Valencian testi

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Rusina sanoi:
McLaren julkistaisi Coulthardin jatkosopimuksen Australiassa ;)
Niin.. Jordanin ratista :D

Muuten, Davidin moottorista loppui eilen vedet, ja moottori sanoi poks. Tais David juoda väärästä pillistä. :jaska:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
belated sanoi:
Niin.. Jordanin ratista :D

Muuten, Davidin moottorista loppui eilen vedet, ja moottori sanoi poks. Tais David juoda väärästä pillistä. :jaska:
:p ei.. Cuutio Mäkkärin varsinaiseksi kuskiksi.. Räikkönen kertoo medialle neuvottelevansa Jordanin testikuskin pestistä :p
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintoisia uutispätkiä, vähän tulee silleen tavallaan ristiriitaista tietoa kaikesta kokoajan!?

F1-sähkeet 18.2.
Williamsin Juan Pablo Montoya rutisti keskiviikkona Valencian uuden epävirallisen rataennätyksen 1.09,105.
Aiempi kierrosennätys 1.09,161 oli Williamsin testikuljettaja Antonio Pizzonian nimissä tammikuun lopulta.
Montoya löysi ensi vuoden tallilleen McLarenille sentään kannustusta.
- Pitkissä vedoissa McLarenin ajat näyttivät hyviltä. Jos he saavat luotettavuuden kohdalleen, ei heidän tilanteensa ole huono, kolumbialainen tuumaili.
Juan tuntuu olevan kuitenkin sitä mieltä, että McLareneilta tulee kovastikkin vastusta kisoissa!

Kun koko kilpatalli on Valenciassa paikalla, McLaren harjoittelee täysillä Melbournen avauskilpailua varten. Niinpä on varmaa, että autoissa on nyt myös uusin evoluutio Mercedeksen FO110Q -moottorista, mutta vaikka Räikkönen ennusti sen toimivan moitteetta, ongelmat tuntuvat vain jatkuvan.
Coulthard tuskailee kierrosaikoja.
- Toisesta kierroksesta lähtien olemme nopeita. Kisasäädöissä pärjäämme kyllä Williamsin ja Renaultin kanssa, skotti ynnäilee.
Samoilla linjoilla tuntuu olevan skotti, joka ei mielestäni tuon kommentin mukaan "tuskaile" kierrosaikoja? Mut ihan miten vaan!

Iltasanomissa olleen jutun mukaan Kimin auto syttyi palamaan kun autoa ryhdyttiin tankkaamaan! Joten se on hieman eriasia miten TS asian ilmaisee! Kullan kirjoituksesta saa sen kuvan, että nimenomaan auto syttyi palamaan pakoputkien kohdalta? Kun iltasanomien ja mm. mtv3:sen mukaan tankkaus aiheutti tulipalon! Eli sen mukaan mulle tulee sellainen kuva että jostain lenti kipinä autolle roiskuneeseen bensaan, jolloin itse autossa ei mikään syttynyt(aluksi) tuleen!?

Olikohan tuo nyt hiukan sekavasti selitetty? :dunno:

F1-sähkeet 18.2.
Arvostettu saksalainen F1-toimittaja Michael Schmidt analysoi tuoreessa Auto, Motor und Sport -lehdessä McLarenin MP4-19 -auton ongelmat.
- Suurin ongelma ovat jatkuvasti poksahtelevat moottorit. Kampiakselin koppaan tulee halkeamia ja vettä valuu ulos.
- Uusi moderni hiilikuituvaihteisto ei toimi ja McLaren käyttää avauskilpailussa alumiiniversiota.
- Myös aerodynamiikkaan McLaren joutuu tekemään parannuksia. Etusiipi tuottaa liian vähän downforcea ja auton saa balanssiin vain, kun takasiivestä vähennetään downforce-voimaa.
- Iso ongelma on myös ensimmäinen nopea kierros. Auton kestää liian kauan saada renkaat sopivan lämpimiksi. Tämän takia McLaren aikoo muuttaa taka-akselin alustageometriaa.
Schmidtin mukaan sentään uudet jäykemmät rengasripustukset toimivat mallikkaasti.
TS/München
Omituista tuossa vikaluettelossa on mielestäni tuo tieto kopan halkeamisesta ja sitä seuraavasta kone rikosta? Ei jotenkin tunnu uskottavalle, että moisesta tiedoitettaisiin jollekin toimittajan plantulle? Eikä asiasta kellään muulla tunnu olevan tietoa, kuin yhden uutisen verran!?:doubtful:

Sen lisäksi hieman omituinen on tuo, ettei etusiipi tuota tarpeeksi downforcea? Jotenkin se ensinnäkin näyttää siltä, että kyseinen siipi/keularatkaisu tuottaa juuri niin älyttämästi downforcea kuin nykyratkaisuilla on mahdollista! Ja toiseksi jos vanhanmallin takasiivellä saatiin enemmän downforcea kuin nykyisellä mallilla, niin mitenkä tämä nykyinen(jonka piti vähentää takapään pitoa ja pienentää näin nopeuksia) sitten luo niin hyvän pidon perään, että keula ei enää pidä?

Jos noiden siipien kanssa on jotain ongelmia, niin väittäisin ongelman olevan juuri päinvastainen! Peräpäästä ei löydy tällä uudella siivellä tarpeeksi downforcea!

Sitä paitsi, eipä ole tuostakaan kuulunut mitään mistään muualta?

Noh, ensimmäisessä kisassahan nämä sitten selviää, onko niitä ongelmia vai ei? Jäädäänkö taas aika-ajoissa hitaampien jalkoihin ja sit pyristellään sieltä jollain typerällä taktiikalla kuuden parhaan joukkoon? Vai mennääkö heti alusta lähtien kovaa ja sit koneet poksahtaa muutama kierros ennen maalia? Sillon sanoisin että Mersu helvettiin ja tilalle Ferrarin myllyt!

McLarenista Ferrarin asiakastalli!?! :eek!:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Misa1 sanoi:
Noh, ensimmäisessä kisassahan nämä sitten selviää, onko niitä ongelmia vai ei? Jäädäänkö taas aika-ajoissa hitaampien jalkoihin ja sit pyristellään sieltä jollain typerällä taktiikalla kuuden parhaan joukkoon? Vai mennääkö heti alusta lähtien kovaa ja sit koneet poksahtaa muutama kierros ennen maalia? Sillon sanoisin että Mersu helvettiin ja tilalle Ferrarin myllyt!

McLarenista Ferrarin asiakastalli!?! :eek!:
Ei Ferraria vaan HONDA!:)

McLaren-Honda voisi olla pelottava yhdistelmä! :thumbup:

Saas nähdä aikooko Honda jatkaa BARIN kanssa yhteistyötä tämän kauden jälkeen. Todennäköisesti kyllä, koska tästä kaudesta voi tulla tallille hyvä.

Mersu taasen omistaa McLarenista niin suuren siivun, että sitä ei voi kovin helposti syrjäyttää! Ja eiköhän tuo joskus taas saa rakennettua hyvän moottorin. Onhan sinne moottoripuolelle jo aika paljon siirtynyt BMW:n moottoriosaamista.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Veikkaan että Parissa alkukisassa Kimi jää kärjelle(Williams) 0,25-0,3sek kierroksella, kisassa lähes tasoissa. Ferrari vaanii noin 0,135 päässä Williamsista, mutta on kisassa jopa hieman niskan päällä(tosin riippuu lämpötiloista, viileällä kyllä, kuumalla ei) Mutta sitten kun Mclaren saa pikkupulmat ratkottua, samaan tyyliin kuin Williams viime vuonna, muut jäävät taakse ja kepeästi:ahem:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
belated sanoi:
Onpa taas hyvä veikkaus. :rolleyes: Imolassahan uusi Ferrari on ollut noin sekunnin uutta Rellua hitaampi..
Paitsi, että Badoer on testannut Imolassa F2003-GA:ta Schumin ajellessa F2004:lla Mugellossa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Otto Hokkanen sanoi:
Paitsi, että Badoer on testannut Imolassa F2003-GA:ta Schumin ajellessa F2004:lla Mugellossa.
Pitäisiköhän puhua F2003GA-B:stä :p? Varmaan jo sen verran paljon uusia osia tuohon vanhaan koslaan lisätty..
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Otto Hokkanen sanoi:
Paitsi, että Badoer on testannut Imolassa F2003-GA:ta Schumin ajellessa F2004:lla Mugellossa.
Paitsi, että en ottanut mukaan F2003 tai Sauberin aikoja.. Schumi ajoi Imolassa aiemmin F2004 autolla. Muuten ei F2004 autoa oikeen ole pystynyt muitten autojen vauhtiin vertailemaan.. (siis viestini oli vastakommentti tohon rusinan ennustukseen testiaikojen perusteella. käytin viestini kirjoittamiseen vain paperilla olleita tietoja ;))
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Rusina sanoi:
Pitäisiköhän puhua F2003GA-B:stä :p? Varmaan jo sen verran paljon uusia osia tuohon vanhaan koslaan lisätty..
Ja sitten voisi aloittaa puheet "Miksi Ferrari testaa laittomalla, viimekauden autolla??" :D (huom; ironiaa)
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
Valencia testing day 3:
Pos Driver Car Time Laps
1 Kimi Raikkonen (McLaren-Mercedes) 1m08.998s 69
2 Mark Webber (Jaguar) 1m09.096s 127
3 Ralf Schumacher (Williams-BMW) 1m09.406s 76
4 Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) 1m09.436s 119
5 David Coulthard (McLaren-Mercedes) 1m09.493s 105
6 Takuma Sato (BAR-Honda) 1m09.615s 92
7 Jenson Button (BAR-Honda) 1m09.706 81
8 Ricardo Zonta (Toyota) 1m10.092s 119
9 Anthony Davidson (BAR-Honda) 1m10.292s 52
10 Cristiano da Matta (Toyota) 1m10.733s 56
11 Christian Klien (Jaguar) 1m11.323s 124
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Räikkönen paransi Valencian ennätystä

Tänään ei ainakaan Räikkönen peitellyt vauhtia :
McLarenin MP4-19-auton vauhti alkaa vihdoinkin parantua F1-kauden lähestyessä. Kimi Räikkönen ajoi torstaina uuden epävirallisen kierrosennätyksen 1.08,995 Valencian radalla Espanjassa.

Aikaisempi ennätys ehti vanhentua vain päivän. Räikkösen ohella myös Jaguarin Mark Webber alitti Juan Pablo Montoyan keskiviikkoisen ajan.

Räikkönen ajoi päivän aikana 69 kierrosta. Tallitoveri David Coulthard kiersi radan 106 kertaa ja oli viidenneksi nopein.

(MTV3)
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Kannattaa kuitenkin pistää jäitä jattuun. Vaikka Kultaan ei aina ole luottamista ennusti hän tämän päivän happy hourin McLarenin osalta aivan nappiin:


Kimi joutuu MM-avaukseen
epäluotettavalla autolla



Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ei mitään uutta formula 1 -rintamalta: McLaren puurtaa testityötään MP4-19 -autojen jatkuvien vikojen vitsaamana.
Kimi Räikkösen ja David Coulthardin yritykset kisasimulaation hoitamisesta tallin toiseksi viimeisenä merkittävänä testipäivänä ennen MM-avausta menivät enemmän ja vähemmän myttyyn.
Räikkösen ajokki leimahti pakoputkien alueelta liekkeihin varikkosuoralla ensimmäisellä pysähdyksellä. Tuli talttui sammuttimilla, mutta siivous- ja korjaustyö vaati pari tuntia.
Lopulta Kimi ajoi GP-matkan, mutta mihinkään ilonpurkauksiin ei tosiaankaan ollut aihetta.
Coulthardin kisasimulaatio jäi kolmanneksen vajaaksi, kun moottorista loppuivat vedet.
Jo tiistaina McLarenin yksityisenä testipäivänä Räikkönen seisoskeli pitkät ajat tyhjän panttina, kun auto vaati korjaustöitä.

Coulthard luottaa
kilpailuvauhtiin
Kun koko kilpatalli on Valenciassa paikalla, McLaren harjoittelee täysillä Melbournen avauskilpailua varten. Niinpä on varmaa, että autoissa on nyt myös uusin evoluutio Mercedeksen FO110Q -moottorista, mutta vaikka Räikkönen ennusti sen toimivan moitteetta, ongelmat tuntuvat vain jatkuvan.
Coulthard tuskailee kierrosaikoja.
- Toisesta kierroksesta lähtien olemme nopeita. Kisasäädöissä pärjäämme kyllä Williamsin ja Renaultin kanssa, skotti ynnäilee.

Torstaina
huippuaikoja

Keskiviikkona Räikkönen ajoi yhteensä sata kierrosta, mutta hänen paras aikansa 1.10,222 jäi 1,1 sekuntia Williamsin Juan Pablo Montoyan täräyttämästä uudesta epävirallisesta rataennätyksestä 1.09,105. Coulthard viipyi nopeimmallaankin 1.10,407 ja päätyi tulosliuskan hännille yhdessä Toyotan Cristiano da Mattan kanssa.
Torstaina Räikkönen ja Coulthard ajavat viimeisen testipäivänsä ennen MM-avausta. Silloin on luvassa kunnon kierrosaikojakin, kun talli päästää kuljettajat irti keveillä autoilla ns. happy hour -jaksolle.
Ongelmia ei kuitenkaan yhdessä päivässä poisteta.

Ensi viikolla McLaren on mukana Imolan testissä, mutta sen hoitaa Pedro de la Rosa ja teemana on pelkästään luotettavuuden etsintä.

Päivitetty: 18.2.2004 23:00:22
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
McLaren 4ever sanoi:
Valencia testing day 3:
Pos Driver Car Time Laps
1 Kimi Raikkonen (McLaren-Mercedes) 1m08.998s 69
2 Mark Webber (Jaguar) 1m09.096s 127
3 Ralf Schumacher (Williams-BMW) 1m09.406s 76
4 Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) 1m09.436s 119
5 David Coulthard (McLaren-Mercedes) 1m09.493s 105
6 Takuma Sato (BAR-Honda) 1m09.615s 92
7 Jenson Button (BAR-Honda) 1m09.706 81
8 Ricardo Zonta (Toyota) 1m10.092s 119
9 Anthony Davidson (BAR-Honda) 1m10.292s 52
10 Cristiano da Matta (Toyota) 1m10.733s 56
11 Christian Klien (Jaguar) 1m11.323s 124
:p kuitenkin ajoi vanhalla takasiivellä. Webberkin repäisi...
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
juu, ei auta vaikka vauhtia piisaisi jos sillä vauhdilla ei päästä maaliin asti. Ei hyvältä näytä luotettavuuden kanssa. Sitäpaitsi jos noi oli nyt niitä happy hour -aikoja, niin eipä niissäkään ole hurraamista kun Jaguar on ihan kannoilla.
On se kumma kun eivät saa tekniikkaa kestämään, sekö on taas McLarenin akillleen kantapää tällä(kin) kaudella ?
Vielähän tässä on vähän aikaa loihtia jotain...tosin kun autot viedään kesäiseen Australiaan niin lämpötilatkin ovat varmaan eri luokassa ja se ei ainakaan auta tilannetta
:doubtful:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Juan Pablo Montoya's lap record of 1m09.103s, set yesterday, lasted less than 24 hours as Raikkonen did his lap during a morning low-fuel run, before embarking on a trouble-free long run.

:thumbup:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Joni15 sanoi:
Juan Pablo Montoya's lap record of 1m09.103s, set yesterday, lasted less than 24 hours as Raikkonen did his lap during a morning low-fuel run, before embarking on a trouble-free long run.

:thumbup:

Tuo jälkimmäinen ongelmaton pitkä rundi olikin se tärkein saavutus torstain testien osalta.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
AMS82 sanoi:
Kannattaa kuitenkin pistää jäitä jattuun. Vaikka Kultaan ei aina ole luottamista ennusti hän tämän päivän happy hourin McLarenin osalta aivan nappiin:
[/B]
Toki mutta ei minusta kannata heittää kirvestäkään kaivoon McLarenin suhteen niinkuin monet on parin viime viikon aikana kommenteista päätellen tehneet. Ja noista luotettavuusongelmista puheenollen niitä on ollut muillakin, ilmeisesti Williamsit on hyytyneet tänään useampaankin otteeseen: "Schumacher stopped twice on the track today, the first time with an unidentified fluid leak. This interrupted his planned long run, and the same thing happened to Montoya when he was halted by a sensor problem."

Autosportin uutisoinnin perusteella Mäkin testi oli sujunut ilman ongelmia.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
1 K. Raikkonen McLaren 1.08.995 69
Vieläkö epäillään laarenin vauhtia?
Sitä ainakin löytyy mutta löytykö luotettavuutta se nähtäneen vasta ausseissa :yuck:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Observer sanoi:
Toki mutta ei minusta kannata heittää kirvestäkään kaivoon McLarenin suhteen niinkuin monet on parin viime viikon aikana kommenteista päätellen tehneet. Ja noista luotettavuusongelmista puheenollen niitä on ollut muillakin, ilmeisesti Williamsit on hyytyneet tänään useampaankin otteeseen: "Schumacher stopped twice on the track today, the first time with an unidentified fluid leak. This interrupted his planned long run, and the same thing happened to Montoya when he was halted by a sensor problem."

Autosportin uutisoinnin perusteella Mäkin testi oli sujunut ilman ongelmia.


Myöhäistä taitaa olla joidenkin kohdalla tuo harkinta kirveen suhteen. Sen verran on näitä :jaska: hymiööitä muissa topiceissa näkynyt. :rolleyes:

Sinällään luotettavuusongelmat Williamsin ja Ferrarin osalta ovat todella hieno uutinen. Jos ajatellaan tilannetta haastajien näkökulmasta. Se, että kaikki kolme suurta olisivat ekassa kilpailussa vaikeuksissa kuulostaa kuitenkin utopistiselta ajatukselta. En sulje sitä mahdollisuutta pois, että McLaren todellakin olisi avauskilpailussa muita edellä. Silloin tulisi todistettua oikein konkreettisesti se, ettei testeistä pystytä vetämään johtopäätöksiä kovinkaan laajasti.

Ajatus siitä, että McLaren olisi töpännyt pahasti on kyllä minunkin mielestäni liian raju ainakin tässä vaiheessa. Kuten itsekin totesit on ongelmia ollut muillakin. Helppo kausi tämä ei kuitenkaan tule olemaan, siitä ollaan saatu jo selviä viitteitä.
 
Ylös