympäristön ehdoilla (tästä en ole varma) rakennettuihin ratoihin, kuten Spahan tai Nordschleifeen. Uudet radat vaan eivät jaksa olla kiinnostavia kaikessa moderniudessaan verrattuna vanhoihin ratoihin, vaikka ohituspaikkoja löytyy automaattisesti. Vanhoista radoista puolestaan voi löytää korkeuseroja (kuten em. radat) ja sellaista sanoin kuvailematonta vanhan ajan tunnelmaa, mitkä piristävät muiden ratojen yleisen harmauden keskellä. Pidän myös sellaisista pitkistä nopeista osuuksista jotka eivät kuitenkaan ole suoria, joita Spasta löytyy parikin kappaletta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Niin se taitaa olla, että jokaisella sukupolvella on ne omat legendaratansa. Minullekin bussipysäkillinen Spa on aina ja ikuisesti se paras ja käyttökelpoisin F1:lle soveltuva kilparata.

Minulle, kuten sanottua, Spa 2000-luvun vaihteen kuosissaan on ehdottomasti se ikuinen suosikki. Bussipysäkkikin oli hieno mutka, tavallaan Span kauneuspilkku. Se oli niin erilainen verrattuna koko muuhun rataan. Usein esim. kilpa-ajosimulaattoreissa auto oli pakko säätää koko muun radan ehdoilla, ja bussipysäkki oli se kierroksen viimeinen haaste josta oli vaan "pakko selvitä" jollain keinolla, jos halusi kovan kierrosajan.
Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi.

Juuri tämä layoutti on oma suosikkini. Tuolloin Bussipysäkki oli vielä tuplashikaani, myöhemmin jälkimmäinen osa oikaistiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Katselin eilen elokuvan Grand Prix (valmistunut vuonna 1966) jossa ajettiin mm. sen aikaisilla Monacon, Monzan, Zandvoortin, Brands Hatchin ja Span radoilla. Monacon uima-allas osuutta ei käytännössä silloin ollut, vaan nykyisen radan viimeinen mutka oli U-muotoinen johon ajettiin pitkää vasemmalla kaartuvaa suoraa sieltä tunnelin jälkeisestä hidasteshikaanista asti.
Käytännössä rata käsittääkseni kulki "takaisinpäin" nykyistä varikkosuoraa pitkin. Uima-allas ja Rascasse tulivat 1973.

Brands Hatchista ja Zandvoortista tunnisti helposti lähtösuoran ja ensimmäisen + viimeisen mutkan, mutta muuten näytti aika oudolta.
Brandsin profiili ei ole muuttunut noista ajoista. Zandvoort on, ja vasta pikku hiljaa alan tottua uuteen profiiliin, vaikken vanhaa hirvittävän monesti edes nähnyt.
Monzassa ajettiin puoli kierrosta sillä vanhalla ovaaliosuudella. Spasta tunnisti ainoastaan Eau Rougen ja lähtösuoran, mutta muuten mentiin lappu lattiassa sellaisia loivasti kaartuvia maantiesuoria.
Oletko ihan varma tuosta puolesta kierroksesta? Itselläni on se käsitys, että leffassa ajettiin pitkää tuplarataa (1955-56 profiili). Sitä ajettiinko siinä ovaalin shikaanien kautta (1966-1969 profiili, tosin ei F1:llä) en muista, sillä leffan näkemisestä on jonkin aikaa. Puolta ovaalia on ajettu vain 1934 versiossa.
Aloitteleva F1-fani saattaa löytää suosikkinsa Turkista, Shangaista tai vaikka Bahrainista. Miten se sitten määrittyy mihin radan ominaisuuksiin kukin fani tykästyy, on varmasti pitkälti makuasia. :doubtful:
Vaikka nimesinkin Span suosikkiradakseni tuolla Vapaan puolella, niin muutoin en ole rajoittunut pitämään vain oman F1-innostukseni alkuvuosien radoista. Heti Span jälkeen tuli Bahrain ja uusi Hocke. Vanhasta Hockesta en erityisemmin koskaan pitänyt (ratana, erilaisuutensa vuoksi kyllä jonkin verran).
Nipsuhuuli sanoi:
Vanhoista radoista puolestaan voi löytää korkeuseroja
Niin no, esim. Silverstone, Monza ja Hockenheim ovat kaikki varsin lättänöitä. Korkeuserot eivät ole ikäkysymys. Merkittäviä korkeuseroja on aina ollut aika harvassa kalenterin radoista.
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Oletko ihan varma tuosta puolesta kierroksesta? Itselläni on se käsitys, että leffassa ajettiin pitkää tuplarataa (1955-56 profiili). Sitä ajettiinko siinä ovaalin shikaanien kautta (1966-1969 profiili, tosin ei F1:llä) en muista, sillä leffan näkemisestä on jonkin aikaa. Puolta ovaalia on ajettu vain 1934 versiossa.
En todellakaan. :tongue: Mutta joka tapauksessa, leffassa ajettiin sekä ovaalilla että nykyisestä profiilista mm. se mutka jossa Räikkösellä meni viime kaudella takapyörät lukkoon. Ja siinä kohtaahan tämä vanha osuus risteää nykyisen radan. Siitä vaan tuli sellainen mielikuva, että suurinpiirtein puolet oli tämän nykyisen kaltaista ja puolet ovaalia. Tosiaan jostain "tuplaradasta" puhuttiin ennen sitä kisaa, mutta se meni vähän ohi että mitä kaikkia profiileja se sitten käsitti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En todellakaan. :tongue: Mutta joka tapauksessa, leffassa ajettiin sekä ovaalilla että nykyisestä profiilista mm. se mutka jossa Räikkösellä meni viime kaudella takapyörät lukkoon. Ja siinä kohtaahan tämä vanha osuus risteää nykyisen radan.
Tarkoitat ilmeisesti Variante Ascaria (tai ennen shikaania se oli Vialone). Kohta jossa ovaali ja perusrata risteävät on se sillanalitus vähän ennen Ascaria. Ovaalille pääsi vain lähtösuoralta.

Puhuin höpöjä puolen ovaalin käyttövuosista. Vuosina 1934-1938 oli takasuoralta vedetty poikittainen reitti ovaalin takasuoralle. Myös tuplarata oli kyllä käytössä tuolloinkin.

Profiilit 1955-56 ja 1938:
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onboard videota Valencian GT kisasta

Rata näyttää paljon vaikeammalta ja kapeammalta onboard kamerakulmasta kuin radanvarsikameroiden välityksellä. Radan loppuosuus on mutkaa täynnä oleva kapeikko ja uskon, että siellä tapahtumia tulee piisaamaan.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Vielä vähän aikaa sitten olin itse todella kiinnostunut uusista radoista. Nykyisin olen kuitenkin sitä mieltä, että uudet tietokoneella suunnitellut radat eivät ole mitään verrattuna vanhoihin ympäristön ehdoilla (tästä en ole varma) rakennettuihin ratoihin, kuten Spahan tai Nordschleifeen... ..Vanhoista radoista puolestaan voi löytää korkeuseroja (kuten em. radat) ja sellaista sanoin kuvailematonta vanhan ajan tunnelmaa, mitkä piristävät muiden ratojen yleisen harmauden keskellä. Pidän myös sellaisista pitkistä nopeista osuuksista jotka eivät kuitenkaan ole suoria, joita Spasta löytyy parikin kappaletta.
Mutkaa ei saa kallistaa sisäänpäin kuin määrätyn astemäärän poislukien ovaaliradat , ja ulospäin ei mielellään ollenkaan. Korkeuseroista puhuttaessa nousu/laskukulman muutokselle on enimmäisraja. Tällaisia rajoja lyötyy pilvin pimein kun radalle haetaan hyväksyntää F1-kisaa varten. Uuden Nürburgringin tai Span suunnitteleminen on tehty vaikeaksi.
Maastoon, jossa korkeuserot ovat suuria on vaikeampaa tehdä parkkipaikan kokoisia turva-alueita (jotka ovat myös paivän sana).

Jotta esim korkeuserot vaikuttaisivat ajamiseen tarvittaisiin terävä muutos nousukulmassa joka pyrkii keventämään autoa (..Flugplatz 'Ringillä..). Sellaisia juuri rajoitetaan rankasti.

Minullekin bussipysäkillinen Spa on aina ja ikuisesti se paras ja käyttökelpoisin F1:lle soveltuva kilparata. Nürburgring Nordschleife olisi vielä legendaarisempi, mutta sinne on luonnollisesti ihan turha mennä 1990/2000-luvun formulalla tosissaan kilpailemaan.
Tarkoitatko että 'Ringille on turha mennä nykyvehkeillä koska maavara ei riitä tai auto ei kestä röykytystä?
Kysyn siksi että olen nähnyt em. perustelua aina välillä.
Faktahan on se että jos Nürburgring palautuisi kalenteriin niin autot suunniteltaisiin niin että niillä kestää vetää pari hyppyä/kierros. (vrt esim Monaco jota varten on omat ohjausvaihteet ja muuta etuakseleilla jotta kääntökulmaa saadaan lisää).

Niin paljon kuin vanhoja ratoja arvostankin niin täytyy myöntää että Nordschleifelle saisi tehdä puolenkymmentä shikaania jotta F1 kisan turvallisuus olisi edes siedettävällä tasolla.

EDIT: Pitäisikö laittaa pystyyn oma topic näille yleisille rata-keskusteluille? Näistä radansuunnittelujutuista on keskustelua vähän siellä täällä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin paljon kuin vanhoja ratoja arvostankin niin täytyy myöntää että Nordschleifelle saisi tehdä puolenkymmentä shikaania jotta F1 kisan turvallisuus olisi edes siedettävällä tasolla.
Lisäksi sitä pitäisi leventää tuplalevyiseksi nykyisestä ja tehdä aikamoinen määrä turva-alueita.
EDIT: Pitäisikö laittaa pystyyn oma topic näille yleisille rata-keskusteluille? Näistä radansuunnittelujutuista on keskustelua vähän siellä täällä.
Pitäisi. Yksi ketju, jossa vatvotaan nykyisistä, tulevista ja menneistä radoista, suunnitteluperiaatteista jne.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kovin tulee mieleen 80-luvun jenkkilän katuradat tästä viritelmästä. Varsin tylsän näköistä betoniränniä ja hirvittävän korkeat turva-aidat. Pari mäkeä ei kyllä olisi pahitteeksi, mutta jos tuolla saa edes jonkinlaista kisaa aikaan, niin mikäs siinä.
 
Ylös